بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

آیا آمار کالاهای بادوام در روز جمعه یک سیگنال منفی برای بازار خواهد بود؟

آیا آمار کالاهای بادوام در روز جمعه یک سیگنال منفی برای بازار خواهد بود؟

شاخص‌های PMI برای ماه سپتامبر تحلیلگران را بسیار ناامید کرد و به نگرانی‌ها مبنی بر کاهش سرعت بهبود اقتصادی دامن زد. این آمار مؤید ایجاد یک روند را در بین کشورهای توسعه‌یافته است که می‌گوید در آمار بخش تولید شاهد رشد بهتر از انتظارات هستیم در حالی که در بخش خدمات با کاهش سرعت رشد مواجه‌ایم..

در نگاه اول این موضوع منطقی به نظر می‌رسد. بخش خرده فروشی به‌خاطر همه‌گیری کرونا بیشتر از همه تحت تاثیر قرار گرفته است؛ اما باید توجه داشت این موضوع توسط تحلیلگران در نظر گرفته شده است.

این نشان می‌دهد که در پیش‌بینی رشد اقتصادی امسال در بخش خدمات بیش از اندازه خوش‌بینی به خرج داده شده است. اما نکته مثبت این است که علی‌رغم همه‌گیری، صنعت همچنان مقاومت خوبی از خود نشان داده است و باید دید آیا این امر خودش را در سفارشات کالاهای بادوام منعکس می‌کند یا خیر.

زنگ‌ها به صدا درآمده‌اند

افت قابل توجه شاخص‌های سهام در ابتدای هفته نشان داد که روند بهبود هنوز نیاز به تجدیدنظر دارد. مقاله‌ای از بلومبرگ، اوایل روز سه‌شنبه با اعلام یک نشانه هشداردهنده، چنین ارزیابی کرده است که در حرکت اصلاحی اخیر رکوردی تازه از خروج سرمایه از بازار به ثبت رسیده است.

این موضوع احتمالا منجر به کاهش بیشتر بازار (و تقویت بیشتر دلار) طی ماه‌های آینده خواهد شد و نزدک که بیشتری سهام شرکت‌های تکنولوژی را در خود دارد، احتمالا بیشترین آسیب را خواهد دید.

پس از آنکه فدرال رزرو پیش‌بینی‌های خود را برای رشد در سال آینده افزایش داد، احتمال تعدیل در برنامه خرید اوراق خزانه توسط این بانک قریب الوقوع به نظر می‌رسد.

ترازنامه فدرال رزرو در ۹ ژوئن با ۷.۱۷ تریلیون دلار به یک رکورد رسید و احتمالا در رقم ۷ تریلیون دلار باقی خواهد ماند. ما انتظار داریم که روند کاهش نقدینگی در بازارها، بر روی سهام تکنولوژی بیشتری تاثیر را بگذارد.

آیا این به معنای کاهش روند خرید است؟

داده‌های سفارشات کالاهای بادوام برای ماه اوت اهمیت بالایی در تعیین شرایط بازار دارد. ماه ژوئیه اوج موج دوم کرونا بود و بعضی از ایالت‌ها قوانین قرنطینه را دوباره اجرا کردند. کاهش سرعت در صنعت در این ماه منطقی خواهد بود چرا که در چنین شرایطی سرمایه‌گذاران، سرمایه‌گذاری‌های کلان را به حالت تعلیق در خواهند آورد تا قطعیت بیشتری در مورد چشم انداز اقتصاد پیدا کنند.

در اواخر ماه، مشخص شد که از اوج فاصله گرفته‌ایم و همین موضوع احتمالا سرمایه‌گذاران را تشویق به خرید کرده است. همچنین اکنون اطمینان بیشتری در مورد واکسن وجود دارد و انتظار داریم تا پایان سال حداقل یک واکسن در دسترس باشد.

کالاهای بادوام همانطور که از اسمش پیداست برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خریداری می‌شود و تعداد زیادی از این کالاها امسال تحویل نخواهد شد پس می‌تواند به خوبی شاخصی برای انتظارات کسب‌و کارها تلقی شود.

هر صعودی را سقوطی باید

سفارشات کالاهای بادوام در ماه ژوئیه و ژوئن رشد خوبی داشت و توانست کاهش شدید در ماه‌های گذشته را جبران کند. با توجه به این موضوع انتظار داریم که این آمار به تدریج نرمال شوند و به یک دامنه رشد محدود تک رقمی بازگردد. بنابراین مواجهه با یک کاهش قابل‌توجه نسبت به ماه‌های گذشته احتمالا تاثیر زیادی بر بازارها نخواهد گذاشت.

انتظار داریم سفارشات کالاهای بادوام ۱.۵ درصد رشد داشته باشد (در مقایسه با رشد ۱۱.۲ درصدی ماه گذشته). اگر از این آمار صنایع دفاعی را کسر کنیم، انتظار رشد ۰.۱ درصدی را داریم (در مقایسه با رشد ۹.۹ درصدی ماه ژوئیه). رشد منفی می‌تواند کمی به بازار ضربه بزند، دلار را تقویت کند و باعث کاهش بازار سهام شود.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “آیا آمار کالاهای بادوام در روز جمعه یک سیگنال منفی برای بازار خواهد بود؟
  1. افشین بهارلو یی گفت:

    با سلام خدمت شما عزیزان
    مطالب بسیار عالی و مفیدی ارائه می نمایید که امیدوارم ادامه دار باشد و نظرات خود را نسبت به این تغییرات در بازار سرمایه ایران را هم اگر ارائه نمایید ممنون میشوم
    با تشکر

    1. دکتر نرگس محمدیان گفت:

      سلام
      ممنون از نظرتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟