مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

برنامه PEPP بانک مرکزی اروپا دقیقا چیست؟

Pandemic emergency purchase programme (PEPP)

برنامه خرید اضطراری همه گیری (PEPP) بانک مرکزی اروپا یک اقدام سیاست پولی غیر استاندارد است که برای مقابله با خطرات جدی مکانیسم انتقال سیاست پولی و نیز چشم انداز منطقه یورو ناشی از شیوع ویروس کرونا، در ماه مارس 2020 تصویب شد.

برنامه PEPP یک برنامه خرید موقتی دارایی مربوط به اوراق بهادار بخش خصوصی و عمومی است. در چهارم ژوئن 2020 شورای مدیریتی تصمیم گرفت تا میزان بودجه این برنامه را با 600 میلیارد یورو افزایش از 750 میلیارد یورو به 1350 برساند. تمامی دسته بندی های دارایی که واجد شرایط برنامه خرید دارایی موجود (APP) هستند مشمول این برنامه جدید نیز هستند. تحت این برنامه، اوراق منتشر شده توسط دولت یونان ملزم به رعایت شرایط نیستند. به علاوه، اوراق تجاری غیر مالی نیز اکنون تحت هر دو برنامه PEPP و “برنامه خرید بخش شرکتی” (CSPP) واجد شرایط خرید هستند. سر رسید باقی مانده برای اوراق بهادار بخش دولتی که واجد شرایط PEPP هستند از 70 روز تا حداکثر 31 سال متغیر است.

برای خرید اوراق بخش دولتی تحت برنامه PEPP، معیار تخصیص، سهم بانک ملی هر کشور از سرمایه بانک مرکزی اروپا (سرمایه کلیدی) می باشد . همزمان خریدها به روشی انعطاف پذیر انجام می شوند. این موضوع اجازه می دهد که جریان خرید به مرور زمان در دسته های مختلف دارایی و در کشورهای مختلف حوزه یورو جابجا شود و توزیعی مناسب شکل گیرد.

شورای مدیریتی خرید خالص دارایی ها را تحت PEPP در صورتی پایان می دهد که مشخص شود فاز بحرانی ویروس کرونا پایان یافته است در غیر این صورت تا پیش از پایان ژوئن 2021 ادامه خواهد داشت. اصل پول اوراق خریداری شده تحت برنامه PEPP که سررسید شود حداقل تا قبل از پایان 2022 مجددا سرمایه گذاری خواهند شد. در هر صورت در آینده کاهش بیشتر پورتفولیوی PEPP به منظور اجتناب از تداخل با سیاست پولی مناسب مدیریت خواهد شد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟