مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آموزش رسم کانال قیمتی و معامله بر اساس آن

Channeling Charting a Path to Successکانال قیمتی، یک الگوی تکنیکال قوی است که چندین ساختار تحلیل تکنیکال را با هم ترکیب می‌کند، تا برای معامله‌گران نقاط ورود و خروج احتمالی خوبی فراهم کند. همچنین کانال قیمتی می‌تواند در مدیریت کردن ریسک نیز به معامله‌گران کمک ‌کند. البته این الگوی قدرتمند غالبا توسط معامله‌گران نادیده گرفته می‌شود. اولین قدم برای یادگیری این الگو، نحوه تشخیص آن است. قدم بعد شناسایی زمان ورود و نقطه ورود است که تعیین می‌کند در چه نقطه‌ای حد سود و حدضرر خود را قرار دهیم.

ویژگی‌های کانال‌های قیمتی

در بحث تحلیل تکنیکال، زمانی یک کانال تشکیل می‌شود که قیمت بین دو خط موازی نوسان داشته‌ باشد. خط روند بالایی، سقف‌های قیمتی و خط روند پایینی کف‌های قیمتی را به یکدیگر متصل می‌کند. کانال قیمتی می‌تواند شیب صعودی، نزولی یا افقی ( ساید، خنثی) داشته‌ باشد.
اگر قیمت، کانال را به سمت بالا بشکند، می‌تواند به این معنی باشد که افزایش قیمت ادامه خواهد داشت. برای مثال نمودار پایین، کانالی را که در سهام شرکت هتل‌های هایت (Hyatt Hotels Corporation که با نماد H در بورس شناخته می‌شود) تشکیل شده نشان می‌دهد که قیمت توانسته آن را بشکند.
از طرفی دیگر اگر قیمت کانال را به سمت پایین بشکند، می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که روند نزولی قیمت ادامه خواهد داشت.

کانال‌های قیمتی

کانال‌های قیمتی در سهام‎‌‌هایی که نوسانات شدید ندارند بهتر عمل می‌کند. میزان نوسانات سهم برای تعیین حدسود برای ما مهم است. برای مثال، اگر میزان نوسانات کم باشد، اندازه کانال خیلی بزرگ نخواهد بود که این موضوع بدین معنی است که حدسود احتمالی ما کوچک خواهد بود (چون سهام حرکت بزرگی نخواهد داشت). هر چه کانال ما بزرگ‌تر باشد، میزان نوسانات نیز بیشتر است که در نهایت میزان سود احتمالی نیز بزرگ‌تر خواهد بود.

انواع کانال

برای رسم کانال حداقل به چهار نقطه نیاز داریم که آن‌ها را به هم متصل کنیم. دو نقطه برای ترسیم خط روند پایینی و دو نقطه برای خط روند بالایی. به صورت کلی سه نوع کانال قیمتی داریم:

1. کانال‌هایی که شیب رو به بالا دارند به عنوان کانال‌های افزایشی شناخته می‌شوند.
2. کانال‌هایی که شیب رو به پایین دارند به عنوان کانال کاهشی شناخته می‌شوند. کانال‌های صعودی یا نزولی به عنوان کانال‌های رونددار (Trending Channels) شناخته می‌شوند چون قیمت در این کانال‌ها به سمت خاصی حرکت می‌کند.
3. کانال‌های که در آن خطوط روند به صورت افقی هستند که با نام‌های کانال‌ افقی، روندهای رنج (خنثی)، و مستطیل نیز شناخته می‌شوند.

کانال‌های قیمتیخرید یا فروش در کانال‌ها

کانال‌ها گاهی اوقات می‌توانند نقاط خروج و ورود را برای ما فراهم کنند. البته برای وارد شدن به معامله خرید یا فروش چندین قانون وجود دارد:

• زمانی که قیمت در سقف کانال است، اگر معامله خرید باز دارید آن را ببندید یا وارد معامله فروش شوید.
• زمانی که قیمت در میانه کانال است، وارد معامله‌ای نشوید و اگر معامله باز دارید آن‌را نگه دارید.
• زمانی که قیمت در کف کانال است معامله فروش خود را ببندید یا وارد معامله خرید شوید.

دو استتثنا برای این قانون وجود دارد:

1. اگر قیمت کانال را از پایین یا بالا شکست، دیگر کانال مورد نظر ما معتبر نیست. پس تا زمانی که کانال دیگری تشکیل نشده‌ است وارد معامله نشوید.
2. اگر قیمت در یک کانال برای مدت طولانی در حال حرکت باشد، ممکن است قیمت در حال تشکیل یک کانال کوچک‌تر در داخل آن کانال باشد. در این شرایط، نقاط بالا یا پایین کانال کوچک‌تر را برای نقطه ورود و خروج استفاده کنید.
زمانی که قیمت در کانال صعودی قرار دارد سعی کنید نزدیک به کف کانال وارد معامله خرید شوید، و در سقف کانال از معامله خارج شوید. در روند صعودی اگر قصد وارد شدن به معامله فروش دارید، مواظب باشید.
برای مثال کانال افزایشی که در سهام شرکت NVIDIA ( با نماد NVDA ) تشکیل شده است را در تصویر زیر ببینید:

کانال‌های قیمتی

زمانی که قیمت در کانال نزولی قرار دارد، نزدیک به سقف کانال بفروشید و در کف کانال از معامله خارج شوید. چون روند کلی نزولی است و قیمت در کانال قیمتی نزولی قرار دارد، اگر قصد وارد شدن به معامله خرید را دارید، بسیار مواظب باشید.
گاهی اوقات می‌توان با استفاده از دیگر اندیکاتورهای تکنیکال دقت سیگنال‌های دریافتی از کانال قیمتی را بالا برد و تاییدی برای قدرت روند نزولی یا صعودی دریافت کرد. اندیکاتورهای تکنیکالی که می‌توان در کنار کانال قیمتی استفاده کرد شامل این موارد می‌شوند:
• اندیکاتور MACD یا میانگین متحرک همگرایی واگرایی (به انگلیسی Moving Average Convergence Divergence) معمولا زمانی که کانال قیمتی افقی شکل گرفته ‌است نزدیک عدد صفر نوسان می‌کند. زمانی که خط MACD، از خط سیگنال عبور ‌کند می‌تواند نشان‌دهنده نقطه احتمالی ما برای خرید در نزدیکی کف کانال یا معامله فروش در نزدیکی سقف کانال برای ما باشد.
کراس اور (Crossover) در اندیکاتور استوکاستیک (Stochastic) ممکن است سیگنال خرید در کف و سیگنال فروش در سقف به ما بدهد.
• اندیکاتور حجم معاملات هم می‌تواند در معامله‌گری به ما کمک کند. حجم معاملات معمولا زمانی که قیمت در میانه کانال است پایین است. معمولا زمانی شکست کانال رخ می‌دهد که حجم معاملات بالا باشد. اگر زمانی که قیمت کانال را می‌شکند حجم معاملات افزایش نداشته‌باشد، احتمال این‌که قیمت مجددا به کانال برگردد زیاد است. ( احتمال این‌ که شکست جعلی داشته باشیم زیاد می‌شود.)

مشخص کردن سطوح حدضرر و حدسود

کانال‌ها می‌توانند با مشخص کردن سطوح حدضرر و حدسود به ما در مدیریت سرمایه‌مان کمک کنند. در این جا نکات پایه‌ای که برای مشخص کردن این سطوح استفاده می‌شود بیان می‌کنیم:

• اگر در کف کانال وارد معامله خرید شدید، حد ضرر خود را پایین کف کانال قرار دهید تا اگر قیمت نوسانی داشت از آن در امان باشید و در سقف کانال از معامله خارج شوید و سیوسود کنید.
• اگر در سقف کانال وارد معامله فروش شدید، حدضرر خود را بالای سقف کانال قرار دهید تا اگر قیمت نوسانی داشت از آن در امان باشید و در کف کانال از معامله خارج شوید و سیوسود کنید.
نموداری که می‌بینید نمودار شرکت BCE ( با نماد BCE) است که نقاط حدضرر و خروج احتمالی برای شما مشخص شده‌است.

کانال‌های قیمتی

تشخیص اعتبار معامله

کانال‌ها می‌توانند احتمال موفقیت یک معامله را برای ما مشخص کنند. کانال‌ها این کار را از طریق قابلیتی به اسم “تاییدیه” انجام می‌دهند. تاییدیه به معنی تعداد دفعاتی است که قیمت از سقف تا کف کانال و برعکس نوسان داشته‌است. این نکات در مورد سطوح تاییدیه بسیار مهم است که باید بخاطر داشته‌باشید:

• بین 1 تا 2 بار نوسان از کف به سقف یا برعکس کانال ضعیف است (و قابل معامله نیست).
• بین 3 تا 4 بار نوسان؛ کانال مناسب (قابل معامله) است.
• بین 5 تا 6 بار نوسان کانال قوی (کانال معتبر برای معامله) است.
• بیشتر از 6 بار نوسان، یعنی کانال بسیار قوی است (و با هر بار نوسان بیشتر اعتبار بیشتر می‌شود.).

تحلیل زمانی معامله

توسط کانال‌ها می‌توانید مدت زمانی که نیاز است تا معامله از نقطه فروش به نقطه خرید برسد را حساب کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از مدت زمانی که قبلا طول کشیده که قیمت از کف به سقف یا برعکس نوسان کند انجام دهید و میانگین آن را برای آینده در نظر بگیرید. این پیش‌بینی بر اساس این فرض است که حرکت آینده دارایی از لحاظ زمانی و قیمتی تقریبا برابر با حرکات قبلیش است. اگر چه این فقط یک فرض است و ممکن است گاهی اوقات دقیق نباشد.
نکته مهم: بسته به بازه زمانی، کانال قیمتی می‌تواند شکل متفاوتی داشته‌باشد. برای مثال یک کانال در تایم‌فریم هفتگی ممکن است در تایم‌فریم روزانه قابل تشخیص نباشد.

نتیجه‌گیری

زمانی که قیمت بین دو خط روند کانال در حال نوسان است، کانال می‌تواند برای شما فرصت معاملاتی خرید یا فروش را فراهم کند. زمانی که حرکت قیمت یک دارایی در بین دو خط روند موازی محدود می‌شود، سیگنال‌های خرید و فروش، همچنین سطوح حدسود و حدضرر را می‌توان تخمین زد. قدرت یک کانال را می‌توان بسته به مدت زمانی که قیمت در آن حرکت کرده است مشخص کرد. مدت زمانی که قیمت از سقف به کف یا برعکس حرکت می‌کند، تخمینی برای این‌که معامله را چقدر نیاز است باز نگه دارید به ما ارائه می‌دهد.

منبع: Investopedia

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟