بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

اندیکاتور پسرو یا Lagging indicator چیست؟

اندیکاتور پسرواندیکاتور پسرو چیست؟

یک اندیکاتور پسرو در حقیقت متغیری قابل دیدن یا اندازه‌گیری است که بعد از رخداد متغیرهای مرتبط اقتصادی، مالی و یا کسب و کاری تغییر می‌کند. درواقع اندیکاتورهای پسرو روندها و تغییرات آن‌ها را تایید می‌کنند. همچنین آنها می‌توانند روندهای کلی اقتصادی را اندازه‌گیری کنند و ابزاری برای‌ شناسایی فعالیت‌ها و استراتژی‌های تجاری نیز باشند. همچنین به عنوان سیگنالی جهت خرید و فروش دارایی ها در بازارهای مالی کاربرد دارند.

درک اندیکاتورهای پسرو

یک اندیکاتور پسرو، نشانه‌ی مالی است که تنها بعد از وقوع یک جابجایی بزرگ نمایان می‌شود. بنابراین، این اندیکاتورهای پسرو روندهای بلندمدت را تایید می‌کنند، اما پیش‌بینی نمی‌کنند. این خصوصیت می‌تواند بسیار مفید باشد زیرا اکثر اندیکاتور های پیشرو بسیار ناپایدار هستند و نوسانات کوتاه مدت در این اندیکاتورها باعث گمراهی در نقاط برگشت شده و می‌توانند سیگنال‌های غلط بسازند‌. نگاه به اندیکاتورهای پسرو یک راه برای تایید تغییراتی است که در اقتصاد واقعا اتفاق افتاده است.

اندیکاتورهای پسرو‌ اقتصادی

 هیئت کنفرانس آمریکا هر ماه همراه شاخص اندیکاتورهای پیشرو، شاخص اندیکاتورهای پسرو را هم منتشر می‌کند. این شاخص‌ها شامل میانگین مدت بیکاری، میانگین نرخ بهره تجاری بانک‌ها و تغییر در شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) برای خدمات است .بعضی از مثال‌های رایج برای اندیکاتورهای پسرو شامل نرخ بیکاری، سود شرکت‌ها و هزینه عملکرد نیروی انسانی است. نرخ بهره نیز تا زمانیکه تغییرات نرخ به عنوان یک عکس‌العمل به تحرکات شدید در بازار باشد، می‌تواند به عنوان یک شاخص پسرو خوب عمل کند. اندیکاتورهای پسروی دیگر نیز شامل سنجه‌های اقتصادی هستند، اندیکاتورهایی همچون تولید ناخالص داخلی (GDP)، شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) و تراز تجاری. این اندیکاتور‌های پسرو با اندیکاتورهای پیشرو همانند شاخص خرده فروشی و بازار سهام که برای پیش‌بینی استفاده می‌شوند، متفاوت هستند.

اندیکاتورهای پسرو تکنیکال

یک مدل دیگر از اندیکاتورهای پسرو، اندیکاتورهای تکنیکال هستند که از قیمت یک دارایی عقب‌‌تر‌اند. این اندیکاتور‌ها بعد ‌از تغییرات قیمت خود را نشان می‌دهند. یکی از مثال‌های اندیکاتور تکنیکال پسرو، همگذری (کراس) میانگین‌های متحرک است. برخلاف اندیکاتورهای پسرو دیگر که متغیرهای مختلف اقتصادی را با یکدیگر مقایسه می‌کنند، یک اندیکاتور تکنیکال، ارزش متغیر را با میانگین متحرک خودش در یک برهه و یا مشخصه های زمانی دیگر بررسی می‌کند. معامله‌گران تکنیکال، کراس میانگین کوتاه‌مدت به بالای میانگین بلندمدت را‌ به عنوان تایید یک سیگنال خرید ‌در نظر می‌گیرند‌ چون این اتفاق نشانه‌ای از افزایش مومنتوم در بازار است.

اشکال استفاده از این روش در معامله دارایی این است که حرکت در واقع رخ داده است و این مسئله باعث می‌شود که برای ورود به یک موقعیت بسیار دیر باشد. (به یاد داشته باشید که در رویکردهای تکنیکال مشابه می‌تواند از شاخص‌هایی چون تولید ناخالص  داخلی و یا دیگر سنجه‌های عملکرد اقتصادی برای تایید یا شناسایی تغییر روند استفاده شود.)

اندیکاتور پسرو یا Lagging indicator چیست؟

 اندیکاتورهای پسرو تجاری

اندیکاتورهای پسرو در تجارت یک نوع اندیکاتورهای کلیدی عملیاتی هستند که عملکرد یک کسب و کار را بعد از انتشار داده‌های واقعی نظیر فروش، رضایتمندی مشتری و تبدیل درآمد محاسبه می‌کنند. این اندیکاتور‌ها به ندرت می‌توانند در بازار تاثیر مستقیمی بگذارند. از آنجاکه این اندیکاتورها حداقل نشان‌دهنده بخشی از خروجی تصمیمات و عملکردهای کسب و کارها هستند، می ‌توانند بینشی از نحوه مدیریت یک کسب و کار را ارائه دهند. کسب و کارها همچنین می‌توانند اندیکاتورهای پیشرو و محاسبه‌گر عملکرد داخلی همچون تبادل ‌مشتری یا رضایت کارکنان که بیشتر به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و می‌توانند عامل تغییرات در اندیکاتورهای پسرو باشند را را دنبال کنند‌. کسب و کارها می‌توانند از ابزارهای هوش تجاری همچون داشبوردهایی برای محاسبه، دنبال کردن و مقایسه اندیکاتورهای مختلف پیشرو و پسرو عملیاتی استفاده کنند.

نکات کلیدی

  • یک اندیکاتور پسرو متغیری است که بعد از تغییرات فاکتورهای مرتبط اقتصادی، مالی و یا کسب و کاری قابل دیدن یا اندازه‌گیری می‌شود.
  • یک اندیکاتور تکنیکال پسرو تغییرات قیمتی در یک دارایی مشخص را دنبال می‌کند و معامله‌گر از آن برای گرفتن سیگنال‌های معامله و یا تایید قدرت یک روند استفاده می‌کند.
  • در تجارت، اندیکاتور پسرو به عنوان یک شاخص کلیدی عملکردی ‌شناخته می‌شود که برخی خروجی‌‌ها یا عملکردهای گذشته را بازتاب می‌کند و می‌توان آن را در داده های عملیاتی یا صورت‌های مالی مشاهده نمود که خود تاثیر تصمیم‌های مدیریتی و استراتژی کسب و کار را نمایان می‌کند.

منبع: INVESTOPEDIA

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

1 دیدگاه در “اندیکاتور پسرو یا Lagging indicator چیست؟
  1. fardad گفت:

    سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟