مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چرا باید معامله در فارکس را با حساب دمو شروع کنید؟

آیا پیش از ورود به معاملات بازار فارکس، باید در یک حساب دمو معامله کنید؟ این سوالی است که معمولا معامله‌گران، خصوصا معامله‌گران تازه‌کار مطرح می‌کنند. اگرچه تجربه معاملات دمو مانند معامله با سرمایه واقعی نیست، اما معاملات کاغذی و دمو نیز مزایایی دارند که می‌توانند شما را برای معامله در محیط واقعی آماده کنند. حساب دمو (Demo Account) به حسابی می‌گویند که در آن امکان معامله با پول غیرواقعی وجود دارد و می‌توان استراتژی‌های و رویکردهای شخصی را قبل از ورود به حساب واقعی و در معرض ریسک قرار دادن پول خود در این نوع حساب آزمایش کرد، بنابراین به آن حساب آزمایشی و معاملات کاغذی نیز می‌گویند.

بسیاری از ما ورزش می‌کنیم. ما ورزش را از زمان کودکی شروع کرده و تا بزرگسالی ادامه می‌دهیم. ورزشکاران حرفه‌ای بیشتر وقت خود را در زمین تمرین سپری می‌کنند. در حقیقت آنها ۸۰ درصد از زمان خود را در زمین تمرینی سپری می‌کنند و تلاش دارند تا با افزایش مهارت‌های خود، مسابقات واقعی را با موفقیت به پایان برسانند.

این سناریو در انواع ورزش‌های قهرمانی و همچنین در فضای کسب‌وکار در سراسر جهان اجرا می‌شود. آیا این امکان وجود دارد که تصور کنید یک وکیل برجسته بتواند بدون استفاده از هیئت منصفه خیالی، پرونده‌های مهم خود را با موفقیت پشت سر بگذارد؟ برای آن دسته از افرادی که در فارکس معامله می‌کنند، یک سازوکار تمرینی لوکس وجود دارد که به آنها امکان معامله بر اساس داده‌های واقعی، اما با پول غیرواقعی را می‌دهد تا استراتژی‌های خود را آزمایش کرده و بهبود دهند.

اگر یک معامله‌گر تازه کار هستید که به یادگیری معاملات فارکس در یک محیط واقعی علاقه دارد، یا اگر یک معامله‌گر باتجربه هستید که به دنبال بررسی یک بروکر ، پلت فرم معاملاتی یا استراتژی معاملاتی جدید هستید، معاملات دموی فارکس می‌تواند یک راه مفید برای شما باشد. با استفاده از این روش، می‌توانید بدون ریسک از دست دادن سرمایه واقعی، معامله در بازار فارکس را آموزش ببینید.

بیشتر بخوانید: ۵ سوالی که باید قبل از افتتاح حساب ریل فارکس از خود بپرسید

البته، این روش برخی از مشکلات رایج مانند ایجاد عادت‌های معاملاتی ضعیف یا انتظارات غیرواقع بینانه را شامل می‌شود و برای اجتناب از این مشکلات، باید متناسب با سرمایه و میزان تحمل ریسک خود، نسبت به افتتاح حساب دمو اقدام کنید.
علاوه بر این، محدودیت‌های زمانی یا بودجه‌ای که توسط بروکر روی حساب‌های دمو اعمال می‌شود، می‌تواند تاثیر قابل‌توجهی بر نتایج معاملات دمو داشته باشد.

ثبت نام برای معاملات دمو

راه‌اندازی حساب معاملاتی دمو بسیار ساده است و معمولا مستلزم ارائه اطلاعات شخصی پایه است. بیشتر بروکرهای فارکس، یک حساب رایگان فارکس را به شما ارائه می‌دهند تا بتوانید معاملات آزمایشی خود را روی آن انجام دهید. اینجا می‌توانید فهرستی از معتبرترین بروکرهای مورد استفاده کاربران داخل کشور را که امکان افتتاح حساب دمو در آنها  فراهم است، ببینید.

بروکرها می‌دانند اگر به اندازه کافی در معاملات تجربه کسب کنید، در نهایت برای معامله در حساب واقعی به آنها مراجعه خواهید کرد. بدیهی است که بهترین راه برای کسب تجربه، داشتن یک حساب معاملاتی آزمایشی است که تقریبا با حساب معاملاتی واقعی مشابه باشد.

یک پلتفرم معاملات مجازی فارکس، مکانیزم معاملات فارکس را بدون صرف هزینه‌های مالی برای شما فراهم می‌کند. با باز کردن این حساب‌های آزمایشی، سیستم به شما مقداری دلار مجازی ارائه می‌کند که می‌توانید آن را تعیین کنید و استفاده از آن، عملکرد معاملات خود را بسنجید.

با بهره‌گیری از این نوع حساب‌ها، می‌توانید بدون از دست دادن سرمایه واقعی خود، معامله در فارکس را تمرین کنید. اغلب بروکرها، بودجه مجازی نامحدودی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند تا بدون احساس فشار برای ورود سریع به حساب واقعی، به تمرین معامله‌گری بپردازند.

بیشتر بخوانید: فارکس چیست؛ همه چیز در مورد بازار تبادل ارز

برخی از حساب‌های تمرینی بروکرهای فارکس هرگز منقضی نمی‌شوند. همچنین بعضی از حساب‌ها قابلیت استفاده در چندین پلتفرم (موبایل، وب و رایانه) را دارند.

مزایا و معایب معاملات دمو در فارکس

معامله‌گران مبتدی و باتجربه فارکس، معمولا از حساب‌های دمو برای تمرین معامله روی ارزها و آزمایش یک بروکر یا استراتژی معاملاتی جدید استفاده می‌کنند. با اینحال این روش نیز مانند هر ابزاری دارای نقاط قوت و ضعف است و معامله‌گران برای استفاده کاربردی از این ابزار باید از تمام جنبه‌های مثبت و منفی این ابزار، آگاهی لازم را داشته باشند.

مزایای معاملات دمو

برخی از مزایای رایج‌ برای استفاده از حساب معاملاتی دمو شامل موارد زیر است:

  • آیا به معامله در بازار فارکس علاقه‌مند هستید؟ – کسانی که تازه وارد معاملات ارزی شده‌اند، می‌توانند از یک حساب دمو استفاده کنند تا ببینند آیا از نظر ذهنی و احساسی برای دشواری‌های معاملات فارکس آمادگی لازم را دارند یا خیر. برخی از افراد ممکن است واقعاً از معامله در بازار فارکس لذت ببرند، در حالی که این فعالیت ممکن است اصلاً با سلیقه، شخصیت یا سبک زندگی سایر افراد مطابقت نداشته باشد.
  • معامله بدون ریسک و آموزش همزمان – معامله‌گران تازه‌کار که هنوز در حال یادگیری معامله در بازار فارکس هستند، معمولاً اگر فرصتی برای امتحان کردن استراتژی‌های خود داشته باشند، هنگام معامله با پول واقعی (که ریسک از دست دادن سرمایه وجود دارد)، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کنند. یک حساب دمو برای آنها این امکان را فراهم می‌کند تا آموزش‌های خود را در محیطی مشابه معاملات واقعی، بدون ریسک به اجرا بگذارند. این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا همزمان با آموزش، بدون اینکه هزینه‌ای بپردازند، اشتباهات رایج مبتدیان را مرتکب شوند.
  • قابلیت تمرین تکنیک‌های مدیریت سرمایه – یکی از رازهای موفقیت طولانی مدت در معاملات فارکس، شامل یادگیری اصول اجرای مدیریت پول است. حساب دمو به یک معامله‌گر جدید یا باتجربه اجازه می‌دهد تا چنین تکنیک‌هایی را به طور کامل بر روی حرکات واقعی قیمت پیاده کند و بررسی کند که این تکنیک‌ها چگونه در سرمایه مجازی حساب دمو آنها تاثیر می‌گذارد.
  • مهارت مدیریت احساسات در هنگام معامله – یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های معامله برای بسیاری از معامله‌گران این است که یاد بگیرند چگونه واکنش‌های احساسی خود را در معاملات سودآور و ضررده، به گونه‌ای مدیریت کنند که در نهایت منجر به سودآوری شود. رویارویی مناسب با واکنش‌های روان‌شناختی رایج نسبت به سود و ضرر، مانند ترس، طمع و امید، معامله‌گر موفق فارکس را از سایر افراد متمایز می‌کند.
  • آزمایش یک استراتژی معاملاتی جدید بدون انجام ریسک – معامله‌‌گران باتجربه و تازه‌کار معمولا تمایل دارند که میزان موفقیت استراتژی‌های معاملاتی جدید خود را پیش از اجرای آن در محیط معاملاتی واقعی، مورد آزمایش قرار دهند. این امر به آنها اجازه می‌دهد تا خود را به پیروی از سیستم عادت دهند و ایرادهایی را که ممکن است در هنگام معاملات واقعی آشکار شود، برطرف کنند.
  • می‌توانید یک پلتفرم معاملاتی را در یک بروکر جدید، امتحان کنید – در صورتی که از پلتفرم متاتریدر استفاده می‌کنید، باید بدانید که بسیاری از بروکرهای آنلاین فارکس از آن پشتیبانی می‌کنند. ولی اگر به استفاده از پلتفرم تحت وب یک بروکر علاقه دارید، می‌توانید از یک حساب آزمایشی استفاده کنید تا ببینید آیا پلتفرم معاملاتی تحت وب بروکر، مناسب نیازهای شما است یا خیر.
  • ارزیابی خدمات و ویژگی‌های کاربردی بروکر جدید – بروکرهای فارکس که به دنبال جلب رضایت مشتری برای بازگشایی حساب واقعی هستند، اغلب در حساب‌های دمو امکان دسترسی به خدمات مشتریان ویژه، خدمات آموزشی و خبری و بخش‌های پشتیبانی را ارائه می‌کنند. این بررسی‌ها، قبل از پرداخت هرگونه سرمایه واقعی، می‌توانند یک روش عالی برای بررسی کیفیت خدمات بروکر باشند تا از مناسب بودن پلتفرم معاملاتی، اطمینان حاصل کنید.

معایب معاملات دمو

با اینکه حساب دمو می‌تواند برای معامله‌گران جدید و باتجربه مزایای قابل توجهی داشته باشد، برخی از معامله‌گران استفاده از این ابزار را از بعضی جهات نامناسب می‌دانند. برخی از معایب رایج معاملات دمو شامل موارد زیر است:

  • حساب‌های آزمایشی اغلب دارای سرمایه و مدت زمان محدودی هستند – بسیاری از بروکرهای آنلاین فارکس سرمایه حساب دمو را به شکلی محدود می‌کنند که بعد از افتتاح حساب، وجه اولیه قابل تغییر نیست. بنابراین اجازه نمی‌دهند که هیچ‌گونه وجه مجازی از حساب برداشت یا واریز شود. همچنین حساب‌های دمو، اغلب مدت زمان مشخصی دارند که پس از آن منقضی می‌شوند. این امر بدین معناست که سابقه معاملات دمو شما ممکن است در زمانی که برای شما مناسب نباشد، از بین رفته یا پایان یابد.
  • شرایط معاملات واقعی ممکن است متفاوت باشد – اگرچه حساب‌های دمو بسیار واقعی به نظر می‌رسند و از داده‌های نرخ مبادله واقعی استفاده می‌کنند، اما در واقعیت معاملات می‌تواند کاملاً متفاوت باشد؛ به ویژه در بازارهای سریع هنگام انتشار داده‌های کلان اقتصادی یا هنگام اعلام رویدادهای خبری مهم.
  • اسلیپیج (slippage) سفارش ممکن است اغلب اتفاق نیفتد – برای اینکه تجربه معاملات دمو برای مشتریان جذاب باشد، بروکرهای آنلاین فارکس ممکن است تا حد زیادی یا حتی به طور کامل اسلیپیج سفارش را از سیستم خود حذف کنند. بنابراین، اگر در یک حساب دمو، قیمت به حد ضرر برخورد کند، ممکن است با همان قیمتی که وارد شده است فعال شود؛ در حالی که اگر در یک حساب واقعی، حد ضرر در همان زمان و سطح تعیین شود، ممکن است بسته به شرایط واقعی بازار، در قیمت بسیار بدتری فعال شود.
  • ثبت مجدد سفارشات (re-quotes) ممکن است، متفاوت از معاملات واقعی باشد – مانند اسلیپیج سفارش، برخی از بروکرهای آنلاین که از طریق حساب‌های دمو، به دنبال جذب مشتریان جدید هستند، ممکن است ثبت مجدد سفارشات را از سیستم‌های حساب دمو کاهش یا حتی حذف کنند. در عمل، ثبت مجدد سفارش در حساب‌های واقعی، یک واقعیت نامطلوب اما رایج است، زیرا بازار اغلب در حین ورود سفارش‌ها حرکت می‌کند، بنابراین سیستم باید قبل از انجام معامله، نرخ ارز جدید را مجدداً ثبت کند تا معامله انجام شود.
  • زمان اجرای سفارش ممکن است سریعتر باشد – از آنجایی که معاملات حساب دمو، تراکنش‌های واقعی به بازار وارد نمی‌کند، نمی‌تواند سود یا زیان برای بازارساز یا بروکر داشته باشد. بنابراین نرخ اجرای تراکنش مانند نرخ تراکنش در معاملات واقعی اهمیت ندارد. این می‌تواند منجر به اجرای سریع‌تر معاملات در حساب‌های دمو شود؛ در حالی که زمان‌ اجرای معاملات حساب واقعی به شرایط بازار بستگی دارد و ممکن است در بازارهای سریع، شامل چندین ثبت سفارش مجدد باشد.
  • اسپردهای معاملات دمو ممکن است حتی در بازارهای سریع، کمتر باشد – با توجه به این واقعیت که در معاملات حساب‌های دمو، پول واقعی توسط معامله‌گر یا بازارساز تبادل نمی‌شود، بروکرهای آنلاین فارکس که به دنبال جذب مشتری هستند، ممکن است به معامله‌گران حساب‌های دمو اسپردهای مصنوعی ارائه دهند. در واقعیت، اسپرد معاملاتی واقعی ممکن است به طور قابل توجهی گسترده‌تر باشد، به ویژه در بازارهای پرتلاطم که نرخ ارز می‌تواند به سرعت حرکت کرده و نوسان داشته باشد.
  • در حساب دمو ممکن است بیش از حد معامله کنید – برخی افراد تجربه معامله را بسیار لذت‌بخش می‌دانند، بنابراین هیجان ورود به معامله و ریسک کردن می‌تواند باعث شود که آنها بیش از حد معامله کنند. گاهی اوقات به عنوان یک معامله‌گر، تنها کار درست، عدم فعالیت است. استفاده از یک حساب دمو هیچ ریسک مالی واقعی را شامل نمی‌شود، اما هزینه‌فرصت ناشی از عدم استفاده از معاملات در یک حساب معاملاتی واقعی را در بر می‌گیرد. بنابراین برخی افراد با توجه به عادت بدی که پیدا می‌کنند، در تعداد معاملات خود، تا حد زیادی افراط می‌کنند. این کار در نهایت می‌تواند باعث شود هنگام معامله در حساب واقعی، به یک تریدر ناموفق مبدل شوند.
  • استفاده از اهرم بیش از حد می‌تواند باعث زیان‌های سنگین در معاملات واقعی شود – برخی معامله‌گران برای گرفتن موقعیت‌های بسیار بزرگ، از اهرم بالایی که در حساب‌های دمو توسط برخی از بروکرهای آنلاین ارائه می‌شود، استفاده می‌کنند. با این که در صورت درست بودن دیدگاه آنها، این امر می‌تواند سود مجازی زیادی برای آنها به همراه داشته باشد، اگر بازار خلاف جهت مدنظر آنها حرکت کند، می‌تواند باعث از بین رفتن حساب معاملاتی آنها شود. اگر این الگوی رفتاری غلط هنگام معامله در یک حساب واقعی تکرار شود، می‌تواند ضررهای جبران ناپذیری برای آنها در پی داشته باشد.
  • عادت‌های غلط معاملاتی، عواقب واقعی در پی ندارند – اگرچه معاملات دمو می‌تواند یک روش مفید برای یادگیری اجتناب از اشتباهات معاملاتی باشد، به نظر می‌رسد برخی افراد اگر ضرر پول واقعی را تجربه نکنند، از اصول معاملاتی پیروی نمی‌کنند. این امر می‌تواند منجر به ایجاد عادت‌های معاملاتی نامطلوب شود که معامله‌گر باید به منظور دستیابی به موفقیت طولانی‌مدت، به آنها غلبه کند.
  • واکنش‌های احساسی شما ممکن است متفاوت باشد – معاملات موفقیت‌آمیز، عموماً شامل یادگیری مدیریت صحیح واکنش‌های احساسی معامله‌گر است. گاهی اوقات این نکته کلیدی را تنها با کسب یا از دست دادن پول واقعی می‌توان آموخت؛ زیرا افراد ممکن است از نظر روانی نسبت به سود و زیان مجازی که در حساب دمو ایجاد می‌شود، بی‌اعتنا باشند.
  • حساب دمو از نظر میزان سرمایه و ریسک می‌تواند متفاوت باشد – کار منطقی این است که در هنگام معامله در یک حساب دمو، از همان مقدار سرمایه و ریسکی بهره ببریم که قصد داریم در زمان معامله با پول واقعی از آن استفاده کنیم. در غیر این صورت، پس از شروع معامله با یک استراتژی مشابه در یک حساب واقعی، ممکن است انتظارات شما از عملکرد خود برآورده نشود.
  • ممکن است مجبور باشید اطلاعات خصوصی خود را به اشتراک بگذارید – هنگام استفاده از یک حساب دمو برای امتحان یک بروکر جدید، ممکن است تمایل نداشته باشید تمام اطلاعات خصوصی خود را که در هنگام باز کردن حساب واقعی، بروکر به دلایل مختلف به آنها نیاز داشته باشد، به اشتراک بگذارید. معمولاً با استفاده از اطلاعات جعلی و یک آدرس ایمیل جدید برای مکاتبات، می‌توان این مشکل را حل کرد.

معاملات کاغذی چیست؟

حساب دمو، معاملات کاغذی

معاملات کاغذی

 معاملات کاغذی (Paper Trading) فرآیند معامله‌گری در یک حساب معاملاتی است که در آن می‌توانید بدون به خطر انداختن پول واقعی خود، به معامله بپردازید. این معاملات به شما اجازه می‌دهند که استراتژی‌های خود را در یک بستر کاملا واقعی بررسی کرده، دقت و کارایی آنها را مشخص کنید. معامله کاغذی به معنای معامله در حساب دمو بر مبنای شرایط واقعی است.

معاملات کاغذی در بستر تغییرات واقعی قیمت می‌توانند بسیار مفید باشند، به خصوص اگر استراتژی شما برای نشان‌دادن کارایی خود، به شرایط خاص بازار متکی باشد. به عنوان مثال، اگر شما یک معامله‌گر روزانه باشید که از طریق نوسانات سریع بازار کسب درآمد می‌کنید، ممکن است در هنگام بک تست (back-testing) استراتژی در شرایط واقعی (اما در حساب دمو)، متوجه شوید که استراتژی شما چندان کارایی ندارد.

این اتفاق می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد، به عنوان مثال ممکن است نتایج بک تست شما تنها مبتنی بر قیمت‌های باز و بسته شدن کندل باشد و نه لحظات انتشار داده‌های مهم. اگر بک تست صورت گرفته از استراتژی‌ بر پایه داده‌های واقعی نباشد، ممکن است نتایج بدست آمده از معاملات واقعی، کاملا متفاوت از نتایج بک تست شما باشد.

انجام بک تست از استراتژی معاملاتی

انجام بک تست از استراتژی معاملاتی فرآیندی است که می‌توانید از آن استفاده کنید تا ببینید آیا استراتژی شما بر اساس داده‌های تاریخی می‌تواند درآمدزا باشد یا خیر. اما به یاد داشته باشید که موفقیت در گذشته تضمینی برای تکرار موفقیت در آینده نیست. با این حال، بک تست می‌تواند به شما این اطمینان را بدهد که استراتژی شما موفق است. هرچه دوره آزمایش طولانی‌تر باشد، نتایج بدست آمده قابلیت اطمینان بیشتری خواهدداشت.

همچنین، یک استراتژی معاملات کاغذی که بر پایه تغییرات روزانه یا هفتگی در ارزش جفت ارزها پیاده شده باشد، با درصد احتمال بیشتری در دنیای واقعی تکرار می‌شود تا یک استراتژی که مبتنی بر تغییرات لحظه‌ای قیمت است، چرا که این تغییرات کوتاه‌مدت، غیرقابل اعتماد و پراکنده هستند.

اجرای بک تست قابلیت سودآوری استراتژی معاملاتی شما را بر اساس داده‌های تاریخی ارزیابی می‌کند. همچنین این روش به شما کمک می‌کند تا به استراتژی خود اعتماد کنید و بدانید که حداقل در گذشته کارساز بوده است. اما مهم‌تر از آن این است که بدانید آیا استراتژی شما در آینده نیز همچنان کارساز خواهدبود یا خیر. معاملات کاغذی می‌تواند به شما کمک کند تا از مشکلات استراتژی خود باخبر شده و آن را بهینه‌سازی کنید.

ملاحظات مربوط به بک تست:

چند مورد وجود دارد که باید آنها را هنگام بررسی استراتژی معاملاتی خود و تعیین کارایی آن مد نظر بگیرید. اول اینکه شما می‌خواهید مطمئن شوید که معیارهای شما در یک دوره گسترده قابل اعتماد هستند و نه در یک دوره محدود و خاص. اگر استراتژی شما تنها در یک بازار با روند کاهشی جواب می‌دهد، باید بازه زمانی شما آنقدر گسترده باشد تا تمام حالت‌های ممکن و سیکل‌های مختلف بازار را بررسی کند. در غیر این صورت ممکن است استراتژی شما به درستی عمل نکند. شما باید استراتژی خود را در چندین دوره زمانی امتحان کرده و سپس با استفاده از معاملات کاغذی آن را در محیط واقعی بررسی کنید.

اجرای معاملات و مفهوم اسلیپیج

عامل دیگری که باید هنگام ارزیابی استراتژی معاملاتی در هنگام بک تست به آن توجه کرد، اسلیپیج (Slippage) است. اسلیپیج به تفاوت میان قیمت تخمینی یک معامله و مبلغ واقعی پرداخت شده برای یک برگه بهادار خاص اشاره دارد. در اسلیپیج، به دلایل مختلف از جمله کم بودن نقدشوندگی یا حرکت سریع قیمت، قیمت باز و بسته شدن معاملات با قیمت‌های مد نظر ما متفاوت خواهد بود.

اکثر ما وقتی می‌خواهیم در شرایط متلاطم بازار از معامله خارج شویم، اسلیپیج را تجربه می‌کنیم. به عنوان مثال، وقتی یک معامله خرید داشته باشیم و در ۱.۲۰۱۰ حد ضرر خود را قرار داده باشیم، امکان دارد بروکر معامله ما را در ۱.۲۰۰۵ بندد که باعث اسلیپیج به میزان ۵ پیپ می‌شود.

بنابراین مواردی پیش می‌آید که معاملات معامله‌گر در قیمت دقیقی که توسط استراتژی تعیین شده است، به اجرا در نمی‌آید. این اتفاق باید در محاسبات مربوط به سود و زیان لحاظ شود. به عنوان مثال ممکن است یک سیستم معاملاتی در برخی جفت ارزهای خاص (جفت ارزهایی که معاملات در آنها حجم پایینی دارد)، در حین آزمایش موفقیت‌آمیز به نظر برسد. اما هنگامی که در دنیای واقعی، آن جفت ارز را معامله می‌کنید، اسپرد بخش قابل توجهی از سود را از بین می‌برد. برای معامله‌گرانی که در تایم فریم‌های پایین‌تر و نوسانات لحظه‌ای معامله می‌کنند، میزان این اتفاقات به مراتب بیشتر خواهد بود.

استفاده از یک بستر معاملات مجازی برای معامله‌گری کاغذی، می‌تواند به تشخیص این نوع موارد کمک کند. هنگامی که از استراتژی خود بک تست گرفتید، می‌توانید ببینید که آیا این استراتژی شما در معاملات واقعی نیز به خوبی کار می‌کند یا خیر. اگر قصد شما از معاملات خود، سودهای پایین باشد، اسلیپیج می‌تواند برای استراتژی شما به شدت خطرناک باشد.

به عنوان مثال شما قصد دارید در هر معامله تنها ۱۰ پیپ سود کسب کنید. در ابتدا تنها ۲ پیپ را به عنوان اسلیپیج در نظر می‌گیرید، اما می‌فهمید که استراتژی شما به طور متوسط ۵ پیپ اسلیپیج دارد. در این صورت بسیاری از سودهای مدنظر شما حذف شده و یا بدتر از آن ممکن است در بلندمدت زیان کنید. بنابراین لازم است که اسلیپیج را در محاسبات خود لحاظ کنید، اما اگر چنین کاری نکردید، اشکالی ندارد. روال معاملات کاغذی این موضوع را برای شما آشکار می‌کند.

حساب دمو

حساب دمو

کمیسیون بروکرهای فارکس

علاوه بر هزینه‌های اسلیپیج، هزینه‌ کمیسیون‌ بروکر نیز باید در محاسبات لحاظ شوند. بیشتر کارگزاران فارکس، از معاملات به طور مستقیم کمیسیون دریافت نمی‌کنند، اما اسپردهای پیشنهادی خود را افزایش می‌دهند. اسپرد تفاوت میان قیمت خریدی است که بازارساز ارائه می‌دهد، در مقابل قیمت فروشی که برای همان دارایی پیشنهاد می‌کند. مانند زمانی که به یک طلا فروشی رفته‌اید و قیمت خرید سکه با قیمت فروش آن، دارای اختلاف است. میزان اسپرد باید در نتایج بک تست لحاظ شود در غیر این صورت هزینه‌های واقعی معاملات، شما را در آینده غافلگیر خواهد کرد.

نرم افزار بک تست و دسترسی به داده‌های تاریخی

برخی از بروکرهای فارکس، نرم‌افزاری مخصوص برای بک تست ارائه می‌دهند. معمولا برای استفاده از این نرم افزارها باید برخی از اطلاعات شخصی پایه را ارائه کنید تا به شما داده‌های تاریخی را برای بک تست ارائه کنند. حتی برخی از آنها به شما اجازه می‌دهند، داده‌های تاریخی مد نظر خود را بارگذاری کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از اکسل، از استراتژی معاملاتی خود بک‌ تست بگیرید.

گام دیگری که باید در هنگام بک‌ تست انجام دهید، آزمایش به صورت تصادفی با تعداد کیس‌های زیاد است. این موضوع به شما کمک می‌کند که استراتژی خود را تقویت کرده و احتمال اجرای آن را در محیط‌های مختلف افزایش دهید.

به عنوان مثال اگر یک دوره ۱۰ ساله را برای بک تست‌گیری انتخاب کرده‌اید، می‌توانید در ابتدا ۴ سال وسط را مورد آزمایش قرار دهید. اگر استراتژی درست کار کند، برای گام دوم می‌توانید ۳ سال اول را آزمایش کنید و سپس سه سال انتهایی را. در هر حالت باید نتایج نسبتا مشابه باشند. اگر به نسبت‌های مشابهی در این روش رسیدید، می‌توانید معاملات کاغذی را بر روی یک حساب مجازی شروع کنید.

فوروارد تست روی حساب  دمو

فوروارد تست (Forward Testing) به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از یک محیط واقعی، عملکرد سیستم بک تست شده خود را بدون به خطر انداختن سرمایه واقعی امتحان کنید.

فوروارد تست این قابلیت را برای شما فراهم می‌کند که پس از بک تست گرفتن از معاملات، نتایج آزمایش خود را ارزیابی کرده و میزان دقت آن را اندازه‌گیری کنید. یکی از مزایای فوروارد تست در حساب‌های دمو این است که به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا استراتژی شما در معاملات واقعی نیز به خوبی عمل می‌کند یا خیر.

وقتی استراتژی خود را تحلیل می‌کنید، باید با خود صادق باشید. شما باید معاملات خود را در مجموع بررسی کنید و نه اینکه تنها معاملات خوب آن را انتخاب کنید. در غیر این صورت نمی‌توانید به درستی متوجه شوید که آیا استراتژی شما مطابق هدف کار می‌کند یا خیر. علاوه‌ بر این، اگر معامله‌ای در یک محیط فوروارد تست مشاهده کردید که غیرعادی و غیرمنتظره به نظر می‌رسد، نباید بلافاصله از کنار آن عبور کنید. بلکه باید آن داده‌ها را به دقت تجزیه و تحلیل کرده و تعیین کنید که آیا می‌توانید با اعمال اصلاحاتی، استراتژی خود را بهبود بخشیده تا در آینده چنین مشکلاتی را دیگر مشاهده نکنید.

یکی از مسائلی که می‌تواند بر دقت نتایج شما تاثیرگذار باشد، رخ دادن اسپایک در زمان واقعی است. از این رو حتما معاملات کاغذی خود را رصد کرده و ببینید ایا فوروارد تست شما، به خوبی عمل کرده است یا خیر.

معامله اختیاری با استفاده از یک حساب مجازی فارکس

چه از رویکردی سیستماتیک استفاده ‌کنید و چه از رویکردی اختیاری، معاملات کاغذی به شما کمک می‌کند تا مشکلات موجود را کشف کنید. اگر از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنید، استفاده از معاملات کاغذی، فرآیند تصمیم‌گیری شما را در بستری از معاملات واقعی آزمایش می‌کند. شما در مورد سطوح ورود و خروج خود، بلادرنگ تصمیم‌گیری می‌کنید و این تکنیک‌ها به شما کمک می‌کند تا ببینید آیا طبق هدف توانسته‌اید سود کسب کنید یا خیر.

به عنوان مثال، یک سوال متداول که با آن روبرو خواهید شد این است که آیا برای ورود به یک معامله باید منتظر بمانید تا کندل بسته شود یا پیش از بسته شدن کندل باید معامله کنید. در بسیاری از مواقع، پس از یک بریک‌اوت، جهت حرکت قیمت معکوس شده و تبدیل به یک فالس بریک اوت (بریک اوت کاذب) می‌شود.

یک جنبه مهم که در معاملات مجازی به آن‌ توجهی نمی‌شود، کال مارجین شدن است. کال مارجین زمانی رخ می‌دهد که بودجه واقعی شما در حساب، کمتر از میزان مورد نیاز برای باز نگه داشتن معامله توسط بروکر است. در بیشتر مواقع، اگر نمی‌توانید به حساب سرمایه واقعی خود پولی اضافه کنید، باید از برخی معاملات خود خارج شوید، در غیر این صورت معاملات به طور خودکار لغو خواهند شد.

در حقیقت، بیشتر بروکرها به شما می‌گویند که شما در حال رسیدن به ناحیه کال مارجین هستید. اگر قصد ندارید بودجه خود را افزایش دهید، آنها به صلاحدید خود حق دارند موقعیت‌های شما را لغو کنند.

این اتفاق علاوه بر اینکه شما را در لحظه دچار زیان سنگینی می‌کند، ضرر بزرگ روحی و روانی نیز به شما وارد می‌کند و ممکن است در ادامه بازار و در مسیر معامله‌گری خود، شما را دچار حس انتقام از بازار، ترس، استرس و… کند، که همه این اتفاقات، باعث عملکرد ضعیف شما در معاملات خواهد شد.

در خاتمه

استفاده از معاملات کاغذی روشی مناسب برای آزمایش استراتژی‌های جدید و موجود است. درست مثل ورزش کردن که با تمرین کردن می‌توانید در مسابقات اصلی درصد موفقیت خود را افزایش دهید، با استفاده از معاملات کاغذی نیز می‌توانید تکنیک‌های جدید معاملاتی خود را امتحان کرده و عملکرد آنها را مشاهده کنید. بیشتر بروکرها حساب‌های آزمایشی با بودجه نامحدود ارائه می‌کنند تا بتوانید معاملات خود را به خوبی رصد کنید.

یک حساب دمو می‌تواند بسیاری از پیش‌فرض‌های نادرست شما را مشخص کند. همچنین یک حساب آزمایشی به شما کمک می‌کند تا توانایی خود در پیاده کردن تکنیک‌های معاملاتی را محک بزنید.

منبع: forextraininggroup, forextraininggroup

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

  1. معاملات فارکس و کسب درآمد به صورت آنلاین
  2. کپی تریدینگ چیست و چه تفاوتی با حساب PAMM دارد؟
  3. روش‌های مدیریت سرمایه برای محافظت و رشد حساب شما در فارکس

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “چرا باید معامله در فارکس را با حساب دمو شروع کنید؟
  1. یلتممک گفت:

    فارکس سخته … احتیاج به تمرین بیشتر از یکسال داره ..کار هر کسی نیست در ایران به سود برسه…. بروکر ها ۷۶درصد تریدرهاش ون ضرر ده هستن..در ایران این آمار بدتره برو بالا ی ۹۵…کسی رو میشناسم ۱۴سال کارشه..تازه بعد از کلی ضرر میگه دارم سود میکنم ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟