بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیک روسیه و اوکراین بر اونس جهانی طلا

طلا جنگ اوکرایناز آنجایی که توجه جهان به بحران اوکراین معطوف شده است، سوالات زیادی در مورد تاثیر رویدادهای اخیر بر عملکرد طلا در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در ذهن سرمایه‌گذاران ایجاد شده است.

برعکس تصور بسیاری، رویدادهای ژئوپلیتیک تنها دلیلی برای خرید طلا توسط سرمایه‌گذاران نیست. نقش طلا به عنوان یک دارایی استراتژیک سهم گسترده‌ای در پورتفوهای سرمایه‌گذاران دارد.

با این حال، رویدادهایی مانند چیزی که این روزها شاهد آن هستیم، مثال واضحی است که چرا طلا یک پوشش موثر و تثبیت شده در برابر ریسک‌های مورد انتظار و غیرمنتظره بازار است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت طلا در بالاترین سطح روزانه خود به ۱۹۷۴ دلار در هر اونس رسید. اگرچه طلا پس از آن بیشتر این افزایش را پس داد اما باز در سطوح بالایی باقی مانده است.

تحلیل تاریخی طلا در زمان رویدادهای ژئوپلیتیک نشان از واکنش مثبت این فلز گرانبها غلی‌رغم نوسانات قیمت، و همچنین تمایل قیمت به حفظ این افزایش در ماه‌های پس از رویداد اولیه داشته است. همچنین طلا در یک بازار عمیق و با نقدینگی بالا معامله می‌شود که حجم کل آن به طور میانگین روزانه از ۱۲۰ میلیارد دلار فراتر می‌رود و اسپردهای محدودی دارد. همه اینها، همراه با این واقعیت که شمش طلا هیچ ریسک اعتباری ندارد، طلا را به یک دارایی امن تبدیل کرده است.

تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیک روسیه و اوکراین بر اونس جهانی طلا

شاخص طلا در 100 روز قبل و بعد از رخدادهای ژئوپلیتیک

«نمودار میانگین شاخص طلا ۱۰۰ روز قبل و بعد از رویدادهای ژئوپلیتیک. رویدادهای ژئوپلیتیکی مشخص شده در این نمودار عبارت‌اند از شروع جنگ یوم کیپور (6 اکتبر 1973)، انقلاب ایران: آغاز تبعید شاه (16 ژانویه 1979)، جنگ ایران و عراق (22 سپتامبر 1980)، فاجعه هسته ای چرنوبیل (26 آوریل 1986)، تهاجم عراق به کویت (2 اوت 1990)، عملیات طوفان صحرا (17 ژانویه 1991)، بمباران مرکز تجارت جهانی (26 فوریه 1993)، بمباران اوکلاهما سیتی (19 آوریل 1995)، حملات 11 سپتامبر (11 سپتامبر 2001)، حمله ایالات متحده به عراق (20 مارس) 2003)، فاجعه هسته ای فوکوشیما (11 مارس 2011)»

طلا همچنین در هفته گذشته عملکرد قابل توجهی در برابر دلار آمریکا و همچنین اوراق قرضه دولتی آمریکا، اروپا و بریتانیا داشت. نقش عملکرد طلا به عنوان ذخیره‌ای با کیفیت و با نقدینگی بالا در تضاد زیادی با دارایی‌هایی مانند بیت کوین است که در طول بحران اخیر همسو با سهام عمل کرده است.

تاثیر رویدادهای ژئوپلیتیک روسیه و اوکراین بر اونس جهانی طلا عملکرد طلا در برابر اوراق قرضه و سایر دارایی‌ها

با نگاهی به آینده، ما معتقدیم که طلا ممکن است به دلیل موقعیت‌گیری تکنیکال دچار نوسانات قیمت در هر دو جهت شود، اما تقاضای سرمایه‌گذاری احتمالا در طولانی مدت به خاطر تورم بالا، مسائل ژئوپلیتیک و اصلاح بازار سهام حمایت خوبی از طلا به همراه می‌آورد. بسیاری از تنش‌هایی که در زمان همه‌گیری کرونا محو شده بودند، دوباره ظهور خواهند کرد.

 

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید: آموزش معامله اونس طلا: عوامل موثر بر قیمت طلا و روش‌های معامله آن

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟