بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

روانشناسی معامله گری: پرورش یک ذهن برنده در معامله‌گران + 15 تیپ شخصیتی تریدرها

روانشناسی معامله گری فارکسروان‌شناسی معامله در فارکس – پرورش دادن ذهن برنده در یک معامله‌گر

همانند هر فعالیت سفته بازانه و دارای ریسکی، اهمیت روان‌شناسی در معاملات فارکس به‌سادگی قابل‌چشم‌پوشی نیست. انسان‌ها موجوداتی احساساتی هستند، و رفتارهایی با جنبه روانی کاملاً مشخصی دارند که اغلب بر اساس مدل‌های شخصیتی آن‌هاست. به‌علاوه وقتی‌که معامله‌گران به‌صورت گروه ‌گروه در قالب یک توده در می‌آیند، رفتار کلی روان‌شناسی آنها بازار را به حرکت در می‌آورد و الگوهای قیمتی‌ای را که تحلیلگران تکنیکال را به هیجان می‌آورد درست می‌کند.

عموما زمانی که فعالیت‌های معامله‌گری منجر به ایجاد سود و ضررهای بزرگ می‌شود، فاکتورهای بنیادی روان‌شناسی شخصیت یک معامله‌گر بروز می‌کند، چراکه اکثر مردم در زمانی که پول به دست میاورند یا از دست می‌دهند، دچار احساسات قوی (مانند ترس و طمع و …) می‌شوند.

روانشناسی معامله گری فارکس برای مشخص‌ شدن اینکه چه نوع ساختار ذهنی و شخصیتی غالباً در بازار موفق‌تر است و یا به عبارت دیگر موجب سودآوری پیوسته باشد به طور گسترده‌ای توسط بسیاری از محققان مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

تعدادی از این محققان کتاب‌های مهمی در این موضوع نوشته‌اند که به معامله‌گران کمک می‌کند تا بینشی در کار معامله‌گری به دست آوردند و درنهایت از نظر روانی به آنها برای تبدیل‌شدن به یک معامله‌گر موفق یاری برساند.

بیشتر بخوانید: تفاوت واقعی معامله ‌گران موفق و ناموفق در چیست؟

بحث درباره روانشناسی معامله گری، با یک بررسی کلی از کلیات شخصیت انواع معامله‌گر که توسط دکتر ون تارپ (Dr. Van K. Tharp) بررسی شده است، شروع می‌شود.

روانشناسی معامله گری یا انواع تیپ‌های شخصیتی

در تحقیقات دکتر ون تارپ (Dr. Van K. Tharp) درباره روانشناسی معامله گری، شخصیت معامله‌گران به 15 دسته تقسیم‌بندی می‌شود که به‌وسیله تست آنلاین “تارپ تریدر (Tharp Trader Test)” قابل تشخیص است. شخصیت هریک از معامله‌گران، خصوصیات روانی خودش را دارد که شامل انواع مختلف نقاط ضعف و قوت می‌شود. برای علاقه‌مندان به مطالعه در این مورد وب‌سایت او شامل جزئیات بیشتری درباره این موضوعات است.

مشخصه‌های اصلی این 15 شخصیت به شرح زیر است:

  • معامله‌گر با دقت – The Accurate Trader

این معامله‌گران به‌خاطر تمایل‌شان برای استفاده از تحلیل با جزئیات بسیار زیاد و داشتن سابقه بسیار دقیق و ویژه، موردتوجه هستند. معامله‌گرانی با این خصوصیات روانی اغلب نکاتی با جزئیات بسیار در مورد فرآیند تصمیم‌گیری‌هایشان در ژورنال معاملاتی خود نگه می‌دارند که می‌تواند به آنها در معاملات‌شان در آینده کمک بسیار کند.

به‌خاطر سخت‌گیری و توجه بسیار به تحلیل و نگه‌داشتن سوابق معاملات، این معامله‌گران می‌توانند گاهی به‌جای سودآور بودن در بازار، در دام مشکل “توجه بیش از اندازه به تحلیل” بیافتند.

  • معامله‌گر اجرایی – The Administrative Trader

خصوصیات این نوع از معامله‌گران به‌وسیله تمایل زیاد آنها به عملگرا بودن، تصمیم‌گیر بودن و واقع‌گرا بودن در روش معامله‌گری مشخص می‌شود. معامله‌گران اجرایی نسبت به تغییرات شرایط بازار واکنش می‌دهند و این امر منجر به سودآوری آنها می‌شود. به‌علاوه از آنجا که این معامله‌گران با شرایط مختلف بازار وفق پیدا می‌کنند، توانایی‌های زیادی در تصمیم‌گیری قوی دارند و می‌توانند در هنگام کارکردن با سایرین از خود اقتدار بیشتری نشان دهند.

  • معامله‌گر هنرمند – The Artistic Trader

این نوع از معامله‌گران به‌خاطر میلی که به استفاده از تفکر خلاق و درک شهودی‌شان در معامله‌گری نسبت به سایر معامله‌گران دارند متمایز می‌شوند. به‌خاطر داشتن خلاقیت، معامله‌گران هنرمند می‌توانند انعطاف‌پذیر باشند و با شرایط بازار خود را وفق دهند. بااین‌همه، این ویژگی می‌تواند یک چاقوی دو لبه باشد و برای آنها مشکل ایجاد کند به‌خصوص زمانی که در موقعیت‌های بازنده و زیانده خود از نظر روانی درگیر شده‌اند.

  • معامله‌گر ماجراجو – The Adventurous Trader

خصوصیات این نوع معامله‌گر شامل ذهن باز و روش انعطاف‌پذیری است که برای معامله‌گری انتخاب می‌کنند و جزو موفق‌ترین معامله‌گران هستند. معامله‌گر ماجراجو از توانایی‌های خود برای واکنش مؤثر به بازار استفاده می‌کند و بطور کلی معامله‌گران ماهری هستند، داده‌ها را اولویت‌بندی می‌کنند و از آن برای تصمیم‌گیری صحیح در معاملات استفاده می‌کند. معامله‌گر ماجراجو هنگامی‌که تصمیمی برای معامله کردن می‌گیرد اغلب ریسک‌های بزرگی می‌کند و برای تصمیم‌گیری در مورد معامله، روی داده‌های واقعی تمرکز می‌کند.

  • معامله‌گر ریزبین – The Detailed Trader

خصوصیات معامله‌گر ریزبین با فرایند تحلیلی مقدماتی قبل از گرفتن یک معامله در بازار مشخص می‌شود. معامله‌گر ریزبین از ارزیابی منطقی و تحلیل با دقت و یادداشت کردن نکات بسیار حساس در معاملات و دلایل انجام آنها شناخته می‌شود.

با این‌همه اکثر معامله‌گران با این خصوصیات روانی در دام مشکل “تعلل زیاد برای انجام معامله یا بستن آن” می­‌افتند که منجر به بازده بسیار کمی در کار آنها می‌شود.

  • معامله‌گر راحت – The Facilitative Trader

این نوع از معامله‌گران معمولاً یک روش بسیار جدی و محکم برای معامله‌گری دارند، و تمایل دارند در فضای اجتماعی یا در کنار سایر معامله‌گران کار را انجام دهند. این معامله‌گران به‌خاطر تمرکز روی جنبه‌های اجتماعی و عمومی معامله‌گری، معمولاً به‌عنوان بخشی از یک تیم معامله‌گری در این کار موفق می‌شوند. آنها اغلب به کلیت بازار نگاه می‌کنند و به شکلی مصمم و منظم معامله می‌کنند.

  • معامله‌گر سرزنده – The Fun Loving Trader

خصوصیات این معامله‌گر از روی روش سربه‌هوا که شامل تعامل اجتماعی با دیگران در حین معامله کردن است مشخص می‌شود. معامله‌گر سربه‌هوا تمایل دارد تا یک نگرش مثبت داشته باشد و همواره این نقطه‌نظر را منعکس کند. هرچند که به‌خاطر مثبت گرایی و تعاملات اجتماعی با دیگران، احساسات او می‌تواند اثر منفی بروی معاملاتش بگذارد.

  • معامله‌گر مستقل – The Independent Trader

این نوع معامله‌گران تمایل دارند تا از درک و داده های خودشان استفاده کنند و به طور مستقل از سایرین معامله کنند. درحالی‌که توانایی آنها در تفکر ساختارشکن می‌تواند به آنها در سودآوری کمک کند اما کمبود مهارت‌های اجتماعی، آنها را در کار گروهی با مشکل مواجه می‌کند.

  • معامله‌گر خلاق – The Innovative Trader

این نوع از معامله‌گران به‌خاطر خلاقیت و استفاده از بینش درونی در هنگام تحلیل داده‌ها و انجام معاملات شناخته می‌شوند. معامله‌گران خلاق تمایل دارند تا حجم بزرگی از اطلاعات را پردازش کنند و واکنش سریعی به بازار دهند. علاوه بر توانایی آنها در تحلیل کردن و پاسخ به شرایط بازار، این معامله‌گران می‌توانند رهبران خوبی هم باشند و می‌توانند در درک دیگران هم موفق باشند.

  • معامله‌گر با برنامه – The Planning Trader

این نوع از معامله‌گر تمایل دارد رهبری رقابتی باشد یا در خصوص موضوعات مربوط به معامله‌گری ارتباط خوبی برقرار کند. آنها می‌توانند بسیار منظم و واقع‌گرا باشند و تصمیمات مؤثری در معاملات انجام دهند. آنها می‌توانند روی حقایق تمرکز کنند و مسئولانه تصمیم بگیرند و می‌توانند با توسعه دادن یک سیستم جدید، واکنش سریع و انعطاف‌پذیری به شرایط جدید بازار بدهند.

  • معامله‌گر مسئول از نظر اجتماعی – The Socially Responsible Trader

این‌گونه معامله‌گران می‌توانند به ارزش‌های اجتماعی‌ای که برایشان مهم به نظر می‌رسد وفادار باشند و از زندگی اجتماعی لذت ببرند. آنها زمانی معامله میکنند که با ارزش‌هایشان همسو باشد، و می‌توانند معامله‌گران موفقی باشند.

  • معامله‌گر خودجوش – The Spontaneous Trader

این معامله‌گران معمولان تفکر و واکنشی سریع در زمان معامله کردن دارند، گرچه آنها دوست دارند کارشان را بدون تحلیل مقدماتی انجام دهند. اما زمانی که می‌خواهند بر اساس استراتژی معامله کنند، برنامه‌ریزی و پیروی از آن را کاری دشوار می‌یابند.

  • معامله‌گر  استراتژییست – The Strategic Trader

این گروه از معامله‌گران دوست دارند تا بر اساس اطلاعات واقعی تصمیمات هوشمندانه‌ای در موقع معامله کردن بگیرند، و می‌خواهند که به سطحی از مهارت کافی در کارهای مربوط به معامله‌گری برسند. آنها معمولاً در هنگام معامله، بسیار عملگرا و واقع‌گرا و بسیار منظم و مصمم به نظر می‌رسند.

این معامله‌گران همچنین دوست دارند تا هنگامی‌که وارد معامله می‌شوند، کلیت بازار را از دور ببینند و می‌توانند زمانی که نیاز باشد، سریع فکر کنند و به یک تغییر در بازار واکنش بدهند. آنها به‌راحتی مفاهیم مشکل را درک می‌کنند و به‌صورت فعال یاد می‌گیرند.

  • معامله‌گر حامی – The Supportive Trader

این معامله‌گران می‌خواهند که خردمند و موقر باشند و جزو کسانی باشند که می‌توان به آنها در کارهای مربوط به معامله‌گری اعتماد کرد، گرچه کمبود بعضی از ویژگی‌های مهم معامله‌گران موفق را دارند، با این‌حال آنها معمولاً نقش یک حامی را در گروه‌های معامله‌گری ایفا میکنند یا پیشنهاد سرمایه‌گذاری به سایر معامله‌گران موفق می‌دهند.

  • معامله‌گر ارزشی – The Values Driven Trader

این نوع از معامله‌گران تمایل دارند تا مستقل باشند و بر روی پاداش‌ها، ایده‌ها و روابط اصولی معامله‌گری تمرکز کنند. آنها می‌توانند تصمیم‌گیری‌های خوبی انجام دهند و تصویر بزرگ‌تری از بازار را ببینند. اگر آنها بتوانند از پس احساسات و سیستم ارزشی بر آیند آنگاه می‌توانند یک معامله‌گر موفق شوند.

روان‌شناسی یک معامله‌گر موفق در بازار فارکس

علاوه بر 15 نوع شخصیت شناخته شده معامله‌گران در بالا، دکتر تارپ (Tharp) تعدادی از ویژگی‌های روانی معامله‌گران موفق را نیز مشخص کرده است. او در تحقیقاتش در مورد روانشناسی معامله گری، به این نتیجه رسید که 3 نوع ویژگی روانی کلیدی در بین همه معامله‌گران موفق مشترک است.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل که باید هر معامله گر برای سودآوری رعایت کند

که شامل ویژگی‌های شخصیتی کلی زیر می‌شود:

  • معامله‌گران موفق توانایی دیدن و درک کردن تصویر کلی بازار را دارند. آنها همچنین می‌توانند ارتباط بین رویدادها و فرصت‌های معاملاتی خوب را به‌محض اینکه از راه می‌رسند، تشخیص بدهند.
  • این معامله‌گران می‌توانند بازار را به شکل منطقی تحلیل کنند تا یک تصمیم خوب بگیرند.
  • آنها علاوه بر اینکه به طور مداوم کارها را درست انجام می‌دهند، همچنین بسیار مصمم و منظم هستند.

پتانسیل موفقیت فردی هر معامله‌گر را می‌توان با ارزیابی اینکه چند تا از این مشخصه‌های مطلوب را در حال حاضر دارد یا می‌خواهد برای به دست آورد آن تلاش کند، مشخص کرد. دکتر تارپ متوجه شد که معامله‌گران برنامه‌ریز و استراتژیک به‌واسطه داشتن تمام ویژگی‌های شخصیتی که در بالا ذکر شد، می‌توانند پتانسیل بیشتری برای موفقیت در معامله‌گری از خود نشان دهند.

از طرف دیگر تحقیقات دکتر تارپ نشان می‌دهد که معامله‌گران حامی و هنرمند و سرزنده، هیچ‌یک از مشخصات لازم را ندارند. در نتیجه به‌جای اینکه خودشان معامله کنند، بهتر است به دیگران اجازه دهند که برایشان معامله کنند، مگر اینکه برنامه برای کار کردن روی خودشان و اصلاح نقاط ضعف‌هایشان و ساختار فکری­شان و ایجاد ویژگی‌های شخصیتی لازم برای موفقیت، را داشته باشند.

مابین گروه سایر معامله‌گران تنها 2 ویژگی از آن‌هایی که ذکر شد را دارند که شامل معامله‌گران ریزبین، راحت، خلاق، خودجوش، مستقل، اجرایی، ارزشی، مسئول اجتماعی، دقیق و ماجراجو می‌باشد.

5 کتاب مهم درباره روانشناسی معامله گری

 برای یادگیری درباره روانشناسی معامله گری و ساختار ذهنی، بسیاری از معامله‌گران تازه‌کار می‌خواهند بعضی از مطالب اصلی مربوط به این موضوع را برای مطالعه انتخاب کنند. کتاب‌هایی که در زیر به آنها اشاره می‌شود شامل لیستی کوتاه از 5 کتابی است که بسیاری از معامله‌گران با تجربه آنها را به تازه‌کارانی که دوست دارند در این زمینه مطالعه کنند، پیشنهاد می‌کنند.

  • کتاب خاطرات یک اپراتور سهام نوشته شده توسط ادوین لفور
    Reminiscences of Stock Operator by Edwin Lefèvre

این کتاب یکی از مشهورترین کتبی است که درباره داستان معاملات سهام جسی لیورمور (Jesse Livermore) در اوایل قرن 20 صحبت می‌کند و همچنان برای بسیاری از معامله‌گران در حال حاضر قابل‌استفاده است. این کتاب به شکل کاملی وقایع روان‌شناسی‌ای که بازار را به‌صورت کلی به حرکت در می‌آورد و روان‌شناسی فردی که هر معامله‌گر هر روز با آن دست به گریبان است را به تصویر کشیده است و اینکه چطور هنوز این مطلب به شکل ثابتی باقی مانده است. اکثر معامله‌گران زمانی که در ابتدای کار بوده‌اند و یا برنامه آموزشی را در شرکت‌های حرفه‌ای معاملاتی می‌گذرانده‌اند یک کپی از این کتاب را خوانده‌اند و این کتاب را به کسانی که در این موضوع علاقه‌مند هستند بسیار توصیه می‌کنیم.

این کتاب به فارسی ترجمه شده است.

تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی

  • کتاب معامله کردن در محدوده نوشته مارک داگلاس
    Trading In The Zone by Mark Douglas

در این کتاب مارک داگلاس معامله‌گران را تشویق می‌کند تا با یک روش احتمالاتی به معامله‌گری نزدیک شوند و یک “ساختار ذهنی برنده” را به‌عنوان کلیدی برای به‌دست‌آوردن بهترین نتایج در معامله‌گری قدرتمند را شکل دهند. او به خوانندگان قدم‌هایی محکم و ایده‌هایی برای کاهش ترس از دست‌دادن سرمایه، برای به‌دست‌آوردن موفقیت نهایی به عنوان یک معامله‌گر نشان می‌دهد. هرچند مارک داگلاس هیچ‌گونه سابقه رسمی آموزش روان‌شناسی نداشته است، او این کتاب را با کمک تجارب شخصی‌اش در بازار درباره روان شاسی معامله‌گری نوشته است. این کتاب بدون شک یکی از بهترین کتب نوشته شده درباره روان شناسی معامله‌گری تا به امروز است و مطمئناً اثر بسیار شگرفی بر روی معامله‌گران دارد.

در بازار ایران به نام تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی موجود است.

  • کتاب معامله‌گر برتر (همیشه در بازار سودآور باشید چه بازار بد چه بازار خوب) نوشته دکتر ون تارپ
    Super Trader: Make Consistent Profits in Good and Bad Markets by Dr. Van K. Tharp

همان‌طور که در بخش‌های گذشته این مقاله نشان دادیم دکتر تارپ یک تئوری وسیع و کاربردی برای درک اینکه چه مشخصه‌های رفتاری، یک معامله‌گر را موفق می‌کند دارد. این کتاب بینش درونی شخصیت را بسط می‌دهد و راهی را برای اینکه چگونه مردم می‌توانند در معامله‌گری به عنوان یک کار حرفه‌ای تمام‌وقت در بازارهای مالی موفق شوند، نشان می‌دهد.

  • کتاب-جادوگران-بازار-نوینکتاب جادوگران بازار: مصاحبه‌هایی با برترین معامله‌گران نوشته‌ی جک شواگر
    Market Wizards: Interviews with Top Traders by Jack Schwager

این کتاب بسیار معروف و کلاسیک، خوانندگان را با یک سری از مصاحبه‌های بسیار جالب که با بزرگ‌ترین معامله‌گران دنیا انجام شده است روبه‌رو می‌کند. هریک از این کارشناسان نکات با ارزشی را به‌عنوان نکات معامله‌گری می‌گویند و اطلاعاتی به خوانندگان می‌دهند که اکثر معامله‌گران آن را راهگشا می‌یابند. این کتاب همچنین شامل تعدادی از جملات عالی از بزرگ‌ترین معامله‌گران تاریخ که توانستند با مدیریت ضررهایشان در نهایت به ثروت بزرگی از طریق معامله در بازار دست یابند می‌باشد.

کتاب دیگر این نویسنده، با نام جادوگران بازار نوین در ایران ترجمه شده است.

  • کتاب معامله در ناحیه: بهبود کارایی با تمرکز و نظم نوشته اری کیو
    Trading in the Zone: Maximizing Performance with Focus and Discipline by Ari Kiev

در این کتاب دکتر کیو (Kiev) درباره یک سری از راه‌های ثابت شده برای باقی‌ماندن و وارد شدن در مدار ذهنی و تکنیکی معامله‌گری که یک حالت بهینه معامله‌گری برای موفقیت است را نشان می‌دهد. دکتر کیو (Kiev) ابزارهای روان‌شناسی مختلفی را که می‌تواند برای معامله‌گران مفید واقع شود را نشان می‌دهد و از آنها برای بهتر کردن مهارت‌های معامله‌گری بدون توجه به این‌که چه روش معامله‌گری دارند، استفاده می‌کند. این کتاب به نظر برای کسانی که احساس می‌کنند نیاز به بازنگری و مدیریت و بهینه‌کردن واکنش‌های احساسی و عاطفی خود در زمان معامله کردن دارند، مفید می‌رسد. این کتاب همچنین شامل مطالعه موردی تعدادی از معامله‌گران است و نشان می‌دهد که چگونه آنها با احساست خود در حین معامله کردن مواجه می‌شوند و دانش عمیق و مفیدی را برای به‌دست‌آوردن و توسعه دادن یک ساختار فکری و روانی مناسب برای معامله‌گری را فراهم می­‌آورد.

بیشتر بخوانید: ۱۰ کتاب برتر روانشناسی معامله گری که باید خوانده شوند

روان‌شناسی سفته بازی و ساختار بهینه معامله‌گری

“نظم روانی و احساسی یک سفته باز موفق در بازار” موضوع بسیاری از کتاب‌های جذاب مانند آنچه که در بالا آورده شد، بوده است.

هرچند تمام متخصصان با این مطلب موافق نیستند، اما تحقیقاتی که روی این موضوع انجام شده نشان می‌دهد که تعداد فاکتورهای روانی مطلوب و رفتارهایی که مردم برای موفقیت در معامله‌گری به آن نیاز دارند به‌صورت خلاصه به شرح زیر است:

  • از شکست دادن بازار پرهیز کنید. به‌جای آن تلاش کنید تا نسبت به جهت بازار آگاه باشید و خود را با آن تطبیق دهید.
  • یاد بگیرید تا ترس و طمع را در جای مناسب خود بگذارید. زمانی که در حال از دست پول هستید، بترسید، تا بتوانید ضررهایتان را کم کنید و زمانی که در حال به‌دست‌آوردن پول هستید، طمع داشته باشید تا بتوانید سود بیشتری بگیرید.
  • از احساس اعتمادبه‌نفس کاذب و انجام ریسک بیش از حد دوری کنید.
  • اجازه ندهید تا ضررها اعتمادبه‌نفس شما را تخریب کند و به ضرر به دید هزینه انجام کسب‌وکار در بازار نگاه کنید.
  • همیشه افکاری مثبت داشته باشید.
  • تمرکزتان بر روی ایجاد نظم در معامله و تمرین مدیریت سرمایه باشد. بدون توجه به اینکه بازار چه می‌کند به برنامه معاملاتی خود بچسبید. اگر لازم است آن را اصلاح کنید، اما فقط زمانی که همه موقعیت‌های معاملاتی‌تان را بسته‌اید.

ایده اصلی در اینجا این است که به سفته‌بازی و سوداگری در بازار فارکس به دید یک کسب‌وکار نگاه کنید. مطمئناً شما در تعدادی از معاملات برنده و در مابقی بازنده خواهید بود بنابراین این امر را یک فرایند طبیعی در معامله‌گری بدانید. درکل شما باید همیشه به دنبال مدیریت کسب‌وکارتان و سرمایه‌ معاملاتی‌تان باشید تا در دراز مدت و بطور مداوم در بازار بمانید.

روان‌شناسی جمعی و مقیاس‌های اندازه‌گیری آن

بسیاری از معامله‌گران از مقیاس‌های اندازه‌گیری روان‌شناسی جمعی در برنامه معاملاتی خود برای تصمیم‌گیری در بازار استفاده می‌کنند. اکثر الگوهای نموداری مورد استفاده توسط تحلیل گران تکنیکال به‌عنوان انعکاسی از روان­شناسی جمعی دیده می‌شود که خود را همواره تکرار می‌کنند.

برخی از معامله‌گران تکنیکال از تئوری امواج الیوت (Elliott Wave Theory) استفاده می‌کنند که اثر روان­شناسی بازار را به شکل حرکات روند دار بازار در 5 موج متوالی پشت‌سرهم و به دنبال آن، روند اصلاحی معکوس در 3 موج در نظر می‌گیرد.

روانشناسی جمعی معامله گریراه دیگری برای اندازه‌گیری روان‌شناسی جمعی در بازارهای مالی، گزارش تعهد معامله‌گران (COT) است که هر جمعه برای قراردادهای تا روز سه‌شنبه قبل ، توسط کمسیون معاملات آتی کالاها (CFTC) منتشر می‌شود.

نتایج این گزارش هفتگی به معامله‌گران، خالص مقدار موقعیت‌های تسویه نشده در هر قرارداد که بیش از 20 معامله‌گر آن موقعیت‌ها را نگه داشته‌اند را می‌گوید و به دسته‌های مختلفی که شامل معامله‌گران تجاری و غیرتجاری است تقسیم‌بندی می‌شوند.

معامله‌گران تجاری آن‌هایی هستند که هدفشان کسب سود نیست و در معاملات، ریسکشان را به‌خاطر نوع کسب‌وکاری که دارند پوشش می‌دهند؛ در مقابل، معامله‌گران غیرتجاری معمولاً در بازار آتی (futures) سفته‌بازی می‌کنند که شامل مؤسسات مالی، معامله‌گران حقیقی و صندوق‌های پوشش ریسک می‌شود.

یک مثال از داده گزارش شده هفتگی COT به شکل گراف نشان‌داده‌شده در شکل 1 است که نتایج خالص این گزارش برای جفت ارزهای اصلی که در بورس آتی شیکاگو برای معامله‌گران غیرتجاری معامله می‌شود را نشان می‌دهد. (در وبسایت UtoFX، این گزارش هر هفته منتشر می‌شود. برای مشاهده این گزارشات به صفحه تحلیل‌های هفتگی و روزانه مراجعه کنید.)

نمونه گزارش COTشکل شماره 1: هر میله در این تصویر، خالص معاملات هفتگی قراردادهای باز معامله شده در بورس آتی شیگاگو برای هر ارز اصلی در مقابل دلار آمریکا را نشان می‌دهد که توسط معامله‌گران غیرتجاری است.

خیلی از معامله‌گران از گزارش COT برای فهمیدن جهت و حجم موقعیت‌های آتی ارز در بازاری که به آن علاقه دارند استفاده می‌کنند. این مطلب می‌تواند به‌عنوان مقیاسی برای اندازه‌گیری سنتیمنت بازار برای انجام یک تحلیل با کمک داده‌هایی درباره اینکه معامله‌گران آتی چقدر وارد موقعیت‌های جدید شده‌اند مورداستفاده قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه گزارش COT را بخوانیم؟

موردی که معامله‌گران باید توجه ویژه‌ای به آن بکنند این است که چگونه موقعیت معاملاتی لیست شده کنونی از موقعیت‌های معاملاتی هفته‌ی پیش متفاوت است. مشخص‌کردن تغییرات هفتگی به معامله‌گران نشان می‌دهد که چگونه جو بازار در حال تغییر در بازار آتی (FUTURES) و آپشن (OPTION) است.

به عنوان مثال، زمانی که اکثر معامله‌گران غیرتجاری موقعیتی در یک‌جهت مشخص گرفته‌اند و شروع به تسویه موقعیت‌های خود می‌کنند، این می‌تواند سیگنالی به بازار برای روند برگشتی باشد. همچنین تغییرات موقعیت در گزارش COT از مثبت به منفی می‌تواند نشانه‌ای برای فروش در بازار باشد درحالی‌که تغییر از منفی به مثبت می‌تواند سیگنال خرید در بازار باشد.

منبع: ForexTrainingGroup

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

3 دیدگاه در “روانشناسی معامله گری: پرورش یک ذهن برنده در معامله‌گران + 15 تیپ شخصیتی تریدرها
  1. علی گفت:

    تستش رو پیدا کردم آنلاین زدم فهمیدم چقدر فاصله دارم با ایدال ذهنیم برای یک تریدر موفق. ممنون از سایت بسیار ارزشمندتون.

  2. HAMID گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟