بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

آیا می‌توان تصور کرد که بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ بیت کوین را از بین ببرند؟

بیت کوین ارز دیجیتالاین مقاله به قلم کنت راپوزا در مجله فوربز در 28 دسامبر 2021 نگاشته شده است.

آیا بانک‌های مرکزی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان که دست در دست یکدیگر کار می‌کنند، می‌توانند بیت کوین را با عرضه یک ارز دیجیتال جدید با پشتوانه بانک مرکزی نابود کنند؟

یادتان هست شب عید سال ۲۰۲۰ بود که همه گفتند: «خدا رو شکر، دیگه تمام شد. امسال سال خیلی بهتری خواهد بود.»

اما سال ۲۰۲۱ کلی اتفاق افتاد. وضعیت کرونا بدتر شد، مشاغل بیشتری بخاطر محدودیت‌های کرونایی  از دست رفتند، زدن ماسک همچنان ادامه داشت، و حتی در برخی نقاط اروپا تظاهراتی برگزار شد که در این مدت‌ کمتر دیده شده بود. نسبت به ۲۰۲۰، سال ۲۰۲۱ چگونه گذشت؟

شایعاتی به گوش می‌رسد که بانک‌های مرکزی در غرب تصمیم دارند تا به طور مشترک یک ارز دیجیتال با پشتوانه بانک مرکزی عرضه کنند. حالا اگر ایالات متحده، اروپا و ژاپن یک ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) عرضه کنند چه اتفاقی خواهد افتاد؟ روی بیت کوین چه تاثیری خواهد گذاشت؟

شخصا به عنوان یک سرمایه‌گذار در بیت کوین و رمزارزها، بزرگترین ترس من حذف کامل بیت کوین توسط بانک‌های مرکزی است. تصور چنین چیزی سخت نیست. ایجاد موانع نظارتی و گرفتن مالیات برای ساخت دلار یا یوروی دیجیتال جدید، یا هر آنچه به عنوان یک ارز دیجیتال در کشورهای بزرگ جهان شناخته شود، می‌تواند بسیار جذابتر از بیت کوین باشد. می توانم تصور می‌کنم که برای برداشت بیت کوین ملزم به پرداخت مالیات تا ۵۰ درصد خواهیم شد، که خرید هم جزو آن خواهد بود.

شاید بگویید دچار پارانویا شده‌ام اما اگر کسی بتواند بیت کوین را از پا در بیاورد، آن فرد، کسی نیست جز بانک‌های مرکزی قدرتمند، البته گلدمن ساکس جزو آنها نیست. منظورم بانک‌هایی مثل بانک تسویه بین‌المللی BIS است، یا همان بانک مرکزی تمام بانک‌های مرکزی.

در آغاز سال ۲۰۲۱ در ماه ژانویه، آگوستین کارستنز، مدیر کل بانک BIS، در یک گردهمایی در موسسه هوور دانشگاه استنفورد گفت که بیت کوین احتمالا بی ارزش خواهد شد و ارزهای دیجیتال بانکهای مرکزی (CBDC) جایگزین بهتری هستند.

این هم سرنخ شما. اگر قرار باشد بیت کوین از بین برود، امثال کارستنز عامل آن خواهند بود و همه می‌دانیم که آنها طرفدار بیت‌ کوین نیستند.

کارستنز گفت : «پول باثبات (مثل طلا و نقره) برای اقتصاد حیاتی است، و ارائه آن منحصرا به عهده بانک‌های مرکزی است. اگر نیاز به ارزهای دیجیتال باشد، این وظیفه بانک‌های مرکزی است که آنها را صادر کنند.

به این فکر می‌کنم که بیت کوین با بیشترین موانع مواجه خواهد شد. ولی پروتکل‌های بلاکچین مثل اتریوم و استارتاپ‌هایی که در متاورس کار می‌کنند و رمزارز صادر می‌کنند شاید مشکلی برایشان پیش نیاید چرا که بازار با آنها مثل سهام‌ شرکت‌های کوچک برخورد می‌کند نه یک ارز واقعی که بتوان با آن خرید و فروش انجام داد. اما با بیت کوین در برخی کشورها می‌توان خانه خرید و فروش کرد. حتی قبلا می‌توانستیم خودروی تسلا بخریم.

دیوید دوبروویتسکی، مدیر عامل Glitter Finance می‌گوید: «دائماً حرف از ارزهای دیجیتال بانک مرکزی است. به خصوص در برخی از کشورها که سعی دارند ارزهای دیجیتال بانک مرکزی خود را وارد بازار کنند و اغلب قوانینی را وضع می‌کنند که بخش خصوصی رمزارزها را ممنوع یا به شدت محدود می‌کنند. با این کار رقابت را در سطح ملی از بین می‌برند.».

چین دقیقاً همین کار را انجام می‌دهد. آنها دائماً از پروژه آزمایشی خود برای ارز ملی دیجیتال خود صحبت می‌کنند و حداقل دو سال است که مشغول سرکوب کردن بیت کوین بوده‌اند.

در ۲۷ دسامبر موسسه Glitter Finance از طرف Algorand کمک مالی دریافت کرد تا یک پل ارتباطی بین بلاکچین الگوراند و سولانا بسازد.

کاملاً واضح است که بانک‌های مرکزی و دولت‌ها، بیت کوین را تهدیدی برای سیستم پولی فیات فعلی می‌دانند.

دوبروویتسکی می‌گوید: «سیستم پولی فیات فعلی ما هیچ پشتوانه‌ای ندارد و می‌توان آن را تا بی‌نهایت چاپ کرد، بنابراین به شدت در معرض تورم است. بنظر من قرار دادن یک ارز قدیمی در قالب دیجیتال مشکلی را حل نخواهد کرد.»

نمی‌دانم نظر او در این مورد درست است یا خیر.

دوبروویتسکی همچنین می‌گوید: «رمزارز بانکی توسط همان مؤسساتی صادر خواهد شد که خودشان عامل بحران تورم جهانی هستند.»

این حرف او کالا منطقی است.

دوری اس وود، سرپرست پروژه در Impel محصولی از XinFin Fintech است که پیام‌های مالی (ISO-20022)، از جمله پرداخت‌های بین‌مرزی را با استفاده از شبکه XDC منتقل می‌کند.

او می‌گوید: «ظهور ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و در کنار آنها پروژه های دارایی دیجیتال، امری مسلم خواهد بود.»

وود نسبت به من کمتر نگران از بین رفتن بیت کوین توسط ارزهای دیجیتال ملی است. اما من نگرانی‌هایی دارم که البته هنوز کامل در این مورد تحقیق و مطالعه انجام نداده‌ام. اما بالاخره به نتیجه خواهم رسید.

آیا می‌توان تصور کرد که بانک‌های مرکزی در سال ۲۰۲۲ بیت کوین را از بین ببرند؟

رئیس جمهور السالوادور گمان می‌کند که بیت کوین حداقل در اقتصادهای نوظهور می‌تواند سیستم‌های ارز متمرکز تحت کنترل بانک های مرکزی قدرتمند را دور بزند.

وود معتقد است: «بیت کوین پادشاه دارایی‌های دیجیتال است. مردم از بیت کوین به عنوان سپری برای حفظ ارزش سرمایه خود در برابر تورم استفاده می کنند و یا به عنوان ابزار سفته‌بازی برای افزایش ارزش دارایی‌ها آن را به کار خواهند گرفت. ما همچنان شاهد استفاده از آن به همین شکل و احتمالاً در درازمدت خواهیم بود، به خصوص که سیستم پولی فیات همچنان به چاپ بیشتر و بیشتر پول ادامه می‌دهد که باعث تورم – حتی ابرتورم – و همچنین کاهش ارزش پول فیات می‌شود. این امر می‌تواند رکورد جدیدی در قیمت بیت کوین بزند. و حتی ممکن است در دهه‌ی پیش رو شاهد آن باشیم که کشورها از بیت کوین به عنوان ابزاری برای تسویه بدهی در بین خود استفاده می‌کنند.

السالوادور معروف به «شهر بیت کوین» را به یاد بیاورید.

نایب بوکله اورتز، رئیس جمهور السالوادور، در ۲۳ دسامبر ۲۰۲۱ در حساب توییتر خود گفت: «آنچه توسط سازمان‌های بین‌المللی به عنوان آزمایش بیت‌کوین نامیده می‌شود چیزی نیست جز جهانی که نظاره می‌کند چگونه پذیرش عمومی بیت کوین می‌تواند اقتصاد یک کشور را تغییر دهد. اگر همه چیز درست پیش برود، بازی برای پول فیات تمام شده است.»

در مورد قانونگذاری‌هایی که هدفشان نابود کردن بیت کوین است، هنوز در پاسخ به نگرانی‌های من حرفی نزده‌اند. مقامات مالیاتی رمزارزها را به عنوان یک عواید سرمایه‌ای جدید تلقی می‌کنند و فقط بر سر بیت کوین می‌زنند، و این امر باعث می‌شود که بیت کوین از نظر مالیاتی بسیار ریسکی باشد.

در اکثر موارد، کل صنعت رمزارزها با وضع قوانین مشکلی ندارد و همانطور که سال ها شنیده‌ایم، این کار به آنها مشروعیت می‌دهد و بازیگران با اهداف غیرقانونی را بیرون می‌کند.

دنیس وولفارث، مدیر عامل Accointing می‌گوید: «قوانین مستحکم لازمه توسعه و پذیرش بیشتر رمزارزها در سراسر جهان هستند.

ولفارث می‌گوید: «اما نکته‌ای که قانونگذاری دارد این است که این کار باید با هماهنگی کارشناسان صنعت انجام شود و کاری یک جانبه نیست.

تاریخ مملو از لحظاتی است که مقامات می‌خواستند بر امور روزمره مردم عادی، کنترل کامل داشته باشند. میزان موفقیت آنها در این شرایط ناچیز است. یا آنگونه که دوبروویتسکی می‌گوید: «آنگونه که مطلوب مقامات باشد، نیست.»

بیت کوین و سایر سیستم های غیرمتمرکز، حریم خصوصی را حفظ می‌کنند. قدرت‌های بزرگ خواهان چنین امری نیستند منظورم از این حرف این است که همه ما هنوز موافق حفظ حریم خصوصی هستیم و این موضوع محدود به گذاشتن چند ویدیو در تیک تاک نمی‌شود؛ همه ما از درون به دنبال حفظ حریم خصوصی خود هستیم.

علاوه بر این، بیت‌کوین مشکل تورم ندارد؛ زیرا کوین‌های ایجاد شده در این سیستم دارای عرضه مشخصی هستند. بعلاوه هیچ بوروکراسی سیاسی وجود ندارد که بی دلیل مخالف نیمی از مردم دنیا باشد.

دوبروویتسکی می‌گوید: «بیت کوین مستعد فساد در هیچ دولتی نیست، زیرا توسط یک دولت مرکزی کنترل نمی‌شود.»

این همان چیزی است که طرفداران واقعی بیت کوین در مورد آن دوست دارند، اما با توسعه بیت کوین در جهان، آیا اکثر افرادی که بیت کوین خود را در والت فلان صرافی نگه داشته‌اند تفاوت بین متمرکز و غیرمتمرکز را می‌دانند؟ حدس من خیر است.

حدس من این است که بانک BIS و سایر بانک‌های مرکزی روی این عدم آگاهی حساب می‌کنند و می‌توانند مردم را از رفتن به سمت بیت کوین منصرف کنند. اما چقدر احتمال دارد در این راه موفق شوند؟ بنظرم در سال ۲۰۲۲ سرنخ های بیشتری برای پاسخ به این سوال پیدا خواهیم کرد.

منبع: Forbes

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟