مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته چهارم مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته چهارم مارس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 26 مارس 2021

PMIهای اروپا و ترسیم جهت یورو

این هفته برای بازارهای جهانی هفته نسبتا آرامی به نظر می‌رسد. تنها جلسه بانک مرکزی، جلسه بانک ملی سوئیس خواهد بود که احتمالا از کاهش اخیر فرانک بسیار هیجان زده هستند. همچنین داده‌های اقتصادی زیادی نیز در دستور کار است که مهم‌ترین آنها PMIهای منطقه یورو است.

تحلیل هفته‌ی گذشته را می‌توانید در لینک زیر بخوانید:
تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 19 مارس ۲۰۲۱

بانک فدرال محتاط است اما معامله‌گران اوراق را نمی‌خرند

جلسه FOMC لحن داویشی داشت. فدرال رزرو اعلام کرد که نرخ بهره تا سال ۲۰۲۴ همچنان در نزدیکی صفر باقی خواهد ماند. این موضوع در کنار واکسیناسیون سریع و هزینه‌های تریلیون دلاری کنگره رخ داده است. این پیام در ابتدا دلار و بازده اوراق را به پایین کشید اما زیاد طول نکشید که این واکنش معکوس شد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره اوراق قرضه: هرآنچه باید یک معامله گر فارکس بداند

در واقع بازده اوراق خزانه‌داری با سررسید بالا، پس از این جلسه به اوج جدیدی رسید و این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران علاقه‌ای به خرید آنچه پاول می‌فروشد، ندارند. بانک فدرال گفته است که با افزایش نرخ بهره صبور خواهد بود، اما معامله‌گران معتقدند که اقتصاد خروشان، فدرال رزرو را مجبور خواهد کرد تا مداخله کنند. قیمت‌گذاری بازار حاکی از آن است که نرخ بهره تا پایان سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا و جفت ارز USDJPY

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا و جفت ارز USDJPY

طبق معمول به احتمال زیاد حق با بازار است و ممکن است فدرال رزرو نیز در حال آماده‌سازی مقدمات برای چنین رخدادی باشد. افزایش در هزینه‌کرد مردم قریب الوقوع است و یک سوم آمریکایی‌ها تاکنون واکسن تزریق کرده‌اند. احتمالا این تابستان از نظر داده‌های اقتصادی عالی خواهد بود و تورم نیز به لطف اختلال در طرف عرضه و هجوم از طرف تقاضا در حال آمدن است. اگرچه فدرال رزرو معتقد است این امر موقتی است اما هیچکس نمی‌تواند اطمینان داشته باشد.

بیشتر بخوانید: نرخ بهره چیست و چه نقشی در اقتصاد و فارکس دارد؟

اساسا، پیام سیاست‌های فوق العاده تسهیلی فدرال رزرو با چشم‌انداز روشن اقتصاد ایالات متحده هماهنگ نیست. اما وقتی داده‌ها منعکس کننده تقویت بهبود اقتصادی بوده و تورم جهش بیش از حد داشته باشد، این پیام نیز می‌تواند به سرعت تغییر کند.

همه اینها به معنی افزایش قدرت دلار حداقل در مقابل یورو و ین است. این احتمال که نرخ‌های فدرال رزرو زودتر از بانک مرکزی اروپا و بانک ژاپن افزایش یابد، بسیار زیاد است چرا که آمریکا هم در زمینه واکسیناسیون و هم در زمینه بهبود اقتصادی از اروپا و ژاپن پیشی گرفته است. از طرفی بانک مرکزی اروپا به وضوح گفته است که با افزایش بازده اوراق مبارزه خواهد کرد و بانک ژاپن نیز هم اکنون از طریق استراتژی کنترل منحنی بازده این کار را انجام داده است.

اسپرد بازده اوراق خزانه 10 ساله آلمان و آمریکا در مقابل جفت ارز EurUSD

اسپرد بازده اوراق خزانه 10 ساله آلمان و آمریکا در مقابل جفت ارز EurUSD

بنابراین، روند صعوی بازده در اروپا و ژاپن محدود است، در حالی که بازده اوراق ایالات متحده ممکن است همچنان صعود کند. این بدان معنی است که اختلاف بازده (Yield Spread) می‌تواند به نفع دلار افزایش یابد. ریسک اصلی این است که بهبود در بازار کار ایالات متحده طی ماه‌های آینده ناامید کننده بوده و از رویکرد منفعلانه فدرال رزرو حمایت کند.

همه نگاه‌ها به PMIهای اروپا

تاکنون سناریوی قدرت دلار مبتنی بر سناریوی ضعف یورو بود. در حال حاضر اکثر مناطق اروپا تحت قرنطینه هستند، پول “صندوق بهبود” هنوز توزیع نشده است و توزیع واکسن به شکل فاجعه‌باری کند است.

بیشتر بخوانید: شاخص PMI چیست و چرا در فارکس اهمیت دارد؟

اخبار منفی پیرامون واکسن آسترازنکا نیز ممکن است باعث شود تا تعداد زیادی از اروپاییان مایل به دریافت این واکسن نباشند. بنابراین بعید است ناحیه یورو بتواند در زمینه واکسیناسیون به آمریکا یا انگلیس برسد. این موضوع در نهایت منجر به عقب ماندن اقتصاد اتحادیه خواهد شد.

داده‌های COT برای یورو در مقابل جفت ارز EURUSD

داده‌های COT برای یورو در مقابل جفت ارز EURUSD

به همین دلیل ممکن است PMIهای روز چهارشنبه بسیار مهم باشند. این آمار به ما در درک چگونگی عملکرد اقتصاد ناحیه یورو در ماه مارس کمک می‌کنند و نشان می‌دهند که آیا اختلاف با آمریکا همچنان در حال افزایش است یا خیر. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که احتمالا افزایشی در بخش تولید و خدمات داشته باشیم اما با این وجود شاخص کامپوزیت PMI همچنان زیر ۵۰ باقی خواهد ماند که این نشان دهنده انقباض در اقتصاد است.

هر شگفتی می‌تواند یورو را در کوتاه مدت به بالا بکشد، حتی در شرایطی که تصویر کلان اقتصادی به ضرر یورو باشد. نظرسنجی lfo آلمان برای ماه مارس نیز روز جمعه منشر می‌شود.

جلسه بانک ملی سوئیس: هیچ چیز تغییر نمی‌کند

در سوئیس، بانک مرکزی این کشور رو پنجشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. اما بعید است هیچ تغییری در خط مشی این بانک در دستور کار وجود داشته باشد. این نهاد احتمالا مجددا تاکید خواهد کرد که در صورت لزوم به مداخله خود در بازار فارکس ادامه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: آشنایی با سازوکار بانک مرکزی سوئیس (SNB)

قدرت گرفتن فرانک می‌تواند مانع صادرات و تورم شود، بنابراین بانک ملی سوئیس به طور منظم در بازار فارکس مداخله می‌کند تا آن را تضعیف کند. با این حال، اخیرا این کار ضروری نبوده است. فرانک حتی بدون مداخله جدی کاهش شدیدی یافته است چرا که بهبود چشم‌انداز اقتصاد جهانی، تقاضا برای فرانک به عنوان دارایی امن را که نرخ بهره‌ای عمیقا منفی دارد، کاهش داده است.

سپرده‌های دیداری بانک ملی سوئیس در مقابل جفت ارز EURCHF

سپرده‌های دیداری بانک ملی سوئیس در مقابل جفت ارز EURCHF

احتمالا در این جلسه رویداد قابل ذکری رخ نخواهد داد. در عوض، روند فرانک به این بستگی دارد که نرخ بازده اوراق بلندمدت در سطح جهانی چقدر افزایش خواهد یافت. فرانک از این لحاظ با یورو و ین در یک قایق نشسته است. از آنجا که بانک ملی سوئیس در سال‌های آتی هیچ افزایشی در نرخ بهره خود نخواهد داشت، احتمالا با افزایش بازده جهانی، نرخ این ارز کاهش خواهد یافت چرا که اختلاف نرخ بهره بین سوئیس و سایر نقاط جهان افزایش می‌یابد.

سیل داده‌ها در ایالات متحده؛ بر PMIها تمرکز کنید

در آمریکا چندین شاخص درجه دو منتشر خواهد شد. روز چهارشنبه PMI Markit را برای ماه مارس در کنار آمار سفارشات کالاهای بادوام برای ماه فوریه خواهیم داشت. روز جمعه نیز درآمد و هزینه‌های شخصی در کنار شاخص خالص قیمت PCE برای ماه فوریه منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: کلید معامله بر اساس سنتیمنت تازه

به طور کلی، هرگونه آمار ناامید کننده برای ماه فوریه احتمالا توسط بازار کنار گذاشته می‌شود. چرا که بازارها به آینده نگاه می‌کنند و آمار ماه فوریه متعلق به پیش از تسریع کمپین واکسیناسیون و ارسال چک‌های محرک مالی است.

شاخص PMI ترکیبی موسسه مارکیت برای آمریکا و اروپا

شاخص PMI ترکیبی موسسه مارکیت برای آمریکا و اروپا

به همین ترتیب ممکن است PMIها در مرکز توجهات قرار گیرد. به خصوص بخش‌هایی از این نظرسنجی که مربوط به تورم است. بررسی‌ها در بخش خدمات نشان می‌دهد که شرکت‌ها به لطف افزایش چشمگیر هزینه‌ها، قیمت‌های خود را با بیشترین سرعت از سال ۲۰۰۹ افزایش می‌دهند. اگر این روند ادامه یابد، می‌تواند این اعتقاد را تقویت کند که برای تغییر رویکرد فدرال  رزرو تنها مساله زمان مطرح است.

از فدرال رزرو صحبت شد، پاول روز سه‌شنبه و چهارشنبه در کنگره شهادت می‌دهد.

به احتمال زیاد انبوه داده‌ها در انگلستان اهمیت زیادی ندارد

در بریتانیا، داده های اشتغال ژانویه در روز سه‌شنبه، آمار تورم برای ماه فوریه و PMIهای اولیه ماه مارس روز چهارشنبه و آمار خرده فروشی برای ماه ژانویه روز جمعه منتشر می‌شود.

در مورد استرلینگ، امروزه داده‌های اقتصادی به سختی اهمیت دارند. این اعداد بازتاب دهنده دوره تعطیلی اقتصاد است، بنابراین احتمالا چندان مثبت نخواهند بود. اما سرمایه‌گذاران امیدوارند که به دلیل سرعت خیره‌کننده واکسیناسیون در انگلستان، روزهای بهتری در پیش باشد.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته چهارم مارسرشد پوند این روزها به سرعت واکسیناسیون و ریسک برگزیت در ارتباط با صنعت خدمات مالی بستگی دارد. به طور کلی، چشم‌انداز استرلینگ در برابر ارزهای کم بازده مانند یورو و ین مثبت به نظر می‌رسد، چرا که بانک انگلیس احتمالا در کنار فدرال رزرو اولین بانک‌هایی خواهند بود که نرخ‌ بهره را افزایش می‌دهند.

منبع: Fxstreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟