مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

برگزیت: اخیرا چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقاتی در پیش است؟

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اکنون پس از یک روز بزرگ در تحولات لندن، کاملا در دستور کار قرار گرفته است. (روز پس از رای گیری لایحه بازار داخلی در پارلمان)

بیایید آن را بررسی کنیم…

در پارلمان بریتانیا چه گذشت؟

روز دوشنبه، مجلس عوام به یک لایحه جنجالی جدید که توسط دولت منتشر شده بود، رای داد.

شایان ذکر است که بریتانیا اکنون در دوره‌ای که به دوره گذار شناخته می‌شود قرار دارد، که بر اساس آن این کشور را تا 31 دسامبر محدود به چارچوب قوانین اتحادیه اروپا نگه می دارد.

دو طرف تلاش می کنند تا برای یک توافق تجاری جدید مذاکره کنند تا با پایان یافتن دوره گذار اجرایی شود، ولی مذاکرات به بن بست رسیده است.

بنابر این، در یک سطح اساسی، لایحه جدید بازار داخلی دولت بریتانیا، در تلاش است تا در صورت عدم توافق با اتحادیه اروپا، مانع از ایجاد اختلال در تجارت بین 4 کشور بریتانیا شود. دولت این لایحه را یک “شبکه امنیتی قانونی حیاتی” توصیف کرده است.

هدف اصلی این لایحه اطمینان یافتن از پیوستن مقررات بین انگلیس، اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی است- زمانی که بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند-، یعنی آنها این قدرت را داشته باشند که قوانین خودشان را در زمینه هایی مثل ایمنی مواد غذایی و کیفیت هوا تنظیم کنند.

ولی این لایحه انتقادات زیادی را به خود جلب کرده است. (بعدا دلیل آن را توضیح خواهیم داد.)

و پس از یک روز بحث داغ در پارلمان در روز دوشنبه، دولت در رای گیری اولیه برای تصویب این لایحه برای مرحله بعدی با 340 رای موافق در برابر 263 رای مخالف به پیروزی رسید .

این موجب تعجب زیادی نشد-چون حزب بوریس جانسون دارای اکثریت قابل توجهی در مجلس است- ولی راه زیادی تا پایان (تصویب لایحه) مانده است.

چرا این لایحه مورد انتقاد قرار گرفته است؟

چند دلیل وجود دارد. در واقع، این لایحه حتی مورد انتقاد چهره های ارشد حزب حاکم محافظه کار و نخست وزیران سابق نیز قرار گرفته است.

این به دلیل آن است که لایحه مذکور تلاش می کند تا قسمت هایی از توافق برگزیت بین بریتانیا و اتحادیه اروپا را که از ژانویه اجرایی شده است، لغو کند.

Brexit flow chart
برنامه پیش روی مربوط به برگزیت

آن توافق، که مشهور به توافق خروج است، یک معاهده کاملا بین المللی است و یک توافقنامه قانونی و حقوقی محسوب می‌شود.

یک بخش مهم این معامله، توافقنامه ای است که ایرلند شمالی حتی پس از برگزیت نیز به تبعیت از برخی قوانین اتحادیه اروپا ادامه خواهد داد. این بخش از توافقنامه با هدف جلوگیری از بازگشت مرز سخت  بین ایرلند شمالی (که در بریتانیا است) و جمهوری ایرلند ( که در اتحادیه اروپا است) ، طراحی شده است. (مرز سخت به مرزهایی گفته می‌شود که توسط پلیس پاسبانی می‌شود و عبور و مرور باید با مجوزهای قانونی صورت بگیرد؛ مثل ایران و ترکیه. در حالی که برعکس آن، عبور و مرور ساده و بدون محدودیت است؛ مثل کشورهای اتحادیه اروپا)

ولی آخرین لایحه مغایر با توافقنامه خروج است – و در نتیجه مغایر با قوانین بین المللی- و این مجوز را به وزرای بریتانیا می‌دهد که در صورت عدم توافق تجاری با اتحادیه اروپا، قوانینی که قبلا مورد توافق در مورد ایرلند شمالی بوده است، را نپذیرند.

به همین دلیل است که اخیرا یکی از وزرای دولت اذعان کرده است که این لایحه “به شکلی خاص و محدود” ، قوانین بین المللی را نقض می کند، و باعث انتقاد شدید و حتی استعفای برخی از مقام های رسمی شده است. 

منتقدان می گویند عقب نشینی از یک پیمان قانونی الزام آور، به اعتبار و جایگاه جهانی بریتانیا آسیب می رساند. و اتحادیه اروپا روشن است که می خواهد پیشنهادات جدید ارائه شده توسط انگلیس به طور کامل کنار گذاشته شود.

برگزیت: اخیرا چه اتفاقی افتاده و چه اتفاقاتی در پیش است؟

در همین حال آقای جانسون گفته است که دولت در حقیقت به دنبال جلوگیری از ایجاد گسست و حفاظت از یکپارچگی بریتانیا است.

ولی این لایحه در کشورهای بریتانیا نیز مورد اختلاف است. بر اساس قانون پیشنهادی، آنها مجبور خواهند بود تا کالاها را با استانداردهای تعیین شده در هر یک از کشورها قبول کنند و این موضوع ترس از اینکه کنترل کیفیت برای چیزهایی مثل مواد غذایی، با پایین ترین سطح ممکن صورت خواهد گرفت را برانگیخته است.

چرا این مساله مهم است؟

بریتانیا و اتحادیه اروپا اکنون در هفته های پایانی مذاکرات برای توافق تجاری پسابرگزیت هستند، در حالی که مذاکرات رسمی طی هفته جاری و آینده در بروکسل برگزار می شود.

ولی جنجال بر سر این لایحه، خارج شدن مذاکرات از مسیر اصلی را تهدید می کند، مذاکراتی که پیش از این با بن بست روبرو شده است، آن هم در شرایطی که زمان دارد پایان می‌یابد.

چارلز میشل رئیس شورای اروپا هفته گذشته گفت: ” نقض قوانین بین المللی قابل قبول نیست و اعتمادی را که لازم است روابط آینده مان را بر اساس آن پایه گذاری کنیم، ایجاد نخواهد کرد. “

این مهم است زیرا آقای جانسون تهدید کرده است که اگر توافق تجاری تا قبل از 15 اکتبر نهایی نشود، از مذاکرات خارج خواهد شد.

و خروج بدون توافق پیامدهای عمیقی برای بریتانیا و روابطش با اتحادیه اروپا خواهد داشت. به عنوان مثال، بریتانیا مجبور خواهد بود تا تعرفه هایی را بر کالاهایی که از اتحادیه اروپا وارد می شود، اعمال کند و اتحادیه اروپا نیز بالعکس.

پیامدهای سیاسی داخلی نیز وجود دارد که قابل بررسی است. این لایحه موجب اختلاف نظر بین دیدگاه های موجود در حزب محافظه کار آقای جانسون شد و تعدادی از اعضا مخالف انتقال آن به مرحله بعدی بودند.

5 نخست وزیر سابق نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند.

بنابراین خواه این لایحه به قانون تبدیل شود چه نشود، این تحولات تاثیر مهمی بر جایگاه نخست وزیر هم در داخل حزب و هم در اتحادیه اروپا خواهد داشت.

و در حالی که لایحه در رای گیری روز دوشنبه رای موافق گرفت، اما به احتمال زیاد در مراحل بعدی با مشکلات بیشتری روبرو خواهد شد، از جمله زمانی که برای بحث و تبادل نظر به مجلس اعیان برود.

منبع: BBC

مترجم : امید محمدی

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟