مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

اقتصاددانان در مورد برنامه پنج ساله جدید چین چه می‌گویند؟

چین

اقتصاددانان در برنامه پنج ساله چهاردهم چین که در روز پنج‌شنبه منتشر شد، بر تمرکز چین برای رشد اقتصادی با کیفیت و جاه‌طلبی‌های فناورانه آن، تاکید کردند.
در بیانیه‌ای که پس از نشست چهار روزه کمیته مرکزی حزب کمونیست چین منتشر شد، طرح کلی از برنامه چشم‌انداز این کشور تا سال ۲۰۳۵ ارائه شد.
در اینجا نگاهی داریم به آنچه اقتصاددانان درباره این طرح می‌گویند:

رشد کیفیت
این ابلاغیه حاکی از یک مسیر تهاجمی برای گسترش اقتصاد، بدون ذکر صریح میزان رشد تولید ناخالص داخلی است. برنامه پنج ساله قبلی که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، هدف خود را رشد متوسط رو به بالا قرار داده بود.
اقتصاددانان گروه بانکی استرالیا و نیوزلند به رهبری ریموند یونگ در یادداشتی نوشتند:« در بیانیه روز پنج‌شنبه گفته شده است که تا سال ۲۰۳۵ سرانه تولید ناخالص داخلی چین باید با سطح کشورهای متوسط توسعه یافته مطابقت داشته باشد.» وی افزود:« اگرچه هیچ رقم خاصی ذکر نشده است، اما انتظار منطقی این است که طی ۱۵ سال آینده چین برای رسیدن به سرانه تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند کره جنوبی یا اسپانیا هدف‌گذاری کرده باشد. سرانه تولید ناخالص داخلی این کشورها در حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار دلار است در حالی که این رقم برای چین در سال ۲۰۱۹ برابر با ۱۰۲۶۱ دلار بود»
دیوید کو، اقتصاددان چین در این باره می‌گوید: «اگرچه در این طرح به هدف رشد به صورت عددی اشاره نشده است، اما این رشد نیاز به افزایش قابل توجهی در کیفیت اقتصاد دارد. این کیفیت نیاز به نوآوری، استفاده از ابزارهای پیشرفته صنعتی و یک سیستم اقتصادی مدرن‌تر دارد. برای دستیابی به این اهداف باید بر نوآوری در فناوری و اصلاح ساختارهای طرف عرضه تاکید کرد.»

صنعت چینافزایش فشارها برای نوآوری
UBS Group AG در اینباره اظهار داشت: تمرکز بر فناوری و نوآوری موجب تسریع در ارتقا صنعتی می‌شود.
وانگ تائو و نینگ ژانگ، اقتصاددانان UBS در یادداشتی نوشتند: «ما فکر می‌کنیم که چین ممکن است هزینه بالاتری را در زمینه تحقیق و توسعه و آموزش در برنامه پنج ساله هزینه کند.(احتمالا تا ۳ درصد تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۵). با توجه به محدودیت‌های فنی، چین ممکن است منابع بیشتری را برای تحقیقات اساسی و توسعه مرزها و گلوگاه‌های فناوری اختصاص دهد»
این اقتصاددانان گفتند، در برنامه‌های دیجیتالی شدن، ما فکر می‌کنیم چین در زیر ساخت‌های جدید خود از جمله شبکه‌های 5G، هوش مصنوعی و مرکز داده در برنامه پنج ساله جدید خود سرمایه‌گذاری بیشتری انجام دهد.

بازگشایی
چین متعهد شد که به مقررات‌زدایی اقتصاد (کاهش مقررات، مردمی کردن اقتصاد و ایجاد نظام بازار آزاد در اقتصاد) خود ادامه داده و آن را به سطح بالاتری برساند.
اقتصاددانان Barclays Plc به رهبری چانگ ژیان در هنگ کنگ نوشت:« برنامه پنجم خواستار همکاری بین المللی از طریق مقررات‌زدایی اقتصاد در سطح بالایی شد این اعلامیه خواستار ارتقا تجارت و ازادسازی سرمایه‌گذاری، پیشبرد توسعه با کیفیت بالا تحت برنامه (یک کمربند و یک جاده) و مشارکت فعال در اصلاح سیستم حاکمیت اقتصاد جهانی است.»
به گفته اکونومیست: «این تعهدات مطابق با نظرات اخیر رئیس جمهور چین، شی جین پینگ است که می‌گوید چین باید به طور فعال با همه کشورها، مناطق و شرکت‌ها از جمله شرکت‌های آمریکایی همکاری کند.»

تقاضای داخلی
اقتصاددانان گلدمن ساکس نوشتند:«تمرکز چین در افزایش تقاضای داخلی برای دستیابی به رشد پایدارتر به معنای افزایش فاکتور بهره‌وری کل و ایجاد تعادل در توسعه اقتصادی در بخش‌های اقتصادی و مناطق مختلف است»
«اگرچه دولت چین، در چند سال اخیر خواستار تغییر در مدل توسعه شده است، اما با توجه به اینکه فضای گسترده داخلی و خارجی تغییر کرده است، ما فکر می‌کنیم که دولت در ۵ سال آینده، برای دستیابی به رشد پایدار، متعادل و با کیفیت بالا و همچنین افزایش درآمد افراد مختلف، سرعت اصلاحات مربوطه را تسریع کند.»

منبع: بلومبرگ

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟