بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

چشم انداز نفت در سال 2022: مازاد عرضه یا کاهش سرمایه گذاری؟

چشم انداز نفت در سال 2022: مازاد عرضه یا کاهش سرمایه گذاری؟

امیکرون ضربه سختی به چشم‌انداز جهانی زده و بازار نفت هم از آن در امان نبوده است. واکنش فوری نفت به امیکرون ریزش قیمت به زیر ۷۰ دلار بود. تا حدی هم جنبه تکنیکال بازار به این ریزش نیز کمک کرد. اما همچنان رابطه بین عرضه و تقاضا نقش کلیدی را دارد و در سال ۲۰۲۲ نیز همینگونه خواهد بود.

کاری که اوپک پلاس انجام می‌دهد تاثیر خیلی مهمی دارد. احتمالا کشورهای عضو تلاش می‌کنند تا برنامه کاهش عرضه را تعدیل کنند و آن را به کمک رشد کشورهای غیرعضو محقق کنند. این فرصتی است برای ایجاد تعادل در بازار.

قبل از امیکرون این احساس وجود داشت که با وجود تلاش‌های اوپک پلاس، با یک بازار رقابتی مواجه باشیم اما حالا همه چیز فرق می‌کند.

اگر اوضاع در چین همچنان تحت فشار باشد و بازگشایی بازار جهانی بیشتر از این به طول بیانجامد، ضربه شدیدی به قیمت نفت میزند. بنابراین پیگیری وضعیت همه‌گیری اهمیت بسیار زیادی دارد.

فعلا بنظر می‌رسد که نفت توانسته خودش را بالای بشکه‌ای ۷۰ دلار نگاه دارد. با این وجود هر گونه حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر مستلزم خبری امیدوار کننده در زمینه همه‌گیری است تا شاید خریداران را متقاعد کند با اطمینان بیشتری وارد میدان شوند. در غیر اینصورت بنظر می‌رسد که اوپک پلاس فعلا به همین قیمت‌ها هم راضی باشد.

در حالی که دینامیک مازاد عرضه یک عامل کلیدی است، اما نباید تنها روی آن تمرکز کرد. شاید هنوز در مراحل اولیه باشیم اما رفتن به سمت سوخت‌های تجدید‌پذیر در دهه‌ بعدی چیزی است که نباید از آن غافل شد‌.

به همین دلیل، در حالی که جهان یه سمت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت می‌کند، شاهد کاهش شدید در سرمایه‌گذاری میان شرکت‌های بزرگ نفت و گاز هستیم که به طور بالقوه از دیدگاه کلی بازار را با کمبود عرضه روبرو خواهد کرد.

اگر کسب و کارهای سنتی در حال عقب‌نشینی باشند، اهمیت اوپک پلاس خیلی بیشتر می‌شود، به ویژه نقش بازیگران اصلی، مثل عربستان سعودی. بیایید با هم صادق باشیم. چطور ممکن است آنها (اعضای اوپک پلاس) دوست نداشته باشند قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد؟ اما دستکاری فاکتور تعیین قیمت در مقایسه با فاکتور میزان تولید ساده نیست.

نکته دیگری که باید در حرکت شتابزده به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر یا تکنولوژی‌هایی که کربن کمی تولید می‌کنند در نظر داشته باشیم، این است که هرگونه کاهش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نفت و گاز پیش از موعد، تنها باعث ایجاد بحران‌های انرژی مانند آنچه در آسیا و اروپا در سه ماه اخیر دیده‌ایم نخواهد شد بلکه عواقب بسیار ترسناک اقتصادی هم به دنبال خواهد داشت، بخصوص برای کشورهایی که به شدت به واردات انرژی مثل زغال سنگ و گاز متکی هستند.

منبع: forexlive

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟