مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

گذار از دلار نفتی؛ آیا طلا می‌تواند روبل روسیه را نجات دهد؟

goldاکنون که روسیه بلافاصله وارد عمل شده و اعلام کرده که برای فروش نفت به کشورهای «غیردوست» تنها با روبل معامله می‌کند، انتظار می‌رود که طلا پناهگاه امن بعدی برای دولت پوتین باشد تا بلکه بتواند سقوط واحد پول و اقتصاد کشور خود را متوقف کند.

تقویت روبل با طلا می‌تواند به اشکال مختلفی انجام شود و لزومی ندارد که مستقیماً روبل به طلا متصل شود. این اقدام می‌تواند شامل سناریوی بسیار محتمل‌تر پذیرش پرداخت برای نفت، که ارزشمندترین منبع کشور است، توسط طلا باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دستور جدیدی را صادر کرد و بیان کرد:

من تصمیم گرفته‌ام مجموعه‌ای از اقدامات را برای تغییر پرداخت‌ها برای عرضه گاز طبیعی ما به کشورهای به اصطلاح غیردوست به روبل روسیه اجرا کنم.

پیش‌بینی می‌شد که روسیه از بزرگترین کامودیتی خود، یعنی نفت، برای کمک به تقویت ارز خود استفاده کند.

پیش‌بینی می‌شد که پوتین تحریم‌های اقتصادی را با «هم‌پیمانی بیشتر با چین و حتی گفتگو با چین در مورد چشم‌انداز یک سیستم پولی خارج از سیستم پولی کنونی جهانی» دور بزند.

اتصال مستقیم روبل به نفت، آن را به نوعی «پول سالم» می‌کند، زیرا به کامودیتی با تقاضا بالایی گره خورده که ظاهراً به افزایش تقاضا برای ارز کمک خواهد کرد. (پول سالم (Sound Money)، پولی است که در درازمدت به کمک مکانیسم‌های تصحیح‌کننده ذاتی خود در یک سیستم بازار آزاد، در معرض ریسک افزایش یا کاهش ارزش ناگهانی قدرت خرید نیست.)

در واقع، موافقت اوپک برای قیمت گذاری نفت به دلار در 4 دهه گذشته، به حمایت از دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی کمک کرده است. این روش دقیقا همین روشی است که روسیه قصد دارد از نفت برای حمایت از روبل استفاده کند و از آنجایی که روسیه در تلاش است تا روبل را به نفت متصل کند، به نظر می رسد که توافق چند دهه‌ای دلار نفتی با عربستان سعودی نیز در خطر باشد.

گزارشی که در مورد پذیرش روبل روسیه برای نفت توسط NPR منتشر شده، در پایان می‌گوید:

رهبران روسیه همچنین به پیامدهای شدیدتری اشاره کرده‌اند، زیرا اعضای اتحادیه اروپا به دنبال تحمیل تحریم‌های مستقیم بر واردات روسیه هستند هر چند تاکنون ناموفق بوده‌اند.

نمی‌توان این قضیه را منکر شد که اگر تحریم‌های اقتصادی روسیه همچنان تشدید شوند یا اگر برنامه این کشور برای نجات روبل آنطور که در نظر گرفته شده عمل نکند، پله بعدی در قلعه امن نظام پولی جهان، طلا خواهد بود.

در دهه گذشته، روسیه و چین به‌ طور پیوسته ذخایر طلای خود را افزایش داده‌اند (به نظر، در حال آماده‌سازی برای رویدادی مانند این بودند که مجبور شوند دلارزدایی انجام دهند.)

گذار از دلار نفتی؛ آیا طلا می‌تواند روبل روسیه را نجات دهد؟

ذخایر طلای روسیه

تقاضا برای طلا در روسیه می‌تواند همچنان با ولع ادامه پیدا کند، به‌ویژه اکنون که غرب در حال بررسی طرح تحریم‌ طلای روسیه، از جمله جلوگیری از فروش طلا در بازارهای بین‌المللی است.

نیویورک تایمز گزارش داد که سناتورهای آمریکایی طلای روسیه را یک ” خلأ قانونی” در تحریم‌ها علیه این کشور می‌دانند:

سناتورها معتقد بودند که ذخایر طلای روسیه به ارزش 130 میلیارد دلار خلاء قانونی تحریم‌های اعمال شده علیه بانک مرکزی روسیه است و بیان کردند که روسیه از طریق طلا و با خرید و فروش آن به ارزهای با ارزش، پولشویی می‌کند.

اما واقعیت این است که طلا یک راه گریز یا خلا قانونی نیست: این همان دلیلی است که طلا را به یک پناهگاه امن تبدیل می‌کند. این بخشی از چیزی است که باعث می شود آن را پول سالم تبدیل قلمداد کنیم.

بنابراین جلوگیری از فروش طلای روسیه در واقع به نوعی به آنها کمک می‌کند و آنها را تشویق می‌کند که به انباشت بیشتر طلای خود ادامه دهند. در واقع، حذف عرضه از بازار ممکن است تنها به افزایش قیمت طلا در برابر دلار کمک کند.

اگر طرح این کشور برای تقویت روبل با نفت کارساز نباشد، روسیه همچنین می‌تواند قیمت هر بشکه نفت را به طلا تعیین کند و طلا را به عنوان روش پرداخت برای نفت خود بپذیرد. این امر به ذخیره بیشتر طلا کمک می‌کند و به نوبه خود باعث تقویت بیشتر روبل می‌شود و به کشور کمک می کند تا پایه محکم‌تری بسازد تا بتواند اقتصاد خود را از آن بازسازی کند.

این یک تحلیل پیچیده سیاست پولی نیست، فقط به نظر می‌رسد گام بعدی روسیه بر اساس عقل سلیم باشد.

مردم به طلا تنها به عنوان یک پناهگاه امن نگاه نمی‌کنند، بلکه آنها احتمالاً به این واقعیت توجه دارند که به نظر می‌رسد روسیه فکر می‌کند می تواند با کمک کامودیتی‌هایش و صدها میلیارد دلار ذخایر طلای خود، از روبل در برابر سایر ارزهای فیات با  حمایت کند.

در سه جنبه مختلف می‌توان ادعا کرد که طلا به رشد خود ادامه خواهد داد:

  1. روسیه می‌تواند به طور بالقوه بخواهد مبادلات طلا را آغاز کند و می‌تواند آن را به قیمت نفت متصل کند. همیشه در جایی در جهان پیشنهادی برای خرید طلا وجود دارد. زمانی که کشورهای غربی متوجه شوند که طلا یک «خلا قانونی» نیست، بلکه ابزار اصلی روسیه (و احتمالاً چین) برای به چالش کشیدن دلار است، تقاضا برای پناهگاه امن همچنان افزایش خواهد یافت.
  2. تورم در سطح جهان، به ویژه در انرژی، احتمالا تا زمانی که فشار جهانی بر اقتصاد روسیه ادامه داشته باشد، افزایش خواهد یافت. استفان اینس، از شرکای مدیریت دارایی SPI، روز گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت: «تحریم‌های بیشتر بر انرژی روسیه می‌تواند انتظارات تورمی را تقویت کند که برای طلا مطلوب خواهد بود.»
  3. تورم در ایالات متحده همچنان یک “مشکل بزرگ” در بحبوحه درگیری ژئوپلیتیکی است و من هنوز متقاعد نشده‌ام که راه حلی وجود داشته باشد که در نهایت منجر به اجرای مجدد QE بیشتر توسط بانک مرکزی آمریکا نشود. در این صورت قیمت طلا با افزایش قابل توجهی واکنش نشان خواهد داد.

همین چند هفته پیش بود که در مقاله‌ای گفته شد که تحریم‌های اقتصادی که آمریکا در روسیه به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین اعمال می‌کند، احتمالاً آغاز دوره‌ای خواهد بود که چین و روسیه سیستم پولی جهانی را دوشاخه خواهند کرد و در نهایت وضعیت دلار به عنوان ارز ذخیره به چالش کشیده خواهد شد.

مهم نیست که این انشعاب چگونه رخ خواهد داد، اما انتظار می‌رود که طلا در نهایت تبدیل به سالم‌ترین سیستم پولی آینده خواهد شد.

منبع: zerohedge

برای پیگیری اخبار روز و فوری فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرام UtoFX بپیوندید.

 

بیشتر بخوانید:

 

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟