بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

با بدتر شدن چشم ‌انداز نفت، اوپک با مشکل مواجه می ‌شود

اوپک

درست زمانی که اوپک تصور می‌کرد بازار نفت را متوازن ساخته است، اعضای اوپک با غافلگیری ناخوشایندی از سوی عضو معاف شده یعنی لیبی مواجه شدند. گروه‌های درگیر در لیبی آتش‌بس اعلام کردند و بعضی از بنادر نفتی که مدت طولانی بسته‌شده بودند همراه با میدان‌های نفتی مربوطه، مجدداً بازگشایی شدند. شرکت ملی نفت قصد دارد تا در پایان ماه، میانگین تولید روزانه این کشور را از 100 هزار بشکه در روز (bpd) به 260 هزار بشکه در روز برساند. در همین حال، اوپک پلاس 2 میلیون بشکه از کاهش توافق شده ماه های گذشته را کاهش داد و تولید خود را بیشتر کرد. بر اساس سخنان مارکو دوناند رئیس اجرایی شرکت مرکوریا، بازار نمی‌تواند از عهده این شرایط برآید.

دوناند در مصاحبه‌ای با بلومبرگ اظهار داشت، تقاضا هنوز از آنچه پیش‌تر انتظار می‌رفت کمتر بوده است و هرگونه افزایش عرضه نفت در بازارها خریداری نخواهد شد. و این بدان معنی است که در ماه جاری در ذخایر شناور افزایش ایجاد شده است، ذخایر جهانی بین 500 هزار تا 1 میلیون بشکه در روز افزایش یافته است، و این شرایط بدون در نظر گرفتن شروع مجدد لیبی است. این درحالی‌ است که پیش‌بینی می‌شد کسری تقاضا نسبت به پیش از کرونا در سه‌ماهه چهارم سال 1 میلیون بشکه در روز باشد.

در اوایل این ماه گزارش‌هایی منتشرشد مبنی بر اینکه معامله گران کامودیتی از جمله سه معامله‌گر بزرگ، تانکرهای دور از ساحل بیشتری را به‌منظور ذخیره نفت خام دارند تهیه می‌کنند، و اين نگراني را به وجود ‌آورد كه شرایطی مشابه آن چیزی که در بهار رخ داد دوباره مشاهده کنیم، زمانی که صدها میلیون بشکه نفت غیرقابل فروش باید داخل تانکرها ریخته می‌شد زیرا انبارهای ساحلی پر بود. پس از پایان قرنطینه تقاضا بهبود یافت. هرچند این افزایش تقاضا به طور متوسط مطابق با انتظارات نبود.

کندی سرعت بهبود اقتصادی شرایط نگران‌کننده‌ای به ویژه برای کشورهای در حال رشد که محرک اصلی رشد تقاضای نفت هستند ایجاد کرده است. بیشتر این کشورها به غیر از چین همچنان درگیر مقابله با ویروس کرونا و تأثیرات آن بر اقتصاد خود هستند. هند در این زمینه مثال خوبی است: میزان تقاضا برای نفت تحت تأثیر ویروس کرونا بسیار کاهش یافته است زیرا کشور درگیر موج دوم همه‌گیری ویروس قرارگرفته است و دومین کشور ازنظر تعداد مبتلایان در جهان است.

برخی از تحلیلگران معتقدند تقاضا برای نفت از سوی چین به‌زودی کاهش خواهد یافت. بر اساس مطالعات صورت گرفته در مؤسسه انرژی آکسفورد این روند طولانی مدت خواهد بود و فقط به دلیل تأثیرات کووید-19 نیست بلکه به علت اهداف پکن برای کاهش انتشار گازهای مضر است.

دوناند همچنین اظهار داشت، تقاضا برای نفت در سه‌ماهه چهارم به‌طور متوسط به 95 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این رقم از 97 تا 98 میلیون بشکه در روز که بازار در فصل بهار تعیین کرده بود کمتر است. سرعت کاهش ذخایر نفت از آنچه انتظار می‌رفت کمتر بوده است. همچنین افزایش ذخایر سوخت دیزل و ورود دوباره لیبی به تولید، چشم انداز قیمت را بار دیگر سیاه کرده است.

به گفته رئیس مرکوریا، بزرگ‌ترین مشکل در بازار نفت مازاد عرضه‌ی سوخت دیزلی است. به این دلیل که بسیاری از کشورهای اروپایی مجدداً درگیر کرونا شده‌اند، در حال حاضر احتمالاً تقاضا برای سوخت به‌خصوص سوخت جت کندتر خواهد شد و اگر موج دوم همه‌گیری ویروس کرونا، کشورها را درگیر کند مشکل همچنان باقی خواهد ماند.

در ضمن، اوپک گزینه دیگری ندارد. اعضا به همراه شرکای خود در اوپک پلاس در مورد گام‌های بعدی در سال جاری با یکدیگر گفتگو خواهند کرد. برنامه اصلی برای حال حاضر افزایش تولید 2 میلیون بشکه در روز از ژانویه 2021 است. یکی از موضوعات موردبحث در گروه نحوه تغییر قیمت‌ها در حال حاضر و احتمالاً در طی سه‌ماهه آخر سال خواهد بود، زیرا بعضی از اعضا بیش از دیگران به درامد حاصل از نفت نیاز دارند.

منبع: Oilprice

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟