بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

تحلیل بنیادی روزانه بازار فارکس: آیا بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 1% افزایش می‌ دهد؟

تحلیل بنیادی روزانه بازار فارکس: آیا بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را 1% افزایش می‌ دهد؟

  • مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه – تاریخ 1 مرداد (23 ژوئیه)

بازار فارکس کار خود را آرام به اتمام می‌رساند. بازارهای سهام افت شدید روز دوشنبه خود را پس گرفتند. با توجه به این که شاخص وزنی تجارت یورو در پایین‌ترین سطح امسال قرار دارد انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا از بازار فارکس خاطر جمع باشد. امروز داده‌های PMI ماه ژوئیه در کانون توجهات هستند. همچنین انتظار می‌رود بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را افزایش دهد و موجب رشد روبل (RUB) شود.

دلار آمریکا: دلار در کف قیمتی می‌تواند حمایت شود

شاخص دلار (DXY) حوالی سقف 93 معامله می‌شود که با توجه به ارزیابی نزولی چشم‌انداز آمریکا و رشد اقتصادی جهانی عملکرد خوبی است. خریداران دلار از دو جهت نسبت به خرید دلار و عملکرد خوب آن احساس راحتی می‌کنند. دلار هم در شرایط بهبود اقتصاد جهانی (که بانک مرکزی آمریکا به سمت عادی سازی سیاست‌ها حرکت می‌کند) و هم در شرایط ریسک گریزی که کامودیتی‌ها و ارزهای نوظهور افت می‌کنند، می‌تواند روند صعودی داشته باشد.

برخی پیش‌بینی می‌کنند نرخ بهره آمریکا امسال افزایش خواهد یافت چرا که فد مجبور است به افزایش مداوم تورم واکنش نشان دهد. البته زمان بندی افزایش نرخ بهره یکی از چالش‌ برانگیزترین موضوعات است. با این حال فعلا تمرکز بر کشورهایی است که گونه دلتا در آن‌ها غالب شده و آمار واکسیناسیون پایینی دارند. در این شرایط تنها راه حل سیاست گذاران قرنطینه‌های جدید خواهند بود. این موضوع به طور قطع در کشورها نوظهور بسیار حاد و شدید خواهد بود. به همین دلیل جای تعجبی وجود ندارد که در یک ماه گذشته جریان سرمایه‌ها از بازارهای نوظهور خارج شدند و به سمت دلار حرکت کردند.

تا زمانی که اعتماد مصرف کنندگان و کسب و کارها در آمریکا قوی بماند احتمال این که وضعیت فعلی تغییر زیادی کند، خیلی بعید به نظر می‌رسد. به نظر می‌رسد دلار باز هم در کف قیمتی حمایت شود. امروز داده‌های PMI در کانون توجهات هستند و احتمالا تا قبل از جلسه FOMC چهارشنبه هفته آینده بازار آرام دنبال خواهد شد.

به نظر می‌‌رسد محدوده 92.50 کف قیمتی برای شاخص دلار باشد و دلار بتواند سقف 93.43 ماه مارس را مجددا لمس کند.

تحلیل تکنیکال روزانه فارکس را از اینجا مطالعه کنید
 تحلیل تکنیکال فارکس 23 ژوئیه/ 1 مرداد

یورو: آیا بانک مرکزی اروپا می‌تواند نرخ واقعی یورو را بیشتر از این منفی کند؟

بازبینی استراتژی بانک مرکزی اروپا می‌تواند یورو را ضعیف‌تر کند. مطمئن هستیم بانک مرکزی اروپا زمانی که بانک مرکزی آمریکا استراتژی میانگین هدف تورمی خود را تعیین کرد و تاثیر آن را بر دلار مشاهده کرد، به ابهت این بانک پی برد. یکی از دلایل مهم ضعف دلار از سپتامبر سال گذشته این بود که نرخ بهره واقعی آمریکا منفی شده بود چرا که انتظارات تورمی در این کشور افزایش یافته بودند.

تمایز مهم بین ECB و FED این است که ECB به دنبال هدف گذاری میانگین تورم نیست. به بیان دیگر ECB به دنبال تورم بالاتر از هدف نیست تا بتواند دوره‌های افت تورم (تورم پایین‌تر از هدف) را جبران کند. این بدین معنی است که ECB نمی‌تواند مثل FED در اواخر سال گذشته و یا اوایل امسال انتظارات تورمی را افزایش دهد. بنابراین بانک مرکزی اروپا برای کاهش دادن نرخ واقعی یورو بیشتر از مقدار فعلی ممکن است دچار چالش سختی شود و یورو ممکن است افت چندان زیادی نداشته باشد.

اما تغییر در سیاست لفظی بانک مرکزی اروپا می‌تواند نرخ یورو را برای مدت طولانی تر پایین‌ نگه دارد و یورو می‌تواند در معاملات انتقالی نقش تامین کننده مالی را ایفا کند. قطعا در جلسه روز گذشته بانک مرکزی مطلبی که موجب رشد یورو شود ارائه نشد. به طور کلی بانک مرکزی اروپا از این که شاخص وزنی تجارت یورو به پایین‌ترین سطح از ژوئیه سال گذشته رسیده خرسند است.

(به جابجایی ارز از یک کشور، به کشور دیگری که نرخ بهره بالاتری می‌دهد معاملات انتقالی یا currency carry trades می‌گویند.)

امروز توجهات معطوف به داده‌های PMI خواهد بود. شاخص اطمینان مصرف‌کننده ناحیه یورو روز گذشته منتشر شد و بدتر از پیش‌بینی‌ها اعلام شد. جفت ارز EURUSD این پتانسیل را دارد که محدوده 1.1700 ماه مارس را لمس کند.

پوند: چندان جذاب نیست

پوند این هفته به خوبی حمایت شد. درست است که بانک مرکزی اروپا با ارائه بازبینی استراتژی خود موجب تضعیف یورو شد و جفت ارز EURGBP با افتی مواجه شد اما روبط اتحادیه اروپا و انگلیس وارد دوران پرتنشی شده است. بعید به نظر می‌رسد اتحادیه اروپا از دیدگاه خود در رابطه با پروتکل ایرلند شمالی عقب نشینی کند.

روبل روسیه (RUB): بانک مرکزی روسیه (CBR) امروز 0.75% یا 1% نرخ بهره را افزایش خواهد داد

بانک مرکزی روسیه نمی‌خواهد هیچ شانسی به افزایش نرخ تورم دهد و احتمالا امروز نرخ بهره را بین 0.75% تا 1% افزایش خواهد داد. (در حال حاضر نرخ بهره این کشور 5.5% است که احتمالا امروز به 6.5% خواهد رسید) شاخص قیمت مصرف کننده این کشور 6.5% است و انتظارات تورمی همچنان رو به افزایش هستند. روسیه و برزیل در کنار هم امسال چرخه سیاست‌های انقباضی را زودتر از بقیه در بازارها نوظهور آغاز کردند. امسال دو ارز این کشور (RUB و رئال برزیل (BRL)) در کنار یوان و دلار جدید تایوان (TWD) در بازار فارکس بهترین عملکرد را داشتند.

پیش‌بینی می‌شود نرخ بهره بین 6.25 – 6.5 درصد موجب شود محدوده 75 در جفت ارز USDRUB سقف قیمتی این جفت ارز باشد. حتی اگر نبیولینا، رئیس بانک مرکزی روسیه، اشاره‌ای به کاهش سرعت چرخه انقباضی داشته باشد، پیش‌بینی نمی‌شود بتواند ضربه چندانی به روبل بزند.

سرمایه گذاران احتمالا به سمت کراس‌های روبل حرکت خواهند کرد. برای مثال فروش جفت ارز EURRUB می‌تواند بازدهی 1.2% در معاملات انتقالی را طی 2 ماه آینده داشته باشد. در میان مدت احتمالا جفت ارز ZARRUB می‌تواند افت بیشتری داشته باشد. امسال هم رند آفریقای جنوبی (ZAR) و هم روبل از افزایش قیمت کامودیتی‌ها بهره بردند. محدوده 4.8 می‌تواند هدف قیمتی اول برای جفت ارز ZARRUB باشد.

منبع: ING

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟