بروکر ارانته
مطالب پیشنهادی
دوره اوراق قرضه
دوره طلا
اشتراک گذاری
برچسب ها

بیت کوین و یک ریسک سیستماتیک؛ سلطه هولدرهای بزرگ، ماینرها و صرافی ها

بیت کوین و یک ریسک سیستماتیک؛ سلطه هولدرهای بزرگ، ماینرها و صرافی هاقیمت بیت کوین در یک سال گذشته به خاطر هجوم سرمایه‌گذاران عمده وال استریت افزایش چشم‌گیری پیدا کرده است. بازار رمزارزها در حال حاضر به ارزشی بالغ بر ۲.۵ تریلیون دلار دست پیدا کرده است.

قیمت بیت کوین در زمان نوشتن این مقاله در یک سال گذشته تقریبا ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است و به بیش از ۶۰ هزار دلار رسیده است. با این حال بیت کوین  اخیرا کاهش شدیدی تجربه کرده و به زیر ۶۰ هزار دلار نیز رسیده است.

پیش از سقوط بیت کوین، محققان دریافتنه بودند که عمده بیت کوین‌های موجود هنوز در دستان عده اندکی متمرکز است و این امر می‌تواند بیت کوین را در معرض ریسک سیستماتیک قرار دهد.

تحلیلگران دفتر ملی تحقیقات اقتصادی در این زمینه می‌گویند:« نتایج ما نشان می‌دهد که علی‌رغم توجه زیاد به بیت کوین در چند سال اخیر، اکوسیستم بیت کوین همچنان تحت سلطه بازیگران بزرگ و متمرکز است. این بازیگران عمدتا هولدرهای بزرگ و یا استخراج کنندگان و صرافی‌ها هستند.»

آنها ادامه دادند: «این تمرکز ذاتی، بیت کوین را مستعد ریسک سیستماتیک می‌کند و همچنین نشان می‌دهد که سود حاصل از پذیرش بیت کوین احتمالا به طور نامتناسبی نصیب گروه کوچکی از فعالان بازار می‌شود»

محققان دریافتند که ۱۰ هزار دارنده بزرگ بیت کوین حدود ۲۷ درصد از مجموع ۱۸.۶ میلیون بیت کوین در گردش را تا پایان سال ۲۰۲۰ در اختیار داشتند. همچنین ۱۰ درصد ماینرهای بزرگ ۹۰ درصد از کل ظرفیت استخراج را تحت کنترل دارند و تنها ۰.۱ درصد (حدود ۵۰ ماینر) ۵۰ درصد از ظرفیت استخراج را در اختیار دارند.

با این حال، ایگور ماکاروف و آنتوانت اسکوار عنوان کردند که حتی این تخمین‌ها نیز احتمالا خوش‌بینانه است چرا که نمی‌توان متوجه شد چه تعداد از آدرس‌ها توسط یک نهاد کنترل می‌شود. آنها همچنین متوجه شدند که بیت کوین‌های ماین شده اولیه که احتمالا توسط خالق مرموز بیت کوین یعنی ساتوشی ناکاموتو ماین شده است، در بین حدود ۲۰ هزار آدرست مختلف پخش شده است.

محققان هشدار دادند که چنین سطح بالایی از تمرکز به این معنی است که شبکه بیت کوین می‌تواند در معرض حمله ۵۱ درصدی قرار بگیرد. حمله ۵۱ درصدی یعنی ۵۱ درصد از ماینرها تصمیم می‌گیرند برای معکوس کردن تراکنش‌ها با یکدیگر تبانی کنند. چنین سناریویی در سال ۲۰۱۴ رخ داد، زمانی که استخر استخراج Ghash.io برای مدتی کوتاه ۵۱ درصد از کل قدرت پردازش بیت کوین را کنترل کرد.

رالی عظیم بیت کوین و رمزارزها در سال جاری که مجموعا ارزش بازار را از ۷۰۰ میلیارد دلار به 2.5 تریلیون دلار رساند، نگرانی‌ها را در بین قانون‌گذاران و بانکداران مرکزی افزایش داده است.

در اوایل ماه جاری، جان کانلیف، از بانک مرکزی انگلستان هشدار داد که یک سقوط گسترده در قیمت دارایی‌های دیجیتال سناریویی محتمل است و خواستار این شد که بیت کوین و بازار رمزارز که به سرعت در حال رشد هستند، فورا تنظیم شوند تا از تبدیل شدن آنها به تهدیدی جدی برای سیستم مالی جلوگیری شود.

با وجود تمام هشدارها و همچنین کاهش قیمت بیت کوین به زیر ۶۰ هزار دلار، معامله‌گران بیت کوین و رمزارزها همچنان خوشبین هستند.

تیم فراست، مدیر اجرایی اپلیکیشن معاملاتی Yield گفت:« گاوها هنوز هم برای پایان سال هدف ۱۰۰ هزار دلاری را مد نظر دارند. اگرچه محدوده بین ۷۰ تا ۹۰ هزار دلار منطقی‌تر است اما بیت کوین می‌تواند تا پایان سه ماهه اول سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰ هزار دلار هم برسد.»

هفته گذشته، گروهی متشکل از ۵۰ متخصص بیت کوین و رمزارزها پیش‌بینی کردند که قیمت بیت کوین تا سال ۲۰۲۱ به بالاترین سطح خود در حدود ۸۰ هزار دلار، تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۰ هزار دلار و تا سال ۲۰۳۰ به رقم ۵ میلیون دلار برای هر بیت کوین می‌رسد.

اولین نفر از اخبار و اطلاعیه ها با خبر شو

ایمیل خود را وارد نمایید تا از اطلاعیه ها و تخفیفات ما زودتر باخبر شوی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟