مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

نکات و توصیه هایی در مورد ژورنال معاملاتی فارکس

 

ژورنال معاملاتیژورنال معاملاتی فارکس، گزارشی از معاملات شما است که می‌تواند به شما در بررسی استراتژی و یادگیری از معاملات پیشین کمک کند. همانطور که یک صاحب کسب و کار، موجودی کالاهای خود را ردیابی می‌کند، یک معامله‌گر نیز باید حساب معاملات خود را نگه دارد.

پس از آنکه چک لیست هفت مرحله‌ای ما قبل از ورود به معاملات کاملا تیک خورد به بحث ژورنال معاملاتی رسیدیم. در مطلب پیشین با عنوان ژورنال معاملاتی چیست و چگونه آن را تهیه کنیم؟ دلیل و مقدمات ساخت یک ژورنال معاملاتی را یاد گرفتیم اکنون بیشتر به نکات و جزئیات آن می‌پردازیم.

اگرچه ممکن است در ابتدا داشتن یک ژورنال معاملاتی دشوار به نظر برسد اما ثبت معاملات می‌تواند به برخی سوالات مهم درباره تکنیک‌های معاملاتی شما پاسخ دهد. داشتن ژورنال معاملاتی می‌تواند ثبات قدم شما در معاملات را بهبود بخشد، شما را مسئول نگه دارد و به شما در ارتقای سیستم معاملاتی‌تان کمک کند. در این مقاله به دنبال آن هستیم که به مسائل زیر بپردازیم:

  • ایجاد یک ژورنال معاملاتی در قالب اکسل
  • نکاتی در مورد یافتن روش ژورنال‌نویسی مناسب برای شما
  • نکاتی در مورد ژورنال‌نویسی و جریان کار ایده‌آل در فارکس

ایجاد یک ژورنال معاملاتی در قالب اکسل

ژورنال معاملاتی

نمونه ژورنال معاملاتی

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، ژورنال شما می‌تواند شامل اطلاعاتی مانند جفت ارز مورد معامله، حجم معامله، موقعیت شما (خرید یا فروش)، تاریخ معامله، سطح قطعیت شما (خواه بر اساس استراتژی‌های فاندامنتال معامله کرده باشید خواه بر اساس استراتژی‌های تکنیکال)، نسبت ریسک به ریوارد، میزان حرکت قیمت و اینکه آیا معامله موفقیت آمیز بود یا خیر باشد.
همچنین ممکن است بخواهید جزئیاتی مانند قیمت ورود، حد ضرر و حد سود و… را در آن بگنجانید. هرچه اطلاعات بیشتری ثبت کنید، ارزیابی معاملات شما در آینده آسان‌تر خواهد بود.
همچنین، حتما فضای لازم برای افزودن یادداشت را در ژورنال خود در نظر بگیرید. معامله‌گران با استفاده از تکنیک‌های ورود چندگانه می‌توانند مواردی مانند تایم فریم نمودار، اندیکارتورهای مورد استفاده، شرایط بازار و سایر اطلاعاتی که در تصمیم‌گیری معاملاتی نقش دارند، در این قسمت وارد کنند.
از طریق ژورنال‌هایی مانند ژورنال فوق، با گذشت زمان معامله‌گر می‌تواند ویژگی‌های معاملات برنده یا بازنده خود را شناسایی کند.

رویکرد‌های ژورنال‌نویسی تحلیلگران حرفه‌ای

نکات و توصیه هایی در مورد ژورنال معاملاتی فارکس

تایلر یل استراتژیست حرفه‌ای با سابقه فعالیت در فارکس و معاملات آتی کالا از سال 2008 است. داده‌های ورودی ژورنال معاملاتی تایلر شامل موارد زیر است:

  • مروری بر استراتژی مدیریت ریسک/ تعیین حجم معامله
  • شرایط اساسی بازار (روند یا رینج بودن موقعیت تحلیل شده و سطح تلاطم بازار)
    وی همچنین نکاتی در مورد چرایی ورود به معامله و تعیین نقطه ورود و نقطه درج حد ضرر با استفاده از دیدگاه تکنکال خود به ژورنال اضافه می‌کند. او حد ضرر را جایی قرار می‌دهد که اگر قیمت به آن نقطه برسد تحلیل او اعتبارش را از دست می‌‌دهد و نظرش در مورد بازار تغییر می‌کند.
    وی می‌گوید:«من معمولا حجم معاملات خود را کاهش می‌دهم تا بتوانم مدت بیشتری در بازار بمانم. داشتن ژورنال معاملاتی به شما می‌گوید که استراتژی شما در کدام جفت‌ارز بهترین عملکرد را دارد.»
    نکات و توصیه هایی در مورد ژورنال معاملاتی فارکسجیمز استنلی استراتژیست حرفه‌ای از سال ۱۹۹۹ در شاخص‌های سهام معامله می‌کند. جیمز به جای ژورنال یک دفتر کل نگه می‌دارد. او سعی می‌کند هفته‌ای یکبار معاملات خود را ثبت کند و تمام معاملات خود را از زمان به‌روزرسانی قبلی یادداشت می‌کند. او می‌گوید: «من همه‌چیز را در قالب درصد نگه می‌دارم تا بتوانم مقایسه‌های درستی انجام دهم»
    «در حین پر کردن ژورنال معاملاتی، می‌توانم با تمرکز بر سود و زیان‌ها روند تغییرات را مشاهده کنم و اگر چیزی اشتباه باشد، معمولا برای یک یا دو روز در مورد آن فکر می‌کنم تا به نوعی راه‌حل دست پیدا کنم»
    جیمز در مورد ملاحظات برای بهبود معاملات می‌گوید که «اگر به چند معامله بد برخورد کنم، معمولا معاملات بعدی را با حجم کم، اهرم پایین و معاملات کمتر اما گزیده‌تر انجام می‌دهم»
    این خلاصه‌ای از بینش دو معامله‌گر و تحلیلگر در مورد روند کارشان در ایجاد ژورنال معاملاتی بود. شما ممکن است با این نظرات موافق باشید و ممکن است نباشید. هیچ روش کاملا صحیحی وجود ندارد اما طیف وسیعی از روش‌ها وجود دارد که می‌توان آنها را امتحان کرد.

نکاتی در مورد یافتن روش ژورنال‌نویسی مناسب برای شما

یافتن روش ژورنال‌نویسی مناسب برای شما با انجام آزمون و خطا امکان‌پذیر است. شما می‌توانید ژورنال معاملاتی خود را خصوصی نگه دارید و به تنهایی مرور کنید و یا آن را به سایر معامله‌گران نشان داده و از آنها بخواهید بازخورد دهند. هر دو روش موثر هستند.
همچنین می‌توانید توضیحات و اسکرین‌شات‌های خود را در یک صفحه word نگه دارید اگرچه یک دفترچه یادداشت فیزیکی نیز می‌تواند مفید باشد.
بعضی افراد علاقه دارند به سایر معامله‌گران جهان نیز اجازه دهند تا معاملاتشان را ببینند و نظر دهند. این افراد می‌توانند از یک ژورنال معاملاتی عمومی استفاده کرده و معاملات خود را در وبلاگ‌ها یا انجمن‌های آنلاین ثبت کنند.
اما چه خودتان ژورنال معاملاتی‌تان را مرور کنید و چه به سایر افراد این اجازه را بدهید، نگه داشتن یک ژورنال معاملاتی به شما این انگیزه را می‌دهد تا معاملات خود را واضح‌تر و معتبرتر ثبت کرده و نتوانید آن را از استراتژی خود جدا کنید.
نگه داشتن یک ژورنال معاملاتی شما را مجبور می‌‌کند تا با تصمیمات خود روبرو شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا از تصمیمات احساسی دوری کنید یا هنگامی که قصد انجام معامله «خلاقانه» دارید جلوی شما را می‌گیرد.
این خیلی خوب است که به خود پاسخگو باشید. بسیاری از معامله‌گران می‌توانند با این تصور که دارند تصمیمات معقولی در مورد معاملات خود می‌گیرند خود را فریب دهند، اما بعدها درمی‌یابند که اصلا از استراتژی خود پیروی نکرده‌اند.

نکاتی در مورد ژورنال‌نویسی و جریان کار ایده‌آل در فارکس

جریان کار برای یک معامله‌گر باید شامل ترکیبی از اسکن (مرور اجمالی) نمودارها و بررسی اخبار، ورود و مدیریت معاملات و ثبت معامله در ژورنال معاملاتی باشد.
نمودارها را مرور کنید
به فرصت‌های موجود در بازار نگاه کنید. تفاوتی نمی‌کند؛ خواه روش شناسایی این فرصت‌ها نمودارهای تکنیکال باشد و خواه عوامل بنیادین مانند انتشار اخبار.
فرصتی پیدا کنید
یک نقطه را برای ورود مشخص کرده و روی نمودار علامت بگذارید. همچنین روی نمودار دلیل خود را برای ورود یادداشت کنید.
وارد معامله شوید
هنگامی که وارد معامله شدید، حد سود و حد ضرر خود را مشخص کنید. در این مرحله احتمالا آنقدر مشغول هستید که فرصت ثبت در ژورنال روزانه را ندارید.
معامله را مدیریت کنید
مدیریت معامله در این مرحله شامل هرم سازی (pyramiding: به افزایش تدریجی حجم معاملاتی که در سود هستند هرم‌سازی می‌گویند) یا تعیین چند هدف (تارگت) برای حد سود باشد. مدیریت معامله نیاز به توجه کامل شما دارد.
معامله خود را مرور کرده و در ژورنال ثبت کنید
اکنون که معامله را بستید می‌توانید آن را در ژورنال خود ثبت کنید. اسکرین‌شات‌ از صفحه خود و همینطور یادداشت‌هایی را که برای تحلیل معاملات ثبت کرده‌اید اضافه کنید. اگر معامله شما زیان‌ده بود جایی که ممکن است اشتباه کرده باشید و پیشنهادهایی برای بهبود معامله در یادداشت ثبت کنید.

در مطلب بعدی به 10 خطای پرتکرار در معامله گری فارکس که باید از آنها اجتناب کنیم می‌پردازیم.

 

منبع: dailyfx

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

9 دیدگاه در “نکات و توصیه هایی در مورد ژورنال معاملاتی فارکس
  1. رضا گفت:

    درود بر شما.
    سایت خوبی دارین.
    من هم هفته اول معاملاتی ام رو پشت سر گذاشتم و یک روزنامه معامله گری داخل اکسل دارم

  2. امیرحسین گفت:

    ژورنال نویسی ، به این روشی که شما گفتید ، البته هرجاهم سرچ کنی همین مطالبو میگه برای شخص من جواب نداد ، چون نمیتونه حال و هوای معامله و دلایل دقیقتو بخوبی نشون بده ، و من به جای اکسل بی روح ، به دستان توصیه میکنم از روش ژورنال ویدیویی ثبت کنن شروع معامله کندل و قیمت ورود دلایلش ، زمان معامله احساسات در حین معامله و نتیجه معامله توش توضیح بدن دو سه دقیقه برا هر پوزیشن زمان میبره هم تهیه اون راحت تره هم بهتر تو حال و هوای اون لحظه قرار میگیری ، هم تنبلی نداره مث اکسل برای تهیه اون

    1. ادمین گفت:

      سلام دوست عزیز
      ممنون از نظرتون
      اکسل دسته بندی رو راحت میکنه. به راحتی میشه داده پردازی کرد. توالی زمانی رو راحتتر میشه بررسی کرد، میشه توش فرمول نوشت و بین معیارهای مختلف ارتباط برقرار کرد، میشه هر معیار سخصی که کسی داره توش وارد کرد، در آینده بررسیش زمان نمی‌بره، و به سادگی میشه حتی به دیگران ارائه داد.
      ویدئو رو میشه کنارش استفاده کرد اما باز هم بهتره اکسل استفاده بشه.

  3. Mahan گفت:

    بسیار عالی

  4. یوسف حاجت پور گفت:

    مطالب عالی در مورد ژورنال ممنون و شاد باشید🙏

    1. ادمین گفت:

      امیدوارم مفید باشه براتون

  5. Majid گفت:

    Very very useful 👌

    1. ادمین گفت:

      ممنون دوست عزیز
      اگر واسه خودتون ژورنال و چک لیست تهیه کردید بعد از مدتی هر بازخوردی داشت اطلاع بدین تا در اختیار دیگران بذاریم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟