مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

سرمقاله بلومبرگ بیزنس‌ویک: نیاز فیس بوک به ترامپ بیشتر از ترامپ به فیس بوک است!

undefined

در اواخر سال ۲۰۱۹، هنگامی که زاکربرگ یکبار دیگر به واشنگتن رفته بود تا از فیس بوک در مقابل کنگره دفاع کند، به یک ضیافت شام خصوصی با دونالد ترامپ رفته و آمار خوشایندی به رئیس جمهور ارائه داد. زاکربرگ گفته بود:« به شما تبریک می‌گویم، شما در فیس بوک شماره یک هستید»

در واقع این داستانی است که ترامپ در ماه ژانویه در برنامه رادیویی راش لیمبو تعریف کرده است. ترامپ در بین سیاستمداران جایگاه بالایی از نظر تعداد دنباله کننده در فیس‌بوک ندارد. بیشترین دنبال کننده متعلق به باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده است. اما ترامپ به عنوان خبرساز‌ترین شخص کشور و همچنین بالاترین مقام اجرایی دولت که به شدت پرونده‌های ضدانحصار شرکت‌های بزرگ فناوری را دنبال می‌کند، از این جهت قدرت استفاده از زاکربرگ را دارد. پس این چاپلوسی زاکربرگ را فراموش کنید. طی زمانی که رئیس جمهور از فیس‌بوک راضی باشد، احتمال این که به دنبال تغییرات خصمانه در این شرکت نباشد بیشتر می‌شود

شرکت فیس‌بوک از اظهارنظر در مورد اینکه آیا زاکربرگ واقعا به ترامپ چنین حرفی زده یا خیر و یا اگر چنین حرفی زده منظورش چه بوده،‌ خودداری کرده است. پس از این ضیافت شام، نیویورک تایمز گمانه‌زنی‌هایی را مبنی بر اینکه دیدار بین ترامپ و زاکربرگ شامل معامله‌ای در مورد فیس‌بوک بوده را مطرح کرد اما زاکربرگ گفت  که دعوت وی به چنین ضیافت‌هایی طبیعی است و کاخ سفید همیشه او را هنگامی که در واشنگتن حضور پیدا می‌کند به ضیافت شام دعوت می‌کند. وی در ماه ژوئیه به Axios گفت:« کل ایده توافق کاملا مضحک است»

اما کارمندان فعلی و سابق زاکربرگ می‌گویند که این تکذیب ممکن است کمی مغالطه باشد. زاکربرگ به راحتی تحت تاثیر سیاستمداران قرار نمی‌گیرد. آنچه که او بیش از هرچیز به آن اهمیت می‌دهد، فراگیر بودن و پتانسیل رشد فیس بوک است. به گفته منتقدان، نتیجه این اتحاد آن است که ترامپ بتواند در بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان اطلاعات غلط در مورد رای‌گیری منتشر کرده و ادعای تقلب در انتخابات را مطرح کند، و مسئولین فیس بوک به صحت این سخنان بی توجهی کنند. جسی لهریچ، یکی از بنیانگذاران Accountable Tech، سازمانی که در زمینه سیاست‌های عمومی توصیه‌هایی را به شرکت‌های فناوری ارائه می‌دهد در این باره می‌گوید:« فیس‌بوک نسبت به سایر پلتفرم ها کمترین تلاش را برای دوری از دولت فعلی کرده است، در بهترین حالت می‌توانید بگویید این یک سهل‌انگاری عمدی است»

البته این الگو ابدا محدود به موضوعات سیاسی در ایالات متحده نبوده است. در ماه اوت یک مدیر فیس‌بوک در هند متهم شد که به سیاستمدار حزب حاکم، ناراندرا مودی بهاراتیا جاناتا که خواستار خشونت علیه مهاجران مسلمان روهینیگا شده بود، خدماتی ویژه داده است. ( تنها پس از اینکه وال استریت ژورنال در گزارشی وجود این پست‌ها را اعلام کرد، فیس‌بوک اقدام به تعلیق حساب کاربری این سیاستمدار کرد.) در یادداشتی که یک کارمند سابق فیس‌بوک در ۱۳ سپتامبر بر روی BuzzFeed منتشر کرد، جزئیاتی در مورد اینکه چگونه فیس‌بوک اقدام علیه دولت‌هایی که با حساب‌های جعلی به گمراه کردن شهروندانشان می‌پردازند به تعویق می‌اندازد. این کارمند نوشت:«دستان من نیز آلوده است»

در یک کنفرانس در ماه ژوئن، الکس استاموس، مدیر ارشد پیشین فیس‌بوک در امور امنیتی نیز گفت:«شما می‌توانید ببینید که این سازمان چگونه تلاش می‌کند که نوعی اصول اخلاقی در مورد آزادی بیان و جلوگیری از آسیب اجتماعی داشته باشد اما در عین حال با سیاست‌های خاصی دولت را نیز خوش‌حال نگه دارد.

در عین حال نیک کلگ، رئیس سیاست و ارتباطات فیس بوک می‌گوید، تنها تعهد مدیران فیس بوک آزادی بیان است، این که عده‌ای می گویند تعصبات سیاسی در تصمیمات ما وجود دارد را نمی‌توان اثبات کرد.»

«مارک اشتباه می‌کند و من تمام تلاشم را می‌کنم که نظر او را تغییر دهم»

مدیران فیس‌بوک اغلب اشاره می‌کنند که این شرکت روابط بسیار دوستانه‌ای را در زمان ریاست جمهوری اوباما با دموکرات‌ها برقرار کرده‌اند. در تابستان سال ۲۰۱۶ وب سایت فناوری Gizmodo نوشت که فیس بوک به کارمندان خود گفته است سایت‌های طرفدار ترامپ را از بخش اخبار پرطرفدار حذف کنند. این داستان منجر به رسوایی فیس‌بوک و اتهاماتی مبنی بر تعصبات ضد محافظه‌کارانه علیه این شرکت شد و همین امر زمینه ساز نزدیکی بیشتر این شرکت به سمت جناح راست بود. این شرکت بعضی منتقدان محافظه‌کار را به مرکز اصلی شرکت در منلوپارک کالیفرنیا برد تا به آنها اطمینان دهد که نگرانی‌شان در مورد نحوه عملکرد فیس‌بوک بی جهت است.

این رابطه خوب بین فیس بوک و محافظه کاران پس از انتخابات نیز ادامه پیدا کرد. در ژانویه سال ۲۰۱۷ این شرکت جشن افتتاحیه را با همکاری دیلی کالر (Daily Caller) برگزار کرد. دیلی کالر انتشاراتی است که آثار نویسندگانی را که نظرات ملی‌گرایانه سفیدپوستان افراطی را منتشر می‌کند. بر روی لیمو‌های موجود در نوشیدنی‌ها لوگوی فیس بوک مهر شده بود. یک گزارش داخلی از همان زمان، در مورد استراتژی برتر ترامپ با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی فیس بوک نوشته و گفته بود که ترامپ از مشاوره و آموزش شرکتی استفاده کرده است که حریفش هیلاری کلینتون آن را رد کرده است. اندرو بوسورث که هم اکنون در حال مدیریت بخش واقعیت مجازی فیس بوک است و در آن زمان رئیس بخش تبلیغات بود، در یادداشتی که سال ۲۰۱۸ برای کارمندان نوشت گفت:« ترامپ به این دلیل انتخاب شد که وی بهترین کمپین تبلیغاتی دیجیتالی را که تا کنون دیده‌ام،‌ در اختیار داشت»

کارمندان فیس بوک که عمدتا لیبرال هستند، روابط این شرکت‌ با جمهوری‌خواهان را به عنوان هزینه‌ای که باید بپردازند تا در این تجارت باقی بمانند، می‌دیدند. اما پس از اینکه بررسی‌های گسترده‌ای در مورد اطلاعات نادرست در مورد انتخابات روسیه و موضوع جمع‌آوری اطلاعات توسط کمبریج آنالیتیک انجام شد، چیزی در این شرکت تغییر کرد. بین بعضی کارمندان و حتی برخی مدیران این دیدگاه ایجاد شد که ترامپ از فیس بوک برای حمله به ارزش‌های لیبرال مورد توجه کارمندان سواستفاده کرده است. در جلسات دادرسی دادگاه عالی برت کاوانو، که در طی آن کاوانو به تجاوز جنسی متهم شده بود، رئیس بخش سیاسی، جوئل کاپلان دقیقا پشت او، دوست صمیمی خود نشسته بود. چندین کارمند فیس‌بوک می‌گویند که برای اولین بار در جلسات هفتگی پرسش و پاسخ زاکربرگ بعضی همکاران را می‌دیدند که گریه می‌کردند.

پس از جلسات دادرسی کاوانو، کارمندان متوجه شدند که کاپلان، معاون رئیس دفتر سابق جرج دبلیو بوش، بیش از آنکه از انتقادات لیبرال‌ها نگران باشد از سوگیری محافظه‌کاران نگران است. داده‌های داخلی فیس‌بوک نشان می‌داد که خبرهای مربوط به محافظه‌کاران در سایت به طور مداوم در بین محبوب‌ترین‌ها است. (صبح روز دوشنبه اخیر، از بین ۱۰ پست برتر فیس بوک از نظر تعاملات مانند لایک، اشتراک گذاری و نظرات، هشت مورد متعلق به کارشناسان محافظه‌کار و رسانه‌های خبری، یک مورد از ایوانکا ترامپ و یک مورد از NPR بود) اما در سال ۲۰۱۹، تحت فشار همان گروهی که قبل از انتخاب شدن ترامپ، از فیس بوک بازدید کرده بودند، کاپلان یک تحقیق یک ساله مستقل را علیه فیس‌بوک انجام داد که خلاف این موضوع را نشان می‌داد. وی گفت:« برای رفع نگرانی‌هایی که از سوی محافظه‌کاران شنیده شده است باید کارهای زیادی انجام بدهیم»

از نظر تاریخی، فیس بوک به مدیران متولی محصولاتش، آزادی عمل زیادی در تصمیم‌گیری اعطا می‌کرد اما به نظر می‌رسد که ناگهان تیم سیاست‌گذاری این شرکت از حق وتو برخوردار شده است. در ژآنویه ۲۰۱۸، زاکربرگ درخواست کرد نمایش اخبار در بخش Feed، خصوصا از رسانه‌های غیر قابل اعتماد را کاهش دهند. تیم محصولات، خبرخوان را اصلاح کردند و سپس اعضای تیم کاپلان، شبیه‌سازی‌های آزمایشی را بررسی کردند. آنها گفتند که در اثر این تغییر محصول، میزان ترافیک برای رسانه‌های جمهوریخواه مانند فاکس نیوز و بریت‌بارت نیوز با شدت بیشتری کاهش یابد. البته این بدان دلیل بود که فاکس و بریت‌بارت تمایل به انتشار محتوای آتش‌افروزتری دارند. حتی یکی از اخبار بریت‌بارت در قسمت «جرم سیاه» این سایت قرار گرفت. بنابراین به مهندسان دستور داده شد تا الگوریتم را پیش از انتشار برای ۲.۵ میلیار کاربر، کمی بیشتر تغییر دهند تا جایی که رسانه‌های لیبرال نیز به همان اندازه محافظه‌کاران مجازات شوند. در نتیجه فاکس جایگاه خود را به عنوان ناشر برتر فیس‌بوک حفظ کرد. کارمندان می‌گویند که این نوع بررسی‌ها غیر معمول نبوده است. تیم سیاست‌گذاری به طور منظم بررسی می کند که آیا تغییرات در محصول بر روی سوگیری‌های سیاسی اثر می‌گذارد یا خیر. همچنین یک سخنگوی فیس‌بوک طرفداری از کاپلان را رد کرد و گفت آلگوریتم ها به دلیل نگرانی‌های وی تغییر نکرد.

با افزایش نگرانی کارمندان در مورد تمایل فیس بوک به سمت جناح راست (جمهوریخواهان)، به نظر می‌رسد که تیم مدیریت قصد دارد این نزدیکی را بیش از پیش افزایش دهد. در آن زمان، تیم مدیریتی برای راه‌اندازی یک مرکز خبری خارجی در نیوز کورپوریشن که مانند فاکس نیوز تحت کنترل روپرت مرداک و خانواده‌اش است، به نیویورک پرواز کردند. کوین سیستروم، بنیانگذار اینستاگرام (که در سال ۲۰۱۸ شرکت را ترک کرد) با توجه به نفوذ فاکس، از حضور در این برنامه خودداری کرد. در حالیکه شرکت می‌گوید که این دیدارها با رسانه‌ها چیزی طبیعی است.

سرانجام ترامپ تمام محدودیت‌ها را رد کرد. در ساعات اولیه صبح ۲۹ مه، وی با ارسال پیامی به ۲۹.۵ میلیون دنبال کننده خود در فیس بودک، به معترضان در مینیاپولی هشدار داد که مجازات سختی در انتظار آنها است. ترامپ در این پیام نوشت:«وقتی غارت شروع می‌شود، تیراندازی شروع می‌شود [When the looting starts, the shooting starts]» این همان فرمولی است که مدت‌ها با بی‌رحمی توسط پلیس درحال اجراست. تهدیدی مشابه نامزد نژاد پرست، جرج والاس.

ترامپ دقیقا همین پیام را در توییتر ارسال کرده بود که به سرعت توسط توییتر به خاطر نقض قوانین ضد خشونت پنهان شد. زاکربرگ اما ساعت‌ها با مشاوران خود در مورد اینکه چکار باید کرد صحبت می‌کرد در حالیکه پست ترامپ همچنان در سایت وجود داشت. شریل سندبرگ، مدیر بخش عملیات، کاپلان و کلگ همگی در حال فشار آوردن به زاکربرگ بودند. بعداز ظهر یک شخصیت تاثیر‌گذارتر صحبت کرد. شخص رئیس جمهور به زاکربرگ تلفن کرد. زاکربرگ بعدها گفت که به ترامپ گفته است با این پست مخالف است و آن را بی‌فایده می‌داند اما مهم‌تر از همه اینکه او فکر نمی‌کرد که این پست با قوانین فیس‌بوک مغایرت داشته باشد.

پست ترامپ در فیس بوک باقی ماند و باعث یک اعتصاب مجازی شد. انتقادات کارمندان از زاکربرگ آشکار شد و به مطبوعات راه یافت. رایان فریتاس، مدیر طراحی محصول فیس بوک برای بخش اخبار در توییتر خود نوشت:«مارک اشتباه می‌کند و من تمام تلاشم را می‌کنم که نظر او را تغییر بدهم.» طی دو ماه پس از آن داستان‌های متفاوتی بیان شد که سوظن در مورد اتحاد میان فیس‌بوک و ترامپ را تقویت می‌کرد. به عنوان مثال رسانه‌ها گزارش دادند که هیچ هشتگ منفی مرتبط با نام ترامپ در اینستاگرام وجود ندارد در حالیکه این موضوع در مورد بایدن صدق نمی‌کند. یا اینکه یک کارمند فیس‌بوک پس از شکایت از اینکه شرکت به کارشناسان راست افراطی مانند دایموند و سیلک اجازه نقض قوانین مربوط به اطلاعات غلط  را می‌دهد، اخراج شد. و همچنین تحقیق درباره بن شاپیرو، که سایت Daily Wire برای افزایش مخاطبانش، قوانین معمول را نقض می‌کند، توسط گروه سیاست کاپلان متوقف شد.

Trump calls Facebook 'anti-Trump' so it goes soft on him | TechCrunch

کارمندان همچنین متوجه تفاوت میان رابطه زاکربرگ با ترامپ و تعاملات وی با رقیب دموکرات وی شدند. در ۲۹ ژوئن، مدیر کمپین انتخاباتی بایدن، جن اومالی دیلون، خطاب به کلگ با اشاره به سه مورد از پست‌هایی که ترامپ در آنها اطلاعات نادرست در مورد رای گیری به اشتراک گذاشته است پرسید «آیا فیس‌بوک سیاست‌های خود را به صورت بی‌طرفانه اعمال خواهد کرد؟» در یک نامه جداگانه در تاریخ ۱۰ ژوئیه، مشاور عمومی کمپین، دانا رموس فیس‌بوک را به ریاکاری متهم کرد و نوشت:« شرکت شما در اقدام به تعهدات خود شکست خورده است.» همچنین زاکربرگ در یک سال گذشته هیچگاه با بایدن صحبت نکرده است.

پس از پست «غارت و تیر اندازی» تیم سیاسی فیس بوک با کاخ سفید تماس گرفت تا روند سیاستی شرکت را توضیح دهد و پس از آن بود که ترامپ با زاکربرگ تماس تلفنی برقرار کرد. در طی این تاخیر، پست ترامپ میلیون‌ها بازدید کسب کرد. در همان زمان بایدن در نامه‌ای سرگشاده از فیس بوک خواست که مانع انتشار اطلاعات غلط شود. فیس بوک نیز در یک پست وبلاگی نوشت:«نمایندگان منتخب مردم قوانین را وضع می‌کنند و ما تنها ملزم به اجرای آن هستیم. انتخابات در ماه نوامبر برگزار می‌شود و ما تا آن زمان از سخنرانی‌های سیاسی محافظت خواهیم کرد حتی اگر به شدت با آن مخالف باشیم» پیام واضح بود. ما به حرف دولت گوش می‌کنیم.

اکنون، ناکامی فیس‌بوک در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ برای همگان آشکار شده است. بر اساس گزارش منتشر شده توسط رابرت مولر، مشاور ویژه، گروهی تحت حمایت دولت روسیه از محصولات (فیس بوک و اینستا و واتس آپ و ..) این شرکت برای تبلیغ ترامپ و تحقیر کلینتون استفاده کردند. به عنوان مثال، عوامل روسی از حساب‌های جعلی برای هدف قرار دادن رای دهندگان سیاه پوست (که بخش اصلی رای‌دهندگان به کلینتون را شامل می‌شوند) استفاده کردند. آنها به افرادی که این حساب‌های جعلی را دنبال می‌کدند می‌گفتند نباید رای بدهند و یا اینکه باید از طریق پیامک رای بدهند، کاری که غیر ممکن است. در مجموع پست‌های روسی به بیش از ۱۵۰ میلیون امریکایی رسیده بود.

وظیفه پیدا کردن محتوای جعلی ایجاد شده توسط دولت‌های خارجی به عهده تیم انتخابات فیس‌بوک و گروه‌های امنیت سایبری این شرکت است که جدا از تیم سیاست‌گذاری بوده و ظاهرا غیر حزبی هستند. البته فیس‌بوک در یافتن چنین کمپین‌هایی بهتر شده است. فقط در سال گذشته، ۵۰ شبکه حساب‌های جعلی که از سال ۲۰۱۶ فعال هستند حذف شده اند. اما برخی از کارمندان سابق از نادیده گرفته شدن بعضی نگرانی‌های سیاسی شکایت کرده‌اند. در سال ۲۰۱۹ یائل آیزنستات، افسر سابق اطلاعاتی سازمان سیا، بر روی طرحی کار کرد تا از نرم‌افزاری برای اسکن تبلیغاتی استفاده کند که می‌توانند اطلاعات غلط در مورد روش‌های رای دادن ارائه دهد. ایده آیزنشتات رد شد چرا که گفته شده بود این مشکل انقدرها فوری نیست.

سال بعد، فیس‌بوک قوانینی در مورد ارائه اطلاعات نادرست در مورد نحوه رای دادن وضع کرد اما این قانون پس از آنکه ترامپ آن را امتحان کرد، متوقف شد. در ۲۰ مه امسال، یک هفته پیش از پست «غارت و تیراندازی» ترامپ ادعا کرد که مقامات مشیگان و نوادا رای‌نامه‌های پستی را به طور غیرقانونی ارسال می‌کنند. لازم به ذکر نیست که این ادعا کذب بود. چند روز بعد، در تاریخ ۲۶ مه، ترامپ پستی منتشر کرد که در آن ادعا کرد ایالت کالیفرنیا در حال ارسال برگه‌های رای‌گیری برای «هرکس که در این ایالت زندگی می‌کند» است. باز هم یک دروغ دیگر. این پست‌ها همان‌جا ماندند و زاکربرگ در فاکس نیوز به انتقاد از توییتر پرداخت که پست‌های مشابه را صحت‌سنجی می کند. بعدها یک مامور حقوق مدنی نتیجه گرفت که فیس‌بوک در اجرای سیاست‌های خود کوتاهی کرده‌ است.

در عوض زاکربرگ چیز جدیدی ارائه داد، چیزی که به گفته خودش «بزرگ‌ترین کمپین اطلاعات رای‌گیری در تاریخ ایالات متحده است. طرحی برای ثبت ۴ میلیون رای دهند. فیس‌بوک همچنین یک «مرکز رای‌گیری» طراحی کرد که در آن حقایق مربوط به انتخابات که از مقامات ایالتی تهیه‌ شده، وجود دارد. همچنین این شبکه در بالای پست‌هایی در فیس‌بوک و اینستاگرام که در مورد روند انتخابات نوشته شده اند، لینکی قرار می دهد که افراد را به این مرکز هدایت می‌کند. ناتانیل گلیچر، رئیس سیاست امنیت سایبر فیس‌بوک در ماه اوت به خبرنگاران گفت:« این مرکز اطمینان حاصل می‌کند که مردم همه اطلاعتی که لازم است در مورد انتخابات و نحوه رای‌گیری بدانند از نمایندگان منتخب خود و کارشناسان خبره، دریافت می‌کنند»

اما پیوند‌های زیر پست‌های ترامپ، به کاربران هشدار نمی‌دهد که این اطلاعات نادرست هستند، آنها صرفا یک مرکز اطلاعاتی را تبلیغ می‌کنند. علاوه‌براین، پس از شکایت جمهوری‌خواهان از فیس‌بوک برای تلاش در راستای ثبت‌نام رای‌دهندگان احتمالا این شرکت عقب‌نشینی بیشتری نیز داشته باشد. این شرکت برنامه تبلیغاتی دو روزه‌ای در تعطیلات ۴ ژوئیه در فیس‌بوک، اینستاگرام و مسنجر تدارک دیده بود اما پس از آن فقط به یک تبلیغ یک روزه آن هم فقط در فیس‌بوک کاهش یافت.

فیس‌بوک گفته است که پیشنهادی مبنی بر کوچک کردن برنامه‌های ثبت‌نام رای دهندگان به دلایل سیاسی توسط این شرکت «چرند محض» است.

البته شرکت نیز اجازه نمی‌دهد که نظریه پردازان تئوری توطئه دست خالی بمانند. در این سایت QAnon که یک جنبش راست افراطی است، نظریه‌ پیچیده‌ای را مطرح کرده‌اند که در آن عنوان می‌شود طبقه نخبگان آمریکا در قاچاق جنسی کودکان فعالیت می‌کنند. FBI در اوت ۲۰۱۹ آنها را در لیست تروریسم داخلی عنوان کرد اما فیس بوک چند ماه بعد در ماه مه اقدام به حذف این حساب کرد. همچنین این شرکت پست‌های مرتبط با شبه نظامیان کنوشا را نادیده گرفت. در این پست‌ها در مورد شلیک به معترضان جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» مطالبی عنوان شده بود. به گفته BuzzFeed صفحه این شبه نظامیان ۴۰۰ بار پرچم‌گذاری شده است اما ناظران فیس‌بوک به آنها اجازه دادند که همچنان فعال باشند. چندی بعد یک جوان ۱۷ ساله با اسلحه به معترضین شلیک کرده و دو نفر را کشت.

حتی در این زمان که کارمندان فیس بوک نیز این شرکت را به  برای انتخاب مجدد ترامپ متهم می‌کنند، دولت به فشارهای خود بر شرکت ادامه می‌دهد. در اواخر ماه مه ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی تهدید به لغو مصونیت شرکت‌های رسانه‌‌ی اجتماعی، ازجمله فیس بوک ذیل بخش ۲۳۰ قانون انطباق ارتباطات به سال ۱۹۹۶، در صورت نشان دادن سوگیریهای سیاسی کرد. این دستور تهدیدی آشکار برای شبکه‌های اجتماعی‌ای بود که پیام‌های ترامپ و متحدانش را سانسور می‌کردند. فیس بوک در جواب این اقدام گفت که این حرکت آزادی بیان را محدود می‌کند.

تهدید ترامپ هنوز منجر به اقدام فلج‌کننده‌ای تبدیل نشده است (حداقل برای فیس بوک). وزارت دادگستری ایالات متحده در حال آماده‌سازی پرونده‌ای علیه رقیب اصلی این شرکت، یعنی گوگل است که انتظار می‌رود قبل از روز انتخابات تشکیل شود. در همین حال، ترامپ یکی دیگر از رقبای اصلی فیس بوک، تیک‌تاک را که متعلق به چین است مجبور کرده که یا یک خریدار آمریکایی پیدا کند یا از آمریکا خارج شود.

به نظر می‌رسد که تاکنون رابطه نزدیک ترامپ با زاکربرگ، فیس بوک را از خشم ترامپ در امان نگه داشته است. اما ترامپ ۷ امتیاز از بایدن عقب است و به احتمال زیاد بایدن در صورت پیروزی به دنبال تنظیم مقررات برای (رگوله کردن) فیس‌بوک خواهد بود. در ماه ژوئیه، زاکربرگ، هنگامی که در کنار سایر مدیران ارشد فناوری‌های بزرگ با کمیته فرعی قضایی محلی در زمینه قانون ضد انحصار روبرو شد، پیش‌نمایشی از کتابنامه دموکرات‌ها دریافت کرد. سوالات نمایندگان از وی با اشاره به هزاران ایمیل داخلی و گفتگوهای اینترنتی بود که به تنبیه و جریمه این شرکت منجر شد. دیوید سیسیلین، نماینده رودآیلند که رئیس جلسه نیز بود، در ماه اوت و درست همان روزی که سهام فیس بوک رکورد تاریخی قیمت خود را شکست به بلومبرگ گفت: «رفتار تمام این شرکت‌ها عمیقا نگران کننده است و نیاز به اقدام کنگره دارد.». همچنین وی گفت که «راه غیر معمول» زاکربرگ که به اعتراف خودش با خرید اینستاگرام و واتس‌اپ به دنبال از بین بردن آنها به عنوان رقیب بوده است بسیار تاثر برانگیز است. البته فیس بوک با بیانیه سیسیلین مخالفت کرد و گفت این دو خرید آسیبی به رقابت وارد نکرده است.

در همین حال، بایدن گفته است که او همچنان طرفدار برداشتن حمایت‌های بخش ۲۳۰ است و قصد دارد مسئولیت مدیران را بر عهده خودشان قرار دهد. او در ژانویه به نیویورک تایمز گفت:« من هرگز طرفدار بزرگ زاکربرگ نبودم» به نظر می‌رسد زاکربرگ بیش از هرکس از خطرات شسکت ترامپ آگاه است. به گفته افراد آشنا، وی به کارمندان خود گفته است که اوضاع فیس‌بوک در زمان جمهوری‌خواهان بهتر خواهد بود.

این بدان معنا نیست که اگر بایدن در ماه نوامبر برنده شود، فیس‌بوک نمی‌تواند با دولت جدید سازگار شود. در ماه ژوئن زاکربرگ اعلام کرد که کریس کاکس، مدیر ارشد سابق خود در بخش محصولات را که پس از ترک فیس‌بوک در سال گذشته در سیاست‌های دموکراتیک فعال بوده، دوباره استخدام کرده است. اگر زاکربرگ از سمت خود کناره گیری کند، کاکس به عنوان محتمل ترین کاندیدای مدیرعاملی شناخته می‌شود. کلگ معاون ارتباطات، در پاسخ به این سوال که چگونه فیس‌بوک با دولت بایدن سازگار می‌شود گفت:«هیچ چیزی ثابت باقی نمی‌ماند، ما با هر محیطی که در آن کار کنیم سازگار خواهیم شد.»

منبع: Bloomberg Businessweek

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟