مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، در جلسه‌ای طولانی به مدت 3 ساعت در سنا به سؤالاتی مبنی بر این که چقدر تا زمانی که ایالات متحده در رکود غرق شود زمان باقی مانده است.(در واقع، اکثراً دموکرات‌ها در کمیته بانکی سنا در مورد این مسئله به پاول توضیح می‌دادند که بایدن مسئول افزایش تورم نیست). اما سوال بهتر این است که “آیا ایالات متحده در حال حاضر در رکود است یا خیر”، به خصوص که مدل Econ بلومبرگ اکنون 98 درصد احتمال رکود اقتصادی در 24 ماه آینده را پیش‌بینی می‌کند (در مقایسه با احتمال 75 درصدی که تنها فقط چند روز پیش بود).

 

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

احتمال رکود اقتصادی ایالات متحده در 24 ماه آینده

اولین کسی که به این سوال پاسخ می‌دهد پایپر سندلر (Piper Sandler) است که پاسخ او “شاید” بود. به گفته وی بازار نزولی معمولی شروع یک رکود را با تاخیر 95 روزه در پی دارد و در نهایت با میانگین افت 40 درصدی بازار، رکود به پایان می‌رسد.

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

رکود به دنبال بازار نزولی رخ می‌دهد

این بدین معناست که رکود فعلی احتمالاً در ماه مارس شروع شده و بازار سهام هنوز فضا کافی برای افت 20 درصدی دیگر و یا بیشتر را دارد.

البته، به دنبال بدترین آغاز بازار سهام پس از رکود بزرگ…
آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

بازار نزولی فعلی شدیدتر از بازار نزولی میانگین بوده است

و همچنین بدترین شروع از سال 1932 در بازده کل تمام انواع دارایی‌ها…

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

عملکرد شاخص S&P 500 در نیمه اول سال

سوال اینجاست که آیا به جای یک رکود معمولی (Recession)، ایالات متحده مستقیماً وارد رکود عمیق (Depression) نمی‌شود؟

دیدگاه کمی متفاوت از مورگان استنلی که مایکل ویلسون، استراتژیست ارشد سهام این موسسه وجود دارد. طبق این دیدگاه، مشتریان این بانک همچنان در مورد اینکه آیا در 12 ماه آینده شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود (که ممکن است قبلا شروع شده باشد) یا خیر، و اینکه آیا این یک رکود اقتصاد است یا یک رکود درآمدی، به بحث می‌پردازند. قابل درک است که دومین سوال محبوب مشتریان این است که کف – یا بدترین سناریو – از نظر قیمت چقدر است. در صورت رکود، بازار سهام چقدر می‌تواند افت کند و در حال حاضر تا چه میزان این رکورد قیمت گذاری شده است؟

(توضیح: رکودهای درآمدی (Earnings recessions) معمولاً به عنوان دو فصل متوالی سود شرکتها کمتر از سطح سال قبل تعریف می‌شود و بسیار بیشتر از رکودهای اقتصادی اتفاق می افتد.)

مورگان استنلی به این سوال از نظر افت سرمایه (Drawdown) گروه‌های صنعتی طی چهار رکود گذشته پاسخ می‌دهد. اولین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که عملکرد قیمت نشان می‌دهد بازار سهام به اندازه 60% از میانگین رکودهای گذشته افت کرده است.

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

حداکثر افت بازار در رکوردها در برابر افت بازار در سال ۲۰۲۲ بر اساس بخش و صنعت

هر چند براساس رفتار قیمتی امسال، سهام شرکت‌های بزرگ نسبتا مشابه با رکودهای اخیر افت کرده است (البته با شدت افت کمتر)

سهام اختیاری (Consumer Discretionary)، مواد غذایی و خرده فروشی مواد اولیه با 86% و 95% افت به طور میانگین، نزدیکترین افت شبیه به یک دوره رکود را ثبت کرده‌اند. از طرف دیگر، گروه‌های صنعتی که در سال 2022 نسبت به میانگین رکود اقتصادی بهترین عملکرد را داشتند شامل مخابرات (با 26%) بیمه (با 34%) و خدمات آب و برق (با 41%) می‌شوند.

(نمونه‌هایی از محصولات اختیاری مصرفی می‌تواند شامل کالاهای بادوام، پوشاک گران قیمت، سرگرمی، فعالیت های اوقات فراغت و خودرو باشد. شرکت‌هایی که این نوع کالاها و خدمات را عرضه می‌کنند، معمولاً به‌عنوان شرکت‌های اختیاری مصرف‌کننده یا دوره‌ای مصرف‌کننده نامیده می‌شوند.)

در نهایت، به دویچه بانک می‌پردازیم که جیم رید، رئیس تحقیقات موضوعی، عنوان می‌کند که به دنبال آخرین فشار فروش که منجر شد بازار از سقف تاریخی خود تا به الان افت 24 درصدی داشته باشد، اصلاح شاخص S&P 500 مطابق با اصلاح متوسط مشاهده شده در رکودهای پس از جنگ جهانی دوم است و اکنون در واقع چهارمین اصلاح بد غیررکودی در مدت مشابه را شاهد هستیم. این موضوع در نموداری که برای اولین بار توسط بینکی چادا، استراتژیست سهام دویچه بانک عنوان شده بود که چند هفته پیش پیش‌بینی کرده بود شاخص S&P احتمالاً در هفته‌های آینده به سطوح اصلاحی رکود متوسط معادل 3650 خواهد رسید. خب، هفته گذشته ما به این سطح رسیدیم.

آیا رکود اقتصادی از سه ماه پیش شروع شده است؟

بازده شاخص S&P 500 در رکودهای پس از جنگ

دویچه بانک نیز مانند مورگان استنلی اشاره می‌کند که زمان رکود در حال حاضر یک موضوع مهم است. رید و چادا انتظار دارند زمانی که این رکود آغاز شود S&P 500 از 35 تا 40% کاهش داشته باشد. منطق این پیش‌بینی این است که ارزش‌گذاری اولیه افراطی‌تر از چرخه‌های معمولی بوده و این رکود نشان‌دهنده تغییر رژیم از دهه‌ها کاهش تورم به سطوح ساختاری بالاتر است: «این مسئله سزاوار کاهش بیشتر از میانگین است».

با این حال، زمان این رکود بسیار مهم است. به گفته رید، اگر امسال رکود رخ دهد، بازارها نیمه دوم سال بسیار سختی خواهند داشت. با این حال، اگر به طور معجزه آسایی رکود اقتصادی تا سال 2023 اتفاق نیفتد، بازارها می‌توانند افزایش قابل توجهی پیش رو داشته باشند. (رید همچنان احتمال بیشتری می‌دهد که رکود در سال آینده رخ دهد)

اگر هنوز فکر می‌کنید ما می‌توانیم از رکود به طور کامل اجتناب کنیم، سه اصلاح غیررکودی بزرگ پس از جنگ جهانی دوم را در نظر آورید که عبارتند از افت 26.6 درصدی (مه 1946)، افت 28 درصدی (دسامبر 1961) و افت 33.5 درصدی (اوت 1987). آخرین مورد شامل سقوط بازار سهام در سال 1987 بود. بنابراین حتی اگر واردرکود هم نشده باشیم به قلمرو افت افراطی نزدیک شده‌ایم.

منبع: zerohedge

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟