بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا طلا هنوز پتانسیل رشد بیشتر را دارد؟

آیا طلا هنوز پتانسیل رشد بیشتر را دارد؟

طبق گفته WGC (شورای جهانی طلا)، آخرین رالی صعودی طلا در سال ۲۰۲۰ خیلی سریع انجام شد، اما طلا هنوز هم توانایی صعود بیشتر را دارد. 

شورای جهانی طلا اخیرا چند گزارش جالب منتشر کرده است که در اینجا قصد داریم این گزارش‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم. تحلیل‌مان را با ماه ژوئیه شروع می‌کنیم که در آن قیمت طلا رکورد پیشین خود را شکست. بر اساس نظر WGC، دلیل این افزایش قیمت، ترکیبی از عدم قطعیت بالا، سیاست پولی تسهیلی، نرخ بهره بسیار پایین، مومنتوم مثبت قیمت، کاهش ارزش دلار و ترس از تورم بالاتر بود. در کنار همه این‌ها، خرید ۷۳۴ تن طلا ازسوی صندوق‌های ETF در نیمه اول امسال را نیز می‌توان در انتهای این فهرست جای داد. 

بانک‌های مرکزی به طور تهاجمی نرخ بهره را کاهش دادند که اغلب با برنامه‌های تسهیلات کمی (QE) و سایر اقدامات سیاستی غیرسنتی ترکیب شده بودند. دولت‌ها همچنین بسته‌های گسترده نجات را برای حمایت از اقتصاد خود تصویب کردند که احتمالا قرار است بیشتر نیز بشوند. این سیاست‌ها، نگرانی‌ها درمورد وقوع تورم بسیار بالا و یا کاهش ارزش پول‌های ملی را افزایش داده است.

اگرچه WGC به درستی اصلاح قیمت را پیش‌بینی کرده اما با توجه به این‌که رالی صعودی طلا در سال ۲۰۲۰ خیلی سریع انجام شد. این سازمان معتقد است طلا هنوز جای بیشتری برای صعود دارد و برای این ادعا دو دلیل ارائه کرده است.

اولین استدلال

این است که قیمت طلا در زمان رکود بزرگ بیش از دو برابر افزایش پیدا کرد. این در حالی است که ارزش این فلز گرانبها از زمان شروع همه‌گیری تنها تقریبا ۳۰ درصد افزایش یافته است. البته انتظار اینکه تاریخ عینا تکرار شود کمی ساده‌لوحانه به نظر می‌رسد. باید توجه داشت که حجم برنامه‌های QE امروزه کمتر از یک دهه قبل است و هنوز نمی‌توان گفت که ما در حال تجربه یک بحران مالی هستیم. با این حال می‌توان گفت اقتصاد احتمالا تورم بیشتری را نسبت به زمان فروپاشی Lehman Brothers (شروع بحران مالی ۲۰۰۸) تجربه خواهد کرد.

استدلال دوم

نیز جالب توجه است. این استدلال می‌گوید اگر قیمت طلا را با نرخ تورم تعدیل (قیمت تورم‌زدایی ‌شده‌ی طلا) کنیم هنوز به طور قابل توجهی زیر سطح سال ۲۰۱۱ و یا ۱۹۸۰ قرار دارد. در واقع در نمودار زیر مشاهده می‌کنیم که قیمت طلا به ترتیب ۹ و ۱۸ درصد پایینتر از قله‌های قبلی خود در سال‌های ۲۰۱۱ و ۱۹۸۰ قرار دارد. (نمودار با توجه به ارزش دلار در سال ۱۹۸۰ تعدیل شده است)

آیا طلا هنوز پتانسیل رشد بیشتر را دارد؟

به همین دلیل بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که طلا هنوز پتانسیل زیادی برای رشد دارد به عنوان مثال نیکلاس جانسون، مدیر سبدسهام PIMCO که بر روی کالاها تمرکز دارد، معتقد است که قیمت «واقعی» طلا همچنان کمتر از سطح بحران مالی در سال ۲۰۰۸ است. این احتمال وجود دارد که عملکرد اخیر دلار توجه‌ها را به خود جلب کرده و مانند بحران مالی ۲۰۰۸ شاهد صعود بیشتر طلا باشیم.

اگرچه ایده‌ی استفاده از قیمت‌های واقعی به جای قیمت‌های اسمی چندان متقاعد کننده نیست اما جای تعجب است اگر طلا با توجه به سیاست‌های تهاجمی‌تر و محرک‌های پولی و بسته‌های مالی گسترده‌تری که طی  چند ماه اخیر به اقتصاد تزریق شده است، افزایش قیمت پیدا نکند.

نقش طلا در یک جهان پرنوسان

یکی دیگر از گزارش‌های جذاب WGC مصاحبه‌ای با چارلز کراوسون، مدیر سبدسهام در RWC است که با عنوان «نقش طلا در یک جهان پرنوسان» (پویا) منتشر شده است.

کراسون با این ایده که بحران اقتصادی فعلی منجر به تورمی بسیار بالاتر از رکود بزرگ می‌شود، موافق است و این را یک امر مثبت برای قیمت طلا تلقی می‌کند. به گفته وی:

«ترکیبی از افزایش عرضه پول، افزایش سرعت گردش پول و نرخ بهره بسیار پایین زمینه مناسبی برای تورم ایجاد کرده است. از طرف دیگر این ترکیب، ترکیبی مناسب برای عملکرد بهتر طلا است به عنوان مثال این اتفاق در اواخر دهه ۱۹۷۰ رخ داد و طلا چهار برابر افزایش یافت. البته ما هنوز در آن مرحله نیستیم اما در آن مسیر حرکت می‌کنیم.»

«با این حال، خرید طلا امروز نه تنها یک روش عالی برای حفظ قدرت خرید در طول زمان است، بلکه این پتانسیل وجود دارد که هم برای حفظ ارزش ثروت و هم به خاطر عملکرد بهتر در طلا سرمایه‌گذاری شود.»

مساله مهم دیگری که در مصاحبه مطرح شده، احتمال تغییرات اساسی در تخصیص دارایی‌ها در بین سرمایه‌گذاران است. طلا هنوز در جامعه سرمایه‌گذاری جایگاه پایینی دارد. در حال حاضر طلا تقریبا ۰.۵ درصد از پورتفولیو سرمایه‌گذاران را تشکیل می‌دهد. اما در شرایط فعلی اقتصاد کلان با نرخ بهره واقعی بسیار پایین، تضعیف دلار، سیاست‌های پولی انبساطی و کسری بودجه بالا، تقاضا برای این فلز گرانبها می‌تواند افزایش پیدا کند.

طی دهه‌های اخیر، طلا به عنوان یک دارایی جانبی در بین سرمایه‌گذاران نهادی در نظر گرفته می‌شود. اما ما معتقدیم که بازارها وارد دوره‌ای شده‌اند که می‌توان تغییرات اساسی در تخصیص دارایی‌ها را شاهد بود. امیدواریم که این مطلب از سایت یوتوفارکس برایتان مفید بوده باشد.

منبع : FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟