مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا ترامپ می تواند جنگ تجاری دیگری در پاییز آغاز کند؟

آیا ترامپ می تواند یک جنگ تجاری دیگر در پاییز آغاز کند؟

چندی پیش، درحالی که تنش‌ها میان آمریکا و چین در حال افزایش بود، رئیس جمهور آمریکا، ترامپ یک فرمان اجرایی امضا کرد که به موجب آن دسترسی به شبکه اجتماعی تیک‌تاک ممنوع اعلام شد، مگر اینکه این برنامه به یک شرکت آمریکایی فروخته شود.

ترامپ تاکید کرد مهلت قانونی برای اجرای این فرمان در ۱۵ سپتامبر تمدید نخواهد شد، در حالی که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با CNBC این مهلت را ۲۰ سپتامبر اعلام کرد.

دلیل ترامپ برای صدور این فرمان اجرایی چیست؟

برخی از مسئولین دولتی ادعا می‌کنند که این موضوع مربوط به نگرانی‌های مرتبط با امنیت ملی، امنیت داده‌ها و حریم خصوصی می‌شود. اما هنوز مدرکی از این که برنامه تیک تاک قوانین ملی آمریکا یا قوانین مربوط به حریم خصوصی را نقض می‌کند در دست نیست.

دولت ترامپ قصد دارد پیش از انجام توافق «مشارکت فنی» میان اوراکل (جدی‌ترین خریدار تیک تاک) و بایت‌دنس (شرکت مالک تیک تاک) این توافق را بررسی کرده و در مورد رد یا قبول آن تصمیم‌گیری کند.

در عین حال، ترامپ قصد دارد قسمتی از مبلغ مورد توافق را برای دولت آمریکا به عنوان یکی از عوامل موثر بر معامله بردارد. اگرچه کاخ سفید همچنان از اظهار نظر صریح و شفاف درباره این موضوع خودداری کرده است.

مقامات آگاه از این توافقنامه گفته‌اند که این توافق مشمول هیچگونه پرداختی به خزانه‌داری آمریکا نمی‌شود.

یک مقام ارشد آمریکایی نیز گفت که هیچ مکالمه‌ای درباره پرداخت به خزانه‌داری وجود ندارد، جز این که این توافق برای آمریکا منافع اقتصادی در پی داشته باشد. علاوه‌ بر این، فردی که در مذاکرات حضور داشته است گفت که این دو سازمان سرمایه‌گذاری وسیعی در خاک آمریکا انجام داده‌اند و مشاغل زیادی تولید کرده‌اند.

اوراکل آشکارا از به کار بردن عنوان خرید یا فروش برای این توافق‌نامه خودداری می‌کند. شاید سرمایه‌گذاری مشترک باشد یا قرارداد نمایندگی فروش.

شرکت اوراکل سابقه همکاری‌ با دولت امریکا را دارد. این توافق می‌تواند یک گام کلیدی برای این شرکت باشد تا بتواند بر روی امواج ناشی از محدودیت‌های چین که توسط کنگره و کاخ سفید وضع می‌شود، موج سواری کند.

ظاهرا کمپانی بایت‌دنس نیز اوراکل را به رقیب متخاصمی مانند مایکروسافت ترجیح می‌دهد و به نظر می‌رسد این توافق تقریبا قطعی شده است. همچنین معامله‌ای که بین اوراکل و بایت‌دنس انجام شده پیش از آنکه یک معامله خرید و فروش باشد، یک مشارکت فعالانه برای بازسازی مجدد شرکت است.

طبق گفته «وال استریت ژورنال» اوراکل به عنوان «یک شریک فناوری معتمد» توسط شرکت چینی پذیرفته شده‌ است. این توافق به معنای فروش کامل نیست بلکه در این توافق اوراکل با استفاده از فناوری‌های «ابری» منحصر به فرد خود به مدیریت عملیات تیک‌تاک کمک خواهد کرد.

با این حال، این توافقنامه نیازمند تایید مقامات آمریکا و چین می‌باشد. مقامات آمریکایی باید مطمئن شوند که اطلاعات مشتریان تیک‌تاک راهی پکن نخواهد شد و چین نیز باید مقررات مربوط به هوش مصنوعی را که مقامات آمریکایی بر این کشور تحمیل کرده است، بپذیرد.

این خرید به اوراکل کمک می‌کند تا اطلاعات مهم «جمعیت-شناختی» را بدست آورد. این اطلاعات به اوراکل در ورود به حوزه‌های جدید کمک می‌کند. به عنوان مثال، اوراکل با کمک تیک‌تاک می‌تواند وارد فضای رسانه‌های آنلاین شود.

از زمان انتشار خبر در ماه مه، یوان چین به بالاترین حد خود رسید. سهام اوراکل که روز جمعه هفته پیش در قیمت ۵۷ دلار بسته شده بود، قبل از افتتاح بازارها در نیویورک در روز دوشنبه ۱۷ درصد رشد داشت.

کمیته سرمایه‌گذاری خارجی در ایالات متحده (CFIUS) این هفته پیشنهاد این شرکت را بررسی خواهد کرد و پس از آن، این موضوع به رئیس جمهور ارائه می‌شود.

امروز اعلام شد که کمپانی بایت دنس به دادگاه عالی آمریکا شکایتی علیه فرمان اجرایی ترامپ تقدیم کرده است. باید دید در نهایت آیا چین تسلیم خواسته‌های ترامپ خواهد شد یا خیر.

(این مقاله مربوط به 6 روز پیش است ولی درگیری بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد. به گزارش CNN ممنوعیت استفاده از تیک تاک توسط آمریکا ممکن است از روز یکشنبه آغاز شود.)

منبع: Oneroyal

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟