بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ می‌تواند سودآور باشد؟

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ می‌تواند سودآور باشد؟

سرمایه‌گذاری می‌تواند سود قابل توجهی نصیب افرادی خاص کند و یا در روی دیگر سکه، به ضرر آنها تمام شود. سرمایه‌گذاری خرید کالاهایی است که فورا مصرف نمی‌شوند اما طی زمانی ارزش آنها افزایش پیدا می‌کند. این موضوع که چه کالایی خریداری شود، نیاز به مهارت، دانش، تجربه و گاهی البته کمی شانس دارد.

با این وجود، گزینه‌های بی‌شمار سرمایه‌گذاری که اکثر آنها هم نوظهور هستند، می‌تواند مانع تصمیم‌گیری خصوصا برای تازه‌کارها شود. معرفی ارزهای رمزنگاری شده نیز کار را پیچیده تر کرده است. در این مقاله قصد داریم بررسی کنیم که آیا دارایی‌های دیجیتال هنوز‌ هم یکی از فرصت‌های سرمایه گذاری در سال ۲۰۲۰ محسوب می‌شود یا خیر؟

سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های دیجیتال بر اساس سابقه تاریخی:

پس از راه‌اندازی رسمی بیت‌کوین در اوایل سال ۲۰۰۹، و معرفی هزاران ارز دیجیتال به دنبال آن، رمزارزها به یکی از ترندهای داغ برای طرفداران و سرمایه‌گذاران تبدیل شد. در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل ۲۰۱۸ که از آن به عنوان دوران افزایش قیمت سهمی‌وار رمز ارزها یاد می‌شود، توجه رسانه‌های جمعی نیز به این دارایی‌ها جلب شد که در نهایت منجر به بروز پدیده FOMO (ترس عقب ماندن) در میان سرمایه‌گذران شد و درنتیجه قیمت‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرد.

در این زمان محبوب‌ترین نمایندگان دارایی‌های دیجیتال یعنی بیت‌کوین و اتریوم، به نزدیکی قیمت ۲۰۰۰۰ دلار و ۱۴۰۰ دلار رسیدند که بالاترین میزان در تاریخ این رمزارزهاست. با این وجود، قیمت این رمز ارزها با همان سرعتی که رشد کرده بود با همان سرعت نیز کاهش یافت. قیمت بیت‌کوین در دسامبر ۲۰۱۸ به زیر ۲۳۰۰ دلار کاهش یافت و اتریوم به زیر ۸۰ دلار رسید.

این واقعه منجر به گمانه‌زنی‌های جدی در مورد سفته‌بازی و دستکاری قیمت‌ها شد و در نهایت بسیاری از سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری روی رمزارزها دور کرد. با این حال رمزارزها تا حد زیادی به عنوان فرصت‌های سرمایه‌گذاری سودآور شناخته می‌شوند.

بیت‌کوین در انتهای سال ۲۰۱۹ روند نزولی خود را از قیمت ۷۱۵۰ دلار معکوس کرد و افزایش قیمت داشت. تحقیقات در این زمینه نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین سودآورترین سرمایه‌گذاری در تمام دهه اخیر بوده است. به طوریکه اگر در آغاز سال ۲۰۱۰ یک دلار بیت کوین خریداری می‌کردید سرمایه شما در انتهای این دهه به ۹۰ هزار دلار افزایش پیدا می‌کرد. یعنی سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین نرخ بازگشت ۹۰۰۰۰۰۰ (۹ میلیون) درصدی در ده سال اخیر داشته است.

دهه جدید چند ماهی است که آغاز شده است و در این مدت کوتاه به نظر می‌رسد که بیت‌کوین از سایر گزینه‌های سنتی سرمایه‌گذاری جذابیت بیشتری داشته باشد. داده‌های شرکت Skew نشان می‌دهد که سود بیت کوین در این مدت ۲۸ درصد، طلا ۱۸.۷۲ درصد، دلار آمریکا ۴.۳۵ درصد بوده است و از طرف دیگر شاخص برجسته S&P 500 معادل ۲.۳۴ درصد و نفت WTI نیز ۲.۳۴ درصد افت داشته است. (آمار یادشده تا زمان نوشتن مقاله است).

آیا سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۰ می‌تواند سودآور باشد؟

اشتیاق سازمان‌ها برای سرمایه‌گذاری

اگرچه عملکرد مثبت قیمت بیت‌کوین سرمایه‌گذاران خرد و خصوصا خرده‌فروش‌ها را به خود جلب کرده است؛ اما وقتی یک کالای سرمایه‌ای به سطوح واقعی قیمت خود می‌رسند، سرمایه‌گذاران سازمانی نیز به سرمایه‌گذاری در آن زمینه مشتاق می‌شوند. در مورد بیت کوین نیز علاقه این سرمایه‌گذاران در چندسال اخیر بسیار زیاد شده است.

به عنوان نمونه می‌توان به شرکت BTCS اشاره کرد. اولین شرکت سهامی عام در آمریکا که تمرکز آن سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های دیجیتال و تکنولوژی‌های بلاک‌چین است. این شرکت اخیرا دارایی‌های فزاینده خود برای سه ماهه دوم سال ۲۰۲0 اعلام کرده است. BTCS دارایی‌های دیجیتال خود را به بیش از ۱ میلیون دلار افزایش داده که این رقم در مقایسه با سه ماهه اول افزایش ۱۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

این شرکت تشریح کرده است که در دوره آوریل-مه-ژوئن دارایی‌های خود را با ۳۳.۷ بیت کوین و ۱۳۱۹ اتریوم افزایش داده است. BTCS تقاضای فزاینده توسط مشتریان سازمانی و همینطور ارزش‌های متنوعی را که این دارایی‌ها به همراه دارند، را به عنوان دلایل اصلی این خرید‌ها عنوان کرده است.

همچنین شایان ذکر است که این شرکت برای افزایش تنوع سبد سهام خود و ارائه جایگزین‌های بیشتر برای سرمایه‌گذاران سازمانی، خرید رمزارزهای متنوع‌تر را نیز در برنامه خود گنجانده است.

با این همه آیا سرمایه گذاری روی رمزارزها در سال ۲۰۲۰ خوب است؟

سرمایه گذاری در زمینه رمزارزها به طور معمول سوالاتی را برای افراد ناآشنا ایجاد می‌کند، سوالاتی در مورد نوسانات زیاد و اینکه آیا اینکه فرصت را از دست داده‌اند یا خیر؟ چرا که قیمت ها از یک سال گذشته تا کنون افزایش زیادی داشته است.

به هر حال به نظر می‌رسد داده‌های تاریخی بیت کوین و سایر دارایی‌های دیجیتال و همچنین افزایش تقاضا از طرف سرمایه‌گذاران سازمانی عکس این ادعا را منعکس می‌کند. اگرچه ارزش بازار به صورت موشک‌وار افزایش پیدا کرده اما هنوز زود است که بگوییم قیمت‌ها به سطح واقعی خود رسیده اند. همچنان فضای زیادی برای افزایش قیمت‌ها وجود دارد.

علاوه‌بر این، اخیرا رشد علاقه سرمایه‌گذاران سازمانی به سرمایه‌گذاری بر روی رمزارزها توسط تعدادی از مدیران برجسته صندوق‌های پوشش ریسک ازجمله پل تئودور جونز تایید شده است. وی معتقد است سرمایه گذاری بر روی بیت کوین می‌تواند به عنوان سپری از شرکت‌ها در مقابل تورم قابل پیش‌بینی آینده حمایت کند.

در نهایت باید گفت که سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های دیجیتال درسال ۲۰۲۰ هنوز می‌تواند بسیار سودآور باشد. با این حال تاکید می‌کنیم که سرمایه‌گذاران باید قبل از هرگونه سرمایه‌گذاری خود تحقیقات جامعی انجام دهند.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟