بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

سنتیمنت هفته آینده – 20 جولای

  • اشتیاق واکسن در مقابل بهبود اقتصادی متزلزل

در تقویم اقتصادی هفته پیش رو هفته ای آرام خواهد بود و داده های چندانی منتشر نمی شوند. مهم ترین اتفاق نشست اتحادیه اروپا برای تصمیم گیری در مورد صندوق بازیابی اقتصادی است که می تواند یورو را در آخر هفته در معرض ریسک قرار دهد. با این حال آنچه واقعا در بازار سردرگمی ایجاد کرده، درگیری مداوم بین امید به کشف واکسن از یک سو و نگرانی از بهبود اقتصادی از سوی دیگر است. اما عدم توانایی بازار در ایجاد روند صعودی حتی بعد از اخبار مربوط به کشف واکسن که با کاهش ترازنامه فدرال رزرو ترکیب شده بود، به گاوهای بازار سیگنال های بدی می فرستد. اکثر نمودارها همچنان در یک دامنه محدود در حال نوسان هستند.

  • ریوارد به ریسک در حال کوچکتر شدن است

نبرد بین گاو ها و خرس ها همچنان ادامه دارد و هر دو طرف برای ادامه رویه خود مقداری سوخت بنیادین دریافت کرده اند. برای گاوها پس از اینکه مدرنا اعلام کرد از آخرین نمونه های آزمایشی اش پاسخ های مطمئن دریافت کرده، امیدواری را برای کشف واکسن کرونا افزایش داد. در همین حال بیش از نیمی از ایالت های آمریکا پوشیدن ماسک در مکان های عمومی را الزامی کردند که این امر نگرانی ها از ادامه تشدید موارد ابتلا را کاهش می دهد.

اما در مورد خرس ها، آنها از شاخص های فرکانس بالا به عنوان شاهدی برای عدم رشد یاد می کنند. حتی بعضی از مقامات رسمی فدرال رزرو نیز اعلام کردند که روند بهبودی ایالات متحده در حال کاهش است. چندین ایالت امریکا برای جلوگیری از شیوع بیماری برنامه های بازگشایی اقتصادی خود را متوقف و یا حتی معکوس کرده اند. در آخرین مورد، کالیفرنیا دستور به بسته شدن کافه ها، رستوران های سرپوشیده، سالن های بدنسازی و سایر خدمات داده است. داده های کارت های اعتباری نشان می دهد که ترس از موج بعدی کرونا که می تواند دوباره باعث اخراج کارکنان شود، بر روی هزینه خانوارها تاثیر منفی گذاشته است.

سنتیمنت هفته آینده - 20 جولای
همبستگی ترازنامه فدرال رزرو با شاخص S&P

با نگاهی به هفته های پیش رو به نظر می رسد که مشخصات ریوارد به ریسک برای دارایی های ریسک پذیر مانند سهام و ارزهای کالامحور چندان جذاب نیست. اول و مهم تر از همه به خاطر کاهش ترازنامه فدرال رزرو در ماه گذشته است. حتی با وجود اینکه این کاهش شدید نبود اما باز هم بدین معنی است که نقدینگی در حال خارج شدن از سیستم است و این موضوع برای دارایی های ریسک پذیر مشکل ایجاد می کند.

همچنین در مورد خبر واکسن نیز شور و شوق کمی مشاهده شد. البته بازارها کمی بالا رفتند اما این صعود چندان چشمگیر نبود و نتوانست چندان خوش بینانه عمل کند. همچنین تنها یک روز بعد، گزارش جداگانه ای از کشف واکسن توسط آکسفورد منتشر شد که بازار از این موضوع بدون توجه عبور کرد. این یک نشانه شوم است چراکه ممکن است اخبار خوب در مورد واکسن کرونا زیادی بزرگ جلوه داده شده باشد. اما مهم تر از همه، شاخص شگفتی اقتصاد آمریکا در حالی که در بالاترین رکورد خود است دارد برای ناامیدی جا باز می شود زیرا منتظر اثرات محدودیت های مجدد ایجاد شده در ماه جولای و برگشت داده های امیدوارکننده هفته های اخیر است. همچنین با توجه به این که برنامه های محرک اقتصادی در پایان جولای منقضی می شود، این موضوع که کنگره چه زمان و به چه میزان بسته محرک اقتصادی جدید تصویب می کند یکی از مسائلی است که به عدم قطعیت بیشتر در بازار دامن می زند.

سنتیمنت هفته آینده - 20 جولای
شاخص شگفتی اقتصادی آمریکا و شاخص S&P

البته این تفاسیر بدان معنا نیست که بازارها نمی توانند رشد کنند بلکه بدین معناست که نسبت پاداش احتمالی به ریسک احتمالی نامتوازن است روند کاهشی دارد. به نظر می رسد که اکنون خرس ها در وضعیت مطلوبتری قرار دارند (حداقل بر روی کاغذ) اما قضیه می تواند با چند خبر خوب از کنگره در مورد تصویب یک بسته حمایتی بزرگ و یا سیگنال هایی که فدرال رزرو در نشست اواخر جولای خود در مورد محرک ها ارائه می دهد، تغییر کند.

  • نشست اتحادیه اروپا: به شکاف (گپ) بازگشایی یورو در روز دوشنبه توجه کنید.

هفته جدید احتمالا با یک انفجار آغاز می شود. زیرا رهبران اتحادیه اروپا اجلاس مذاکره درباره مشخصات صندوق بازیابی اقتصادی به ارزش 750 میلیارد یورو را خاتمه می دهند. این صندوق به منظور کمک به اقتصاد کشورهایی که در اثر بحران کرونا آسیب دیده اند (خصوصا ایتالیا و اسپانیا) طراحی شده است. اما رهبران کشورهای هلند، اتریش، دانمارک و سوئد با ارائه این کمک ها به صورت بلاعوض مخالف اند و خواستار ارائه این کمک ها به صورت وام هایی با قابلیت بازپرداخت هستند.

مطمئنا این رویه مانند دادن الکل بیشتر به انسان الکلی است، فشار آوردن به کشورهایی مانند ایتالیا برای افزایش بدهی درنهایت با روشن شدن مجدد آتش بحران بدهی که چندسالی خاموش بود به ضرر نه فقط ایتالیا بلکه کل اتحادیه اروپا خواهد شد.

به هرحال، احتمالا سازش حاصل می شود. کشورهای محافظه کار به دنبال وام دهی هستند و آلمان و فرانسه به دنبال کمک های بلاعوض بنابراین احتمالا یک تعادل ایجاد خواهد شد تا همه راضی باشند اما مسئله مهم اینجاست که توافق چه زمان حاصل می شود در این جلسه یا جلسات آینده؟

سنتیمنت هفته آینده - 20 جولای
نسبت بدهی به GDP کشورهای اروپایی

جواب این پرسش مشخص می کند که در روز دوشنبه یورو به سمت بالا حرکت می کند یا پایین. مسلما تاخیر در توافق می تواند باعث چیده شدن بالهای یورو و جلوگیری از پروازش شود. در ساعات اولیه روز جمعه، روته نخست وزیر هلند گفت که فکر می کند شانس توافق زیر 50 درصد است که اطمینان بخش نیست. اگر درس هایی از بحران بدهی اتحادیه اروپا و مذاکرات برگزیت آموخته باشیم متوجه می شویم که رهبران اتحادیه اروپا معمولا تا آخرین لحظه و تا جایی که فشارها قابل تحمل است سازش نمی کنند.

پس از نشست اتحادیه اروپا، تمرکز بر روی  PMIاولیه منطقه اروپا برای ماه جولای که روز جمعه منتشر می شود، قرار می گیرد. با توجه به این که بازارها در اروپا تقریبا باز شده اند و سطح شیوع بیماری همچنان پایین است، به نظر می رسد که بیشتر شاخص ها در حال رشد باشند.

PMIهای آمریکا نیز بعید است تغییر زیادی داشته باشند. در این هفته دلار توسط بازار سهام، فدرال رزرو و کنگره هدایت می شود.

در آمریکا احتمالا PMIهای اولیه که توسط Markit (در روز جمعه) منتشر می شود، بازارها را تکان نخواهد داد زیرا سرمایه گذاران به طور کلی بیشتر روی شاخص های ISM تمرکز می کنند. انتظار می رود علاوه بر این داده ها، تمایلات ریسک و انتظارات درمورد تصمیمات فدرال رزرو و کنگره پیرامون محرک های اقتصادی جهت حرکت دلار را تعیین کند.

دلار در طول این بحران تبدیل به یک دارایی امن بالفعل شده است و به خوبی شرایط بازارهای سهام را بازتاب می دهد. بنابراین می توان گفت تمایلات ریسک در بین فاکتورهایی که بالا گفته شد بزرگترین متغیر برای تغییرات قیمت دلار خواهد بود.

سنتیمنت هفته آینده - 20 جولای
همبستگی منفی شاخص دلار و شاخص S&P

فرای تمام این ها، ممکن است سفته بازی  فدرال رزرو بر ضد دلار عمل کند. بهبود اقتصادی آمریکا متوقف شده است پس سیاستگذاران تحت فشار هستند تا یکبار دیگر وارد عمل شده و در فرصت باقی مانده تا پایان ژوئیه محرک های اقتصادی جدیدی تصویب کنند. اگر انتظارات پیرامون محرک های مالی به حقیقت نزدیک تر شود، احتمالا شاهد کاهش بیشتر ارزش دلار و افزایش بیشتر ارزش طلا خواهیم بود.

  • داده های کانادا و انگلستان و جلسه بانک مرکزی استرالیا منتشر خواهد شد

در کانادا داده های خرده فروشی ماه ژوئن در روز سه شنبه و داده های مربوط به تورم همان ماه در روز چهارشنبه منتشر خواهد شد. در استرالیا، پیش از سخنرانی لوو، رئیس بانک مرکزی استرالیا، جلسه بانک مرکزی استرالیا بازارها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در انگلستان نیز آمار خرده فروشی در ماه ژوئن و PMI اولیه برای ماه جولای هر دو در روز جمعه منتشر می شوند. با توجه به این اطلاعات می توان حدس زد که در طول هفته آینده تمام این ارزها عمدتا توسط تمایلات ریسک هدایت شوند نه تحولات داخلی.

سنتیمنت هفته آینده - 20 جولای
همبستگی ارزهای ریسکی با شاخص S&P

اما در مورد تمایلات (سنتیمنت) ریسک باید گفت، فصل انتشار گزارش درآمد، با انتشار گزارشات سه ماهه دوم شرکت هایی مانند آمازون، مایکروساف، تسلا، کوکاکولا و توییتر روشن می ماند. با توجه به این که در ماه های اخیر همبستگی زیادی بین تمایلات ریسک و ارزهایی مانند پوند ایجاد شده است، احتمال دارد این گزارشات علاوه بر بازار سهام بر روی بازار فارکس نیز تاثیر گذار باشد.

مترجم: احمد سبحانی

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟