بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

امیدها برای گزارش NFP ضعیف‌تر برای پایان دادن به رالی دلار

امیدها برای گزارش NFP ضعیف‌تر برای پایان دادن به رالی دلار

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 11 شهریور

  • امیدها برای گزارش NFP ضعیف‌تر برای پایان دادن به رالی دلار

روز گذشته بازار سهام آمریکا، جلسه معاملاتی گیج کننده‌ای را پشت سر گذاشت. بازار سهام آمریکا نیز به دنبال بازار سهام اروپا افت کرد و اخبار حاکی از این که چین 21 میلیون نفر را در چنگدو قرنطینه کرده، سرمایه‌گذاران را بیشتر تحت فشار قرار داد و منجر به سقوط شاخص S&P 500 به پایین‌ترین سطح از ماه ژوئیه شد.

این شاخص بسیار به محدوده 61.8% فیبوناچی اصلاحی و به محدوده 3900 نزدیک شده است. سپس معامله‌گران در کف قیمتی وارد شدند و این شاخص در پایان جلسه معاملاتی رشد 0.30 درصدی داشت. شاخص داو جونز و نزدک کمی پایین‌تر از محدوده 61.8% فیبوناچی اصلاحی قرار گرفتند اما توانستند جهشی داشته باشند و بالاتر از این محدوده تکنیکالی مهم به کار خود پایان دادند. شاخص داو جونز در محدوده مثبت به کار خود پایان داد در حالی که شاخص نزدک تقریبا نسبت به شروع معاملات تغییر چندانی نداشت.

تمام نگا‌ها معطوف به گزارش NFP

امروز تمام نگاه‌ها به گزارش NFP آمریکا است. پیش‌بینی می‌شود این گزارش برای ماه اوت 300 هزار منتشر شود. در چهار ماه گذشته، گزارش‌ها NFP بازار را با مشاغل بالاتر از انتظارات شگفت‌زده کردند. غافلگیری ماه گذشته نسبتاً بزرگ بود، چرا که NFP رقمی بیش از نیم میلیون شغل منتشر شد که بیش از دو برابر انتظارات تحلیلگران بود.

گزارش قوی NFP افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره در ماه سپتامبر را تضمین می‌کند.

این اتفاق می‌تواند رخ دهد. مدعیان بیکاری در هفته گذشته به پایین‌ترین سطح در دو ماه گذشته رسید و آخرین نظرسنجی شاخص PMI موسسه ISM افزایش شدید اشتغال را نشان داد (از زیر 50 به بالای 54 رشد داشت)

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران آماده گزارش قوی NFP شده‌اند و فعالیت‌ها در بازار آتی نرخ بهره فد 75 درصد احتمال می‌دهند که بانک مرکزی آمریکا در ماه سپتامبر نرخ بهره را 0.75% افزایش دهد.

در صورتی که گزارش NFP قوی‌تر اعلام شود، احتمالات می‌توانند بیشتر افزایش یابند. افزایش احتمالا به معنی بازده بیشتر اوراق آمریکا، افزایش قدرت دلار و فشار منفی بیشتر بر بازار سهام است.

اما اگر گزارش NFP ضعیف‌تر از انتظارات منتشر شود، بازده اوراق کاهش خواهد یافت، شاهد جهشی در بازار سهام خواهیم بود و دلار نیز اصلاحی خواهد داشت.

از آن جایی که قدرت دلار غیرقابل کنترل شده، جفت ارز USDJPY برای اولین بار در 25 سال اخیر بالای محدوده روانی 140 قرار گرفته است. دلار در سال جاری 20% در برابر ین تقویت شده و ین فضای بیشتری برای افت دارد چرا که واگرایی سیاستی شدیدی بین بانک مرکزی هاوکیش امریکا و بانک مرکزی کاملا آرام ژاپن وجود دارد.

علی‌رغم افزایش احتمالات برای افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا، جفت ارز EURUSD بار دیگر پایین‌تر از محدوده برابری قرار گرفته است.

در حال حاضر افت بیشتر از محدوده برابری، واقع‌بینانه‌تر بنظر می‌رسد. همچنین سناریو پایه برای جفت ارز GBPUSD که در حال حاضر محدوده 1.15 را آزمایش می‌کند نیز نزول بیشتر است.

شاخص FTSE 100 از محدوده اوج فصل تابستان خود به همراه همتایان اروپایی و آمریکایی خود افت کرده است. با این حال این شاخص حدود 6% کاهش یافته، در حالی که S&P500 تقریباً 10% افت کرده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ در FTSE شرکت‌های انرژی و معدن هستند و بیشتر درآمد آنها به دلار آمریکا است.

متأسفانه، این موضوع برای FTSE 250 صدق نمی‌کند. شرکت‌های متوسط بریتانیا به طور فزاینده‌ای تحت فشار تورم بالا، تضعیف پوند و عدم قطعیت‌های سیاسی طولانی مدت قرار دارند.

نبرد در عرصه فناوری

سهام شرکت انویدیا (Nvidia) بیش از 7% کاهش یافت چرا که دولت ایالات متحده از Nvidia و AMD خواست فروش تراشه‌های A100 و H100 را به چین و روسیه متوقف کنند، مگر اینکه دولت ایالات متحده مجوز آنها را صادر کند.

چرا؟ به این دلیل که سازمان‌های چینی و روسی از تراشه‌های رقابتی نسبتاً پرهزینه انویدیا و سایرین برای کاربردهای هوش مصنوعی و نظامی خود استفاده می‌کنند. این کاربردها شامل اسکن تصاویر ماهواره‌ای برای پایگاه‌ها یا جمع آوری اطلاعات می‌شوند. بنابراین، طبیعی است که با جنگ در اوکراین، ایالات متحده بخواهد تراشه‌های خود را برای خود نگه دارد.

اما بدیهی است که این مسئله مشکلاتی را شرکت انویدیا به همراه خواهد داشت چرا که در سه ماهه سوم این شرکت قصد داشت 400 میلیون دلار تراشه به چین بفروشد.

سهام شرکت AMD نیز فشار فروشی را تجربه کرد، اما افت کمتر و تنها 3 درصدی را تجربه کردو این شرکت اعلام کرد که این اقدامات نباید تأثیر مهمی بر تجارتش داشته باشد.

اقدامات ایالات متحده در اینجا متوقف نشد. همچنین گفته می‎شود که بایدن برای جلوگیری از ساخت تراشه‎‌های کوچکتر از 14 نانومتر، مایل است صادرات ابزارهایی را که به کارخانه های SMIC، Semiconductor Manufacturing International Corp.، سازنده تراشه چینی، ممنوع کند.

این بدین معنی است که ایالات متحده جنگ را به حوزه فناوری می‌کشاند.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟