مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها

آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها

گواهینامه مالی (Financial Certificate) چیست؟ 

اگر قصد دارید به عنوان یک تحلیلگر مالی فعالیت کنید یا در حال حاضر مشغول به این کار هستید، داشتن یک گواهینامه مالی می‌تواند درآمد، شهرت و توانایی تحلیل شما را به طور قابل توجهی افزایش دهد. یا حتی اگر به دنبال سرمایه‌گذاری هستید داشتن اطلاعاتی در مورد انواع گواهینامه‌های مالی می‌تواند به شما در انتخاب یک مشاور خوب کمک کند. این گواهینامه‌ها نشان می‌دهد که تحلیلگران ساعت‌های طولانی به مطالعه می‌پردازند و استانداردهای بالای اخلاقی و حرفه‌ای را دارند پس می‌توانید با خیالی آسوده‌تر به آنها اعتماد کنید. در این مقاله قصد داریم انواع گواهینامه‌های مالی را به شما معرفی کنیم:

لیست معتبر‌ترین مدارک مالی

  • 1. تحلیلگر خبره مالی (CFA)
  • 2. حسابدار رسمی دارای گواهینامه (CPA)
  • 3. تحلیلگر سرمایه‌گذاری جایگزینی خبره (CAIA)
  • 4. برنامه‌ریز مالی معتبر (CFP)
  • 5. مدیر ریسک مالی  (FRM)
  • 6. تحلیلگر ارزشگذاری و مدل مالی (FMVA)

تحلیلگر مالی خبره (CFA)

این گواهی توسط موسسه CFA (که قبلا به نام انجمن مدیریت و تحقیقات سرمایه‌گذاری AIMR شناخته می‌شد) ارائه می‌شود. برای بدست آوردن گواهی CFA، داوطلبان باید سه آزمون دشوار را پشت سر بگذارند و حداقل سه سال تجربه کار مرتبط را داشته باشند. گذراندن این سه آزمون به طور متوسط ۴ سال به طول می‌انجامد. این مدرک یکی از معتبر‌ترین مدارک مالی به شمار میرود.

 برای قبولی در این آزمون‌ها، داوطلبان صلاحیتو دانش گسترده خود را در زمینه حسابداری، استانداردهای اخلاقی و حرفه‌ای، اقتصاد، مدیریت پورتفولیو و تحلیل سهام نشان می‌دهند. دارندگان گواهینامه CFA معمولا تحلیلگرانی هستند که در زمینه مدیریت نهادی پول‌، تحلیل سهام‌، سرمایه‌گذاری درآمد ثابت بازار مشتقه‌، سرمایه‌گذاری های جایگزین و انواع مختلف سرمایه‌گذاری‌ها تحقیق کرده و آنها را  رتبه‌بندی می‌کند.

هزینه این گواهینامه به طور معمول ۴ تا ۵ هزار دلار است که بسته به این که چند بار در آزمون شرکت می‌کنید و در چه زمانی ثبت نام می‌کنید. نرخ قبولی در این آزمون و صدور گواهینامه کامل زیر ۲۰ درصد است.

مزایا:

این گواهینامه در سطح بین المللی به عنوان یکی از چالش‌بر‌انگیز‌ترین گواهینامه‌های مالی شناخته می‌شود که یکی از الزامات برای بسیاری از مشاغل در زمینه‌های مدیریت دارایی و تحلیل سهام است. دریافت این گواهینامه نشان دهنده هوش بالا و اخلاق کاری قوی است که فیلتر خوبی را برای کارفرمایان فراهم می‌کند.

معایب:

این گواهینامه از سایر گواهینامه‌ها متمایز است چرا که نرخ قبولی در آن بسیار پایین و موضوعات تحت پوشش آن بسیار گسترده است. از طرفی بیشتر مسائل تئوری در آن مورد سنجش قرار می‌گیرد.

آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها

گواهینامه حسابدار رسمی (CPA)

بسیاری از متخصصان امور مالی به جای آنکه به سراغ گواهینامه‌های مالی بروند، به دنبال گواهینامه‌های حسابداری می‌روند. CPA یک استاندارد طلایی در دنیای حسابداری محسوب می‌شود و در مسیر شغلی نیز بسیار مفید خواهد بود. موارد مورد سنجش در این آزمون شامل حسابرسی، محیط و مفاهیم تجاری، حسابداری و گزارشگری مالی و مقررات است.

هزینه این گواهینامه (از شروع تا پایان) حدود سه هزار دلار است که معمولا توسط کارفرما پرداخت می‌شود. میزان قبولی در هر آزمون نیز متفاوت است اما برای اولین تلاش معمولا نرخ قبولی ۵۰ درصد است.

مزایا:

داشتن این گواهینامه برای کسانی که در رشته حسابداری فعالیت می‌کنند ضروری است که می‌تواند تفاوت زیادی بین شما و سایر افراد حاضر در این حوزه ایجاد کند.

معایب:

گواهینامه CPA تنها بر روی امور مالی شرکت‌ها تمرکز دارد و بنابراین تنها برای مشاغل حسابداری مناسب است. علاوه‌بر این زمان اخذ این گواهینامه نیز نسبتا طولانی است.

تحلیلگر سرمایه گذاری جایگزینی خبره (CAIA)

گواهینامه CAIA بر سرمایه‌گذاری‌های جایگزین متمرکز است و مناسب متخصصان در زمینه مدیریت دارایی و صندوق‌های پوشش ریسک است. مباحث اصلی پوشش داده شده در CAIA شامل اخلاق، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سهام شخصی، املاک و مستغلات، محصولات ساختاری، تخصیص دارایی و مدیریت ریسک است. این گواهینامه یکی از برترین گواهینامه‌های مالی است.

هزینه صدور گواهینامه CAIA حدود سه هزار دلار است و از دو سطح تشکیل شده است. نرخ قبولی در این سطوح ۷۰ درصد است. مدت زمان اخذ این گواهینامه حدود ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

مزایا:

این گواهینامه برای کسانی که قصد فعالیت تخصصی در موضوعاتی مانند مدیریت سرمایه‌گذاری جایگزینی (مانند دارایی های شخصی مثل سهام و یا املاک و صندوق پوشش ریسک) را دارند، بسیار مناسب است.

معایب:

بسیار متمرکز است و مانند MBA موضوعات گسترده‌ای را در بر نمی‌گیرد.

برنامه‌ریز مالی معتبر (CFP)

کسانی که دارای CFP هستند، صلاحیت خود را در تمام زمینه‌های برنامه‌ریزی مالی نشان داده‌اند. این افراد، بیش از ۱۰۰ موضوع را شامل سهام، اوراق قرضه، مالیات، بیمه، برنامه بازنشستگی و برنامه‌ریزی املاک را به پایان رسانده‌اند. این گواهینامه توسط هیئت استاندارد CFP (Certified Financial Planner Board of Standards) اجرا می‌شود. علاوه‌بر گذراندن آزمون CFP، داوطلبان باید تجربه کار واجد شرایط نیز داشته باشند و موافقت خود را با رعایت اصول اخلاقی و مسئولیت حرفه‌ای و استانداردهای برنامه‌ریزی مالی شورای CFP اعلام کنند. یک برنامه‌ریز مالی با افراد همکاری می‌کند تا آنها گزینه‌های خود را درک کرده و تصمیم‌های مالی متناسب با وضعیت و اهداف مالی خود را اتخاذ کنند. از آنجا که به دلیل ماهیت کار آنها، اعتماد زیادی به این افراد می‌شود، هیئت CFP اطلاعات مربوط به روند برنامه‌ریزی مالی و مجوزهای فعلی را ارسال کرده و به مشتریان CFP اجازه می‌دهد تا بررسی کنند که آیا برنامه‌ریزان در وضعیت مطلوبی قرار دارند یا خیر. حتی ممکن است این نهاد تصمیم به لغو گواهینامه افرادی بگیرد که اخلاق حرفه‌ای را زیر پا می‌گذارند.

هزینه دریافت این گواهینامه معمولا حدود دو هزار دلار است اما بسته به تعداد مواد درسی که خریداری می‌کنید می‌تواند بالاتر یا پایین‌تر باشد. نرخ قبولی در آن نیز ۶۷ درصد است.

مزایا:

این گواهینامه برای مشاغل خرد بانکی، بانکداری خصوصی و مدیریت ثروت بسیار مناسب است.

معایب:

این گواهینامه نسبتا تخصصی است و برای سایر مشاغل خارج از مدیریت ثروت مانند بانکداری سرمایه‌گذاری یا توسعه شرکت‌ها قابل استفاده نیست.

آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها

مدیر ریسک مالی (FRM)

گواهینامه FRM برای کسانی که به عنوان مدیر ریسک، تحلیلگر ریسک و سایر سمت‌های شغلی مرتبط با مدیریت ریسک فعالیت می‌کنند، طراحی شده است. هزینه این گواهینامه حدود ۱۵۰۰ دلار است و قبولی در آن تقریبا یک سال به طول می‌انجامد. میزان موفقیت در این آزمون تقریبا ۵۰ درصد است.

مزایا:

اگر می‌خواهید در زمینه مدیریت ریسک خود را از سایرین متمایز کنید، باید این گواهینامه را داشته باشید. در مقایسه با سایر گواهینامه‌ها، FRM یکی از بهترین، هدف‌مند‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گواهینامه‌های مالی است.

معایب:

این گواهینامه نسبتا جدید است. از این رو در سطح جهانی کمتر شناخته شده است. همچنین خارج از حیطه مدیریت ریسک در سایر حوزه‌های مالی کمتر قابل استفاده است.

بیشتر بخوانید: مدیریت ریسک چیست و چه نقشی در معاملات دارد؟

تحلیلگر ارزشگذاری و مدل سازی مالی (FMVA)

این گواهینامه، یک گواهینامه جدید است که به طور فزاینده‌ای در میان متخصصان امور مالی شرکت‌ها محبوبیت پیدا کرده است. مباحثی که در این دوره می‌آموزید از نحوه ساخت یک مدل مالی گرفته تا تکنیک‌های پیشرفته ارزیابی و تحلیل حساسیت، همگی با استفاده از برنامه‌های کاربردی مانند Excel انجام می‌شود. این گواهینامه کاملا به صرفه است و از ۴۹۷ دلار شروع می‌شود و بیش از ۲۴ دوره و ۱۰۰ ساعت فیلم آموزشی را در بر می‌گیرد. میزان قبولی در این آزمون تقریبا ۷۰ درصد است.

مهارت‌های عملی که در این دوره کسب می‌کنید، عبارت‌اند از:

  • تجزیه و تحلیل مالی، نسبت‌ها و بازده‌های شرکت در اکسل
  • نحوه ساخت یک مدل مالی در اکسل به صورت گام به گام
  • روش‌های ارزیابی کسب و کار
  • مدل‌های مالی املاک و مستغلات، تجارت الکترونیکی، خرده فروشی و سایر مدل‌های مالی صنایع خاص
  • برنامه‌های پیشرفته مانند مدل‌سازی ادغام و تصاحب، تحلیل حساسیت و تحلیل سناریو
  • ایجاد پاور پوینت، داشبورد اکسل، نمودار و سایر خروجی‌ها.

در جدول زیر مقایسه اجمالی این ۶ گواهینامه را مشاهده می‌کنید:

FMVA FRM CFP CAIA CPA CFA
۱ ۲ ۲ ۲ ۱ ۳ تعداد سطوح
۴۹۷ دلار ۱۵۰۰ دلار ۲۰۰۰ دلار ۳۰۰۰ دلار ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ دلار ۲۵۵۰ تا ۳۴۵۰ دلار هزینه
۷۰ درصد ۴۰ تا ۵۰ درصد ۶۷ درصد ۷۰ درصد ۴۰ تا ۵۰ درصد ۳۰ تا ۵۰ درصد درصد قبولی
مدلسازی مالی، ارزشگذاری مدیریت ریسک مالی برنامه‌ریزی مالی املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری‌های جایگزین گزارش‌دهی مالی مدیریت پورتفولیو، سرمایه‌گذاری تمرکز محتوا
تمام حرفه‌ها مدیریت ریسک خرده فروشی و مدیریت ثروت مدیریت دارایی حسابداری و مالی تمام حرفه‌ها حرفه مورد استفاده
۱۲۰ تا ۲۰۰ (در مجموع) ۲۰۰-۳۰۰ به ازای هر آزمون متغیر ۲۰۰ به ازای هر آزمون متغیر ۳۰۰-۳۵۰ به ازای هر آزمون زمان مطالعه (ساعت)
بیش از یک سال بیش از یک سال ۴ سال ۱ تا ۲ سال ۲.۵ تا ۵ سال ۳ تا ۵ سال زمان اتمام دوره
هیچ ۲ سال ۳ سال ۱ سال ۱ سال ۴ سال سابقه کار

 

در ادامه شما را با سایر گواهینامه‌های مالی آشنا می‌کنیم:

حسابدار مدیریتی معتبر (CMA)

این گواهی جهانی توسط موسسه حسابداران مدیریتی (IMA) ارائه می‌شود. داوطلبان دریافت این گواهینامه باید مهارت‌های خود را در حسابداری پیشرفته و دانش مدیریت مالی در زمینه‌های مهمی مانند برنامه‌ریزی مالی، تجزیه و تحلیل، کنترل و پشتیبانی تصمیم گیری نشان دهند. آزمون CMA شامل ۱۲ حوزه محتوایی است که در دو آزمون چندگزینه‌ای و تشریحی اخذ می‌شود. متخصصان و کارفرمایان برتر در سراسر جهان این گواهینامه را معتبر ارزیابی می‌کنند.

متخصص صندوق معتبر (CFS)

همانطور که از اسمش پیداست، فردی با این گواهینامه تخصص خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و به طور کلی صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک نشان داده است. این افراد غالبا به مشتریان مشاوره می‌دهند که در چه صندوق‌هایی سرمایه‌گذاری کنند و بسته به این که مجوز داشته باشند یا خیر، می‌توانند برای مشتریان خرید و فروش کنند. موسسه تجارت و دارایی که پیشتر به عنوان موسسه متخصصین صندوق معتبر شناخته می‌شد، دوره‌های آموزشی CFS را ارائه می‌دهد. این دوره‌ها بر روی موضوعات مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک، از جمله نظریه پورتفولیو، میانگین گیری هزینه‌های دلاری و … تمرکز دارد.

مشاور مالی خبره (ChFC)

افرادی که گواهینامه ChFC دارند، دانش گسترده و کامل خود را در برنامه‌ریزی مالی نشان داده‌اند. این گواهی توسط کالج آمریکا ارائه می‌شود. داوطلبان برای دریافت این گواهینامه، علاوه بر موفقیت در آزمون‌هایی در زمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی مالی‌ مانند مالیات بر درآمد، بیمه‌، سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی املاک، باید حداقل سه سال تجربه در یک پست صنعت مالی داشته باشند. دارندگان ChFC نیز مانند دارندگان CFP به افراد کمک می‌کنند تا گزینه‌های مالی و اهداف خود را تجزیه و تحلیل کنند.

هزینه بسته سه دوره‌ایChFC معادل ۲۱۵۰ دلار و بسته هشت دوره‌ای ۵۴۰۰ دلار است اما غالبا متخصصان این گواهینامه را به همراه گواهینامه CLU اخذ می‌کنند چرا که هزینه هر دو گواهینامه با یکدیگر کمتر از هزینه اخذ دو گواهینامه به صورت جداگانه است.

مشاور سرمایه‌گذاری خبره (CIC)

این گواهی توسط انجمن مشاوران سرمایه‌گذاری ارائه می‌شود. دارندگان گواهینامه CFA که مایل هستند در زمینه مدیریت پورتفولیو فعالیت کنند، به سراغ دریافت این گواهی می‌روند. این افراد علاوه‌بر اثبات تخصص بالا در مدیریت پوتفولیو، باید از اصول اخلاقی دقیقی نیز پیروی کنند. افرادی که گواهینامه CIC را دریافت می‌کنند معمولا به بازیگران اصلی بازارهای مالی تبدیل می‌شوند؛ مانند افرادی که حساب‌های بزرگ و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کنند.

تحلیلگر مدیریت سرمایه‌گذاری معتبر (CIMA)

این گواهینامه توانایی فرد در تخصیص دارایی، رعایت اصول اخلاقی، دقت کافی، اندازه‌گیری ریسک، تعیین سیاست‌های سرمایه‌گذاری و اندازه‌گیری بازده را نشان می‌دهد. تنها افرادی که حداقل سه سال تجربه کار حرفه‌ای به عنوان مشاور سرمایه‌گذاری را دارند، واجد شرایط دریافت این گواهینامه هستند که نشان می‌دهد افراد دارنده این گواهینامه سطح بالایی از تخصص را دارا هستند. انجمن مشاوران مدیریت سرمایه گذاری دوره‌های CIMA را ارائه می‌دهند. افرادی که این گواهینامه را دریافت می‌کنند باید به طور مداوم توسط این نهاد سنجیده شوند. این نهاد برای دارندگان گواهینامه CIMA هر دو سال حداقل ۴۰ ساعت آموزش تدارک می‌بیند. دارندگان مدرک CMIA  مایل‌اند شغلی در شرکت های مشاور مالی داشته باشند که ارتباط وسیعی با مشتری و مقدار زیادی از سرمایه دارد.

تحلیل­گر تکنیکال مالی خبره (CFTE)

مدرک «تحلیل­گر تکنیکال مالی خبره» یک گواهینامه با کلاس جهانی است که از سوی همه انجمن‌­های حرفه‌­ای تحلیل­گران تکنیکال، موسسات مالی و سرمایه‌­گذاری، بانک‌­ها و مراجع ناظر صنعت خدمات مالی در سطح بین‌­المللی به عنوان عالی‌­ترین نشان دانش تحلیل تکنیکال شناخته می‌­شود. در حال حاضر بیش از ۱۵۰۰ نفر در جهان موفق به اخذ این گواهینامه ارزش­مند شده و در بالاترین سطوح حرفه‌­ای در حوزه بازارهای مالی مشغول به فعالیت شده­‌اند. با اخذ این مدرک، شما به طور خودکار به عضویت معتبرترین تشکل حرفه‌­ای صنف تحلیل­گران تکنیکال در سطح جهان یعنی «فدراسیون جهانی تحلیل­گران تکنیکال» یا IFTA درآمده و با پرداخت حق عضویت سالانه می‌­توانید در انجمن‌­های ملی عضو این فدراسیون از جمله «انجمن تحلیل­گران تکنیکال انگلستان» – STA – یا «انجمن تحلیل­گران تکنیکال ژاپن» – NTAA – نیز حضور داشته باشید.

آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها

تکنسین خبره بازار (CMT)

برای دستیابی به این گواهینامه، فرد باید سه آزمون را که توسط انجمن تکنسین‌های بازار (MTA) ارائه می‌شود، پذیرفته شود و موافقت کند به اصول اخلاقی MTA پایبند باشد. افرادی که گواهینامه CMT را به دست می‌آورند، در زمینه تحلیل تکنیکال متخصص هستند. اغلب دارندگان CMT برای صندوق‌های پوشش ریسک و شرکت‌های مدیریت سرمایه کار می‌کنند.

حسابدار عمومی معتبر (CPA) و متخصص مالی شخصی (PFS)

کسانی که گواهینامه CPA ‌دارند، در مورد حسابداری و تهیه اظهارنامه مالیاتی آزمون‌های خود را داده‌اند و این عنوان نشان دهنده آموزش در زمینه‌های دیگر نیست. بنابراین اگر دارندگان CPA‌ علاقه‌مند به کسب مهارت در برنامه‌ریزی مالی برای تکمیل شغل حسابداری خود باشند باید به عنوان متخصص مالی شخصی (PFS) تایید شوند. این گواهینامه توسط موسسه حسابداران رسمی امریکا به کسانی اعطا می‌شود که دارای گواهی CFP بوده و آموزش‌های اضافی را گذرانده‌اند.

بیشتر بخوانید: بانکداران چگونه در فارکس معامله می‌کنند؟

بیمه‌گر عمر خبره (CLU)

این گواهی توسط کالج آمریکایی صادر می‌شود و به افرادی تعلق می‌گیرد که به عنوان نماینده بیمه کار می‌کنند. برای دریافت گواهی CLU افراد باید یک برنامه ۱۰ دوره‌ای مطالعات و ۲۰ ساعت امتحان را بگذرانند. این دوره اصول بیمه عمر و سلامتی‌، برنامه‌ریزی بازنشستگی‌، قوانین بیمه‌، مالیات بر درآمد‌، سرمایه‌گذاری‌ها‌، برنامه‌ریزی مالی و املاک و مزایای آنها را شامل می‌شود.

هزینه بسته سه دوره‌ای CLU  معادل ۲۱۵۰ دلار و بسته هشت دوره‌ای ۴۹۵۰ دلار است اما غالبا متخصصان این گواهینامه را به همراه گواهینامه  ChFC اخذ می‌کنند چرا که هزینه هر دو گواهینامه با یکدیگر کمتر از هزینه اخذ دو گواهینامه به صورت جداگانه است.

متخصص خزانه‌داری خبره (CTP)

این گواهی مخصوص کسانی است که قصد دارند مقامی به عنوان خزانه‌داری شرکت کسب کنند و تنها به معنی داشتن اعتبار در مدیریت پول نقد است. گواهی CTP، که قبلا به عنوان مدیر پول نقد معتبر (CCM) شناخته می‌شد، به طور گسترده توسط متخصصان خزانه‌داری و امور مالی به عنوان یکی از معتبر‌ترین گواهینامه‌ها در زمینه امور مالی شرکت‌ها و عملیات خزانه‌داری‌، مورد توجه قرار می‌گیرد.

مدیر مالی دولتی معتبر (CGFM)

این گواهینامه برای تحلیلگران و مدیران مالی فدرال، ایالتی و محلی در ایالات متحده است.

گواهی بهداشت و درمان حرفه ای مالی (CHFP)

گواهی CHFP به متخصصان مالی متوسط در زمینه بهداشت و درمان که حداقل ۳ تا ۵ سال تجربه مدیریت در فعالیت‌های مربوط به خدمات بهداشت و درمانی دارند، اعطا می‌شود. این گواهی صلاحیت افراد را به مدیران ارشد، همکاران و اعضای فعال در صنعت نشان می‌دهد و تعهد حرفه‌ای، مهارت‌ و دانش به روز آنها را برجسته می‌کند.

تحلیلگر سرمایه‌گذاری بین‌المللی معتبر (CIIA)

این گواهی توسط انجمن تحلیلگران سرمایه‌گذاری بین المللی معتبر (ACIIA) به متخصصان مالی ارائه  می‌شود. داوطلبان دریافت این گواهینامه، تحلیلگران مالی، مدیران پروتفولیو یا مشاوران سرمایه‌گذاری هستند. این گواهینامه معمولا به عنوان نسخه اروپایی CFA توصیف می‌شود که دارای اعتبار جهانی است. همچنین جانشینی برای گواهینامه CEFA که قبلا صادر می‌شد، شناخته می‌شود.  ACIIA توسط هر دو نهاد ASIF و EFFAS به نمایندگی از فدراسیون‌های تحلیلگران مالی در آسیا و اروپا شناخته می‌شود. ACIIA یک سازمان بین المللی است که بیش از ۶۰ هزار مدیر پورتفولیو، تحلیلگر، مشاور سرمایه‌گذاری، مدیر دارایی و مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری را در سراسر جهان آموزش داده و نمایندگی می‌کند. این موضوع گواهی CIIA را منحصر به فرد می‌کند چرا که اعضای آن فارغ از منطقه و کشوری که در آن زندگی می‌کنند، امتحانات یکسانی می‌دهند و از این طریق استانداردهای یکسانی را نیز ارائه می‌دهند.

مشاور ادغام و تصاحب معتبر (CM&AA)

این گواهینامه توسط اتحادیه مشاوران ادغام و تصاحب و شرکای علمی آنها در دانشگاه لویولا شیکاگو یا دانشگاه دپول به متخصصانی اعطا می‌شود که در زمینه ادغام و تصاحب تسلط داشته و در جریان تحولات جدید در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری و ادغام و تصاحب هستند. کسانی که قصد دریافت این گواهی را دارند باید در چند زمینه حرفه‌ای مانند CPA، حسابداری، وکالت، امور مالی شرکت‌ها‌، ارزش گذاری و… متخصص بوده و روند کلی بانکداری سرمایه‌گذاری را برای واسطه‌گری در خرید و فروش شرکت های کمپانی های متوسط بازار (درآمد بین ۵ تا ۵۰۰ میلیون دلار) را درک کنند.

تحلیلگر اقتصادی خبره‌ (ChEA)

این گواهی توسط موسسه ملی آموزش مداوم (NICE) اعطا می‌شود. این نامگذاری در بهار سال ۲۰۰۶ ایجاد شده است. برای دریافت این مجوز، داوطلبان باید در یک سری کلاس‌ها شرکت کرده و در امتحان نهایی که داوطلبان را از نظر درک اصول اقتصادی‌، کاربرد اصول گفته شده و درک کامل اصول اخلاقی مورد سنجش قرار می‌دهد‌، شرکت کنند.

متخصص ریسک انرژی (ERP)

این گواهی توسط انجمن جهانی متخصصان ریسک اعطا می‌شود و اولین و تنها گواهینامه جهان برای متخصصان انرژی است. این گواهی توانایی افراد را برای مدیریت ریسک در زمینه انرژی و در دنیای واقعی مورد سنجش قرار می‌دهد. افرادی که این گواهی را دریافت می‌کنند، می‌توانند در شرکت‌های بزرگ انرژی، موسسات مالی که سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم در انرژی دارند، شرکت‌های مشاوره و فناوری که راهکارهای مرتبط با انرژی ارائه می‌کنند و یا سازمان‌های دولتی به کار بپردازند.

سخن پایانی:

گواهینامه‌های مالی اگرچه مهم‌ترین مولفه در بازارهای مالی نیستند و تجربه در این بازارها حرف اول را می‌زند، اما می‌توانند به رفع شکاف دانش در متخصصان و همینطور یادگیری مداوم و آشنایی آنها با متدهای روز جهان کمک زیادی داشته باشد. همینطور سرمایه‌گذارانی که برای مشاوره نزد این افراد می‌روند می‌توانند با خیالی آسوده‌تر نسبت به دریافت این خدمات اقدام کنند. همچنین اخد چنین گوهینامه‌هایی برای جوانان بلندپروازی که به دنبال ارتقا در بازارهای مالی هستند، می‌تواند یک فرصت استثنایی باشد.

منابع: investopedia , corporatefinanceinstitute , FMA

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “آشنایی با گواهینامه ها و مدارک مالی معتبر جهان + مزایا و معایب آنها
  1. علی گفت:

    خیلی مقاله خوبی بود، ممنون

  2. Mahyar گفت:

    مدرک acca هم میتونست جایی داشته باشه تو این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟