مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

مقایسه بیت کوین و طلا – آیا بیت کوین طلای دیجیتال است؟

بحث در خصوص تبدیل بیت کوین به یک پناهگاه امن به دلیل کند شدن فعالیت‌ها در سطح جهان که ناشی از ویروس کرونا بوده، مورد توجه قرارگرفته است. جنگ تجاری میان آمریکا و چین و نیز برگزیت از دیگر رویدادهای اقتصادی هستند. از سال 2017 که بازار رمز ارزها روند صعودی را شاهد بود، این نوع ارز به ابزار محبوب معاملاتی، سرمایه‌گذاری، روش پرداخت و مبادله ارز در هزاره جاری تبدیل شد؛ اما اخیراً بیت کوین به‌عنوان دارایی جایگزین برای پوشش دهی و ایجاد تنوع در پورتفولیوها و نیز جایگزینی برای طلا یا در رقابت با آن ظاهرشده است.

بیت کوین چیست؟

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که توسط بانک مرکزی، دولت یا شرکتی توزیع نمی‌شود. این ارز می‌تواند بین کاربران با استفاده از سیستم همتابه‌همتا (P2P) بر اساس تکنولوژی بلاک چین منتقل شود. یک شبکه غیرمتمرکز که توسط هزاران کامپیوتری که معاملات بیت کوین را رمزگذاری و ثبت می‌کنند، اجرا می‌شود. در مواجهه با ریسک‌های ثابت جغرافیای سیاسی، ارزی که به هیچ دولتی وابسته نباشد یا اینکه در معرض مشکلات فرا مرزی قرار نداشته نباشد، می‌تواند فرصتی باشد که بسیاری از سرمایه‌گذاران و نهادها به دنبال آن هستند

شباهت‌های بیت کوین و طلا

شباهت‌های طلا و بیت کوین از فرآیند دستیابی به واحدهای جدید دارایی آغاز می‌شوند، فرآیندی به نام استخراج آغازگر مسیر بیت کوین است. از این واژه به دلیل شباهت آن با طلا استفاده می‌شود، زیرا هر دو کالاهایی هستند که انسان قادر به تولید آن‌ها نیست و تنها باید استخراج شوند. در فرآیند تولید بیت کوین، کامپیوترهای متصل به شبکه با یکدیگر برای حل مسائل ریاضی رقابت می‌کنند. برآورد انجام‌شده به این صورت است که رشد تعداد بیت کوین در یک محدوده کوچک تا 21 میلیون واحد ناشی از محدودیت‌های تکنولوژیکی صورت می‌گیرد. بیت کوین نیز همانند طلا عرضه محدودی دارد.

دیگر جنبه مشترک میان هردو این است که ارتباط چندانی با دیگر گروه‌های دارایی‌ها ازجمله ارزها و شاخص‌های سهام ندارند. همچنین تحت تأثیر سیاست‌های پولی، بانک‌های مرکزی یا دولت‌ها قرار نمی‌گیرند بلکه تنها عرضه و تقاضا بر آن‌ها تأثیر دارد. بیت کوین و طلا همچون پول تولید نمی‌شوند یا تحت تأثیر نرخ بهره قرار نمی‌گیرند. اگرچه شباهت‌هایی با طلا دارد، بیت کوین در ارتباط با بازار چگونه رفتاری نشان داده است که بتوان آن را به‌عنوان پناهگاه امن در نظر گرفت؟

قیمت بیت کوین به دلیل اخبار مربوط به رمز ارزها در بازار همچنان نوسان دارد، برای مثال انتشار رمز ارزهای جدید، تحریم‌های دولتی و مقررات حاکم بر آن‌ها، پذیرش در خرده‌فروشی‌ها، ریسک سیستم مبادلاتی. درحالی‌که طلا تمایل به حرکت در جهت اخبار بازارهای جهانی دارد و نوسانات بالایی را نشان نمی‌دهد.

ویژگی‌های طلا به‌ عنوان دارایی امن

ازآنجایی‌که در طول تاریخ هرزمانی که بازارهای سهام روند نزولی را شاهد بودند طلا ثابت می‌ماند یا افزایش می‌یافت و سود اندک یا حداقل ضرر را در پورتفولیو به همراه داشت، به‌عنوان یک پشتیبان امن از آن یاد می‌شود. سرمایه‌گذاری در طلا سود چندانی ندارد، اگرچه می‌توانید انتظار ریسک کمتری را داشته باشید. در عوض بیت کوین نوسان زیادی دارد و در یک هفته بیش از 20% نوسان را تجربه می‌کند. ازآنجایی‌که سرمایه‌گذاران به دنبال گزینه‌های ریسک گریز هستند، رمز ارزها بهترین گزینه نیستند. بااین‌وجود بیت کوین سود فراوانی دارد و هنوز گزینه خوبی برای تنوع پورتفولیو است زیرا به بازارهای عمومی ارتباطی ندارد.

آیا بازار طلا را در دهه هفتاد میلادی زمانی که رئیس‌جمهور نیکسون استاندارد طلا را لغو کرد و ارز با پشتوانه کنترل بانک مرکزی منتشر کرد را بررسی کرده‌اید؟ قیمت طلا از 35 دلار امریکا در هر اونس در سال 1971 به سقف 180 دلار در اواخر 1974 رسید و در ژانویه 1980 به طرز باورنکردنی به 850 دلار رسید. پس از آن طلا نوسانات بسیاری را شاهد بود، هرچند مردم تصمیم گرفتند تا طلا را در پورتفولیوی خود نگاه‌دارند و بعد از آن بود که طلا به‌عنوان یک پناهگاه امن در نظر گرفته شد. آیا بیت کوین نیز مسیر مشابهی را طی می‌کند؟

نتیجه‌گیری

بیت کوین راه درازی را همچنان در پیش دارد، بانک‌های مرکزی رمز ارزها را به ذخایر شما اضافه نمی‌کنند تا ریسک را پوشش دهند. بیت کوین هنوز هم ‌ارز اصلی محسوب نمی‌شود، بسیاری رمز ارز دیگر نیز به‌عنوان Bitcoin Cash پدید آمدند و راه را برای رسیدن بیت کوین به شکل ارز قانونی و بین‌المللی سخت‌تر کردند. رمز ارزها هنوز هم نقدشوندگی کمتری نسبت به طلا دارند زیرا مبادلات به مشتریان اجازه تبدیل کل سرمایه به دیگر ارزها را درآن‌واحد نمی‌دهند. همچنین هنوز شیوه جلوگیری از کلاه‌برداری‌ها و انتشار اوراق بهادار که به کیف پول‌های مجازی و سیستم مجازی آسیب می‌زنند مشخص نیست.

منبع: Baxia Markets

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟