مطالب پیشنهادی
اشتراک گذاری
برچسب ها

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022همزمانی رسیدن نفت خام به ۱۰۰ دلار در هر بشکه در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۲۲، می‌تواند دوباره یادآور پیامدهای صعودی برای بیت کوین و همچنین سنازیوهای نزولی برای سوخت‌های فسیلی باشد. نفت خام تقریبا با یک سناریوی دو سر باخت مشابه سقوط 14 سال پیش مواجه است. بحران مالی آن زمان موجب تولد بیت کوین و نیز گذار آمریکای شمالی از یک کشور واردکننده خالص به صادرکننده انرژی شد. این بار هم تهاجم روسیه به اوکراین ممکن است نقطه تلاقی دنیای قدیم وابسته به سوخت‌های فسیلی با دنیایی جدیدی باشد که پذیرای فناوری‌های تازه‌ای نظیر دارایی‌های رمزارز است. افزایش قیمت کامودیتی‌ها در حکم سوختی برای رکود جهانی است. عرضه بیت کوین و اتریوم محدود است و مهم‌تر اینکه این دو هنوز در روزهای اولیه پذیرش هستند.

بیت کوین ممکن است در تقابل بین اوراق قرضه و نفت خام ذینفع باشد. درگیری روسیه و اوکراین ممکن است گام دیگری در بلوغ بیت کوین به سمت تبدیل شدن به یک «وثیقه دیجیتال جهانی» باشد. افزایش قیمت انرژی یادآور مزایای پذیرش فناوری و نیز منافع حاصل از ارتقای آمریکای شمالی به یک کشور صادرکننده خالص سوخت‌های فسیلی است. عرضه، تقاضا، پذیرش و نبوغ انسانی نشان می‌دهد که بیت کوین در سال 2022 در مقایسه با نفت خام دست بالا را به دست می‌آورد.

مزیت بیت کوین و اوراق قرضه در رقابت با نفت خام؛ ناتوانی بازده اوراق قرضه بلندمدت خزانه داری ایالات متحده در عبور از بالاترین سطح سال گذشته، علیرغم افزایش شدید قیمت نفت خام، ممکن است نشان دهنده نیروهای ضد تورمی بیشتر باشد که احتمالاً بیت کوین را تقویت می‌کند. نفت WTI از ابتدای سال تا ماه مارس حدود 80% رشد داشته و بازده اوراق قرضه بلند مدت تقریباً 2.2 درصد افزایش یافته که به اعتقاد ما حاکی از نیروهای قوی‌تریدر جهت کاهش بازدهی است. به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین پرواز و در پی آن، کوچ سرنایه‌گذاران از دارایی‌های ریسکی بخشی از دلایل اقبال به اوراق قرضه و بیت کوین است.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022کاهش بازده اوراق قرضه بلندمدت ممکن است جزء الگوی معمول جهش قیمت انرژی قبل از رکود، با کاتالیزوری همچون  جنگ در اوکراین باشد. اگر بازار سهام به ریزش ادامه دهد، بیت کوین نیز افت خواهد کرد، اما رمزارزها نشانه‌هایی از واگرایی را نشان داده‌اند و از اکثر شاخص‌های سهام در سال 2022 بهتر عمل کرده‌اند.

جهش قیمت نفت خام، رکود و بیت کوین؛ سناریوی باخت – باخت برای نفت خام در سال 2022 ممکن است بیت کوین را تقویت کند. حدود 14 سال پیش بود که قیمت نفت WTI از مرز 100 دلار در هر بشکه عبور کرد. پیامدهای این جهش قیمت شباهت‌هایی با وضعیت کنونی دارد. نمودارها نشان می‌دهد که شاخص S&P 500 با الگوی مشابهی در آغاز سال 2008 و بحران مالی سقوط کرد. جنگ در اوکراین و افزایش شدید قیمت نفت خام، ترکیبی قوی برای رکود جهانی است و اگر الگوی سال 2008 تکرار شود، بیت کوین با فشارهای اولیه مواجه خواهد شد. زمانی که شاخص S&P 500 با سرعت بالایی کاهش می‌یابد، همبستگی در اکثر دارایی‌های ریسکی به سمت یک حرکت می‌کنند. اما ممکن است در ادامه به زودی شاهد خروج رمزارزها از این چرخه همبستگی باشیم. به خصوص اینکه امسال شاهد رفتار واگرایانه قدرتمندی از سوی بیت کوین بودیم؛ کمااینکه طی نوسانات 260 روزه شدید بازار سهام، بیت کوین تنها کمتر از نیمی از افت 10درصدی شاخص S&P500 را تجربه کرد.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022ارزش بیت کوین در مقابل نفت خام و جنگ: یکی از ابهامات کلیدی برای آینده بیت کوین معضل پذیرش است. هر چند ما پیش‌بینی نمی‌کنیم مانع بزرگی برای تبدیل شدن رمزارزها به عنوان وثیقه دیجیتال جهانی وجود داشته باشد. امروزه نفت خام و سوخت‌های مایع قابلیت تولید با هزینه‌ای کمتر و البته در حجمی گسترده‌تر را یافته‌اند و از آن سو، کل این صنعت به مرور در حال جایگزین‌شدن با فناوری‌های نوین است. نمودار ما روند نزولی عرضه بیت کوین و مازاد تولید نفت خام و سوخت مایع آمریکای شمالی را در مقابل مصرف به سمت 13 درصد در سال 2023 نشان می‌دهد. ایالات متحده  واردکننده خالص سابق که به صادرکننده رو به رشد تبدیل شده مانع اصلی برای قیمت کامودیتی‌ها بوده است.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022نکته اصلی برای اکثر کامودیتی‌ها این است که قیمت‌های بالاتر تقاضا را خنثی می‌کند و عرضه را افزایش می‌دهد، در حالی که ممکن است عکس این موضوع در بیت کوین صادق باشد.

جنگ، نقطه عطف بیت کوین

بیت کوین پس از افزایش سال 2021 با نیروهای ضد تورمی روبرو شد، اما رمزارزها واگرایی از خود نشان می‌دهند. با توجه به این که افت سالانه بیت کوین تا به امروز کمتر از نصف افت شاخص نزدک 100 است، بیت کوین ممکن است به سمت وثیقه دیجیتال جهانی حرکت کند.

بیت کوین در برابر شاخص نزدک واگرایی نشان می‌دهد. شاخص سهام نزدک 100 تا 2 مارس سال 2022 حدود 13 درصد کاهش یافته و در صورت ادامه سقوط، ممکن است شاهد جدا شدن مسیر بیشتر دارایی‌های ریسکی (به ویژه رمزارزها) از این موج نزولی باشیم. با وجود نوسانات بیشتر، بیت کوین تنها حدود 5 درصد کاهش یافته است. نمودار ما نشان می‌دهد که برخلاف وضعیت نزولی شاخص نزدک 100، بیت کوین به طور بالقوه در محدوده 40000 دلار حمایت همراه شده است.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022اگر این شاخص بهبود یابد، بنابر الگوهای گذشته بیت کوین با سرعت بیشتری می‌تواند رشد داشته باشد. آنچه قابل توجه است این است که رمزارزها ممکن است در محدوده حمایت کلیدی باشند در حالی که بازار سهام همچنان به افت خود ادامه خواهند داد.

عملکرد بهتر بیت کوین با کاهش نوسانات؛ مزیت همبستگی‌های کم یا منفی و عملکرد برتر ممکن است بیت کوین را در مقابل بازار سهام در سال 2022 متمایز کند. رمزارزها در دوره‌های کوتاهی از بازار سهام عقب مانده‌اند. نمودار ما دو روند کلیدی بیت کوین را نشان می دهد که پایدار به نظر می رسند: عملکرد بهتر نسبت به شاخص سهام نزدک 100 و کاهش نوسانات نسبی.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022انتظار داریم سال 2022، امتحان خوبی برای رمزارزها باشد. اگر بازار سهام وارد روند نزولی شود، بیت کوین ممکن است دست بالاتری داشته باشد.

 همه دارایی‌ها مشمول برگشت تورم می‌شوند. بیشتر دارایی‌ها در سال 2022 در معرض نزول قرار دارند؛ آن هم به واسطه بازگشت اجتناب‌ناپذیر تورم ازبالاترین سطح در چهار دهه اخیر، ولی امسال می‌تواند یک نقطه عطف دیگری برای بیت‌کوین را به همراه داشته باشد. اگر دارایی‌های ریسکی افت نکنند و برخی از فشارهای قیمتی کاهش نیابند، تورم به احتمال زیاد بالا باقی می‌ماند و گزینه‌های کمی برای بانک‌های مرکزی باقی می‌ماند و ممکن است نرخ‌های بهره با شدت بیشتری افزایش یابند.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022نکته قابل توجه اینکه از زمان بهبود  بازار پس از بحران مالی سال 2009 تاکنون شاخص سهام در مقداری کمتر از میانگین پنج ساله خود معامله نشده است.

 دلار برنده جنگ رمزارزها

جنگ روسیه ممکن است مسیر استیبل کوین‌های دلاری و اتریوم را به سوی تسلط هموار کند. جنگ در اوکراین ممکن است ارزش دارایی‌های دیجیتال قوی مانند بیت‌کوین و اتریوم و تکثیر رمزارزهای دلاری را افزایش دهد. اولین و دومین رمزارز برتر (بر اساس ارزش بازار) در حال نشان دادن یک واگرایی در برابر بازار سهام هستند؛ بازاری که خود با ریسک‌های بیشتری در برابر رکود و افزایش قیمت انرژی مواجه است. درگیری روسیه و اوکراین می‌تواند تسلط دلار را از طریق توکن‌های رمزارز-محور تقویت کند.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022نمودار ما همبستگی قوی بین قیمت اتریوم و ارزش بازار دلاری رمزارزها را به تصویر می‌کشد. جنگ در اوکراین ممکن است ارزش دارایی‌های دیجیتال غیرمتمرکز و تغییرناپذیر را برجسته کند. اگر این مناقشه به زودی حل شود، اکثر دارایی‌های ریسکی باید رشد کنند و اتریوم به حرکت خود ادامه دهد.

دست بالاتر اتریوم در برابر شاخص نزدک؛ عملکرد بهتر اتریوم نسبت به شاخص نزدک 100 ممکن است با جنگ در اوکراین بیشتر شود. عملکرد بهتر پایدار و کاهش ریسک نسبی در برابر شاخص سهام، مهم‌ترین عواملی بودند که پیش از حمله روسیه موجب رشد رمزارز دوم بازار رمزارزها (اتریوم) شده بودند.

بیت کوین، اوراق قرضه و نفت؛ تحلیل بلومبرگ از وضعیت رمزارزها در مارس 2022منبع: بلومبرگ

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟