بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

داده‌های امروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده چه پیامی داشت؟

داده‌های امروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده چه پیامی داشت؟

مصرف کنندگان آمریکایی در ماه ژوئیه کمتر از آنچه که انتظار می‌رفت، هزینه کرده‌اند و شاهد یک افت چشمگیر در فروش اتومبیل بوده‌ایم. این اتفاق باعث سرد شدن موتور اقتصاد شده است؛ آن هم در روزهایی که کشور تلاش می‌کند تا اثرات همه‌گیری کرونا را کاهش دهد.

درحالی‌که اقتصاددان‌هایی که داوجونز از آنها نظرسنجی کرده بود انتظار داشتند میزان خرده فروشی ۲.۳ درصد افزایش پیدا کند اما این شاخص در ماه ژوئن تنها ۱.۲ درصد افزایش پیدا کرد.

داده‌های امروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده چه پیامی داشت؟

اما تمام اخبار ناامید کننده نبود،‌ خرده فروشی منهای وسایل نقلیه ۱.۹ درصد افزایش داشت درحالی که پیش‌بینی ۱.۲ درصد بود.

دو سوم پویایی اقتصادی در آمریکا به مصرف‌کنندگان وابسته است. خرده فروشی در ماه ژوئن رشد بسیار خوب ۸.۴ درصدی را تجربه کرد که شامل افزایش خیلی زیاد فروش در مبلمان و لوازم خانگی بود. با اینحال این روند در ماه ژوئیه به خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا و کاهش سرعت بازگشایی اقتصاد، کند تر شد.

اما در ماه ژوئن فروش لوازم الکترونیک و لوازم خانگی رشد ۲۲.۹ درصدی را تجربه کرد، پوشاک رشد ۵.۷ درصدی، کافه‌ها و رستوران‌ها که بیشترین آسیب را از کرونا دیده‌اند نیز ۵ درصد رشد داشتند.

قطعات وسایل نقلیه موتوری و نمایندگی‌های فروش این وسایل از افت ۱.۲ درصدی خبر دادند که منجر به کاهش کل شاخص شد. کالاهای ورزشی و کتاب فروشی‌ها افت ۵ درصدی داشتند و تامین کنندگان خانه و باغ نیز ۲.۹ درصد کاهش فروش داشتند.

در مجموع اما، پس از افت ۱۴.۷ درصدی در ماه آوریل، این سومین ماهی است که فروش خرده فروشی افزایش می‌یابد. کریس روپیکی اقتصاددان ارشد مالی در بانک MUFG می‌گوید: «آمار در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف کنندگان افزایش خوبی داشته است. با این حجم از مصرف هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که کشور درحال رکود است.»

آینده اقتصاد و به طور خاص سلامت مصرف‌کنندگان در آینده اما یکی از سوالات مهمی است که در این بین وجود دارد. مزایای بیکاری ۶۰۰ دلار در هفته در تاریخ ۳۱ ژوئیه منقضی شد و مذاکرات کنگره به بن‌بست خورده است.

رابرت فریک اقتصاددان اتحادیه اعتباری فدرال نیروی دریایی می‌گوید: «با توجه به ادامه بیکاری بالا، فروش خرده فروشی در ماه آگوست و پاییز به شدت وابسته به میزان کمک‌های دولت و زمانی است که این کمک‌ها عرضه می‌شود.»

داده‌های امروز شاخص خرده فروشی ایالات متحده چه پیامی داشت؟

آمار اگرچه کمتر از حد انتظار بود اما همچنان می‌توان از آن بهبود V شکل را انتظار داشت (همان چیزی که پیش‌تر در آمار خرده فروشی ماه ژوئن نیز دیده بودیم) اما نگرانی عمده در مورد مصرف کنندگان و بیکاران است. نرخ بیکاری هنوز ۱۰.۲ درصد است و ۲۸.۳ میلیون آمریکایی به دنبال مزایای بیکاری هستند.

آمار مصرف کنندگان، هفته خوب داده‌های آمریکا را تکمیل کرد پیش از این نیز مدعیان اولیه بیکاری برای اولین بار طی ۲۱ هفته گذشته به زیر ۱ میلیون نفر کاهش پیدا کرده بود و تغییرات مشاغل غیر کشاورزی نیز در ماه ژوئیه با ۱.۷۶۳ میلیون نفر از پیش بینی‌ها فراتر رفته بود.

طبق گفته اقتصاددانان، مزایای بیکاری ۶۰۰ دلار در هفته ۵ درصد درآمد مصرف کنندگان آمریکایی را شامل می‌شد. مشخصا این کمک‌ها یکی از دلایل عمده بهبود آمار اقتصاد پس از بازگشایی اقتصاد بوده است و ممکن است این آمار مثبت بدون کمک‌های دولتی، کاهش پیدا کرده و یا حتی منفی شود.

جمهوری‌خواهان و دموکرات مذاکرات را بدون نتیجه دنبال می‌کنند و فرامین اجرایی ترامپ نیز فقط ۳۰۰ دلار در هفته برای مزایای بیکاری فدرال در نظر گرفته است (که آن هم هنوز عملی نشده است)

علاوه‌بر این آمار موجود ممکن است نمایندگان (خصوصا حزب حاکم جمهوری خواه) را تشویق کند که کمک‌های اضافی غیر ضروری است یا می‌توان کاهش بیشتری برای آن در نظر گرفت. از طرف دیگر تزریق پول در اقتصاد آن هم سالی که انتخابات پیش‌روست منطقی به نظر می‌رسد. چنین رویکردی خود به منزله اعترافی ضمنی برای این واقعیت است که کشور بدون دولت عملکرد خوبی نخواهد داشت.

روی هم رفته آمار خرده فروشی در کنار سایر آمار مثبت خبرهای خوبی از آینده به ما می‌دهد اما این خبرهای خوب می‌تواند در بین بازی‌های سیاسی سیاستمداران به خبرهای بد تبدیل شود.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟