بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

افت دلار و رشد بازار سهام اروپا

افت دلار و رشد بازار سهام اروپا

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 4 آذر

  • افت دلار و رشد بازار سهام اروپا

روز گذشته بازارها جو آرامی داشتند چرا که به دلیل تعطیلات روز شکرگزاری، بازار آمریکا بسته بود.

در واکنش به صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا که روز چهارشنبه منتشر شد، بازار سهام اروپا در روز گذشته رشد کرد. جدیدترین صورتجلسه بانک مرکزی آمریکا لحن داویشی داشت چرا که بانک مرکزی تمایل دارد اندازه افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

هر چند توجه داشته باشید این واقعیت که بانک مرکزی آمریکا حاضر است سطح نرخ ترمینال را بالاتر ببرد، در حال حاضر نادیده گرفته شده است.

شاخص دکس (DAX) به سقف 5 ماه اخیر خود رسید و در حال حاضر آماده می‌شود تا محدوده 61.8% فیبوناچی اصلاحی را که در محدوده 14590 قرار دارد، لمس کند. اگر این محدوده شکسته شود، به رغم نگرانی‌ها در مورد رکود اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود بازار سهام آلمان بهبود قوی‌تری داشته باشد.

شاخص کَک ۴۰ (CAC 40) فرانسه نیز به سقف 7 ماه اخیر خود رسید و در حال حاضر از کف قیمتی ماه سپتامبر 20% رشد کرده است.

رشد اخیر بازار سهام اروپا، به دلیل رشد یورو در برابر دلار بوده که این رشد نیز از اواخر ماه سپتامبر شروع شده است. رشد یورو در کنار افت قیمت انرژی به نوعی فشارهای تورمی را برای شرکت‌های اروپایی کاهش داده است.

این مسئله برای پوند و شاخص FTSE (شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشیال تایمز) نیز صدق می‌کند. پوند قوی‌تر باعث می‌شود که این روزها اشتهای بهتری برای FTSE ایجاد شود، حتی با وجود این که درآمد بیشتر شرکت‌های FTSE به دلار آمریکا است. همبستگی بین GBPUSD و شاخص FTSE در سال جاری نسبتا قوی بوده است.

اینکه پوند یا یورو در برابر دلار آمریکا بهبود بیشتری خواهند یافت یا خیر، به شدت به دلار آمریکا بستگی دارد چرا که دلار آمریکا در یک سال و نیم گذشته محرک اصلی بازار فارکس بوده است. تا زمانی که فدرال رزرو در مسیر سیاست‌های پولی انقباضی تهاجمی خود باقی بماند، دلار حرف آخر را می‌زند.

در آخرین صورتجلسه بانک مرکزی اروپا که روز گذشته منتشر شد، مشخص شد که چندین مقام رسمی بانک مرکزی اروپا خواهان افزایش کوچک‌تر نرخ بهره نسبت به 0.75 درصدی که بانک مرکزی در اواخر ماه گذشته انجام داد، هستند. اما اشنابل، عضو بانک مرکزی اروپا، برای از بین بردن این گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی اروپا در ماه دسامبر افزایش کمتری برای نرخ بهره را در نظر می‌گیرد، حاضر بود و هشدار داد که بزرگترین ریسک «دست کم گرفتن پایداری تورم» خواهد بود. در روزهای آینده خواهیم دید دیگر اعضای بانک مرکزی چقدر با این نظر موافق هستند.

در دیگر کشورها افزایش نرخ بهره همچنان با سرعت ادامه دارد. بانک مرکزی سوئد (Sveriges Riksbank) روز گذشته نرخ بهره را 0.75% افزایش داد و اعلام کرد سیاست‌های انقباضی در سوئد برای مهار تورم ادامه خواهند داشت. بانک مرکزی کره جنوبی نیز نرخ بهره را 0.25% افزایش داد و سطح نرخ بهره به بالاترین سطح از سال 2012 رسید. وون کره جنوبی در واکنش به این خبر رشد کرد. با این حال بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را 1.5% دیگر کاهش داد، اما اعلام کرد که کاهش نرخ بهره ممکن است در 9٪ کافی باشد چرا که ریسک تورم – که به طور رسمی حدود 85٪ و به طور غیر رسمی 185٪ است – از این محدوده افزایش خواهد یافت.

بانک خلق چین این سیگنال را داد که نسبت ذخیره مورد نیاز (RRR) برای بانک‌ها را کاهش خواهد داد و با عملیات ریپو معکوس (Reverse Repo) نقدینگی در سیستم را تقویت خواهد کرد چرا که اخبار مربوط به محدودیت‌های جدید ویروس کرونا به گوش می‌رسند. این خبرها از چین می‌توانند مانع رشد نفت شوند. در حال حاضر نفت خام آمریکا پایین‌تر از محدوده 80 دلار معامله می‌شود.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “افت دلار و رشد بازار سهام اروپا
  1. Zar گفت:

    مفید و کاربردی 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟