بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

عوامل روانشناختی بازار فارکس

عوامل روانشناختی بازار فارکس

عوامل بسیار زیادی از جمله سیاسی، اقتصادی و حتی اجتماعی بر افزایش یا کاهش نرخ ارز تاثیر می‌گذارند. بر خلاف سایر بازارهای جهانی، بازار فارکس بسیار گسترده‌ است و هیچکس نمی‌تواند تاثیر جدی بر افزایش یا کاهش نرخ ارز داشته باشد.

با این حال، عکس این قضیه درست نیست. بسیاری از جنبه‌های مختلف بازار فارکس می‌تواند بر معامله‌گران و نحوه تصمیم‌گیری آنها در معاملات تاثیر بگذارد. قبل از اینکه نگاهی به مبانی روانشناختی بازار فارکس بیندازیم، باید کمی در مورد روند تصمیم‌گیری معامله‌گران صحبت کنیم.

هنگام تصمیم‌گیری در مورد باز یا بسته کردن معاملات، تحلیل فارکس از اهمیت بالایی برخوردار است. همانطور که می‌دانید روش تحلیل به دو دسته تکنیکال (Technical) و فاندامنتال (Fundamental یا بنیادی) تقسیم‌بندی می‌شود. بیشتر معامله‌گران فارکس از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند. از آنجایی که تمام معامله‌گران در سراسر جهان یک نمودار واحد را مشاهده و تحلیل می‌کنند، بسیاری از آنها تحلیل مشابهی دارند و همین تحلیل مشابه منجر به ایجاد روندها (Trend) می‌شود.

با این حال، نباید از تحلیل بنیادی چشم‌پوشی کرد. این نوع تحلیل به تصویر بزرگ‌تر نگاه می‌کند. تردیدی نیست که وقایع روز دنیا مانند اقدامات تروریستی، جنگ، اعلامیه‌های بزرگ سیاسی یا مالی نیز می‌توانند جهت حرکت بازار را تغییر دهند.

شایعات در برابر تحولات واقعی

همانطور که گفتیم، هنگام معاملات فارکس نباید از وقایع روز دنیا چشم‌پوشی کرد، زیرا می‌تواند بر بازار تاثیر زیادی بگذارد. بسیاری از معامله‌گران در کنار پلتفرم معاملاتی خود یک وبسایت خبری نیز باز می‌کنند تا از رویدادهای جهانی مطلع شوند. با این حال، هنگام بررسی اخبار، تفاوت قائل شدن میان اخبار واقعی و شایعات ساختگی بسیار مهم است.

بسیاری از موسسات مالی، با توجه به معامله‌ای که در اختیار دارند، عمدا خبری منتشر می‌کنند تا بازار را به سمت دلخواه خود حرکت دهند. بنابراین حتما از رسانه‌های معتبر اخبار را دنبال کرده و قبل از آنکه بر اساس یک اخبار اقدام کنید، از درست بودن آن اطمینان حاصل کنید.

مداخله و ترس ناشی از آن

همانطور که گفتیم بازار فارکس بسیار گسترده است و هیچ شخص یا موسسه‌ای نمی‌تواند تاثیر واقعی بر قیمت ارزها بگذارد. با این حال، ممکن است نوسانات موقتی در نتیجه مداخله یک نهاد یا موسسه مالی رخ دهد.

به عنوان مثال می‌توان به بانک مرکزی ژاپن (Bank Of Japan) اشاره کرد. در سال ۲۰۰۲، نرخ دلار به شدت در حال کاهش بود و این کاهش از نظر بانک ژاپن بسیار سریع بود. ژاپنی‌ها نگران تاثیر کاهش نرخ دلار بر رقابتی بودن صادرات این کشور به آمریکا بودند. از این رو دولت ژاپن تصمیم گرفت وارد ماجرا شده و مبالغ زیادی دلار آمریکا خریداری کند. این رقم گاهی حتی تا ۱۰ میلیارد دلار نیز می‌رسید. زمانی که سفارشات انجام می‌شد، در بازار نوسانات شدیدی شکل می‌گرفت و دلار آمریکا (USD) طی چند دقیقه تا ۱۵۰ پیپ (Pip) افزایش می‌یافت. دولت ژاپن این روش را چندین بار و هربار با رقم‌های مختلف به کار گرفت.

اما واکنش بازار به خاطر مداخله ۱۰ میلیارد دلاری بانک ژاپن نبود. چرا که ۱۰ میلیارد دلار در یک بازار ۴ تریلیون دلاری تاثیر چندانی ندارد. آنچه باعث این نوسان می‌شد ترس یا واکنش عاطفی بود که معامله‌گران نسبت به مداخله دولت ژاپن از خود بروز می‌دادند.

اولین توصیه‌ای که هر کارشناس فارکس به شما می‌کند این است که هنگام معامله در فارکس تمام احساسات خود را کنار بگذارید.

ذهنیت «پیروی از پیشرو»

بسیاری از معامله‌گران به اشتباه از بازار پیروی می‌کنند. تصور آنها این است که اگر افراد زیادی چنین کاری انجام می‌دهند، پس باید کار درستی باشد. چیزی که آنها متوجه نیستند این است که «بسیاری از مردم» لحظاتی قبل شبیه هم فکر می‌کردند. اگر در ابتدای روندها وارد شوید، این موضوع می‌تواند به نفع شما باشد اما اگر دیر وارد شوید ممکن است به ضرر شما تمام شود. بنابراین اگر یک روند قدرتمند مشاهده کردید، اخبار و تحلیل‌های تکنیکال را بررسی کنید تا متوجه شوید چه چیزی منجر به ایجاد این روند شده است و سپس تصمیم بگیرید که آیا وارد روند بشوید یا نشوید.

بیشتر بخوانید: روانشناسی معامله گری: پرورش یک ذهن برنده در معامله‌گران + ۱۵ تیپ شخصیتی تریدرها

به طور خلاصه، در بازار فارکس جایی برای احساسات شخصی وجود ندارد. اطمینان حاصل کنید که تحلیل‌های شما تماما بر مبنای اطلاعات عینی انجام شده است در غیر این صورت ضررهای هنگفتی می‌بینید. حال، سوال اصلی این است که چگونه احساسات شخصی خود را کنترل کرده و در معامله‌گری آنها را کنار بگذارید؟ پاسخ این است که یک تکنیک معاملاتی برای خود ایجاد کرده و به آن پایبند باشید. مهم نیست چه تکنیکی باشد.

حرکات بازار را می‌توانید هم از نظر بنیادی و هم از نظر تکنیکال تحلیل کنید. در این میان اگر چیزی با تحلیل شما همخوانی ندارد، معامله نکنید، به همین سادگی. بازار قرار نیست جایی برود، می‌توانید یک ساعت دیگر بازگردید و در مورد معامله تصمیم بگیرید. هنگام معامله، هرگز بر خلاف روند معامله نکنید. همیشه به یاد داشته باشید که «روند دوست شما است». اگر ضرر کردید، سعی نکنید در معاملات بعدی با افزایش حجم معامله جبران کنید. به برنامه خود پایبند باشید. در فارکس همه‌چیز وابسته به کنترل احساسات است.

منبع: Dailyforex

جهت پیگیری اخبار و تحلیل‌های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟