بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب‌ها

چرا افزایش قدرت دلار باعث کاهش قیمت کامودیتی ها می‌شود؟

چرا افزایش قدرت دلار باعث کاهش قیمت کامودیتی ها می‌شود؟

تاثیر دلار بر کامودیتی‌ها

دلار آمریکا ارز ذخیره جهانی است و حدود ۶۰ درصد از ذخایر بانکی جهان در زمان نگارش این متن به دلار آمریکا است. همچنین دلار یک ارز با نقدشوندگی بالا است و شاید نقدشونده‌ترین ارز جهان باشد. بنابراین خرید و فروش دلار آسان است. بانک‌های مرکزی در سراسر دنیا به خاطر همین ماهیت نقدشوندگی دلار، اقدام به ذخیره آن کرده‌اند. همچنین نفوذ ایالات متحده در دهه‌های گذشته این کشور را به یکی از باثبات‌ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است. ثبات ویژگی مهمی در مورد یک ارز است. همچنین ایالات متحده یکی از بزرگترین اقتصادهای مصرف کننده در جهان بوده و هست. اگرچه ایالات متحده صادرکننده کالاهای خاصی مانند ذرت و سویا است اما واردکننده بزرگی برای کامودیتی‌های دیگر است. بنابراین مکانیسم قیمت‌گذاری برای اکثر کامودیتی‌ها در سراسر جهان واحد پول ایالات متحده آمریکا است.

هنگامی که ارزش دلار افزایش می‌یابد، قیمت کامودیتی‌ها در مقایسه با ارزهای دیگر افزایش می‌یابد. وقتی قیمت مواد اولیه افزایش می‌یابد، تقاضا کاهش می‌یابد. برعکس، در دوران‌هایی که دلار ضعیف است، قیمت کامودیتی‌ها بر مبنای سایر ارزها کاهش می‌یابد و کاهش قیمت باعث افزایش تقاضا می‌شود. به همین دلیل است که دلار نقش تاثیرگذاری بر قیمت کامودیتی‌ها دارد و با کاهش ارزش دلار، تقاضای جهانی برای آن افزایش می‌یابد چراکه قیمت کامودیتی اگر به دلار ثابت باشد بر مبنای دیگر ارزها ارزان می‌شود و افزایش تقاضا موجب می‌شود قیمت دلاری کامودیتی‌ها نیز بالا برود.

بازار خرسی بلند مدت دلار که در سال ۲۰۰۲ آغاز شد دقیقا مطابق با بازار گاوی بلند مدت کامودیتی‌ها بود. در سال ۲۰۱۱، دلار یک دوره تثبیت چندساله را آغاز کرد تا اینکه در ماه مه ۲۰۱۴ شروع به افزایش در برابر سایر ارزها کرد.

همانطور که در نمودار ماهانه مشاهده می‌کنید، نه تنها با کاهش ارزش دلار قیمت کامودیتی‌ها یا مواد اولیه افزایش یافت، بلکه زمانی که روند نزولی دلار به پایان رسید، جهت حرکت قیمت‌ها معکوس شد. بازار صعودی کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۱ به بالاترین حد خود رسید. (مس به بالاترین سطح خود با بیش از ۴.۵ دلار در هر پوند و طلا بیش از ۱۹۰۰ دلار در هر اونس معامله شد). با این حال، از سال ۲۰۱۱ این قیمت‌ها روند نزولی طولانی مدتی را آغاز کردند.

چرا افزایش قدرت دلار باعث کاهش قیمت کامودیتی ها می‌شود؟

قیمت مس در 30 سال گذشته

تا ماه مه ۲۰۱۴، قیمت بسیاری از کامودیتی‌ها به مراتب کمتر از اوج خود در سال‌های گذشته بودند. در همین حال شاخص دلار آمریکا از پایین‌ترین سطح خود در ۷۸.۹۳ به بالای ۱۰۰ رسید. مس در سال ۲۰۱۴ به ۲.۸۳ دلار در هر پوند رسید و نفت از ۱۰۷ دلار در هر بشکه در ژوئن ۲۰۱۴ به زیر ۴۵ دلار در هر بشکه در ژانویه ۲۰۱۵ رسید. در همین حال شکر تا مارس ۲۰۱۵ به زیر ۱۲ سنت کاهش یافت. در کامودیتی‌ها هر دو عامل تکنیکال و فاندامنتال باعث افزایش قیمت می‌شود. به همین خاطر هر کامودیتی می‌تواند واکنش بخصوصی نشان دهد. به عنوان مثال کمبود گوشت منجر به این شد که تقاضای جهانی گوشت گاو افزایش پیدا کرده و در همین زمان که قیمت دلار در حال افزایش و اکثر کامودیتی‌ها در حال کاهش بودند، قیمت گوشت گاو افزایش پیدا کند.

به عنوان مثال مشخص دیگری از تاثیر دلار بر قیمت کامودیتی‌ها، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۵، شاخص دلار ۸.۹۷ درصد بالاتر از پایان سال ۲۰۱۴ بود. در همان دوره، به طور متوسط کامودیتی‌ها در بازارهای آتی ۷.۹ درصد کاهش یافت. روشن است که بین دلار و کامودیتی‌ها همبستگی منفی وجود دارد. این احتمال وجود دارد که این ارتباط تا زمانی که دلار مکانیسم اصلی قیمت‌گذاری این محصولات است، باقی بماند. بنابراین، افزایش قیمت دلار عموما به معنی کاهش قیمت کامودیتی‌ها است.

ممکن است روزی ارز دیگری جایگزین دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی شود. وقتی این اتفاق رخ بدهد، به احتمال زیاد کامودیتی‌ها و ارز ذخیره جدید با گذشت زمان رابطه معکوس مشابهی خواهند داشت.

دلار و کامودیتی‌ها در سال ۲۰۱۶ و اوایل ۲۰۱۷

پس از صعودی که شاخص دلار را از اوایل مه ۲۰۱۴ تا مارس ۲۰۱۵ بیش از ۲۷ درصد افزایش داد، دلار به مدت بیست ماه در بین سطح ۹۲ تا ۱۰۰.۶۰ به حالت تثبیت درآمد. در نوامبر ۲۰۱۶، دلار با صعود از سطح ۱۰۲، شروع به افزایش کرد. در مدتی که دلار در محدوده 92 تا 100 در نوسان و تثبیت بود قیمت کامودیتی‌ها از کف خود، در برهه اواخر سال ۲۰۱۵ و اوایل سال ۲۰۱۶ در حال افزایش بود.

شاخص دلار در اوایل ژانویه ۲۰۱۷ به بالاترین سطح از سال ۲۰۰۲ یعنی سطح ۱۰۳ رسید. اما پس از آن، به زیر مقاومت تکنیکال ۱۰۱.۱۱ کاهش یافت. دلیل این افزایش چشم‌انداز افزایش در نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت و بلندمدت در ایالات متحده و افزایش تفاوت بین بازده اوراق خزانه آمریکا و دیگر کشورهای خارجه بود و منجر به تقویت دلار شد. با توجه به رابطه تاریخی معکوس میان قیمت کامودیتی‌ها و دلار آمریکا افزایش قیمت دلار در طول سال ۲۰۱۷ ممکن بود مشکل ساز شود. همچنین نرخ بهره واقعی بالاتر فاکتوری نزولی برای قیمت کامودیتی‌ها است چراکه هزینه نگهداری و حمل و نقل کالاها را افزایش می‌دهد.

پس در هنگام تحلیل کامودیتی‌ها این نکته را در نظر بگیرید که تنها عرضه و تقاضا به تنهایی قیمت کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد. فشارهای تورمی، افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار نیز در این میان تاثیر گذار است. (افزایش تورم حمایتی و افزایش نرخ بهره و افزایش ارزش دلار، مقاومتی) همیشه به یاد داشته باشید که موقعیت تکنیکال و فاندامنتال دلار می‌تواند تاثیر زیادی بر جهت قیمت کلی کامودیتی‌ها بگذارد.

منبع: thebalance

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟