انواع بروکرهای فارکس: بروکرهای DD و NDD

در فارکس دو نوع بروکر اصلی وجود دارد. بروکرهای دارای میز معاملاتی و بروکرهای بدون میز معاملاتی.
بروکر های پیشنهادی
بروکر لایت فایننس
بروکر لایت فایننس
بروکر آلپاری
بروکر آلپاری
amarkets
بروکر آمارکتس
بروکر CapitalXtend
بروکر CapitalXtend

انواع بروکرهای فارکس

انواع بروکرهای فارکس

 انتخاب نوع بروکر کاملاً به شما و اینکه چه نوع معامله‌گری هستید بستگی دارد. هیچ‌یک از انواع بروکر‌ها نسبت به دیگری برتری ندارد.
تصمیم با شما است که اسپردهای کوچک‌تر داشته باشید اما برای هر معامله کمیسیون پرداخت کنید یا اینکه اسپردهای بزرگ‌تر داشته باشید و کمیسیونی پرداخت نکنید.
معمولاً معامله‌گرهای روزانه و اسکالپرها ترجیح می‌دهند اسپردهای کوچک‌تر داشته باشند. در همین حین، اسپردهای بزرگ‌تر برای معامله‌گرهای سوئینگی بلند مدت یا معامله‌گرهای پوزیشن بلند ‌مدت اهمیت چندانی ندارد.

برای انتخاب بروکر مناسب، در اولین قدم باید گزینه‌های مختلفی که وجود دارند را بشناسید. درست مثل زمانی‌که وارد رستورانی می‌شوید. اولین کاری که می‌کنید سفارش غذا نیست، مگر این‌که مشتری دائم آن رستوران باشید. اکثر اوقات اول منو غذا را می‌بینید، تا انواع غذاهایشان را ببینید و سپس سفارش می‌دهید.

در فارکس دو نوع بروکر اصلی وجود دارد:
1- بروکرهایی با میز معاملاتی (Dealing Desk)  یا بازارگردان (Market maker)
۲- بروکرهایی بدون میز معاملاتی (Non-dealing desk)
بروکرهای NDD را می‌توان به بخش‌های زیر تقسیم کرد:

  • STP) Straight Through Processing) (بروکرهای پردازش مستقیم)
  • ECN) Electronic Communication Network) (بروکرهای شبکه ارتباط الکترونیکی)

منظور از بروکرهای DD چیست؟

این نوع بروکرها از طریق میز‌معاملاتی سفارشات خود را انجام می‌دهند. منبع درآمد این بروکرها از طریق اسپرد (Spread تفاوت قیمت خرید و فروش) و تامین نقدینگی برای مشتریان‌شان، درآمد کسب می‌کنند. این بروکر‌ها همچنین به عنوان بازارگردان (Market Maker) شناخته می‌شوند و آنها خودشان طرف مقابل معاملات شما هستند.

یک بروکر بازار ساز اسپردهای ثابت ارائه می‌دهد و می‌تواند هر زمان که بخواهید قیمت بالاتر و زیر قیمت واقعی بازار را انتخاب کند.

بازار‌گردانان نرخ خرید و فروش را فراهم می‌کنند، بدین معنی که هم سفارشات خرید و هم سفارشات فروش را برای مشریان‌شان انجام می‌دهند. تصمیمات معامله‌گران برای آن‌ها اهمیتی ندارد.
از آن‌جایی که بازارگردانان قیمت‌هایی که سفارشات در آن‌ها انجام می‌شوند را کنترل می‌کنند، توانایی دارند با ریسک کمتر حساب‌های معاملاتی با اسپرد ثابت برای شما فراهم کنند. این بروکرها معمولاً برای تامین مالی خود در جهت مخالف مشتری‌هایشان معامله می‌کنند.
افرادی که دراین نوع بروکرها معامله می‌کنند، نمی‌توانند نرخ‌های واقعی بازار بین بانکی را ببینند. البته به دلیل رقابت شدیدی که بین بروکرها وجود دارد، نرخ‌هایی که این بروکرها ارائه می‌دهند، بسیار نزدیک نرخ‌های بین بانکی هستند.

معاملات در بروکرهای DD بدین شکل صورت می‌گیرد:

بروکرهای DD

فرض کنید سفارش خرید جفت ارز EURUSD را به حجم 100,000 واحد (1 لات) ثبت می‌کنید.
برای انجام سفارش، بروکر ابتدا به دنبال سفارش فروشی بین دیگر مشتریانش می‌گردد یا این سفارش را به تامین‌کنندکان نقدینگی (Liquidity Provider) خود منتقل می‌کنند. منظور از liquidity provider، فرد یا موسسه‌ بزرگی است که حاضر به خرید یا فروش یک دارایی مالی است.
با این کار، بروکرها ریسک خود را به حداقل می‌رسانند. چون بدون این‌که در طرف مقابل شما وارد معامله شوند، می‌توانند از طریق اسپردی که به دست می‌آورند، کسب درآمد کنند.
البته اگر شرایطی رخ دهد که نتوانند تقاضایی را برای سفارش شما پیدا کنند، خودشان مجبور می‌شوند بر خلاف شما وارد معامله شوند.

بهترین بروکرهای
پیشنهادی
با ما یک قدم جلوتر باشید

چند مزیت برای معامله با یک بروکر بازارگردان وجود دارد که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.

مزایا

  • اسپردهای ثابت: در این حالت، شما به خوبی می‌دانید که هنگام ورود به معامله، چه اسپردی را پرداخت خواهید کرد.
  • اجرای سریع: معاملات شما در همان قیمتی که آن را انتخاب کرده‌اید، انجام می‌شود.

معایب

  • قیمت ممکن است (در اکثر موارد این طور است) با بازار بین بانکی متفاوت باشد.
  • اگر میز معاملاتی به درستی اداره نشود، خطر ورشکستگی بروکر وجود دارد.

منظور از بروکرهای NDD چیست؟

همانطور که از نام آن پیداست، در این بروکر هیچ میز معاملاتی وجود ندارد و برای معامله‌گران دسترسی مستقیم به بازار بین بانکی را فراهم می‌کند.

این بدین معنی است که آن‌ها نمی‌توانند در طرف مقابل مشتریان‌شان وارد معامله شوند و تنها به عنوان رابطی بین دو طرف معامله قرار می‌گیرند.

بروکرهای NDD

بروکرهای NDD مانند پل‌سازان هستند. آن‌ها پلی بین دو منطقه که عبور از آن غیرممکن است را به هم وصل می‌کنند. در این حالت، هیچ‌گونه قیمت‌گذاری مجدد وجود ندارد، به این معنی که شما می‌توانید در طی انتشار اطلاعات اقتصادی بدون هیچ محدودیتی معامله کنید. در چنین مواردی، اسپرد ارائه شده کمتر است، اما ثابت نیست، وقتی نوسانات در حین رویداد بزرگ اقتصادی افزایش می‌یابد‌، اسپرد می‌تواند به طور قابل توجهی افزایش یابد. کارگزار NDD می‌تواند برای هر معامله کمیسیون دریافت کنند یا اسپرد را افزایش دهند.

بروکرهای بدون میز معاملاتی به دو دسته تقسیم می‌شود:

منظور از بروکرهای STP چیست؟

برخی از بروکرها ادعا می‌کنند که ECN واقعی هستند، اما در واقعیت، از سیستم STP استفاده می‌کنند.
بروکرهای که از سیستم STP استفاده می‌کنند، سفارشات مشتریان‌شان را مستقیما به تامین‌کنندگان نقدینگی‌شان ارسال می‌کنند. این تامین‌کنندگان به بازار بین‌بانکی دسترسی دارند.
بروکرهای STP، معمولا تامین‌کنندگان نقدینگی زیادی دارند، که هر کدام نرخ خرید و فروش مخصوص به خودشان را دارند.
تصور کنید که بروکر STP شما، 3 تامین‌کننده نقدینگی داشته‌باشد. در این سیستم، آن‌ها سه نرخ خرید و فروش متفاوت را مشاهده خواهند کرد.

 BIDASK
تامین‌کننده نقدینگی A1.29981.3001
تامین‌کننده نقدینگی B1.29991.3001
تامین‌کننده نقدینگی C1.30001.3002

سپس نرخ خرید و فروش به ترتیب از بهترین تا بدترین مرتب می‌شود. در این مثال، بهترین نرخ خرید 1.3000 (اگر بخواهید در سقف بفروشید) و بهترین نرخ فروش 1.3001 (خرید در کف) خواهد بود. نرخ خرید و فروش بدین صورت 1.3000/1.3001 نمایش داده خواهد شد.
اما این قیمت‌ها برای شما نیست و در پلتفرم معاملاتی‌تان این قیمت‌‌ها را در دسترس نخواهید داشت. این نرخ‌ها، نرخ خرید و فروش برای خود بروکر است و این‌ها را مجانی در اختیار شما قرار نخواهد داد.
بروکر بخاطر زحمتی که برای پیدا کردن این نرخ‌ها کشیده است، معمولا یک عدد ثابت کوچکی به آن‌ها اضافه می‌کند. اگر سیاست کاری‌شان به آن‌ها اجازه دهد 1 پیپ به این نرخ‌ها اضافه می‌کنند، که در این صورت نرخ‌هایی که شما در پلتفرم معاملاتی‌تان می‌بینید، بدین صورت خواهد بود 1.3002/1.2999.
همانطور که مشاهده می‌کنید 3 پیپ اسپرد به نرخ‌ها اضافه شد و 1 پیپ اسپرد برای شما تبدیل به 3 پیپ شده است.
پس زمانی که 100,000 واحد جفت ارز EURUSD را در قیمت 1.3002 خریداری می‌کنید. سفارش شما به بروکرتان ارسال می‌شود و سپس به تامین‌کننده نقدینگی A یا B ارسال می‌شود.

اگر سفارش‌تان انجام شود، تامین‌کننده نقدینگی A یا B، در جفت ارز EURUSD به ارزش 100,000 واحد در قیمت 1.3001 وارد معامله فروش می‌شود، و شما وارد معامله خرید 100,000 واحد جفت ارز EURUSD در قیمت 1.3002 خواهید شد. در این بین بروکر شما 1 پیپ درآمد خواهد داشت.
دلیل این‌که بیشتر بروکرهای STP اسپرد شناور دارند، همین تغییر نرخ خرید و فروش است. اگر اسپرد تامین‌کنندگان آن‌ها زیاد شوند، بروکرها به ناچار مجبورند اسپرد خود را افزایش دهند.

اکثر بروکرهای STP اسپرد شناور دارند، اما تعدادی بروکر STP هستند که اسپرد ثابت نیز داشته‌باشند.

بروکر STP چگونه کار می‌کند؟

سایت‌های کارگزاری دارای دو بخش فرانت‌اند و بک‌اند هستند. فرانت‌اند بخشی است که به معامله‌گران نمایش داده‌ می‌شود و به عنوان پلتفرم معاملاتی شناخته می‌شود. این قسمت شامل نمودارها، دکمه‌های سفارش، حساب معامله‌گری و… است. بک‌اند همان چیزی است که در پشت صحنه رخ می‌دهد تنظیمات سرور، دامنه، هاست و… است. فناوری‌های مدرن امروزی باعث شده است که تعامل میان بک‌اند و فرانت‌اند بسیار سریع و در حد کسری از ثانیه رخ دهد.
در بازار فارکس علاوه بر خریداران و فروشندگان، طرف‌های مختلف دیگری نیز دخیل هستند. بروکرهای STP به عنوان واسطه میان خریداران و فروشندگان عمل می‌کند. بجز اینها یک تامین کننده نقدینگی نیز وجود دارد که معمولا یک بانک بزرگ است که قیمت‌ها را تعیین می‌کند. بروکر STP سفارشات را از خریداران گرفته و با طرف دیگر که حاضر به انجام معامله در آن قیمت است مطابقت می‌دهد. آن طرف دیگر می‌تواند معامله‌گر، بازارگردان و یا یک تامین کننده نقدینگی دیگر باشد.

  • در حالت STP معاملات به طور کاملا رایانه‌ای در بازار بین بانکی بدون هیچ گونه مداخله کارگزار پردازش می‌شوند.
  • بروکرهای STP میز معاملاتی ندارند.
  • بروکرهای STP سود خود را از طریق اسپرد معاملات به دست می‌آورند و شما با سایر اعضای حاضر در بازار معامله می‌کنید.
  • بروکرهای STP به ندرت در برابر مشتریان خود معامله می‌کنند.
  • قیمت‌های ارائه شده توسط کارگزاران STP واقعی است.
  • مشتریان می‌توانند به تعداد بیشتری از تأمین کنندگان نقدینگی دسترسی پیدا کنند.

مزایا

  • قیمت‌ها با نرخ‌های بین بانکی یکسان است.
  • نیاز به سرمایه کمتری دارد.

معایب

  • شما نمی‌دانید هنگام معامله اسپرد چقدر است.
  • سوآپ

منظور از بروکرهای ECN چیست؟

بروکرهای ECN واقعی، اجازه می‌دهند که سفارشات مشتریان‌شان با دیگر فعالان بازار در شبکه ارتباطی الکترونیکی (ECN) ارتباط داشته ‌باشند.
این فعالان بازار می‌توانند بانک‌ها، معامله‌گران خرد، صندوق‌های پوشش ریسک و حتی بروکرهای دیگر باشند. در واقع، فعالان بازار، با ارائه دادن بهترین نرخ خرید و فروش، با یکدیگر معامله می‌کنند.
بروکرهای ECN به مشتریان‌شان اجازه می‌دهند که عمق بازار (Depth of Market) را نیز ببینند. (Depth of Market میزان عرضه و تقاضا در قیمت‌های مختلف را به ما نشان می دهد.)
عمق بازار به ما نشان می‌دهد که سفارشات خرید و فروش دیگر فعالان بازار در چه قیمت‌هایی است. ذات بروکر ECN، به آن‌ها اجازه نمی‌دهد که مقدار ثابتی را به نرخ خرید و فروش اضافه کنند، به همین دلیل آن‌ها با گرفتن مقدار کمی کمیسیون این کمبود را جبران می‌کنند.

  • بروکرهای ECN اطلاعات سفارشات را در زمان واقعی فراهم کرده و نمایش می‌دهند. در نتیجه این بروکرها با ارائه اطلاعات به همه فعالان بازار، شفافیت بازار را بهبود می‌بخشند.
  • بروکرهای ECN با سفارش از طریق شبکه‌های ارتباطی خود به سادگی خریداران و فروشندگان را با یکدیگر وصل می‌کنند.
  • بروکرهای ECN نقشی در تأمین نقدینگی ندارند. در واقع کار این بروکرها این است که واسطه‌ای ایجاد کنند تا در آن خریداران و فروشندگان بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. بنابراین آنها به هیچ وجه نقشی در دستکاری قیمت‌های بازار ندارند.
  • کلیه معاملات به طور مستقیم در بازار بین بانکی و بدون میز معاملاتی پردازش می‌شوند.
  • پردازش سفارش سریع و کارآمد است.
  • قیمت ذکر شده برای جفت ارزها واقعی است.
  • سطح ریسک کاهش می‌یابد.

مزایا

  • حریم خصوصی معاملات – بروکر ECN به عنوان واسطه برای معامله‌گران عمل می‌کند. بنابراین هنگامی که شما یک معامله را در یک شبکه ECN انجام می‌دهید، کاملاً ایمن هستید و حساب شما ردیابی نمی‌شود. از این رو کسی متوجه استراتژی معاملاتی شما نمی‌شود چرا که شما با استفاده از نام کارگزار در حال معامله هستید.
  • بروکر با شما معامله نمی‌کند.
  • پیوستگی معاملات
  • بروکر ECN سفارش مشتری خود را مستقیماً به یک تأمین کننده نقدینگی منتقل می‌کند.

معایب

  • هزینه‌های بالا  (کمیسیون در هر معامله اخذ می‌شود.)
  • عدم اطمینان نسبی. ECNها این آزادی را ایجاد می‌کنند که هر شخصی بتواند با استفاده از حجم دارایی، به راحتی بر بازار تأثیر بگذارد و بازارگردان شود. همچنین بروکرهای زیادی وجود دارند که بروکر ECN نیستند اما خود را به عنوان یک بروکر ECN جا می‌زنند.
دارای میز معاملاتی (بازارگردان)
فاقد میز معاملاتی (STP)
فاقد میز معاملاتی (STP+ECN)
اسپردهای ثابت
بیشتر اسپردهای متغیر دارد
بیشتر اسپردهای متغیر دارد
طرف مقابل معاملات است
تنها پلی میان مشتری و تأمین‌کننده نقدینگی است
پلی میان مشتری و تأمین‌کننده نقدینگی و دیگر حاضرین در بازار است
قیمت‌های غیرواقعی
قیمت‌ها توسط تأمین‌کنندگان نقدینگی تعیین می‌شوند
قیمت‌ها توسط تأمین‌کنندگان نقدینگی و دیگر حاضرین ECN تعیین می‌شوند
تکمیل سفارش‌ها به بروکر سپرده می‌شود
اجرای خودکار، بدون قیمت گذاری مجدد
اجرای خودکار، بدون قیمت گذاری مجدد
عمق بازار (DOM) یا اطلاعات در مورد نقدینگی را به تصویر می‌کشد
ترتیبی که یوتوبروکرز برای خواندن مطالب سری بروکر به شما پیشنهاد می‌کند:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *