بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

انواع نظرسنجی ‌های انتخابات آمریکا؛ چه سناریویی در پیش است؟

trump-biden

سه‌شنبه آینده چه اتفاقی در انتظار ماست؟

در حال حاضر به حساس‌ترین لحظات قبل از انتخابات آمریکا رسیده‌ایم و نگرانی‌ها در این مورد زیاد است. این روزها فعالان بازار به عدم اطمینان در مورد انتخابات و ترس از افزایش موارد ابتلا به کرونا واکنش نشان داده‌اند و ارزش سهام به شدت کاهش یافته است.

در این مقاله قصد داریم در مورد نظرسنجی‌ های انتخابات آمریکا صحبت کنیم و ببینیم در نظرسنجی‌های مختلف شانس هرکدام از نامزد‌ها چقدر است. اگر به بازارهای شرط‌بندی نگاه کنید شانس پیروزی بایدن 65 درصد و احتمال اینکه دموکرات‌ها سنا را تحت کنترل بگیرند 55 درصد است.

در مورد انتخابات امریکا، بازار شاهد سه نوع نظرسنجی است:

۱) نظرسنجی‌های ملی:

نظرسنجی ملی

این نظرسنجی‌ها پس از اینکه ترامپ به کرونا مبتلا شد، وی را بسیار پایین‌تر از رقیبش نشان می‌دهد. حتی در نظرسنجی‌های اخیر نیز نشانی از حرکت ترامپ دیده نمی‌شود. IBD/TIPP یکی از نظرسنجی‌های ملی است که در سال ۲۰۱۶ پیروزی ترامپ را پیش‌بینی کرده بود و اکنون ۵۲٪-۴۵٪ پیشتازی بایدن را نشان می‌دهد. اگرچه همیشه مقداری مغایرت در چنین نظرسنجی‌هایی وجود دارد اما در حال حاضر هیچ نشانی از تغییرات دقیقه آخری در هیچ جهتی مشاهده نمی‌شود.

۲) نظرسنجی‌های سطح ایالتی

انتخابات به شیوه الکتُرال کالج بدین معناست که نامزد‌ها نیازی نیست بیشترین رای را در سطح ملی بیاورند بلکه تنها باید در ایالت‌های مشخصی پیروز شوند. در سال ۲۰۱۶ کلینتون در سطح ملی 2.1 درصد بیشتر رای آورده بود اما در رای‌های الکترال کالج توسط ترامپ تحقیر شد. ایالت‌های کلیدی عبارت‌اند از فلوریدا، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، میشیگان، ویسکانسین و آریزونا.

در اینجا نیز نشانه‌های اندکی از تغییر می‌توان دید اما برای پیروزی ترامپ یک مسیر مشخص وجود دارد. ترامپ تقریبا مجبور است که تمام ارای فلوریدا، پنسیلوانیا و اریزونا را از آن خود کند اما اگر در کارولینای شمالی پیروز شود، می‌تواند نیازی به آرای میشیگان و ویسکانسین نداشته باشد.

میانگین نظرسنجی‌ها در این ایالات را در زیر می‌بینیم:

فلوریدا: ۱.۵+٪ بایدن

پنسیلوانیا: ۵.۳+٪ بایدن

آریزونا: ۲.۴+٪ بایدن

کارولینای شمالی: ۱.۲+٪ بایدن

ترامپ در ۱۰ روز گذشته در نظرسنجی‌های این ایالت‌ها به خوبی ظاهر شده است و اگر رای‌دهندگان شرمسار (کسانی که خجالت می‌کشند بگویند طرفدار ترامپ هستند!) و همینطور سوگیری بقای متصدی (این سوگیری به این اشاره دارد که کسی که در حال حاضر یک مسئولیت دارد احتمالا در آینده نیز در آن منصب حفظ شود) را درنظر بگیریم این امکان وجود دارد که ترامپ بتواند پیروز شود اما وی احتمالا مجبور است در تمام این ایالت‌ها به پیروزی برسد.

با این وجود، پیروزی وی حداقل قابل تصور است. از طرف دیگر اگر فاصله نزدیک باشد به این معنی است که احتمالا دموکرات‌ها برای کسب اکثریت در سنا با مشکل مواجه خواهند شد.

۳) نظرسنجی‌های سطح منطقه‌ای

در سال ۲۰۱۶ تنها نظرسنجی که به خوبی توانست نتیجه را پیش‌بینی کند، نظرسنجی‌های منطقه‌ای بود. این نظرسنجی‌ها فرکانس پایینی دارند اما به شما درک خوبی از آنچه در مناطق مختلف کشور اتفاق می‌افتد، می‌دهد. در سال ۲۰۱۶، این نظرسنجی‌ها در هفته‌های آخر نشان دادند که آرای کلینتون در حال کاهش است. اما این بار این نظرسنجی‌ها حتی بهتر از نظرسنجی‌های ایالتی و یا ملی، پیروزی بایدن را پیش‌بینی می‌کنند

براندون آلن تقریبا تمام نظرسنجی‌های منطقه‌ای را از زمان شیوع کرونا جمع آوری کرده و آنها را با نظرسنجی‌ها و نتیجه انتخابات سال ۲۰۱۶ مقایسه کرده است. در ۱۵۱ منطقه از ۱۵۷ منطقه، بایدن از نتیجه‌ای که کلینتون گرفته است هم جلوتر است.

انواع نظرسنجی ‌های انتخابات آمریکا؛ چه سناریویی در پیش است؟

به نظر می‌رسد، اشتباهی که نظرسنجی‌ها در سال ۲۰۱۶ مرتکب شدند، موجب شده است که آنها شیوه نظرسنجی را بیش از حد اصلاح کنند و وزن بیشتری به پیروزی ترامپ بدهند. همچنین تعدادی از رای دهندگان بلاتکلیف در سال ۲۰۱۶ به دلیل اینکه ترامپ یک شخصیت جدید بود، به وی رای دادند و احتمالا اینبار به شخص ثالث رای خواهند داد.

این موضوع برای بازارها به چه معناست؟

در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مطلق (بیش از ۵۳ صندلی از مجلس سنا) را از آن خود کنند احتمال اینکه در دو سال اول، افزایش مالیات شرکت‌ها را تصویب کنند بالا است. از این رو کسب اکثریت نسبی توسط دموکرات‌ها احتمالا افزایش بیشتری در دارایی‌های ریسک‌پذیر، رقم خواهد زد.

در عین حال، پیروزی دموکرات‌ها در هر صورت برای فضای ریسک جهانی مثبت است چرا که از تصویب محرک مالی بزرگ در آمریکا مطمئن خواهند شد. بزرگترین ذینفعان نیز MXN و CAD خواهند بود. در مورد لونی ترس از این وجود دارد که بایدن به صنعت نفت کانادا ضربه وارد کند اما به نظر می‌رسد وی با مقررات خاصی که در نظر دارد احتمالا بیشترین آسیب را به نفت آمریکا وارد خواهد کرد. اما در مجموع برای تمام دارایی‌ها پیروزی بایدن مثبت خواهد بود چرا که بازارها ثبات را ترجیح می‌دهند. بدیهی است که در چهار ماه آتی کرونا مهم‌ترین مشکل آمریکا خواهد بود اما بازار سهام نشان داده است که می‌تواند از دریچه نرخ بهره پایین و هزینه‌های بالای دولت، افزایش خیره کننده‌ای به خود ببیند. این ترکیب قدرتمند احتمالا در آینده نیز دلار آمریکا را تضعیف کرده و به رشد سریع طلا دامن می‌زند.

در تصویر زیر نتایج نظرسنجی‌ها را در ستون دوم می‌بینیم و در ستون سوم و چهارم با فرض انحراف نظرسنجی‌ها به مقداری که در دو انتخابات قبلی رخ داد تعدیل شده‌اند

نظرسنجی انتخابات آمریکا

 

منبع: Forexlive

کانال UtoFX را دنبال کنید تا مطالب روزهای آتی در مورد انتخابات آمریکا و سناریوهای مختلف آن برای بازار را از دست ندهید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟