بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا قیمت طلا مجددا به 2000 دلار می‌رسد؟

تعداد کمی از بازارها در سال 2020 بهتر از بازار طلا بودند. در اوایل ماه جاری افزایش تقاضا سبب شد تا فلز زرد به سقف قیمت جدیدی برسد. علت افزایش تقاضا برای طلا و افزایش قیمتها چیست و آیا تا پایان سال ادامه خواهد داشت؟

سال 2020 تا کنون برای بازارهای مالی سال خاصی بوده است، طلا نیز از این قضیه مستثنی نیست. کووید-19 بر بازارها تأثیر منفی داشته است.

این قضیه جو بسیار عالی برای خریداران طلا ایجاد کرد و تعجبی ندارد تقاضا برای طلا در چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. این مسئله منجر به تأثیر بر قیمت و عبور از قیمت 2000 دلار و رسیدن به سقف قیمت‌های جدید در اوایل ماه اوت شد.

چرا طلا همچنان در حال افزایش قیمت است؟

آیا قیمت طلا مجددا به 2000 دلار می‌رسد؟


قیمت طلا در این ماه تا 2066 دلار نیز رسید که سقف قیمتی بی سابقه‎ای بود، این افزایش قیمت ناشی از تضعیف ارزش دلار آمریکا صورت گرفت. از آنجاییکه این دو ابزار با یکدیگر مرتبط هستند، باعث شد طلا به راحتی از سقف قیمت پیشین 1931 دلار در اوت 2011 بالاتر برود.

هرچند تنها تضعیف دلار در این افزایش قیمت طلا مؤثر نبود و عوامل بسیاری در آن دخیل بودند.
رسانه های خبری و پیش‌بینی‌های ارائه کننده اخبار بد و هشدارهایی در خصوص رکود جهانی موثر بوده‌اند.

این نگرانی‌ها با انتشار داده های اخیر اقتصادی در ایالات متحده که کاهش چشمگیری را در ثبت تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم نشان می داد تشدید شدند.

از منظر جهانی، صندوق بین المللی پول (IMF) هم اینک کاهش 5% سالیانه در اقتصاد جهانی را در سال 2020 پیش بینی کرده است.

به این منظور، بانکهای مرکزی سراسرجهان تصمیم گرفتند تا بازارهای مالی خود را با تزریق میلیاردها دلار رونق ببخشند تا اقتصاد در کشورهای پیشرفته ثبات پیدا کند. در اروپا و آمریکا این تصمیم به چاپ میلیاردها دلار واحد پولی انجامید.

افزایش ناگهانی ذخیره پولی موجود سبب کاهش نرخ بهره شد در حالیکه میزان پول در گردش نیز افزایش یافت. در نتیجه، این واحدهای پولی به دلیل تورم با کاهش ارزش روبرو شدند و این همان چیزی است که برای دلار و دیگر ارزهای اصلی پیش آمد.

کاهش این واحدهای پولی که معمولا به عنوان پناهگاه امن به کار می‌روند، سبب افزایش تقاضا برای طلا شد. از طلا همواره به عنوان بهترین گزینه در طی دوران تاریک و نامشخص یاد می‌شده است. کووید-19 در بیشتر کشورهای پیشرفته هنوز کنترل نشده است و این موضوع احتمالا سبب تداوم روند کنونی افزایش قیمت طلا تا سه ماهه دوم سال 2020 می‌شود.

طلا تنها فلزی نیست که با افزایش قیمت روبرو شد
قیمت نقره نیز در ماههای اخیر افزایش یافته است و در ماه جولای تنها تا 25% افزایش دیده شده است. فلز سفید نسبت به طلا افزایش بیشتری را شاهد بوده است. علیرغم این افزایش، قیمت فلز سفید حتی به سقف قیمت تاریخی خود نزدیک نیست و همچنان کمتر از آن قیمت گذاری شده است.
در حالیکه بازارهای طلا در حال حاضر مورد توجه زیادی هستند، از نقره می توان به عنوان کمکی استفاده کرد زیرا سرمایه گذاران تمایل دارند تا در فلزات گرانبها سرمایه گذاری کنند. نسبت میان طلا و نقره نیز نشان می دهد نقره کم قیمت گذاری می شود و بنابراین جا برای افزایش قیمت دارد.

از زمان تثبیت قیمت در اوایل ماه جاری، قیمت هر دو این فلزات گرانبها تا حدی اصلاح شده است و کمی از سود به دست آمده کاهش یافته است.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟