بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

از خیزش دوباره همه‌گیری تا رسوایی بزرگ بانکی؛ اقتصاد با چه سرعتی بهبود خواهد یافت؟

از خیزش دوباره همه‌گیری تا رسوایی بزرگ بانکی؛ اقتصاد با چه سرعتی بهبود خواهد یافت؟

سپتامبر حزن‌انگیز همچنان ادامه دارد: بازارهای اروپایی در معاملات روز گذشته سقوط کردند. سهام ایالات متحده نیز سه هفته متوالی در حال کاهش است. با افزایش ریسک گریزی در بازار، شاخص FTSE 100 به زیر سطح ۵۹۰۰ رفت و  DAX سطح ۱۳۰۰۰ را از دست داد. FTSE 100 بیش از ۲.۵ درصد کاهش یافت و پایین‌ترین سطح ماه سپتامبر خود در ۵۸۵۰ را امتحان کرد (این بیشترین کاهش از ماه مه بوده است. در روز جمعه S&P 500 میانگین متحرک ۵۰ روزه خود را شکست و در پایین‌ترین سطح از اوایل آگوست بسته شد.

افزایش نرخ مبتلایان در اروپا و اعمال محدودیت‌های جدید در انگلستان، موجب نگرانی سرمایه‌گذاران شده است. انتشار داده‌های PMI در این هفته به سرمایه‌گذاران خواهد گفت که آیا روند بهبود اقتصادی کاهش پیدا کرده است یا خیر. به نظر می‌رسد اعمال قوانین سخت‌گیرانه تقریبا قطعی است و به نظر می‌رسد مقامات هیچ رویکرد قطعی و روشنی در قبال بیماری نداشته باشند. شرکت‌های فعال مسافرتی و سیاحتی به سختی آسیب دیده‌اند. قرنطینه و اعمال دوباره محدودیت‌های سفر باعث نابودی بسیاری از این شرکت‌ها خواهد شد. سهام بسیاری از شرکت‌ها در حال حاضر در پایین‌ترین سطح خود در چند سال گذشته معامله می‌شود. سهام شرکت‌های IAG و رولز رویس امروز نزدیک به ۱۰ درصد افت کردند و شرکت Lloyds نیز ۶ درصد افت کرد.

در این میان، ضربه‌ای سخت به بانک‌ها وارد شده است: سهام HSBC ، Barclays و Standard Chartered پس از آنکه نام‌شان در بین مظنونین گزارش اختلاس تریلیون دلاری قرار گرفت، سقوط سنگینی را تجربه کردند. نام بانک‌های جی‌پی مورگان، اچ‌اس‌بی‌سی، استاندارد چارترد بانک، بارکلیز، دویچه بانک و بانک نیویورک ملون در پرونده رسوایی مالی موسوم به فین‌سن (FinCEN) دیده می‌شود. گزارش اخیر کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران تحقیقی بیش از ۲۱۰۰ فعالیت مشکوک ازسوی بانک‌ها و سایر شرکت‌های مالی را نشان می‌دهد که قوانین مربوط به وزارت خزانه‌داری آمریکا را زیر پا گذاشته‌اند. نام مریل استریپ و باربارا استرایسند در میان حمایت کنندگان این جریان دیده می‌شود.

اگرچه هنوز مشخص نیست این موضوع چه تاثیری بر روی بانک‌های مورد نظر خواهد داشت و اینکه آیا این تراکنش‌ها مشمول جریمه‌های وزارت دادگستری آمریکا خواهد شد یا خیر؛ اما این موضوع قطعا دعاوی قضایی و ریسک نظارتی را افزایش می‌دهد. به هر صورت، این اتهام برای مدتی طولانی برای بزرگ‌ترین بانک‌های دنیا باقی خواهد ماند و حتی گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر این که چین قصد دارد نام اچ‌اس‌بی‌سی را در فهرست نهادهای غیرقابل اعتماد خود اضافه کند.

رقابت ریاست جمهوری آمریکا به کل این ماجرا هیجان بیشتری می‌بخشد. مرگ قاضی روت بدر گینسبورگ مخاطرات مربوط به انتخابات را افزایش داده‌ است. ترامپ قصد دارد قبل از انتخابات جانشینی برای وی انتخاب کند؛ اما زمان زیادی باقی نمانده است و جمهوری‌خواهان میانه رو می‌توانند مانع این اقدام او شوند. همچنین در ماه نوامبر یک انتخابات ویژه در آریزونا برگزار می‌شود که می‌تواند اکثریت عددی اعضای جمهوری‌خواه در کنگره را به نصف برساند.

دموکرات‌ها از احتمال ایجاد شکاف ۶ به ۳ در میان محافظه‌کاران دیوان عالی وحشت دارند. این موضوع می‌تواند اصلاحات لیبرال مدنظر آنها را برای دهه‌ها متوقف کند. همانطور که پیش‌تر دیده‌ایم،در زمان خالی‌بودن یک کرسی در دادگاه عالی، انتخابات سنا و ریاست جمهوری عملا می‌تواند رنگ و بویی دیگر پیدا کند. اگر این بار نیز چنین اتفاقی رخ بدهد، محافظه کاران و لیبرال‌ها با تمام قوا به میدان خواهند آمد. این موضوع می‌تواند اکثریت مجلس سنا را به دست جمهوری‌خواهان بسپارد اما در عین حال ممکن است شانس دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد را کاهش دهد. اما نکته مهم‌تر این است که تشدید اختلاف میان دو حزب، احتمال توافق برای دور جدید محرک‌های مالی پیش از انتخابات را تقریبا غیرممکن خواهد کرد.

هفته پیش انتظار می‌رفت که فدرال رزرو در بحث بهبود اقتصادی، توپ را در زمین کنگره بیندازد و تقاضای محرک اقتصادی بیشتر داشته باشد، اما چنین چیزی رخ نداد. حال بیشتر تمرکز بر روی اعضای فدرال رزرو است که در این هفته صحبت خواهند کرد. خصوصا تمرکز زیادی بر روی جروم پاول است تا مشخص شود چارچوب سیاست جدید پولی چگونه اجرا خواهد شد. رابرت کاپلان، رئیس فدرال رزرو دالاس نیز این هفته سخنرانی کرد. وی هفته گذشته با بیانیه فدرال رزرو مخالفت کرده بود و خواهان انعطاف پذیری بیشتر FOMC در قبال نرخ بهره در زمانی که اقتصاد به هدف اشتغال خود رسید، بود. در این هفته نیز بر موضع خود پافشاری کرد. کاپلان با اشاره به اینکه هزینه پایین نگه داشتن نرخ بهره به مدت طولانی از مزایای آن بیشتر است افزود که مشخص نیست آیا پس از رسیدن فدرال رزرو به هدف اشتغال خود، باز هم نرخ بهره نزدیک به صفر باقی خواهد ماند یا خیر.

اندرو بیلی، رییس بانک انگلستان نیز این هفته دو سخنرانی دارد تا توضیح دهد که منظور MPC از سیگنال نرخ منفی که صادر کرد چه بود. وی در سخنرانی اول خود با اشاره به مخاطرات نرخ بهره منفی، از ارائه سیگنالی واضح در این باره خودداری کرده و افزود نکات فنی مربوط به نرخ بهره منفی مدتی زمان خواهد برد. از طرف دیگر در این هفته شاهد تصویب لایحه بازار داخلی در مجلس عوام خواهیم بود.

به دنبال اتهام کلاه‌برداری به شرکت نیکولا موتورز، ترور میلتون، موسس این شرکت از مقام خود استعفا داد. استفن گیرسکی، نایب رئیس اسبق جنرال موتورز جانشین میلتون شده است.
منبع: FXStreet

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟