مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو چه بر سر دلار خواهد آمد؟

در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات پیش رو چه بر سر دلار خواهد آمد؟

پس از سال‌ها تهدید به کاهش ارزش دلار، در مقابل دست‌کاری ارزی خود چین، حال ترامپ مدعی است که خواهان دلاری قدرتمند است. با توجه به تناقضات موجود در اظهارات وی و شرایط آشفته‌ی اقتصادی کنونی دوباره رئیس‌جمهور شدن او برای این ارز به چه معناست؟

چگونه دوباره انتخاب شدن ترامپ بر روی ارزش دلار تأثیر می‌گذارد؟

از دید ترامپ، ارز تنها ابزاری برای داشتن بازار سهام و اقتصادی پررونق است.

دولت ترامپ هر کاری که لازم باشد برای بهبود اقتصاد می‌کند افزایش بها یا کاهش آن. از دید ما کاهش آن ثابت می‌کند که این لایحه متناسب است و درصورتی‌که ترامپ تا نوامبر به این روند خود ادامه دهد ( منظور تویت های گاه‌وبیگاه اوست که بدون هیچ فکری می‌زند) ارزش دلار امریکا سقوط خواهد کرد.

درحالی‌که در سه سال اول ریاست جمهوری او دلار از ثبات نسبی برخوردار بود ماهیت غول‌آسای وضعیت اقتصادی حال حاضر بدان معناست که این روند نمی‌تواند ادامه یابد.

زمانی که وی کار خود را آغاز کرد اقتصاد وضعیت نسبتاً خوبی داشت اما در دوره دوم شرایط کاملاً متفاوت خواهد بود مگر اینکه معجزه‌ای برای بهبود اقتصاد اتفاق بیافتد.

بسته‌های حمایت مالی به‌طور گسترده‌ای همچنان ادامه دارد.

با نگاهی به سمت تقاضا فرض افزایش ارزش دلار قریب‌الوقوع است. اقتصاد ایالات‌متحده به‌راحتی از میانگین G7  و G20  در سه‌ماهه‌ی اول سال 2020 پیشی گرفت و به ترتیب در مقایسه با ارقام ۲ درصد و ۳.۴ درصد تنها ۱.۳ درصد کاهش داشت.

این امر نتیجه‌ی بسته‌های عظیم محرک مالی است که به این کشور این اجازه را داد تا از این نظر در جهان بی‌نظیر باشد و ازنظر درصد تولید ناخالص داخلی نیز در رتبه‌ی دوم قرار بگیرد.

دوره‌ی دوم وی مطمئناً شامل بسته‌های بیشتری از جمله در بخش زیر ساخت به ارزش یک تریلیون دلار خواهد بود. چنین روشی تقریبا از سمت هر دو حزب حمایت می‌شود و اینکه در سال ۲۰۲۱ کنگره در اختیار چه جناحی باشد چندان مهم نیست.

سهام ایالات‌متحده احتمالاً به پیشتازی خود ادامه می‌دهد و این روند دلار را تحت فشار قرار می‌دهد.

ازنقطه‌نظر بازار سهام ایالات‌متحده در دوره‌ی اول ریاست جمهوری ترامپ و حتی بعد از دوره‌ی کرونا از میانگین‌های جهانی بهتر عمل کرده است.

شاخص S&P 500 از سال ۲۰۱۶ تاکنون بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته درحالی‌که در همین مدت FTSE حدود 9 درصد سقوط کرده است. با توجه به این موارد امریکا همچنان نظر سرمایه‌گذاران را به خود جلب می‌کند و در مقابل فشارهای تورمی که می‌تواند از دلار حمایت کند ایستادگی خواهد کرد.

اقدامات محرک فدرال رزرو به ترامپ کمک می‌کند تا دلار ضعیف‌تر شود.

از ماه فوریه فدرال رزرو ترازنامه‌ی خود را حدوداً سه تریلیون دلار افزایش داده و از رقم ۴.۲ تریلیون دلار به ۷ تریلیون دلار رسانده است. انتظار می‌رود که این افزایش با اظهارات ترامپ مبنی بر اینکه این روند برای کشور عالی است ادامه یابد.

علاوه بر این احتمال اقدامات شدید در قالب کنترل منحنی بازده رو به افزایش است. با در نظر گرفتن اینکه چندین مقام فدرال اظهار داشته‌اند که در صورت لزوم این سیاست قابل اجراست. نکته اصلی اینکه مقامات از انجام هر کاری برای پیشبرد بازار سهام و اقتصاد واقعی دریغ نمی‌کنند.

افزایش ترازنامه، نرخ بهره‌ی ثابت و کنترل منحنی بازده همگی باعث کاهش ارزش دلار می‌شوند.

ترامپ بارها و بارها از افزایش قیمت سهام به‌عنوان نشانی از موفقیت یاد کرده و در صورت پیروزی مجدد باز هم این کار را ادامه خواهد داد. با تسلط نسبی بر روی بانک فدرال که به‌وسیله مقام خود به دست آورده وی هرچه را که می‌خواهد بدون توجه به هزینه به دست می‌آورد. در این مورد خاص، هزینه‌ها شامل افزایش ترازنامه، ، نرخ بهره‌ی ثابت و در صورت نیاز کنترل منحنی بازده است.

روی‌هم‌رفته ترامپ واقعاً به ارزش دلار خارج از حیطه‌ی استفاده‌ی این ارز به‌عنوان ابزاری اقتصادی یا اهرم فشاری بر چین اهمیت نمی‌دهد. انگیزه‌ی وی در دوره‌ی دوم منعکس‌کننده‌ی انگیزه‌ی او در دوره‌ی اول ریاست جمهوری خواهد بود: رشد بازار سهام و اقتصاد واقعی.

برای دستیابی به این اهداف استفاده‌ی از هرگونه ابزاری در سیاست محدود نیست چه گسترش ترازنامه و چه کنترل منحنی بازده، او هیچ محدودیتی نمی‌شناسد. درحالی‌که فدرال رزرو ازلحاظ فنی یک سازمانی مستقل به‌حساب می‌آید این استقلال به‌ویژه در زمینه‌ی تمایل ترامپ برای استفاده از فشارهای عمومی توهمی بیش نیست.

در صورت پیروزی مجدد، او در سال ۲۰۲۴، کاخ سفید را ترک خواهد کرد که تا آن موقع به دو هدف اصلی خود که در ابتدا می‌خواست، رسیده است: بازار سهام در حال افزایش و کاهش ارزش دلار.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟