مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه

تحلیل فارکس

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی برای هفته منتهی به 21 مه ۲۰۲۱

  • تورم ترس را در بازارها افزایش داده است
  • چشم‌ها به PMIهای اروپا

هفته‌ای که گذشت، هفته‌ای پرتنش برای بازارها بود. تورم بالاخره دندان‌های خود را نشان داد و نگرانی از افزایش نرخ بهره بالا گرفت. در نتیجه سهام کاهش و دلار نیز کمی از کف خود افزایش پیدا کرد. اما هفته آینده به نظر آرام‌تر می‌رسد. بانک‌های مرکزی جلسه‌ای ندارند و صورت جلسه فدرال رزرو نیز به نظر منسوخ شده می‌رسد. در عوض همه نگاه‌ها به PMIهای منطقه یورو خواهد بود.

درد فدرال رزرو

پس از انتشار آمار داغ از تورم آمریکا، نگرانی از تورم به خاطر سیاست‌های تسهیلی در حال افزایش است. اگرچه  بیشتر این افزایش به خاطر کاهش شدید تورم در سال گذشته است، اما حتی با در نظر گرفتن این تاثیرات، باز هم تورم با نرخ هشدار دهنده‌ای در حال افزایش است. یکی از دلایل این اتفاق تقاضای متمرکز شده و کمبود از طرف عرضه به خاطر مشکلات زنجیره تامین است.

بانک فدرال قاطعانه می‌گوید که این تورم به خاطر مشکلات طرف عرضه است و مدت زیادی طول نخواهد کشید، بنابراین نباید در مقابله با آن سیاست‌های پولی اتخاذ کرد. با این اوصاف حتی مطمئن‌ترین سیاست‌گذار نیز باید پس از انتشار آمار این هفته شوکه شده باشد. بازارها نیز متحیر شدند و وقت را برای ارائه جدول زمانی تا عادی سازی سیاست‌ها تلف نکردند. بلافاصله پس از انتشار آمار، قراردادهای آتی EURUSD نشان می‌داد که به احتمال ۸۰ درصد، نرخ بهره تا دسامبر سال آینده افزایش پیدا می‌کند.

اگر یک قدم به عقب برگردید، چیز زیادی تغییر نکرده است. ممکن است تورم در حال افزایش باشد، اما بازار کار هنوز راهی طولانی برای بهبود در پیش دارد. ما یک گزارش اشتغال ناامید کننده داشتیم و پس از آن یک تورم بسیار بالا که ممکن است از نظر فدرال رزرو یکدیگر را خنثی کنند. در نهایت بعید به نظر می‌رسد که در طول تابستان سیگنال‌های مشخصی راجع به اینکه چه زمان نرخ بهره افزایش پیدا کرده یا QE کاهش پیدا می‌کند، دریافت کنیم.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه

شاخص قیمت‌های کارخانه‌ای آمریکا از موسسه ISM در مقابل شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) آمریکا

پس هنوز خیلی زود است. سیاست‌گذاران می‌خواهند قبل از اینکه در مورد کاهش سرعت خرید اوراق صحبت کنند، شاهد چند داده خوب در بازار کار باشند. اگر بخواهیم واقع بین باشیم، اواخر ماه اوت در سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول می‌توان منتظر این صحبت‌ها باشیم. تا آن زمان پیش‌بینی برای افزایش دلار یا کاهش شدید بازار سهام دور از انتظار است چرا که هنوز فدرال رزرو پول چاپ می‌کند.

آینده یورو به PMIها بستگی دارد

رویداد اصلی این هفته احتمالا انتشار PMIهای اولیه ماه می در منطقه یورو خواهد بود. واکسیناسیون سریع باعث بازگشایی چند کشور شده است و اقتصاد اروپا سرانجام نشانه‌هایی از حیات نشان می‌دهد. انتظار می‌رود آمار نیز بهبود در اقتصاد این منطقه را تایید کند.

پیش‌بینی می‌شود شاخص خدمات که اکثریت اقتصاد منطقه یورو را تشکیل می‌دهد از ۵۰.۵ در آوریل به ۵۲.۰ صعود کند. اما شاخص تولیدی انتظار می‌رود که کاهش پیدا کند، اما در سطح رشد اقتصادی (بالای ۵۰) باقی بماند. این خبر خوبی برای یورو خواهد بود اما سوال این است که چه مقدار از آن قیمت‌گذاری شده است. سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ای به چشم‌انداز اقتصاد یورو در سه ماهه دوم امیدوار هستند.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه

شاخص مدیران خرید ترکیبی ناحیه یورو در مقابل نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این ناحیه

به طور خلاصه، هیجان زدگی در مورد یورو دشوار است. اگرچه ممکن است با بازگشایی مناسب اروپا و عدم فعالیت اقدامی خاص توسط فدرال رزرو، یورو بتواند رشد خوبی داشته باشد اما چشم‌انداز طولانی مدت چندان روشن به نظر نمی‌رسد. اقتصاد یورو در حال بهبود است اما با سرعت یک حلزون؛ و بعید به نظر می‌رسد آمریکا، با توجه به هزینه‌های چشمگیر دولت، عادی‌سازی سیاست‌های خود را ماه‌ها (اگر نگوییم سال‌ها) زودتر از بانک مرکزی اروپا انجام ندهد.

اهمیت داده‌های انگلستان در مدار پوند

در انگلستان نیز این هفته فوق العاده شلوغ خواهد بود، جایی که داده‌های اشتغال ماه مارس روز سه‌شنبه و آمار تورم برای ماه آوریل در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. همچنین خرده فروشی ماه آوریل و PMIهای ماه مه در روز جمعه منتشر خواهند شد.

توجه همه به PMIها خواهد بود چرا که سرمایه‌گذاران به دنبال تایید این نکته هستند که اقتصاد انگلستان با ورود برنامه واکسیناسیون به مرحله نهایی و بهبود بخش هتلداری و مهمان‌پذیری، دوباره در حال احیا است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه

شاخص مدیران خرید ترکیبی انگلیس در مقابل نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور

در مورد استرلینگ، چشم‌انداز کلی، روشن به نظر می‌رسد. بانک انگلستان اولی گام خود را برای خاتمه دادن به برنامه QE برداشته است و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که پس از عدم موفقیت قاطع SNP در انتخابات محلی اسکاتلند، خطر برگزاری همه‌پرسی دوم اسکاتلند چندان زیاد نیست.

صورت جلسه فدرال رزرو منسوخ شده است، اما PMIها نشده‌اند

در آمریکا، دستور کار نسبتا سبک است. صورت جلسه آخرین نشست FOMC  روز چهارشنبه منتشر می‌شود اما با توجه به شگفتی‌های گسترده‌ای که بازار در این هفته‌ها مشاهده کرده است، احتمالا بازار با این صورتجلسه به عنوان یک داده قدیمی برخورد می‌کند. با آمار ناامید کننده اشتغال و تورم بیش از حد بالا، پیش‌بینی می‌شود چشم‌انداز بازار به طرز چشمگیری تغییر کرده باشد.

با اینحال، PMIهای موسسه Markit در روز جمعه می‌تواند جالب‌تر باشد. این داده‌ها تحولات فشار تورمی در ماه مه و همینطور بهبود بازار کار را به ما نشان می دهند که می‌تواند اطلاعات مهمی را برای حل معمای فدرال رزرو در اختیار ما بگذارد. در مورد دلار، چشم‌انداز مثبت به نظر می‌رسد اما ممکن است رشد آن کمی طول بکشد.

آمار ژاپن، کانادا و استرالیا نیز در دستور کار است

در ژاپن اولین داده‌ها، برآورد از تولید ناخالص داخلی سه ماهه اول روز سه‌شنبه منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که به خاطر محدودیت‌های ناشی از ویروس در این سه ماهه، شاهد انقباض اقتصاد ژاپن باشیم. گفتنی است که ین این روزها به داده‌های اقتصادی واکنش نمی‌دهد و سرنوشت آن با بازده اوراق قرضه جهانی گره خورده است.

تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه

بازده اوراق خزانه 10 ساله آمریکا در مقابل جفت ارز USDJPY

در شرایطی که فدرال رزرو، بانک انگلستان و بانک کانادا از سیاست‌های تسهیلی خود دور می‌شوند، افزایش بازده اوراق قرضه می‌تواند به شدت به ضرر ین باشد. این واقعیت که ژاپن در واکسیناسیون جهانی از کشورهای پیشرفته عقب مانده است نیز مزید بر علت شده است. در مجموع بجز یک شوک بزرگ و پیش‌بینی نشده که باعث وحشت عظیم در بازارهای جهانی شود، چیز دیگری نمی‌تواند ین را نجات بدهد.

در کانادا، داده‌های تورم ماه آوریل در روز چهارشنبه منتشر می‌شود. لونی با توجه به اینکه اخیرا بانک کانادا برنامه QE خود را کاهش داده است، بسیار هیجان زده به نظر می‌رسد. همچنین اقتصاد سرحال، افزایش قیمت نفت و حمایتهای مالی آمریکا که احتمالا به کانادا سرایت می‌کند، چشم‌انداز این ارز را همچنان چشمگیر کرده است. رئیس بانک کانادا اخیرا تلاش کرده است که لونی را کاهش دهد اما بجز قدری مداخله لفظی کار بیشتری نمی‌تواند بکند.

در پایان نیز آمار اشتغال استرالیا برای ماه آوریل روز پنجشنبه و PMI ماه مه روز جمعه منتشر می‌شود.

منبع: XM

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “تحلیل هفتگی فارکس و بازار جهانی در هفته سوم مه
  1. سروش گفت:

    سلام : متشکرم از سایت خوبتون و مطالب ارزشمندی که میگذارید واقعا ممنونم یک گله داشتم شما قبلا در بخش اخبار فارکس نظرات روسای بانک مرکزی و افراد مهم را میگذاشتید که بسیار عالی و کمک کننده بود خصوصا برای من که انگلیسی ضعیفی دارم و مجبورم این مطالب را از سایتهای انگلیسی بگیرم و با نرم افزار ترجمه کنم لطفا اگه امکان دارد دوباره این کار را انجام بدهید — دوم یک خواهش دارم علاوه بر بخش سنتیمنت که بسیار عالی است آیا برای شما مقدور است بخش اخبار مهم را هم داشته باشید من برای اینکار از سایت trading economic استفاده میکنم اما انگلیسی بسیار ضعیفی دارم باز هم از سایت خوب شما متشکرم

    1. سلام دوست عزیز
      ما اخبار فارکس رو در کانال تلگرامیمون درج میکنیم و فعالیت ما توی کانال تلگرام، بیشتر از سایت هست. لطفا توی کانال عضو بشید و از اونجا اخبار رو پیگیری کنید.
      ممکنه به زودی دوباره درج اخبار در سایت رو شروع کنیم ولی فعلا توی کانال دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟