بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

کارمن رینهارت: همه‌گیری ویروس کرونا می‌تواند به بحران مالی منجر شود

Carmen Reinhart

کارمن رینهارت، اقتصاددان ارشد بانک جهانی، می‌گوید که بیماری همه‌گیری ویروس کرونا در حال تبدیل شدن به یک بحران اقتصادی بزرگ در جهان است و نسبت به احتمال بروز بحران مالی هشدار داد.

رینهارت در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: «این [وضعیت] هنگامی که شروع شد یک بحران مالی نبود، اما اکنون در حال تبدیل شدن به یک بحران اقتصادی بزرگ است و عواقب مالی آن بسیار جدی است. راه طولانی‌ای در پیش است.»

رینهارت در ژوئن به سمت جدید خود منسوب شد. وی بیشتر به خاطر انتشار کتاب «این بار متفاوت است: هشت قرن حماقت مالی» طی بحران مالی سال ۲۰۰۹ (با همکاری کنت روگوف از دانشگاه هاروارد) به شهرت رسید. این کتاب بعدها به مرجعی برای تاریخ نکول دولت‌ها، رکود، ب/انک‌ها، موج فروش ارزها و جهش‌های تورمی تبدیل شد.

از وی پرسیده شد که آیا خرید اوراق قرضه توسط دولت‌ها باهدف پایین نگه داشتن بازده اوراق آن هم در شرایطی که همه‌ی بانک‌ها این کار را انجام می‌دهند، یک بازی مجموع صفر است یا خیر؟

رینهارت در پاسخ گفت:« این یک جنگ است. در طی دوران جنگ، دولت‌ها برای تامین مالی این جنگ تا جایی که می‌توانند هزینه می‌کنند و اکنون نیاز شدیدی به تامین مالی وجود دارد. سناریویی که ما در آن هستیم یک سناریوی پایدار نیست»

رینهارت این سخنان خود را پس از آن مطرح کرد که کشورهای ثروتمند توافق کردند طرح کاهش بدهی کشورهای فقیر را تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ تمدید کنند؛ طرحی که درخواست بانک جهانی برای تمدید یک‌ساله را برآورد نمی‌کرد.

بر اساس داده‌های بانک جهانی، چین مالک تقریبا تقریبا ۶۰ درصد کل پولی است که فقیرترین کشورهای جهان در سال جاری باید بازپرداخت کنند. رئیس بانک جهانی در ماه اوت گفت این کشور وام‌های زیادی را به کشورهای در حال توسعه‌ای پرداخت کرده است که از اقتصاد شفافی برخوردار نیستند و نرخ بهره‌ا‌ی این وام‌ها فراتر از حد توان بازپرداخت این کشورهاست.

رینهارت در پاسخ به این سوال که آیا چین در برنامه تعلیق بدهی شرکت می‌کند یا خیر پاسخ داد که این کشور در این برنامه مشارکت دارد اما کمتر.

وی گفت بانک توسعه چین (به‌عنوان یک وام‌دهنده بزرگ) و تامین‌کنندگان اعتبار بخش خصوصی به این برنامه ملحق نشده‌اند. رینهارت معتقد است باید تمام بخش‌ها در این طرح مشارکت کنند اما تا کنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟