بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 16 ژوئن

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 16 ژوئن

تحلیل سنتیمنت روزانه فارکس 26 خرداد

افزایش 0.75 درصدی نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا به طور کامل قیمت گذاری شده بود و شاهد رالی در بازارها بودیم. شاخص نزدک %2.5 و شاخص S&P 500 رشد 1.5 درصدی داشت.

دلیل رشد بازارها پس از جلسه فدرال رزرو این مسئله نبود که بازار از شنیدن این موضوع که پاول فکر نمی‌کند افزایش 0.75 درصدی در آینده نزدیک “متداول” شود، خوشحال است (چرا که ممکن است حداقل یک افزایش 0.75 درصدی دیگر در تابستان امسال داشته باشیم) بلکه دلیل واقعی این بود که بازارها از نظر قیمت‌گذاری هاوکیش بسیار جلوتر رفته بودند و بخشی از شرط بندی‌های هاوکیش پس از بیانیه بانک مرکزی کاهش یافتند.

اما بیانیه بانک مرکزی آمریکا اصلا داویش نبود. نمودار دات پلات نشان داد که مقامات بانک مرکزی آمریکا پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره تا پایان امسال به 3.4% برسد (در ماه مارس این پیش‌بینی 1.9% بود)

با کاهش انتظارات هاوکیش از بانک مرکزی آمریکا به یک واقعیت ملایم‌تر، شاخص دلار آمریکا از بالاترین سطح دو دهه اخیر و بازده اوراق خزانه داری آمریکا کاهش یافتند. در زمان نوشتن این تحلیل می‌توان گفت که آینده روشنی در انتظار است، اما این خوش‌بینی ممکن است دوامی نداشته باشد، چرا که تصویر اقتصادی و اخبار فدرال رزرو در واقع تیره‌تر از ایده‌آل هستند.

داده‌های خرده‌فروشی روز گذشته یک عدد منفی غیرمنتظره را در ماه مه منتشر کرد که نشان می‌دهد افزایش تورم ممکن است تلفاتی در پی داشته باشد. جروم پاول، رئیس بانک مرکزی آمریکا، بیان کرد که «هیچ نشانه‌ای» از کندی گسترده‌تر در اقتصاد نمی‌بیند. اما وی همچنین سال گذشته بیان کرده بود که تورم “گذرا” است.

حال چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

به احتمال زیاد همچنان شاهد شرایط متلاطم و نوسانی در بازار خواهیم بود.

یک خبر خوب کاهش قیمت نفت است، چرا که سرمایه گذاران شانس بیشتری برای رکود را قیمت گذاری می‌کنند که باعث کاهش تقاضای نفت و کاهش‌قیمت ها می‌شود. صبح امروز قیمت نفت خام آمریکا به 115 دلار رسید، علی‌رغم این که گزارش هفتگی ذخایر نفت خام آمریکا رشد کمتر از انتظارات را نشان داد.

اما عقب‌نشینی‌ها قیمت احتمالاً موقعیت‌های خرید جدید را در پی خواهد داشت، چرا که بهبود تقاضای چین، افزایش تقاضای جهانی در سفر، و عرضه محدود نفت خام باید از بازار صعودی در میان مدت حمایت کند.

نگاه‌ها معطوف به لاگارد

تغییر تهاجمی هاوکیش در سیاست‌های فدرال رزرو، افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و افزایش ناگهانی دلار هدیه‌ای برای سایر بانک‌های مرکزی نیست.

بانک مرکزی اروپا دیروز یک جلسه اضطراری برگزار کرد تا درباره چگونگی کاهش بازده اوراق قرضه پس از اعلام پایان برنامه خرید دارایی که در هفته گذشته انجام داد، بحث کند. اما مهمتر از این مسئله، اعضای این بانک در مورد چگونگی جلوگیری از افزایش سریع بازده اوراق قرضه کشورهای عضو اتحادیه صحبت کردند.

اکنون که بانک مرکزی آمریکا تصمیم به افزایش سریع‌تر نرخ بهره گرفته، بانک مرکزی اروپا و سایر بانک‌های مرکزی باید تلاش کنند به فدرال رزرو برسند. در غیر این صورت، قوی‌تر شدن دلار آمریکا باعث می‌شود واردات سایر کشورها، به‌ویژه واردات انرژی و کامودیتی‌ها، بسیار گران‌تر از آنچه که قبلاً بودند، شود و این مسئله منجر به افزایش فشارهای تورمی و سیاست‌های هاوکیش بانک‌های مرکزی خواهد شد.

می‌دانیم که کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا، تمایل ندارد سیاست جبران عقب ماندگی از فدرال رزرو را انجام دهد و ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا، فکر می‌کند که افزایش نرخ‌های بهره در اروپا ایده وحشتناکی است زیرا تورم اروپا ناشی از قیمت‌های بالای انرژی است و نه از تقاضای بالا.

اما تورم ناحیه اروپا با رشد دلار افزایش یافته چرا که خرید انرژی به دلار انجام می‌شود.

بنابراین، بانک مرکزی اروپا باید اطمینان حاصل کند که کشورهای پیرامون که بدهکاری زیادی دارند می‌توانند در برابر سیاست انقباضی‌تر بانک مرکزی اروپا مقاومت کنند تا از ایجاد یک بحران بدهی مجدد در کنار مشکلات همه گیری، جنگ و تورم فزاینده جلوگیری کنند. در نتیجه، بانک مرکزی اروپا ظاهرا ابزار دیگری را اختراع خواهد کرد (یک ابزار ضد چندپارگی) برای خرید اوراق شکننده‌ترین کشورها، به این امید که تفاوت بین بازده اوراق کاهش یابد. البته راضی کردن آلمان برای این امر کار سختی خواهد بود.

جلسات بانک مرکزی انگلیس و بانک مرکزی سوئیس

امروز دو جلسه بانک مرکزی در تقویم اقتصادی داریم. جلسه بانک مرکزی سوئیس (SNB) در ساعت 12:00 به وقت ایران برگزار شد و جلسه بانک مرکزی انگلیس در ساعت 15:30 به وقت ایران برگزار خواهد شد.

پیش‌بینی می‌شود بانک مرکزی انگلیس برای پنجمین جلسه متوالی نرخ بهره را افزایش دهد اما احتمالا پوند رشد چندانی نخواهد داشت مگر این که افزایش نرخ بهره بیشتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

بانک مرکزی سوئیس امروز بازارها را غافلگیر کرد و نرخ بهره را 0.5% افزایش داد. در واکنش به این خبر فرانک رشد شدیدی را تجربه کرد.

منبع: Swissquote

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟