بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

سنتیمنت هفتگی (17-21 Aug): گزارش مفصل عوامل موثر بر بازار طی هفته پیش رو

امید به واکسن، فشار روی ین، همه نگاه ها به کنگره

هفته‌ی نسبتا ساکتی در پیش داریم و برجسته‌ترین شاخص‌ها مربوط به PMIهای منطقه یورو و همینطور جلسه FOMC است. در عرصه سیاسی، مذاکره‌کنندگان آمریکایی و چینی برای بررسی توافق تجاری «فاز یک» با یکدیگر ملاقات می‌کنند. اما برای بازارها مهم ترین چیز بن‌بست مذاکرات محرک مالی و همینطور ایجاد خوش‌بینی از کشف واکسن است که می‌تواند بازده اوراق خزانه جهانی را افزایش داده و باعث فشار بر روی ین شود.

بازار پیش از توافق کنگره چه واکنشی نشان می‌دهد؟

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین با اعلام این‌که روسیه اولین واکسن کرونا را ساخته است، بازارها را شگفت‌زده کرد. این خبر به همراه نشانه‌هایی مبنی بر افزایش تورم در آمریکا منجر به افزایش بازده اوراق خزانه جهانی شد. در این میان ین به بزرگترین قربانی تحولات اخیر تبدیل شد.

از آنجا که بانک مرکزی ژاپن در حال استفاده از استراتژی کنترل منحنی بازده است و سقف بازده اوراق این کشور را کنترل می‌کند، با افزایش بازده اوراق درآمد ثابت در دنیا، جذابیت ین کاهش می‌یابد. اختلاف نرخ بهره برای بازار فارکس بسیار مهم است، بنابراین اگر بازده ایالات متحده صعود کند اما ژاپنی‌ها نتوانند چنین کنند، نرخ‌های نسبی به نفع دلار حرکت می‌کند و جذابیت آن افزایش می‌یابد.

اما در همین حال که دلار در برابر ین در حال افزایش بود، در برابر سایر ارزها در حال سقوط بود که احتمالا به خاطر عدم قطعیت در مورد لایحه محرک مالی جدید است. البته روحیه خوش‌بینانه بازار سهام نیز در این بین مزید بر علت شده است تا دلار تضعیف شود.

Dollar
همبستگی مثبت دلار/ین با بازده اوراق درآمد ثابت در دنیا

ممکن است این حرف که دلار از عدم قطعیت نتیجه مذاکرات محرک مالی متضرر می‌شود اما بازار سهام نمی‌شود کمی متناقض به نظر برسد اما باید توجه داشت که سهام با سونامی نقدینگی که توسط فدرال رزرو آزاد شده در حال رشد است درحالی که دلار این گونه نیست.

همچنین احتمالا بازار سهام انتظار دارد که به زودی توافق محرک مالی به نتیجه خواهد رسید چرا که هیچ سیاستمداری ۱۲ هفته مانده به انتخابات دوست ندارد به خاطر کاهش سرعت بهبود اقتصادی مقصر شناخته شود. با این حال مذاکرات به جایی نمی‌رسد اگر هیچ‌یک از طرفین فوریت سازش را درک نکنند. هرچه این بن‌بست دوام بیشتری داشته باشد، خطر برای بهبود اقتصادی سریع‌تر افزایش پیدا می‌کند. اکنون این سوال مطرح است که آیا سیاست‌مداران می‌توانند پیش از سقوط شاخص سهام به توافق دست یابند یا خیر؟

جلسه فدرال رزرو برای دریافت سرنخ‌هایی برای ماه سپتامبر

اما گذشته از هرگونه تصمیم در کنگره، این هفته در روز چهارشنبه شاهد جلسه FOMC خواهیم بود. فدرال رزرو در ژوئیه هیچ اقدامی انجام نداد، اما خاطر نشان کرد که «شاخص‌های فرکانس بالا» نشان می‌دهند که به خاطر اوج‌گیری دوباره کرونا، سرعت بهبود اقتصادی کند شده است. همچنین گفته شد در صورت ادامه این روند، اقدامات بیشتری لازم است.

Fed
صعود شاخص‌های سهام برخلاف بن‌بست مذاکرات محرک مالی آمریکا

این همان چیزی است که انتظار می‌رود در جلسه این هفته مشخص شود. سیاستگذاران درباره کاهش سرعت بهبود اقتصادی نگران هستند و در این جلسه اقداماتی که قرار است در ماه سپتامبر صورت گیرد، مشخص می‌شود. به احتمال زیاد اقدام بعدی انجام سیاست لفظی قوی با تاکید بر عدم افزایش مجدد نرخ‌ بهره خواهد بود تا زمانی که به هدف تورمی دو درصد برسیم. این سیگنال احتمالا منجر به افزایش فشار بر روی دلار خواهد شد اما احتمالا نه به آن میزانی که باعث تعجب شود.

یکی دیگر از محرک‌های بازار ملاقات مقامات آمریکایی و چینی برای مذاکره در مورد توافق تجاری «فاز یک» است. چین به مقدار آنچه در این توافق پیش‌بینی شده بود، محصولات کشاورزی از آمریکا خریداری نکرده است و این خطرات احتمالی مذاکره را افزایش می‌دهد. با این حال مشاور عالی اقتصادی ترامپ اخیرا گفته است که خرید‌های چین «از لحاظ مقدار خوب هستند». بنابراین به نظر می‌رسد خطر آنقدرها هم زیاد نباشد. البته در این میان احتمال یک تغییر جهت سیاسی نیز وجود دارد: ترامپ برای پیروزی مجدد در انتخابات به رای کشاورزان در ایالت‌های کلیدی نیاز دارد، بنابراین نمی‌تواند اجازه دهد این معامله خراب شود.

همچنین PMIهای ایالات متحده برای ماه آگوست نیز در روز جمعه منتشر می‌شود.

آمار مربوط به PMIهای منطقه یورو برای ادامه روند صعودی یورو بسیار مهم است

برای منطقه یورو نیز در روز جمعه آمار مربوط به PMI اولیه ماه آگوست منتشر می‌شود. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که در شاخص تولیدات کارخانه‌ای افزایش داشته باشیم اما شاخص بخش خدمات با کاهش روبرو شود. این یک نشانه نگران کننده است. زیرا دلیل رالی یورو این بود که فرض میشد اقتصاد اروپا سریع‌تر از اکثر اقتصادها، خصوصا اقتصاد آمریکا، بهبود یابد.

US
روند تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در کشورهای توسعه‌یافته

از نظر تکنیکال، مهم‌ترین سیگنال کوتاه مدت این خواهد بود که آیا یورو/دلار می‌تواند به بالای منطقه ۱.۱۹ صعود کند یا خیر. این جفت ارز تا کنون دوبار در شکستن این روند ناموفق بوده است و شکست سوم می‌تواند منجر به یک اصلاح اساسی در این جفت ارز شود. خصوصا زمانی که روند مبتلایان به کرونا در اروپا/آمریکا درحال معکوس شدن است.

تعداد مبتلایان به کرونا در آمریکا به مراتب بیشتر از اروپاست اما اگر تعداد مطلق را در نظر نگیریم و به روندها توجه کنیم، خواهیم دید که تعداد مبتلایان در آمریکا درحال کاهش است درحالی که متاسفانه در اروپا این روند در حال افزایش است. اگر همچنان شاهد ادامه این روندها باشیم ممکن است جایگاه اروپا و آمریکا در بازی «کدام زودتر بهبود می‌یابد» تغییر کند.

همچنین در روز پنج‌شنبه بانک مرکزی اروپا جلسه ای خواهد داشت اگرچه این جلسه احتمالا منجر به حرکت بازار نمی‌شود.

داده‌های انگلیس و کانادا در کانون توجه

بریتانیا و کانادا داده‌های تورم و خرده‌فروشی را این هفته بط.ر همزمان منتشر می‌کنند. هر دو کشور چهارشنبه آمار مربوط به CPI و در روز جمعه آمار خرده‌فروشی‌ها را منتشر می‌کنند.

UK
انتظارات تورمی در انگلیس، منطقه یورو و آمریکا

در انگلیس پوند رالی چشمگیری را رقم زد که از جمله دلایل آن می‌توان به ضعف دلار، افزایش اشتهای ریسک و بهبود آمار داخلی نام برد. اما زمانی که کاهش ارزش دلار متوقف شود احتمالا رالی پوند نیز متوقف خواهد شد. چراکه در حال حاضر انتظارات تورمی برای انگلستان بسیار بیشتر از اروپا و آمریکاست از طرف دیگر بریتانیا کمترین نرخ بهره واقعی را درمیان کشورهای توسعه یافته دارد. چیزی که در گذر زمان می‌تواند باعث کاهش ارزش پوند شود.

در کانادا، لونی سال بسیار متفاوتی را پشت سر گذاشته است. این ارز درحال بهبود خود از کاهشی است که در مارس تجربه کرد اما نسبت به سایر ارزهای کالا محور مانند آزی و کیوی افزایش بسیار کمتری داشته است که احتمالا به خاطر عدم بازگشت قدرتمند قیمت نفت بوده است. همچنین عملکرد اقتصادی این ارز وابستگی زیادی به آمریکا دارد تا جایی که سه چهارم از کل صادرات کانادا به مقصد امریکاست. بنابراین بهبود اقتصادی امریکا تاثیر مستقیم روی اقتصاد کانادا خواهد داشت.

Loonie
مقایسه سه ارز کالامحور و عقب‌ماندگی دلار کانادا از دو ارز دیگر

با این وجود دلایلی برای خوش‌بینی وجود دارد. عملکرد کمتر از حد انتظار این ارز راه را برای پیشرفت بزرگ باز می‌کند. اول به این دلیل که اوضاع کرونا در آمریکا تحت کنترل در آمده و دوم اینکه داده‌های موضع گیری CFTC نشان می‌دهد سفته‌بازان بزرگ از افزایش قیمت این ارز حمایت می‌کنند. (داده موضع‌گیری یا پوزیشنینگ تغییرات پوریشن حاضرین بازار از خرید به فروش یا برعکس را مانیتور می‌کند.)

و در نهایت داده‌ تولید ناخالص داخلی ژاپن اوایل روز دوشنبه منتشر می‌شود. همچنین داده‌های تورمی ماه ژوئیه نیز روز جمعه منتشر می‌شود. ین به سختی به داده‌های داخلی پاسخ می‌دهد. آنچه واقعا برای این ارز مهم خواهد بود این است که آیا افزایش بازده جهان ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

منبع:FXStreet

مترجم: تیم ترجمه UtoFX (احمد سبحانی)

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟