مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا دلار پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات صعود خواهد کرد؟

دلاردلار آمریکا روز گذشته با بهبود ریسک‌پذیری در بازارهای مالی جهان، روند نزولی زیادی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد این روحیه ریسک‌پذیری به خاطر کاهش نگرانی‌ها از نتیجه انتخابات آمریکا ایجاد شده باشد. اگرچه هنوز شمارش ارا به اتمام نرسیده است اما داده‌های بازارهای شرط‌بندی حاکی از آن است که سرمایه گذاران عمیقا معتقد هستند که بایدن رئیس جمهور خواهد شد.
این بهبود سنتیمنت تا حدودی تاییدکننده پیش‌بینی‌های بازار پیش از رای‌گیری است. داده‌های نظرسنجی باعث شده بود که پیش از انتخابات سرمایه‌گذاران تاثیر پیروزی بایدن را بر روی دارایی‌ها اعمال کنند. در سطح سیاسی، احتمالا پیروزی بایدن برای سرمایه‌گذاران مثبت خواهد بود چرا که دولت وی در روابط تجاری موضع آشتی جویانه‌تری اتخاذ خواهد کرد و جنگ‌های تجاری که از سال ۲۰۱۸ به بعد رشد کرده بودند، کمی آرام خواهند گرفت.
از این منظر، کاهش قیمت دلار منعکس کننده کاهش تقاضا برای دارایی‌های امن است. در مقابل این افت شاهد رشد در شاخص S&P 500 و دلار استرالیا بودیم که هر دو به سنتیمنت بازار حساسیت بالایی دارند. در طرف دیگر شاهد افزایش قیمت طلا بودیم این افزایش به دو دلیل عمده رخ داد. اولا کاهش ارزش دلار و ثانیا افزایش جذابیت دارایی‌ها ضد فیات. (پول فیات پول بدون پشتوانه است و دارایی‌های ضد فیات، دارایی‌هایی است که ارزش ذاتی دارند و می‌توانند جایگزین پول بی‌پشتوانه شوند)

آیا دلار پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات صعود خواهد کرد؟ممکن است دلار آمریکا افزایش پیدا کند

از یک منظر منتقدانه باید گفت، منحنی بازده کاهش پیدا کرده است و با بهبود سنتیمنت بازار، چشم‌انداز سیاست‌های پولی آمریکا کمتر از گذشته داویش است. این اتفاق ممکن است به خاطر بهبود روند رشد اقتصادی رخ داده باشد. بیانیه سیاست FOMC که اخیرا منتشر شد نیز به تقویت این روایت که از ماه اوت فدرال رزرو به دنبال تسهیل‌سازی شدید نیست، کمک کرده است.
این موضوع می‌تواند به راحتی موجب افزایش ارزش USD شود. جدای از این که چه کسی رئیس جمهور آینده ایالات متحده خواهد بود، می‌توان با اطمینان نسبی گفت که حداقل تا دو سال آینده بزرگترین اقتصاد دنیا توسط یک دولت دوپاره اداره می‌شود. به همین خاطر احتمالا محرک مالی بعدی کوچک خواهد بود؛ حتی باوجود اینکه فدرال رزرو متوجه شد که قادر به ارائه آنچه نیاز دارد، نیست: «جایگزینی تقاضا».
به بیان ساده، فدرال رزرو صراحتا ادعا کرده است که اگرچه می‌تواند با اطمینان از عملکرد صحیح بازارهای وام‌دهی و وجود اعتبارات کافی، بهبود اقتصادی را تقویت کند، اما خود نمی‌تواند فعالیت اقتصادی ایجاد کند. از آنجایی که این موضوع همان چیزی است که اقتصاد نیاز دارد، به نظر می رسد پاول بیش از آنچه به نظر می‌رسد، چشم امیدش به مقامات مالی است.
با این حساب، بهبود سنتیمنت می‌تواند زودگذر باشد. با توجه به این که بازارها در حال بررسی اتفاقات آتی هستند، ممکن است روحیه ریسک‌پذیری با اعلام پیروزی آقای بایدن، به ریسک‌گریزی تبدیل شود. این موضوع می‌تواند تقاضا برای دلار به عنوان دارایی امن را افزایش دهد. اگر آقای ترامپ بتواند شرایط را تغییر دهد و پیروز شود، احتمالا تقویت دلار بیشتر نیز خواهد شد؛ سناریویی که در این زمان تقریبا ناممکن به نظر می‌رسد.

منبع: dailyfx

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟