مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

نظر ۲۰ استراتژیست درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چگونگی واکنش بازار سهام به آن

نظر ۲۰ استراتژیست درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چگونگی واکنش بازار سهام به آن

به‌تازگی شبکه خبری CNBC یک نظر سنجی میان 20 تن از استراتژیست‌های مطرح برگزار کرده است تا نظر آن‌ها را درمورد چشم‌انداز وضعیت بازار سهام ایالات متحده امریکا پس از مشخص‌شدن نتایج انتخابات پیش‌رو جویا شود. اکثر این افراد انتظار دارند جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در انتخابات ریاست جمهوری امریکا پیروز شود. اما این استراتژیست‌ها به طرز قابل توجهی در مورد اینکه سهام چه واکنشی به این انتخاب نشان می‌دهد اختلاف نظر دارند.

۱۴ نفر از این بیست استراتژیست، بایدن را به عنوان پیروز انتخابات قلمداد کردند. نیمی از این ۲۰ نفر اظهار داشتند که شاخص S&P 500 در ماه اول بعد از انتخابات کاهش خواهد یافت. (البته تمام این گروه شامل کسانی نمی‌شد که بایدن را پیروز انتخابات قلمداد کرده بودند) پنج نفر از بیست استراتژیست نیز انتظار یک رالی افزایشی برای سهام دارند؛ ۴ نفر انتظار بازار رنج (نوسانی) را داشتند و یک نفر نیز از پاسخ به این سوال خودداری کرد.

۸ نفر از این استراتژیستها معتقد بودند که S&P 500 در ماه اول ۵٪ افت خواهد کرد. دو استراتژیست پیش‌بینی افت ۱۰٪ را برای این شاخص داشتند.

وضع قوانین مالیاتی:

برخی از استراتژیست‌ها واکنش بازار به طرح و سیاست‌های مالیاتی بایدن را منفی قلمداد کردند. یکی از تحلیلگران گفت: «اگر بایدن پیروز شود و دموکرات‌ها سنا را به دست بگیرند، با وضع برنامه‌های مالیاتی باعث سقوطی بزرگ در سال ۲۰۲۱ خواهند شد»

یکی دیگر از استراتژیست‌ها واکنش بازار را به اتفاقات مجلس سنا وابسته دانست و گفت:«اگر دموکرات‌ها در مجلس سنا پیروز شوند و بایدن در انتخابات برنده شود، احتمالا وقوع رالی بازار ضعیفتر از زمانی خواهد بود که بایدن پیروز انتخابات شود و سنا همچنان جمهوری‌خواه باقی بماند. چراکه در این صورت وی نمی‌تواند به راحتی برنامه مالیاتی خود را پیاده‌سازی کند»

تنها سه نفر از ۲۰ استراتژیست انتظار پیروزی قطعی ترامپ را دارند.

یکی از پاسخ‌دهندگان معتقد است که نتایج آرا در ایالت فلوریدا خواهد توانست آینده رئیس جمهور فعلی را مشخص کند:« ترامپ رای بیشتر ایالت‌های جمهوری خواه را دارد با این حال من معتقدم که او رای فلوریدا را از دست خواهد داد و بایدن به پیروزی می‌رسد»

درحالیکه برخی فعالان بازار معتقدند سیاست‌های مالیاتی بایدن می‌تواند باعث سقوط بازارها شود، برخی دیگر اعتقاد دارند که کمک بایدن به بحران سلامت در کشور و همینطور سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک و زیرساخت‌ها می‌تواند احساسات منفی سرمایه‌گذاران را جبران کند.

سناریوی پیروزی ترامپ یا یک انتخابات مناقشه‌انگیز

هنگامی که از این استراتژیست‌ها پرسیده شد که واکنش بازار به پیروزی ترامپ چه خواهد بود، ۱۱ نفر پاسخ دادند که S&P 500 می‌تواند یک رالی رشد ۵ درصدی را تجربه کند. ۵ نفر نیز واکنش نوسانی بازار را پیش‌بینی کردند. برخی نیز استدلال کردند که بازار در سال ۲۰۲۱ سقوط خواهد کرد چرا که محدودیت‌های ترامپ در تجارت و مهاجرت به تولید اقتصادی آسیب می‌زند.

استراتژیست‌ها بر این باور هستند که یکی از خطرات بزرگ پیش‌روی بازار، خطر ارزش‌گذاری بیش‌از اندازه‌ خواهد بود. اخبار مربوط به واکسن منجر به حمایت بازار آن‌هم در سطوحی بسیار بالا شده است.

اما مهم‌ترین نگرانی پاسخ‌دهندگان، وقوع یک انتخابات مناقشه‌انگیز بود. ۱۱ تحلیلگر در پاسخ به این سوال که در صورت ایجاد مناقشه در انتخابات چه اتفاقی برای بازارها رخ می‌دهد احتمال دادند که ۵ تا ۱۰ درصد کاهش را در پیش خواهیم داشت. همچنین پنج نفر گفتند که ریزش در شاخص S&P می‌تواند به بیشتر از ۱۰ درصد نیز برسد.

در سال ۲۰۰۰ مبارزات انتخاباتی میان رئیس جمهور جرج بوش و نامزد دموکرات ال‌گور به مناقشه بر سر بازشماری آرا در ایالت فلوریدا کشیده شد که در نهایت دیوان عالی کشور مداخله کرد و در ماه دسامبر (یک ماه پس از انتخابات) رای این دیوان به نفع جرج بوش صادر شد.

نظر ۲۰ استراتژیست درمورد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چگونگی واکنش بازار سهام به آن

دامنه نوسانات S&P 500

همچنین CNBC از این بیست استراتژیست پرسیده است که نظرشان در مورد قیمت نهایی شاخص S&P 500 برای سال ۲۰۲۰ چیست. این پرسش در حالی مطرح می‌شود که جمعه گذشته شاخص به رکورد ۳۳۹۷.۱۶ دست یافت.

۸ تحلیل‌گر بازه بزرگ ۳۶۰۰-۳۴۰۰ را به عنوان هدف این شاخص برای دسامبر ۲۰۲۰ و ۵ نفر نیز بازه ۳۰۰۰-۳۲۰۰ را (که نشان‌دهنده کاهش بین ۶ تا ۱۲ درصدی نسبت به سطح فعلی است) مطرح کردند. این استراتژیست‌ها عدم قطعیت در مورد کرونا را به عنوان یکی از دلایل مهم برای چشم‌انداز منفی‌شان برشمردند.

۳ استراتژيست نیز براین باور بودند که انتظار حرکت این شاخص به بالای ۳۶۰۰ واحد را دارند و دو نفر نیز معتقد بودند به زیر ۳۰۰۰ واحد سقوط می‌کند.

رویکرد آینده ایالات متحده نسبت به چین

تحلیلگران بر این باورند که احساسات ضد چینی در هر دوجناح آمریکا طرفدار دارد اما افزودند که نحوه تعامل با چین در سیاست‌های دو کاندیدا بسیار متفاوت خواهد بود.

به باور آنها، ترامپ احتمالا مواضع ضد چین خود را تشدید خواهد کرد، اما اثرات سو این سیاست‌ها در بخش فناوری بسیار وسیع از سایر بخش‌ها تجارت نمایان خواهد شد.

چندین پاسخ‌دهنده نیز انتظار داشتند که بایدن رویکرد متعادل‌تری در قبال چین اتخاذ کند. برخی پیش‌بینی می‌کنند که بایدن نیز رویکرد ترامپ را در بازگردندن مشاغل تولیدی به داخل خاک آمریکا ادامه دهد. همینطور یکی از تحلیل‌گران گفت: «مذاکرات به سبک دیپلماسی سنتی بازخواهد گشت.»

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟