مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا به معامله در فارکس معتاد شده‌اید؟ + 5 معیار اعتیاد به فارکس

آیا به معامله در فارکس معتاد شده‌اید؟ + 5 معیار اعتیاد به فارکس
خطرات پنهان

بد نیست نگاهی به تاثیر روانی معاملات فارکس بیاندازیم. یکی از موضوعاتی که کمتر در میان معامله گران خرد به بحث گذاشته می‌شود ذات اعتیاد‌آور معاملات فارکس است. دلایل این نادیده گرفتن نیز روشن است. بروکرها می‌خواهند تا جایی که ممکن است معامله گران به معامله بپردازند چرا که این امر درآمد آن‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه در پشت این پنهان کاری انگیزه ای مالی وجود دارد. برای بروکرهای بی‌وجدان اعتیاد به فارکس فقط یک امتیاز اضافی برای بهره‌برداری از معامله‌گران خرد است. از طرف دیگر معامله گران خرد نیز حاضر نیستند نکته‌ی بدیهی که معامله در فارکس زمان بر است را قبول کنند. در این مقاله به بررسی دلایل اعتیادآور بودن فارکس، نشانه‌های تاثیر آن بر روی ما و اینکه چه کاری می‌توان در مقابل آن انجام داد می‌پردازیم.

اولین نکته‌ای که باید بدان توجه داشت اعتیاد‌آور بودن معاملات فارکس است. درست همان‌طور که الکل یا مواد مخدر می‌تواند اعتیادآور باشد معاملات فارکس نیزمی‌تواند تمامی توجه و تمرکز ما را به خود جلب کند. تفاوت آن با اعتیاد به الکل یا مواد مخدر این است که همان اول زنگ خطر را برای ما به صدا در نمی‌آورد. کشش معاملات فارکس نیرومند است اما در آغاز راه آشکار نیست.

کشش معاملات

اگر الکل یا مواد مخدر به شما وعده‌ی رهایی از درد ورنج را می‌دهند معاملات فارکس این رهایی را به نوعی دیگر به شما عرضه می‌کنند. کافی است برای لحظه‌ای به برخی از مزایای معامله‌گری فکر کنید: کار کردن برای خودتان، قابلیت اینکه در هر مکانی قادر به کار کردن باشید، امید به استقلال مالی و پتانسیل کسب درآمد زیاد.

برخی از شاخص‌های اصلی که ممکن است نشان دهنده‌ی این باشد به فارکس معتاد شده‌اید:

آیا به معامله در فارکس معتاد شده‌اید؟ + 5 معیار اعتیاد به فارکس

 

به ظاهر حضور دارید اما ذهنتان جای دیگری است

فرض کنید با خانواده خود در تعطیلات به سر می‌برید، قادر نخواهید بود آن طور که باید و شاید به آن‌‌ها توجه کنید. اگر زمانی که بایستی به خانواده خود توجه نشان دهید تمام فکر و ذهنتان مشغول بازار است پس وقت آن است که واقعا چند سوال مهم از خود بپرسید. اینکه در هر مکان و زمانی می‌توانید معامله کنید بدین معنی نیست که حتما باید این کار را انجام داد. به عنوان کسی که صاحب فرزند هستم به شما توصیه میکنم با فرزندان خود وقت بگذرانید چرا که دیگر این اوقات تکرار نمی‌شود. اگر واقعا نمی‌توانید موقع تعطیلات از این کار دست بردارید این امر سیگنالی جدی است مبنی بر اینکه یک جای کار می‌لنگد.

از خانواده و عزیزانتان بپرسید

شاید بد نباشد نظر خانواده‌ی خود را در مورد معامله‌گری جویا شوید. شاید آن‌ها بگویند بله می‌توانی معامله کنی اما وقتی که در رختخواب هستیم یا بعد از اینکه خواب رفتیم میتوانیم این کار را انجام دهیم؟ شاید دریابید که آن‌ها نظرات جدی‌ای در مورد معامله کردن یا نکردن دارند. این امر می‌تواند به شما کمک کند تا تصمیمی بهتر بگیرید و برای معاملات خود در ساعات عادی حد و مرزی تعیین کنید. من با صدها معامله‌گر مشتاق برخورد کرده‌ام و هر از گاهی بعضی از آن‌ها همسر خود را نیز در جلسات به همراه می‌آورند تا به آن‌ها دلگرمی دهد. من همیشه از افرادی که این کار را می‌کنند تعریف می‌کنم و این پیوند آن ها باعث می‌شود تا در مقابل مشکلات اعتیاد به فارکس نیز محافظت شوند.

آیا معامله‌گری تمام فکر و ذهن شما را به خود مشغول می‌کند؟

نیازی نیست زمان چندانی را در بازارهای مالی سپری کرده باشید تا متوجه شوید که چه نیروی جذب کننده‌ای دارند و تمام فکر و ذهن شما را به خود مشغول می‌کنند. این نکته زمانی که در گیر معامله‌ای هستید کاملا ملموس است. مدام از خود می‌پرسید اوضاع چطور پیش می‌رود؟ آیا ترامپ توئیت تازه‌ای زده است؟ بنابراین آیا واقعا وقتی که در تعطیلات به سر می‌برید باید این حجم از حواس پرتی را بر خود و عزیزانتان تحمیل کنید؟ معامله‌گری روزانه با داشتن کاری منظم چیزی نیست که واقعا بخواهید امتحان کنید. این امر باعث می‌شود که نتوانید بر روی خانواده و کارتان تمرکز کنید.

از دیگر معامله گران بپرسید

برای تصمیم‌گیری در این مورد چرا از دیگر معامله‌گرانی که می‌شناسید سوال نمی‌کنید؟ آیا آن‌ها در تعطیلات به معامله می‌پردازند؟ اگر آری آیا از این کار راضی هستند؟ معامله‌گری در فارکس چه تاثیری بر اطرافیان آن‌ها دارد؟ شاید پرسشگری و در میان گذاشتن این موضوع با سایرین بتواند به شما کمک کند.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل که باید هر معامله گر برای سودآوری رعایت کند

از دست دادن پول، خانه و روابط

این مورد سختی است. آیا تا به حال در فارکس سرمایه زیادی از دست داده‌اید؟ خود من با افراد زیادی مواجه شده‌ام که  سرمایه قابل توجه‌ای از دست داده‌اند. اما برای هر کس این میزان قابل توجه پول/ سرمایه فرق می‌کند. برای بعضی از دست دادن ۵۰ هزار پوند در یک روز مسئله چندان مهمی نیست. اما برای برخی از دست دادن ده هزار پوند در سال نیز می‌تواند فاجعه باشد! بنابراین نکته مهم این است که آیاشمامبلغ قابل توجهی از دست داده‌اید؟ آیا این امر بر روابط شما تاثیری گذاشته است؟ به خاطر آن شریک زندگی خود را از دست داده‌اید؟ در اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰ میلادی من برای کمک به افراد بی‌خانمان داوطلب شدم و شاهد هزینه‌ای که این افراد بابت اعتیاد داده بودند بودم. هزینه‌ای که  به قیمت از دست دادن دوستان، خواب راحت، همسر و خانه و سلامتی‌شان برایشان آب خورده بود. اینکه بدانیم معاملات فارکس نیز می‌تواند عواقب مشابهی در پی داشته باشد می‌تواند به ما آگاهی ببخشد.

آیا به معامله در فارکس معتاد شده‌اید؟ + 5 معیار اعتیاد به فارکس

 

راه چاره چیست؟

اولین کاری که می‌توانید انجام دهید فکر کنید که معامله گری را کنار بگذارید و بروید دنبال کار دیگری. دومین کار این است که اعتراف کنید دچار مشکل هستید. با کسی این مسئله را در میان بگذارید تا حمایت شوید. راه سوم ارزیابی مجدد معاملاتتان است. آیا در حالی که واقعا وقت ندارید می‌خواهید روزانه به این کار بپردازید؟ نیم نگاهی به معاملات سویینگی هم داشته باشید.

از لوریج خیلی زیاد استفاده نکنید

این تاثیر گذارترین روش برای جلوگیری از اعتیاد به معاملات و دلیل اصلی سفت و سخت‌تر شدن قوانین در سراسر جهان است.

منبع: Forexlive

بیشتر بخوانید: چگونه معامله گر بهتری باشیم: اصلاح اشتباهات و کار روی نقاط ضعف

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟