بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

چرا باید مواظب کال مارجین شدن باشیم؟

چرا باید مواظب کال مارجین شدن باشیم؟

معامله‌ گران هرگز دوست ندارند کلمه “کال مارجین” (Margin Call) را بشنوند. کال مارجین به این معنی است که بروکر از شما می‌خواهد تا پول بیشتری به حساب واریز کنید تا معامله‌تان را باز نگه دارد. در فارکس مقدار مشخصی مارجین وجود دارد که برای باز نگه داشتن معامله ضروری است. اگر معامله ‌گر کمتر از این میزان در حساب خود داشته باشد، بروکر هیچ راهی جز بستن معامله شما ندارد.

مارجین

مارجین یک مفهوم مهم در بازار فارکس است. مارجین به مقدار پولی گفته می‌شود که از شما به عنوان ودیعه اخذ می‌شود تا بتوانید وارد معامله‌های بزرگتری شوید. به عنوان مثال اگر معامله‌ گری لوریج ۵۰ برابری داشته باشد، می‌تواند بابت هر یک دلاری که در حساب خود دارد، ۵۰ دلار معامله کند یعنی معامله ‌گر با داشتن یک دلار سرمایه، می‌تواند معامله‌ای به ارزش 50 دلار باز کند. لوریج یکی از جذابیت‌های بازار فارکس است چراکه با استفاده از آن می‌توانید سود بیشتری کسب کنید. اما از طرف دیگر ممکن است ضررهای بزرگتری نیز متحمل شوید.

بیشتر بخوانید: ۹ اصل که باید هر معامله گر برای سودآوری رعایت کند

مارجین مانند یک شمشیر دولبه است. به همین دلیل است که معامله‌ گران هنگام استفاده از آن باید بسیار محتاط باشند. معمولا معامله‌گران حرفه‌ای از لوریج‌های بیش از ۱۰ استفاده نمی‌کنند در حالی که اکثر معامله ‌گران خرد (Retail Traders) از لوریج بسیار بالا استفاده می‌کنند.

اولین کار معامله ‌گران

اولین کاری که معامله‌گران باید انجام دهند، محافظت از سرمایه معاملاتی خودشان است. اگر سرمایه آنها از بین برود، دیگر نمی‌توانند معامله‌ای انجام دهند. به همین دلیل باید به حد ضرر (Stop Loss) اهمیت دهند. حد ضرر می‌تواند هنگامی که تحلیل معامله‌گران اشتباه از آب در می‌آید، آنها را از معامله بیرون بکشد. ممکن است معامله‌گر در بلند مدت اشتباه نکرده باشد و در نهایت قیمت به سمتی که معامله‌گر می‌خواهد حرکت کند، اما اگر از لوریج بالایی استفاده کرده باشد، باید قبل از اینکه معامله توسط بروکر بسته شود، خودش از معامله خارج شود. این یکی از مهم‌ترین دلایل برای داشتن حد ضرر است.

پس معامله‌گران همواره باید مواظب مارجین خود باشند. هیچ معامله گری نمی‌تواند ۱۰۰% معاملاتش را با موفقیت به اتمام برساند و از آن مهم‌تر نمی‌تواند تعیین کند کدام معامله موفق و کدام یک ناموفق باشد. در نتیجه باز کردن معاملات با حجم بسیار بزرگ سریع‌ترین راه برای از دست دادن پول و از بین بردن کل حساب معاملاتی است. همیشه به یاد داشته باشید که یک معامله گر حرفه‌ای در وهله اول به دنبال محافظت از حساب معاملاتی خود است. سپس اگر معاملات هوشمندانه‌ای انجام دهد و از یک سیستم سودآور پیروی کند، در نهایت سود خواهد کرد.

از لوریج بالا استفاده نکنید

اگر در حساب معاملاتی خود ۱۰ هزار دلار با لوریج ۵۰ داشته باشید، می‌توانید معامله‌ای به ارزش 500 هزار دلار باز کنید. حال تصور کنید می‌خواهید بر روی جفت ارز EURUSD معامله فروش باز کنید. اگر تمام ۵۰۰ هزار دلار را معامله کنید، با کوچک‌ترین حرکت بازار بر خلاف شما، با کال مارجین شدن از معامله خارج می‌شوید. پس باید مواظب مارجینی که در اختیار شما قرار دارد باشید.

حال اگر معامله‌ گر تصمیم به باز کردن معامله‌ای به ارزش ۲۵ هزار دلار داشته باشید، برای این معامله باید ۵۰۰ دلار مارجین در اختیار داشته باشید. در نتیجه تا پیش از آن‌ که معامله گر مجبور به خارج شدن از معامله شود، می‌تواند ۹۵۰۰ دلار ضرر کند.

البته هیچ معامله ‌گری اجازه نمی‌دهد بازار بیش از حد به ضررش حرکت کند. اگر شما حد ضرر خود را ۱۰۰ پیپ در نظر بگیرید، با فرض یک معامله ۲۵ هزار دلاری، در صورتی که حد ضرر شما فعال شود، ۲۵۰ دلار زیان خواهید کرد و ۹۷۵۰ دلار در حسابتان باقی می‌ماند.

با این کار معامله‌ گران این امکان را خواهند داشت که حساب خود را به مرور زمان بهبود دهند. متاسفانه یکی از بزرگترین مشکلاتی که معامله‌گران تازه‌کار با آن مواجه هستند، بی صبری است. آنها نمی‌دانند که بزرگترین معامله‌ گران جهان حساب معاملاتی‌شان به مرور زمان رشد می‌کند و یک شبه این اتفاق رخ نمی‌دهد.

متاسفانه، در طول دهه‌های گذشته داستان‌هایی از معامله‌گران افسانه‌ای که در مدت کوتاهی به ثروت بزرگی دست یافته‌اند گفته شده است. اما این‌ها استثنا هستند. برای موفقیت در فارکس باید در وهله اول مواظب حساب معاملاتی خود بوده و سپس به مرور زمان به دنبال سودآوری باشید.

منبع: Forexlive

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

بیشتر بخوانید:

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟