بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آموزش معامله بر اساس کانال های قیمتی

Price Channelکانال قیمتی چیست؟

کانال قیمتی (Price Channel) زمانی شکل می‌گیرد که قیمت سهام بین دو خط موازی نوسان داشته‌باشد. بسته به جهت حرکت روند، کانال می‌تواند افقی (خنثی)، افزایشی یا کاهشی باشد. معمولا تحلیل‌گران تکنیکال از کانال‌های قیمتی استفاده می‌کنند تا بتوانند مومنتوم و جهت حرکت قیمت یک دارایی را اندازه بگیرند و کانال‌های روند (صعودی یا نزولی) را شناسایی کنند.

درک کاربرد کانال قیمتی

زمانی که قیمت در محدوده‌های عرضه و تقاضا نوسان کند، کانال قیمتی شکل می‌گیرد. کانال قیمتی می‌تواند روند صعودی، نزولی یا خنثی (افقی) داشته‌باشد. محدوده‌های عرضه و تقاضا می‌توانند بر قیمت دارایی تاثیر بگذارند و می‌توانند قیمت دارایی را وادار کنند که در یک کانال قیمتی برای مدت طولانی نوسان کند. تسلط یکی از این محدوده‌ها بر دیگری می‌تواند جهت روند کانال را مشخص کند. کانال‌های قیمتی می‌توانند در تایم‌فریم‌های مختلف و همچنین در ابزارهای معاملاتی مختلف از جمله قراردادهای آتی، بازار سهام، صندوق‌های سرمایه‌گذای مشترک (Mutual Fund)، صندوق‌های قابل معامله (ETF) و غیره شکل بگیرند.

معامله‌گران، مخصوصا معامله‌گرانی که از تحلیل تکنیکال استفاده می‌کنند، همیشه به‌دنبال الگوهای نموداری هستند که بتوانند در تصمیمات معامله‌گری به آن‌ها کمک کنند. کانال قیمتی زمانی تشکیل می‌شود که حرکات قیمت یک دارایی سقف و کف‌هایی تشکیل دهد و با اتصال این محدوده‌ها به هم بتوانیم الگوی قابل تشخیصی داشته باشیم.

خط روند پایین کانال زمانی رسم می‌شود که قیمت بعد از برخورد به نقطه‌ای (پیوتی) به سمت بالا تغییر جهت دهد و خط روند بالای کانال در نقطه‌ای رسم می‌شود که قیمت بعد از برخورد به آن نقطه، به سمت پایین تغییر جهت دهد. صعودی یا نزولی بودن شیب کانال، روند کانال قیمتی را مشخص می‌کند. کانال صعودی یا رو به بالا، توسط خطوط روندی با شیب مثبت شکل می‌گیرند که احتمال بالا رفتن قیمت را به ما نشان می‌دهند.

آموزش معامله بر اساس کانال های قیمتی

به طور مشابه، کانال رو به پایین یا کانال نزولی، از خطوط روند با شیب منفی تشکیل می‌شود که نشان از کاهش قیمت دارد. دو خط موازی که کانال را تشکیل می‌دهند، نشان‌گر همان خطوط حمایت و مقاومت هستند. خطوط حمایت و مقاومت می‌توانند سیگنال‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری به ما ارائه دهند.

کانال‌های قیمتی برای تشخیص دادن نقاط شکست بسیار مفید هستند. منظور از شکست زمانی‌ است که قیمت دارایی از خط روند بالا یا پایین کانال عبور ‌کند. معامله‌گران همچنین می‌توانند زمانی که قیمت در داخل کانال است، دارایی را معامله کنند یعنی زمانی که قیمت به خط روند بالا نزدیک می‌شود وارد معامله فروش شوند و زمانی که قیمت به خط روند پایین نزدیک می‌شود وارد معامله خرید می‌شوند.

تحلیل کانال‌های قیمتی؛ آموزش معامله بر اساس کانال های قیمتی!

اگر بتوانید کانال‌های قیمتی را درست تشخیص دهید، می‌توانید آن‌ها را به چند روش معامله کنید. سرمایه‌گذاران، زمانی که قیمت دارایی در یک کانال قیمتی حرکت می‌کند فرصت‌های معاملاتی خوبی برای معاملات خرید و فروش به دست می‌آورند.

در روند صعودی برای این‌که معامله‌گر بتواند با وارد شدن به معامله خرید سود خود را بهبود بخشد باید در سطوح مناسب وارد بازار شود. معامله‌گر زمانی که کانال قیمتی را تشخیص می‌دهد، انتظار دارد قیمت اصلاحی داشته ‌باشد و مجددا در کف کانال، رشد قیمتی دارایی آغاز شود. این امر به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد در نقطه بهتری و در قیمت پایین‌تری وارد معامله خرید شوند.

در یک کانال قیمتی صعودی معامله‌گر می‌تواند معامله خرید خود را با امید به این که قیمت بتواند کانال را به سمت بالا بشکند باز بگذارد. چون با شکست کانال قیمت رشد سریع و زیادی خواهد داشت. اگر به نظر رسد که قیمت دارایی قرار است داخل کانال قیمتی نوسان کند، معامله‌گر می‌تواند معامله خرید را ببندد و در نزدیکی سقف کانال وارد معامله فروش شود و سوددهی خود را به حداکثر برساند.

عکس این موضوع هم صحت دارد، یک کانال قیمتی نزولی نیز می‌تواند برای معامله‌گر سودده باشد. در کانال قیمتی که شیب رو به پایین دارد معامله‌گر می‌تواند در خط روند بالای کانال (سقف کانال) به دنبال فرصت معاملاتی فروش باشد و اگر قیمت توانست کانال را به سمت پایین بشکند، وی می‌تواند معامله فروش را باز کند. معامله‌گر همچنین با این فرض که قیمت به خطوط کانال واکنش نشان می‌دهد و از خط روند پایین کانال (کف کانال) به سمت بالا حرکت می‌کند، می‌تواند در حوالی این محدوده وارد معامله خرید شود.

منبع: Investopedia

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟