مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل روزانه بازار فارکس: وابستگی به داده‌ها و کامودیتی‌ها

تحلیل روزانه بازار فارکس: وابستگی به داده‌ها و کامودیتی‌ها

  • مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه – تاریخ 10 تیر (1 ژوئیه)

روز گذشته داده‌های خوب آمریکا بازار را شگفت زده کرد و موجب قدرت گرفتن دلار شد. احتمالا افزایش تولید 500 هزار بشکه نفت در روز توسط اوپک پلاس تاثیر منفی بر ارزهای کالامحور بازار فارکس نخواهد داشت. در سمت دیگر احتمالا بانک مرکزی سوئد (Riksbank) در برابر روند جهانی تغییر لحن به هاوکیش مقاومت خواهد کرد.

دلار آمریکا: سرخوش از انتظارات نرخ بهره وابسته به داده‌ها

روز گذشته رفتار قیمت نشان داد بازارها تا چه میزان رویکرد وابسته به داده‌های بانک مرکزی آمریکا (فد) را حمایت می‌کنند. داده‌های قوی ADP منجر به رشد دلار شد و با این وجود شاخص داو جونز و S&P 500 نیز در محدوده مثبت کار خود را پایان دادند. بازار بورس در جلسه معاملاتی آسیا آرام کار خود را دنبال می‌کند. البته معاملات فیوچرز (اتی) سیگنال بازگشایی مثبت بازار بورس اروپا و آمریکا را می‌دهند. اوایل هفته شاهد بودیم که تقویت دلار موجب ریزش ارزهای کالامحور شد. به غیر از کرون نروژ (NOK) انتظار می‌رود بار دیگر ارزهای کم بازده در برابر ارزهای کالامحور عملکرد ضعیف تری داشته باشند. انتظار داریم وقتی داده‌های قوی آمریکا مجددا محرک حرکت بازار شوند باز هم همین روال ادامه داشته باشد.

این هفته کامودیتی‌ها در کانون توجه بازار بودند. جلسه اوپک پلاس که امروز شروع می‌شود و افزایش قیمت گاز طبیعی دو تحول مهم در این هفته هستند. در مورد جلسه اوپک بازار پیش‌بینی می‌کند افزایش تولید 500 هزار بشکه‌ در روز را در ماه اوت داشته باشیم. اگر مقدار افزایش تولید کمتر از 500 هزار بشکه باشد یا زمان آن از ماه اوت به سپتامبر تاخیر داشته باشد (طبق گزارشات قزاقستان این درخواست را داشته) قیمت نفت می‌تواند رشد بیشتری را تجربه کند. در همین حین قیمت گاز طبیعی رشد زیادی را تجربه کرده است. گرمای شدید در آمریکای شمالی تقاضا برای گازها را افزایش داده است. به نظر می‌رسد این شوک افزایش تقاضا به دلیل وضعیت آب و هوا باشد و با کاهش دما احتمالا تقاضا نیز کاهش خواهد یافت. اما در حال حاضر این شوک تقاضا می‌تواند موجب رشد ارزهای صادر کننده گاز طبیعی مثل روبل روسیه (RUB)، کرون نروژ (NOK)، دلار استرالیا (AUD) و دلار کانادا شود.

به طور کلی انتظار داریم ارزهای کالامحور از این دو تحول مهم (جلسه اوپک، افزایش تقاضا برای گازهای طبیعی) و کمی ثبات در فضای ریسک گذیری بهره‌مند شوند و ارزهای تامین کننده مالی ممکن است در برابر قدرت گرفتن دلار به دلیل داده‌های قوی، تضعیف شوند. امروز در تقویم اقتصادی شاخص PMI بخش تولیدی (گزارش موسسه ISM) برای ماه ژوئن را داریم که پیش‌بینی می‌شود 61.0 اعلام شود.

یورو: بانک مرکزی اروپا و یورو منجمد شدند

داده‌های تورمی این هفته تایید کردند بانک مرکزی اروپا می‌تواند لحن فوق داویش خود را بدون نگرانی از افزایش تورم ادامه دهد. امروز لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، سخنرانی خواهد داشت. اگر داده‌های آمریکا قوی اعلام شوند و گمانه‌زنی‌ها در مورد شروع چرخه سیاست‌های انقباضی توسط بانک مرکزی آمریکا شدت گیرند، اختلاف انتظارات نرخ بهره بین آمریکا و ناحیه یورو بیشتر خواهند شد. با وجود این اختلافات در سیاست‌ها سخت است بتوان رشدی را در کوتاه مدت برای EURUSD در نظر گرفت.

پوند: همچنان بی تفاوت به مصیبت‌های داخلی

پوند در برابر دیگر ارزهای G10 مقاومت خوبی در برابر قوی شدن دلار از خود نشان داده است. بازار همچنان تمایل ندارد ریسک شیوع گونه دلتای ویروس کرونا در انگلیس را قیمت گذاری کند. البته یک تحول مثبت (هر چند که انتظارش می‌رفت) رخ داد آن هم تاخیر یک ماه اتحادیه اروپا برای ممنوعیت صادرات گوشت به ایرلند شمالی بود. هر چند که در بلند مدت احتمال می‌رود تنش‌ها بین انگلیس و اتحادیه اروپا باز هم افزایش یابند و ممکن است پوند در این صورت بیشتر تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

کرون سوئد: بانک مرکزی سوئد (Riskbank) تحت تاثیر روند هاوکیش جهانی قرار نخواهد گرفت

با وجود این که این تمایل در بین بانک‌های مرکزی وجود دارد که به سمت سیاست‌های هاوکیش قدم بردارند اما به نظر می‌رسد Riskbank لحن داویش خود را حفظ خواهد کرد. اگر چه داده‌های اقتصادی این کشور خوب بودند اما انتظار نمی‌رود لحن این بانک به سمت سیاست‌های هاوکیش تغییر کند.

منبع: ING

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

برای یادگیری معامله بر اساس تحلیل سنتیمنت و اخبار به مطالب زیر مراجعه کنید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟