بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

الگوی ادامه دهنده چیست و چگونه بر اساس آن معامله کنیم؟

الگوی ادامه دهندهالگوی ادامه دهنده (Continuation Pattern) چیست؟ 

الگوهای ادامه‌دهنده روند، الگوهایی هستند که پس از تشکیل آنها، قیمت روند قبلی خودش را ادامه می‌دهد. تحلیل‌گران تکنیکال از چندین الگو ادامه‌دهنده استفاده می‌کنند که این الگوها به آن‌ها سیگنال ادامه داشتن ‌روند را می‌دهند. از جمله این الگوهای ادامه‌‌دهنده می‌توان به انواع الگوهای مثلث، پرچم، پرچم سه‌گوش و مستطیل اشاره کرد.

کاربرد الگوهای ادامه دهنده

به دلیل این که قیمت بعد از کامل شدن این الگوها تمایل دارد در جهتی که قبل از تشکیل این الگوها حرکت می‌کرده ادامه دهد، این الگوها را ادامه دهنده می‌نامند. تمام الگوهای ادامه‌دهنده منجر به ادامه روند قبلی نمی‌شوند. برای مثال ممکن است بعد از تشکیل الگوی مثلث یا پرچم سه‌گوش، بازگشت روند را شاهد باشیم.
اگر موج‌های قیمتی قبل از این که الگوها را تشکیل دهند قوی و سریع باشند و الگوهای شکل گرفته در برابر این موج‌ها نسبتا کوچک‌ باشند، این الگوها اعتبار بیشتری دارند و می‌توانیم به آن‌ها بیشتر اعتماد کنیم. برای مثال فرض کنید قیمت روند صعودی قوی داشته‌، سپس الگوی مثلث کوچکی تشکیل شده است. در مرحله بعد قیمت می‌تواند این مثلث را به سمت بالا بشکند و روند صعودی را ادامه دهد.
اگر الگوی تشکیل‌شده به بزرگی امواج روند قبلی باشد، می‌تواند نشانه افزایش نوسانات، عدم پایبندی قیمت به روند قبلی و حرکات بزرگ خلاف جهت روند باشد که تمام این‌ موارد هشدارهایی مینی بر احتمال بازگشت روند را به ما می‌دهند.
نکته دیگر که باید به آن توجه کنید موج‌های حرکتی کوچک هستند که قبل از تشکیل الگو شکل می‌گیرند. اگر قیمت روند صعودی ضعیفی داشته‌باشد سپس الگو ادامه‌دهنده تشکیل دهد و روند صعودی اندکی دیگر ادامه داشته باشد و سپس مجددا الگو ادامه دهنده‌ای تشکیل شود، نباید به این الگو زیاد اعتماد کرد. معمولا این الگوها به نسبت الگوهای کوچکی که بعد از حرکت شدید قیمت شکل می‌گیرند، کمتر قابل اعتماد و اتکا هستند.
الگویی که بعد از حرکت صعودی ضعیف شکل می‌گیرد، معمولا مردد بودن خریداران را به ما نشان می‌دهد، اما الگویی که بعد از حرکت صعودی قوی شکل می‌گیرد نشانه قدرت خریداران است.
رایج‌ترین روش برای معامله‌کردن الگو‌های ادامه‌دهنده این است که صبر کنید الگو به طور کامل تشکیل شود، سپس خط روندی در اطراف الگو بکشید، و زمانی که قیمت، الگو را در جهت غالب (روند قبلی) شکست، وارد معامله شوید.

انواع الگوهای ادامه دهنده

برخی از الگوهای ادامه‌دهنده شناخته‌شده الگوهای مثلث، پرچم سه‌گوش، پرچم‌ و مستطیل هستند. در ادامه این الگوها را مورد بررسی قرار می‌‌دهیم.

الگوی مثلث Triangles

این الگو زمانی که قیمت یک دارایی در یک ناحیه متراکم می‌شود، شکل می‌گیرد. در تحلیل تکنیکال سه نوع الگوی مثلث داریم که شامل: مثلث افزایشی، مثلث کاهشی و مثلث متقارن می‌شوند.

مثلث افزایشی زمانی شکل می‌گیرد که کف‌های قیمتی رو به بالایی داشته‌باشیم. زمانی که این کف‌ها را به هم وصل کنیم، خطی با شیب صعودی برای ما تشکیل می‌دهند. در این الگو، سقف‌ها در یک نقطه تقریبا یکسانی قرار می‌گیرند، که با وصل کردن آن‌ها به یکدیگر، خط افقی برای ما تشکیل می‌شود.
در مثلث کاهشی، سقف‌ها رو به پایین شکل می‌‎گیرند که اگر این سقف‌ها را با خطی به هم متصل کنیم، یک خط روند نزولی تشکیل می‌دهند. در این الگو کف‌ها در نقطه تقریبا ثابتی قرار می‌گیرند که اگر آن‌ها را به هم متصل کنیم خطی افقی تشکیل می‌دهند.
مثلث متقارن زمانی شکل می‌گیرد که سقف‌ها رو به پایین و کف‌ها رو بالا حرکت کنند. در این صورت خط روند صعودی و نزولی خواهیم داشت که در نهایت در یک نقطه یکدیگر را قطع خواهند کرد.
برای ترسیم خط روند در الگو مثلث، نیاز به حداقل دو نقطه در کف و دو نقطه در سقف داریم. معمولا قبل از این‌که شکستی رخ دهد نقطه سوم و گاها چهارم در سقف و کف الگو تشکیل می‌شوند.

الگوی پرچم سه‌گوش Pennants

پرچم سه گوش یک نوع مثلث، البته در اندازه‌ای کوچک‌تر است. در مثلث کف و سقفی داریم که قیمت بین این نقاط نوسان می‌کند، اما در پرچم سه‌گوش قیمت محدوده نوسانی کوچک‌تر یا روند خنثی دارد که با گذشت زمان کوچک‌تر و فشرده‌تر نیز می‌شود. پرچم سه‌گوش بعد از حرکت سریع و شارپ نزولی یا صعودی شکل می‌گیرد و نشان‌دهنده این است که بازار برای شروع حرکت بعدیش در حال نفس‌گرفتن (آماده شدن) است.

الگوی پرچم Flag

الگوی پرچم شبیه به پرچم سه‌گوش است. قیمت در این الگو بعد از حرکت صعودی یا نزولی قوی در یک محدوده کوچک نوسان می‌کند. تنها تفاوت بین الگوی پرچم و پرچم سه گوش این است که در الگوی پرچم قیمت بین دو خط موازی که این دو خط می‌توانند شیب صعودی، نزولی یا خنثی داشته‌ باشند، نوسان می‌کند اما در پرچم سه‌گوش قیمت در محدوده‌ای به شکل مثلث نوسان می‌کند.

الگوی مستطیل

الگوی مستطیل یک الگوی شناخته‌شده ادامه‌دهنده است که توقف یا مکثی را در حرکت روندی قیمت نشان‌ می‌دهد. این مکث می‌تواند به شکل روند ساید باشد. قیمت در این الگو بین یک محدوده حمایتی و مقاومتی نوسان می‌کند.

معامله با استفاده از الگوهای ادامه‌دهنده

برای معامله‌کردن با این الگوها باید چندین مرحله را دنبال کنید.
مرحله اول تشخیص روند قبل از تشکیل الگو است. برای مثال آیا قیمت قبل از تشکیل الگوی مثلث روند صعودی یا نزولی داشته‌ است؟
مرحله بعد شناسایی الگوی ادامه دهنده و پیدا کردن نقطه شکست است. برخی از معامله‌گران تنها زمانی که قیمت بتواند الگو را در جهت روند قبلی خود بشکند، وارد معامله می‌شوند. برای مثال اگر روند غالب صعودی باشد، تنها در صورتی وارد معامله می‌شوند که قیمت الگو را به سمت بالا بشکند. برخی دیگر از معامله‌گران در هر جهتی که الگو شکسته‌ شود وارد معامله می‌شوند حتی اگر جهت شکست خلاف جهت روند قبلی باشد. اگر روند بعد از تشکیل این الگوها خلاف جهت روند قبلی حرکت کند این معامله‌گران سود می‌کنند که معمولا احتمال آن کمتر از مورد اول است.

زمانی که شکست رخ می‌دهد، معامله در جهت شکست الگو انجام می‌شود برای مثال اگر قیمت، الگوی پرچم سه‌گوش را به سمت بالا بشکند، حد ضرر، زیر کف قیمتی مثلث قرار می‌گیرد. حد ضرر خارج از محدوده الگو، و در جهت مخالف شکست گذاشته‌ می‌شود.

معمولا ارتفاع الگوی ادامه ‌دهنده، حدسود ما را مشخص می‌کند. برای مثال اگر ارتفاع الگوی مستطیل (که از تفریق قیمت مقاومت از قیمت حمایت به‌ دست می‌آید) 2 دلار باشد و قیمت الگو را به سمت پایین بشکند، برای به دست آوردن حد سود تقریبی کافی است قیمت حمایت را از 2 دلار کسر کنیم. به طور مشابه اگر قیمت به سمت بالای الگو شکسته شود، برای حدسود باید 2$ به قیمت مقاومت اضافه کنیم. همین روال برای الگوی مثلث نیز صادق است. اگر قیمت مثلث را به سمت بالا بشکند، قیمت ارتفاع مثلث (قاعده مثلث) را باید به نقطه شکست اضافه کنیم. و اگر قیمت به سمت پایین شکسته شود، ارتفاع مثلث را از نقطه شکست کم می‌کنیم.
برای به دست آوردن حد سود الگوی پرچم و پرچم سه‌گوش، موج حرکتی که باعث تشکیل الگو شده (میله پرچم) را باید اندازه بگیریم. اگر قیمت به سمت بالا این الگوها را بشکند، اندازه میله پرچم یا پرچم سه‌گوش را به قیمت کف الگو اضافه کنید تا حدسود تقریبی را به‌ دست‌ آید و اگر قیمت الگو را به سمت پایین بشکند، اندازه میله را از سقف قیمتی الگو کسر کنید.
اصلی‌ترین مشکل الگوهای ادامه‌دهنده و به صورت کلی تمام الگو‌ها، شکست جعلی (False Breakout) است. شکست جعلی زمانی رخ می‌دهد که قیمت الگو را بشکند، سپس مجددا به محدوده الگو برگردد و در نهایت خلاف جهت شکست قبلی الگو را بشکند. به همین دلیل ما از حدضرر استفاده می‌کنیم تا بتوانیم ریسک‌مان را مدیریت کنیم.
زمانی که قصد معامله بر اساس الگوهای ادامه‌دهنده را دارید، قدرت حرکت قیمت قبل از تشکیل الگو در نظر بگیرید. معمولا الگوهایی که بعد از حرکات قوی شکل می‌گیرند قابل اعتمادتر نسبت به الگوهایی هستند که بعد از حرکات ضعیف یا روند خنثی شکل می‌گیرند. اندازه الگوی ادامه دهنده باید نسبت به موج روندی که قبل از تشکیل الگو وجود داشته، کوچک‌تر باشد. هر چقدر که اندازه الگو شکل‌گرفته نسبت به روند قبلش بزرگ‌تر باشد، الگوی ما غیرقابل اعتمادتر می‌شود. اگر چه ممکن است در این شرایط هم روند بعد از شکست الگو ادامه داشته‌باشد اما افزایش نوسانات و افزایش حرکات قیمت در جهت مخالف روند قبلی می‌تواند آژیر خطری برای ما باشد.

بسیاری از معامله‌گران زمانی که الگوی ادامه دهنده شکسته می‌شود به‌دنبال افزایش حجم معاملات نیز هستند. اگر حجم معاملات پایین باشد، احتمال این‌که شکست الگو جعلی باشد، افزایش می‌یابد.

مثالی از الگوهای ادامه دهنده در بازار سهام

در نمودار سهام شرکت آمازون (که با نماد AMZN شناخته می‌شود)، می‌توانید سه الگوی تشکیل‌شده را ببینید. الگوی اول پرچم سه‌گوش، و دو الگوی دیگر پرچم هستند.

دو الگوی اول، تکنیکی که برای به دست آوردن حدسود تقریبی استفاده شده را نشان می‌دهد. این عدد، حدسود تقریبی برای ما است و بدین معنی نیست که قیمت حتما به آن ناحیه خواهد رسید و یا از این محدوده بالاتر نخواهد رفت.

مثال سوم نقطه شکست را نشان می‌دهد، که در این‌جا سیگنال خرید را برای ما صادر می‌کند. جهت سیگنال خرید با روند صعودی اخیر هم‌جهت است.

Continuation Pattern

چون شکست به سمت بالا شکل گرفته است، حدضرر را پایین کف قیمتی الگو قرار می‌دهیم.

ارتفاع موج حرکتی که الگو را تشکیل داده‌است (میله) اندازه‌گیری می‌شود و به قیمت کف الگو اضافه می‌شود تا حدسود تقریبی به‌دست آید. توجه داشته‌باشید که این نقطه تنها حدسود تقریبی را مشخص می‌کند ولی می‌تواند برای اندازه‌گیری نسبت سود به زیان برای ما مفید باشد. زمانی که شکست رخ می‌دهد می‌توانید از حد ضرر تریلینگ استاپ (Trailing stop) استفاده کنید.

منبع: Investopedia

بیشتر بخوانید:

جهت پیگیری اخبار و تحلیل های فارکس و بازارهای جهانی به کانال تلگرامی UtoFX بپیوندید.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

2 دیدگاه در “الگوی ادامه دهنده چیست و چگونه بر اساس آن معامله کنیم؟
  1. سالار گفت:

    سلام ممنون از زحماتتون
    ولی این موارد باید هر کدوم تک تک با عکس باشه که بشه به خوبی درکشون کرد.

    1. سلام دوست عزیز
      در صفحات دیگه در مورد هر کدام از الگوها بطور تخصصی صحبت شده.
      در همین مقاله، لینک درج کردیم که مراجعه به دیگر صفحات مرتبط راحت بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟