مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

چقدر طول می‌کشد تا به یک واکسن ایمن و مطمئن دسترسی داشته باشیم؟

چقدر طول می‌کشد تا به یک واکسن ایمن و مطمئن دسترسی داشته باشیم؟

آنتونی فاوسی، مدیر انستیتو ملی الرژی و بیماری‌های عفونی: با توجه به سرعت توسعه واکسن و روند ابتلای افراد به کرونا در آمریکا، احتمالا تا پایان سال به پاسخ قطعی درمورد این پرسش خواهیم رسید.

او می‌افزاید: «حتی دور از ذهن نیست که تا قبل از آن زمان نیز به پاسخ دست یابیم.» با این همه نگاهی به آمار فعلی نشان می‌دهد که روند و سرعت آمار مبتلایان در آمریکا همچنان ادامه دارد. در کالیفرنیا ۷۰۰ هزار مبتلا به کرونا گزارش شده که ۱۲۹۳۷ مورد منجر به فوت شده است. در نیویورک نیز ۴۳۴ هزار مورد ابتلا داشتیم که ۳۲۹۵۱ نفر فوت کرده اند.

وی در مصاحبه با روزنامه تایمز انگلیس می‌گوید: «می‌توان گفت که حداقل در ماه نوامبر یا دسامبر واکسنی ایمن و موثر در اختیار خواهیم داشت. تا پیش از اینکه ایمنی و تاثیرگذاری واکسن تایید شود، راضی به استفاده عمومی از آن نخواهیم بود»

فاوسی همچنین نسبت به استفاده ابزاری و سیاسی از درمان کرونا، بدون در نظر گرفتن مسائل ایمنی آن هشدار داد. ترامپ پیش‌تر در کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان گفته بود: «ما روش‌های درمانی نجات‌بخش را ارائه می‌دهیم و واکسن را قبل از پایان سال یا حتی خیلی زودتر تولید خواهیم کرد. ما ویروس را شکست می‌دهیم، به همه‌گیری پایان می‌دهیم و قوی‌تر از گذشته ظاهر می‌شویم.»

به نظر می‌رسد که اشاره رئیس جمهور در کنوانسیون جمهوری‌خواهان، تسریع در عملیات موسوم به Operation Warp Speed باشد. عملیاتی که در آن دولت تلاش دارد تا با حمایت‌های مالی، توسعه، ساخت و توزیع واکسن‌های کرونا را سرعت ببخشد. هدف دولت از این برنامه آن است که دوزهای اولیه واکسن را در ژانویه ۲۰۲۱ تولید کند.

تا روز دوشنبه، آمار مبتلایان به کرونا در سرتاسر جهان از ۲۵ میلیون نفر گذشته است در حالیکه تعداد زیادی از مبتلایان هیچ علائمی نداشته‌اند و دستکم ۸۴۶۴۳۶ نفر کشته شده‌اند. بر اساس داده‌های جمع‌اوری شده توسط دانشگاه جان هاپکینز، ایالات متحده با نزدیک به ۶ میلیون مبتلا جایگاه اول را در بیشترین موارد ابتلا دارد و پس از آن، کشورهای برزیل، هند و روسیه قرار گرفته‌اند.

تاکنون شرکت‌های AstraZeneca با همکاری آکسفورد، BioNTech با همکاری Pfizer، Moderna ،Merck و Sanofi از جمله شرکت‌های مترصد در تولید واکسن کرونا هستند.

فاوسی در روز جمعه در مصاحبه ای با پادکست «Colors» گفت: «ثبت نام تعداد وسیعی از افراد برای اطمینان از ایمنی و کارآمدی یک واکسن ضروری است. کرونا نوری روشنایی‌بخش بر نابرابری‌های موجود در سیستم مراقبت‌های بهداشتی آمریکا تابانده است. پس از گذشتن از دوران کرونا، باید فکری به حال این نابرابری کرد.»

فاوسی در این پادکست تایید کرد که احتمال ابتلا به کرونا در میان سیاه‌پوستان آمریکایی بیشتر از سفیدپوستان بوده است و همینطور در صورت ابتلا، احتمال تشدید وضعیت بیماری در میان سیاه‌پوستان بیشتر خواهد بود.

وی در ادامه گفت: اگر از آمریکایی‌های آفریقایی تبار، لاتین، آسیایی و آمریکایی‌های بومی برای آزمایش و تست ایمنی واکسن استفاده نکنیم، نمی‌توانیم مطمئن باشیم که ایا واکسن بر روی آنها نیز به اندازه کافی موثر و ایمن خواهد بود یا خیر.

اما کارشناسان هشدار می‌دهند که بعید است واکسن بتواند ۱۰۰ درصد مصونیت را تضمین کند. در کنار فاصله گذاری اجتماعی و پوشیدن ماسک، فاوسی پیش‌تر گفته بود که پیاده‌سازی روش مصونیت گله‌‌ای به جای تعطیلی کسب و کارها و مدارس (همانطور که در سوئد پیاده شد)، عواقب ناگواری برای مردم آمریکا در پی خواهد داشت.

آندرس تگنل، اپیدمیولوژیست سوئدی، اعتراف کرد که این کشور در موضوع مصونیت گله‌ای اشتباه کرده است. وی در ماه ژوئن و زمانی که این کشور بالاترین میزان مرگ و میر در اروپا را از آن خود کرده بود گفت:« اگر با دانشی که امروز در اختیار داریم قرار بود به مقابله با بیماری بپردازیم احتمالا کاری که می‌کردیم حدوسط آنچه بود که سوئد انجام داد و آنچه که مابقی دنیا انجام دادند.»

از طرف دیگر کشورهایی مانند کره جنوبی، نیوزلند و چین (که سال گذشته به‌‌عنوان کانون اصلی انتشار بیماری شناخته شد) موفقیت بیشتری در مهار کرونا داشته‌اند. به عنوان مثال، هفته گذشته، هنگامی که کرونا پس از ۱۰۲ روز به نیوزلند بازگشت، مقامات این کشور به سرعت دستور به قرنطینه اوکلند دادند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟