بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا تلاطم بیشتری برای بازار سهام آمریکا در پیش است؟

آیا تلاطم بیشتری برای بازار سهام آمریکا در پیش است؟

مقاله‌ای که می‌خوانید از وبلاگ Commonwealth به قلم بردفورد مک‌میلان، سرمایه‌گذار ارشد CFA اقتباس شده است.

همانطور که دیدیم بازارها در ماه سپتامبر به روند نزولی خود ادامه داده‌اند. علی‌رغم تلاش‌هایی که برای صعود وجود داشت، اما اکنون می‌توان گفت ما کاملا از نقطه اوج بازار فاصله گرفته‌ایم. اما تا چه حد باید نگران باشیم؟

هنگامی که درحال نوشتن این مقاله بودم، شاخص S&P 500 کمی بیش از ۸ درصد کاهش یافته است. نزدک که کاملا تحت سلطه سهام شرکت‌های فناوری است هم کمی بیش از ۱۰ درصد کاهش یافته است. این کاهش کاملا معنادار است؛ اما مطمئنا غیر معمول نیست. در حقیقت کاهش ۱۰ درصدی آنقدر رایج است که حتی برای آن نامی انتخاب کرده‌اند: «اصلاح» بنابراین نزدک در حال اصلاح است در حالی که S&P 500 هنوز به این نقطه نرسیده است. اتفاقی که برای این شاخص افتاده است یک افت طبیعی است.

روش دیگر برای بررسی روند نزولی بازار، بررسی تاریخچه آن است. یکی از راه‌ها برای استفاده از این روش، بررسی تاریخچه قیمت است. برای S&P 500 سطح قیمت ۳۲۵۰ یک نقطه شکست محسوب می‌شود. این بدان معنی است که ما اکنون در نزدیکی یک نقطه شکست به سر می‌بریم. شاخص S&P 500 می‌تواند از این نقطه حمایت شده و به سمت بالا حرکت کند و یا اینکه به زیر این نقطه رفته و احتمالا تا سطح حمایتی بعدی در ۳۱۰۰ سقوط کند. برای نزدک همین شرایط در سطح ۱۰۸۰۰ برقرار است که می‌تواند از این سطح حمایت شده و به سمت بالا حرکت کند و یا اینکه به زیر این سطح کاهش پیدا کند که در این صورت تا سطح ۱۰۰۰۰ کاهش خواهد یافت. (گفتنی است که شاخص‌های فوق به زیر سطوح مقاومت یادشده رفتند ولی بالای این سطوح برگشتند.)

آیا تلاطم بیشتری برای بازار سهام آمریکا در پیش است؟
شاخص S&P500 اکنون روی 3250 است

نکته مفید برای این نوع تحلیل آن است که سطوحی را مشخص می‌کند که در آن می‌توانیم جهت حرکت بازار را تعیین کنیم. اگر در کوتاه مدت در این نقاط شاهد بازگشت بازار نبودیم، به احتمال زیاد شاهد یک سقوط بیشتر خواهیم بود؛ اما اگر شاهد بازگشت بازار بودیم، این روند نزولی احتمالا محدود خواهد بود. چنین تحلیلی به ما زمینه‌ای برای تفسیر چگونگی و چرایی حرکت بازار می‌دهد.

تحلیل بلندمدت

با این حال این تجزیه و تحلیل در دراز مدت نمی‌تواند کمک زیادی به ما کند. در حال حاضر، روند بلندمدت هم برای S&P 500 و هم برای نزدک مثبت است. میانگین متحرک ۲۰۰ روزه شاخص خوبی برای بررسی روند بلند مدت است. در حال حاضر شاخص بالاتر از میانگین متحرک ۲۰۰ روزه است پس هنوز می‌توان به صعود شاخص امیدوار بود. این خط روند برای S&P 500 کمی بالاتر از ۳۱۰۰ قرار دارد و برای نزدک در حوالی ۹۴۸۰ است. هر دو شاخص بالای خط روند قرار دارد و می‌توانند بدون این که روند صعودی بلند مدت خود را از دست بدهند، همچنان کاهش بیشتری را تجربه کنند. در حقیقت برای S&P 500  در طول تابستان دوبار شاهد این بودیم که این شاخص به میانگین متحرک ۲۰۰ روزه می‌رسد و جهش می‌کند. ثابت شده است که این روند صعودی علی‌رغم نوسانات، کاملا بادوام است.

آیا تلاطم بیشتری برای بازار سهام آمریکا در پیش است؟
شاخص S&P و میانگین متحرک 200 روزه

اما اگر شاخص‌ها از این خط روند عبور کنند، به معنای سقوط بازار در بلندمدت نیست. در اوایل امسال، وقتی بازار در ماه مارس و فوریه به زیر این خط روند سقوط کرد، دوباره توانست به بالای آن صعود کند. افت به زیر خط روند اغلب کمی پیش از بهبود بازار رخ می‌دهد.


پیش‌بینی‌ها را زیر نظر داشته باشید

اگر شما یک سرمایه‌گذار بلندمدت هستید نیازی به هیچ یک از این‌ها ندارید. پیش‌بینی بازار بیشتر شبیه پیش‌بینی آب و هوا است. اگر شما قصد ادامه مسیر را داشته باشید، قطعا پیش‌بینی‌ها می‌توانند مفید باشد؛ اما زندگی شما را دگرگون نخواهد کرد. تصور کنید در محله‌ای که من در آن زندگی می‌کنم در ماساچوست، خانه‌ای خریداری کرده‌اید. گاهی اوقات در زمستان طوفان‌هایی ترسناک رخ می‌دهد اما آیا به خاطر این پیش‌بینی‌ها خانه خود را می‌فروشید؟ نه. فقط برای طوفان آماده می‌شوید و منتظر می‌مانید. پیش‌بینی‌ها نیز برای آمادگی شما ارائه می‌شوند.

در حال حاضر نیز هوا کمی طوفانی است اما هنوز بازار عادی است. همچنان همه چیز طبیعی به نظر می‌رسد. اما اگر هوا طوفانی‌تر شود، ما پیش‌بینی‌ها را زیر نظر گرفته و آماده خواهیم شد. اما حتی در آن صورت نیز، وحشت نخواهیم کرد. آماده باشید و ادامه دهید.  

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟