مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل روزانه بازار فارکس: توافق بر سر مالیات چه معنایی برای دلار دارد؟

تحلیل روزانه بازار فارکس: توافق بر سر مالیات چه معنایی برای دلار دارد؟

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

آخرین اخبار در هفته گذشته، در مورد توافق G7 بر سر اصلاح مالیات بین المللی بود. این خبر تاکنون تاثیر کمی بر بازار فارکس گذاشته است. این موضوع تعجب‌آور نیست چرا که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این اصلاحات انجام شود. با این وجود تصمیمات کلیدی ممکن است سوالاتی از این قبیل ایجاد کند: آیا غول‌های تکنولوژی به اندازه کافی پول نفد در خارج از کشور نگه می‌دارند؟ و یا آیا مالیات بیشتر برای دلار منفی خواهد بود؟

USD: هنوز واکنش کمی به توافق مالیاتی نشان داده است

بازارها فارکس هفته ای شلوغ را آغاز می‌کنند. به نظر می‌رسد روز پنجشنبه به خاطر انتشار آمار تورم ایالات متحده برای ماه مه و همچنین نشست مهم بانک مرکزی اروپا، شلوغ‌ترین روز هفته باشد. پیش از روز پنجشنبه، بازار ممکن است توافق G7 در مورد نرخ مالیات جهانی و تغییرات مالیاتی حوزه‌های قضایی مختلف را مورد بررسی قرار دهد. اگر تحولات مربوط به مالیات جهانی را تحت نظر داشته باشید، می‌دانید که ایده این توافق تا حد زیادی از اروپا گرفته شده است. اروپایی‌ها به دنبال دریافت مالیات خدمات دیجیتال از غول‌های فناوری آمریکایی بودند تا مالیات آنها عادلانه‌تر باشد. این توافق با تغییر دولت ایالات متحده و بازگشت دولت جدید به سمت چندجانبه‌گرایی محقق شده است.

توافق برای فارکس به چه معناست؟ طی هفته‌های اخیر صحبت‌های زیادی در مورد این توافق شده است که می‌توان آنها را به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش اول این توافق مالیات شرکت‌های بزرگ چند ملیتی را در محلی که درآمد خود را کسب می‌کنند، بررسی می‌کند تا شرکت‌ها نتوانند سود خود را به حوزه‌های قضایی با مالیات پایین‌تر منتقل کنند. بخش دوم معرفی حداقل مالیات ۱۵ درصد برای شرکت‌ها است. البته این توافق باید ابتدا در ماه ژوئیه توسط G20 و در ماه اکتبر توسط OECD تصویب شده و سپس به حوزه‌های قضایی محلی منتقل شود. پروسه‌ای که ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

پیامدهای بخش اول می‌تواند کمی منفی به نظر برسد. غولهای تکنولوزی آمریکایی مجبورند سهم بیشتری از مالیات خود را در جایی که درآمد خود را به دست آورده‌اند، بپردازند. به ویژه در اروپا که مالیات بر خدمات دیجیتال نیز اخذ می‌شود. البته آن مالیات باید با ارزهای محلی پرداخت شود. OECD تخمین می‌زند که این بخش می‌تواند سالانه ۱۲ میلیارد دلار برای دولت‌ها درآمد داشته باشد. پیامدهای این بخش می‌تواند برای بازار فارکس کمی پیچیده باشد چرا که پرداختی‌ ها در حوزه‌های قضایی مختلف، متفاوت است.

با این حال، OECD تخمین می‌زند که پیامدهای مربوط به درآمد دولت از ستون دوم بیشتر باشد. حداقل نرخ مالیات جهانی می‌تواند پناهگاه‌های مالیات را حذف کرده و منجر به خروج صدها میلیارد دلار پول بلوکه شده در خارج از ایالات متحده شود. کاهش انگیزه‌های نگهداری پول نقد در خارج از کشور می‌تواند منجر به بازگشت سرمایه عظیمی به داخل ایالات متحده شده و این بازگشت می‌تواند برای دلار مثبت باشد.

نیازی به گفتن نیست که این موضوع بسیار پیجیده است و تحلیل دقیق آن مانند اجرای آن ممکن است سال‌ها به طول انجامد. واضح است که باید کارهای بیشتری انجام شود.

به زمان حال بازگردیم. ارزش سهام آسیا پس از داده‌های مختلط از تراز تجاری چین، کمی مختلط شده است. (البته موضوع کمبود تراشه‌ها را نباید از یاد برد). همچنین بانک خلق چین نیز کمی یوان را تضعیف کرد. شاخص دلار نیز در محدوده ۹۰.۰۰ تا ۹۰.۶۰ معامله می‌شود.

EUR: منتظر جلسه بانک مرکزی اروپا

جفت ارز EURUSD پس از انتشار آمار بدتر از انتظار NFP، از یک رشد متوسط بهره برد. به یاد داشته باشید که ماه گذشته پس از انتشار آمار بد NFP نیز شاهد کاهش ارزش دلار بودیم اما پس از انتشار آمار CPI دیدیم که هم دلار و هم بازده اوراق جهش یافتند. آیا این هفته نیز همین سناریو تکرار خواهد شد؟ آیا خرس‌های دلار این بار هم می‌توانند مانع اوج‌گیری دلار شوند؟ آن هم با وجود اینکه تخمین زده می‌شود تورم سالانه ۵.۰-۴.۸ درصد باشد.

همچنین یورو نیز به نشست بانک مرکزی اروپا چشم دوخته است. در این جلسه قرار است پیش‌بینی‌های جدید منتشر شود و بانک مرکزی باید تا حد امکان صحبتی در مورد کاهش خرید اوراق نداشته باشد. واضح است که بانک مرکزی اروپا ابدا به دنبال افزایش قیمت یورو نیست چرا که این موضوع می‌تواند به چشم‌انداز بهبود در تابستان آسیب بزند. بنابراین روز پنجشنبه برای EURUSD می‌تواند روز سختی باشد. این جفت ارز در حال حاضر در حدود ۸۰-۱.۲۱۳۰ معامله می‌شود.

GBP: همچنان گرفتار در نوسانات EURGBP

جفت ارز EURGBP همچنان به نوسان در محدوده ۶-۵ درصدی یک ماه اخیر خود ادامه می‌دهد. دامنه محدود نوسانات منجر به آن شده است که نوسانات ضمنی یک ساله به ۶.۲۵ درصد برسد که فاصله نه چندان زیادی با پایین‌ترین نرخ چند سال اخیر خود در ژانویه ۲۰۲۰ که ۶ درصد بود، دارد. به نظر می‌رسد این روند در تابستان نیز ادامه داشته باشد چرا که هم انگلستان و هم منطقه یورو از مزایای بازگشایی اقتصاد بهره‌مند می‌شوند.

شاید تنها تفاوت در موضع‌گیری بانک‌های مرکزی باشد. به نظر می‌رسد که بانک انگلستان از چشم‌انداز اقتصادی انگلستان خوشحال‌تر است. این موضوع باعث شده است که انتظارات زیادی در مورد افزایش نرخ بهره در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ایجاد شود. در مقابل بانک مرکزی اروپا هرگونه گمانه‌زنی در مورد سیاست‌های انقباضی را سریعا رد می‌کند. بانک مرکزی اروپا اعلام کرده است که به اندازه فدرال رزرو صبور خواهد بود. در مجموع پیش‌بینی می‌شود EURGBP تا نیمه دوم سال ۲۰۲۲ به ۰.۸۵ برسد.

RUB: سیاست‌های انقباضی و افزایش تقاضا برای روبل

بانک مرکزی روسیه جمعه این هفته جلسه‌ای برگزار می‌کند تا نرخ سیاست‌گذاری خود را تعیین کند. به نظر می‌رسد در این جلسه نرخ بهره اگر ۵۰ نقطه پایه افزایش پیدا نکند، حداقل ۲۵ نقطه پایه افزایش پیدا خواهد کرد. در سال جاری بازارهای فارکس حمایت خوبی از سیاست‌های انقباضی کرده‌اند و این بار نیز احتمالا از موضع بانک مرکزی روسیه حمایت خواهند کرد.

همچنین اجلاس میان بایدن و پوتین در تاریخ ۱۵ و ۱۶ ژوئن می‌تواند حمایت بیشتری از روبل ایجاد کند. روبل می‌تواند ناحیه ۷۲ تا ۷۳ دلار را حفظ کند.

منبع: ING

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت و اخبار به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟